Röviden – Ford Focus ST 2.0 TDCi Kombi | |
---|---|
Mi ez? | A harmadik generációs Ford Focus sportváltozatának megújult kivitele, dízelmotorral, kombi karosszériával. |
Mi tud? | Most először van dízelmotoros ST. Kiemelkedő vezetési élményt nyújt, visszafogott fogyasztás mellett. |
Mibe kerül? | A Ford Focus alapára 1,6-os benzinmotorral 4 815 000 Ft. Az ST 8 050 000 forinttól vehető meg 2 literes dízellel. Kombiként 8 290 000 Ft. A képeken látható tesztautó 10 millió körüli összegbe kerül a sok extra miatt. |
Kinek jó? | Családosoknak, akik sokat autóznak, ezért kell nekik a dízel, de ugyanakkor nem akarnak lemondani a vezetési élményről sem. |
2015-től elérhető a megújult a Ford Focus sportváltozata, az ST. A külső frissítés mellett az igazi újdonság a dízelmotor bevezetése a 250 lóerős turbós benzines mellé. Jól döntött a Ford a gázolajos modell bevezetésével, hiszen általa megduplázta a típus eladásait, amely szinte teljesen az új változatnak köszönhető: a vevők 46 százaléka az új motorral választja a kocsit. Kipróbáltuk mi is a Škoda Octavia RS TDI, Golf GTD ellenében megszületett modellt.
Így változott meg a Focus ST:
Külső
Számos különleges színben (egyedi szürke, kék, piros) kapható a Ford Focus ST, de mind közül a legfeltűnőbb a tesztautón is látható narancssárga, amihez remekül passzolnak a fekete felnik. A ráeső fénytől függően változik a fényezés színe a világossárgától a vöröses árnyalatúig. Emiatt persze mindenki felfigyel rá a forgalomban, de ettől függetlenül is van mit nézni rajta.
Egyedi lökhárítói, a küszöb- és a tetőspoilerek, a 19 colos felnik, a különleges, hatszögletű kipufogó az egyébként visszafogott cégautós kombiból is kihozzák a vadállatot. A tavaly megjelent ráncfelvarrásos modellen újak a fényszórók, más a lökhárító, a motorháztető és a felnik formája. Fényszórója nem csak küllemében más, de immár bi-xenon, adaptív kivitelben is elérhető. Így a kocsi sebességétől, a kormányállástól és az észlelt járművek távolságtól függően vezérelt fényerejű és állásszögű fénycsóvát generál.
Az ST kombi abszolút illik a kompakt kategóriába, többé-kevésbé hasonló méretű, mint a Volkswagen Golf, Opel Astra, Peugeot 308 stb. kombi változatai. Vannak nála nagyobb karosszériával, hosszabb tengelytávval készülő modellek, de nincsenek óriási eltérések. 4,6 méter körüli hossz és 2,6 méter körüli tengelytávolság jellemzi őket.
Belső
Az utastérben is egyértelmű, hogy sportmodellel van dolgunk: a küszöbön világító vörös ST felirat már a beszálláskor felhívja erre a figyelmet. Persze van itt még más is. A fém pedálok, az alul csapott sportkormány, a vörös feliratú fém váltógomb, no meg a sportülések. A Recaro által szállított, ST felirattal dísztett ülőalkalmatosságok kétséget sem hagynak afelől, hogy elsősorban gyors kanyarvételhez tervezték őket.
A kissé testesebb sofőrt satuként fogják a párnák az egyébként nem túl alacsonyra engedhető ülésben. De ezért az autóért érdemes leadni az úszógumiból. A korábbiakhoz hasonlóan a hagyományos műszerek mellett a műszerfal tetején három kiegészítő óra is helyet kapott. Informálódhatunk az olajnyomásról, turbónyomásról és olajhőmérsékletről. Ha figyelünk az olajról kapott információkra, hosszabban maradhat hibátlan a motor. Újdonság a 8 colos színes képernyő és Sync 2 rendszer, ezekkel a hifi, a navigáció, a klímaberendezés és a mobiltelefonok hangvezérléssel, illetve érintőképernyő segítségével kezelhetők.
Sajnos a navigáció nem túl felhasználóbarát. Nem lehet egy adott várost beállítani úti célnak, csak ha utcát is megadunk. Ám például Kecskeméten mindössze három utcát ismert a rendszer. A képernyő egyébként részletgazdag képet mutat, a rendszer működése kellően gyors, új telefont egy perc alatt lehet csatlakoztatni hozzá.
Az ST modellre jellemző elemek, mint a kormány, az ülések anyagminősége jó, de az utastérre teljességében ez nem igaz. A középkonzolon és az ajtón egyes műanyagok olcsó hatásúak. Rakodórekeszből van sok, a kesztyűtartó mellett pakolhatunk az ajtókba, a váltó előtti és mögötti részekbe, a tetőrekeszbe, a könyöklő alá, de a hátul utazók is kaptak három rekeszt az ajtózsebeken túl.
Elöl természetesen kényelmesen elférnek még magasabbak is, hátul a lábtér határolja be a kényelmet. Fura, de nem erre emlékeztem a Focusnál! A rejtély nyitja a Recarókban van, azok ugyanis kevesebb helyet hagynak a hátul utazóknak. 180 centis vezető mögött azért még elfér egy hasonló utas. A csomagtartó 476 literes, ami nem kiemelkedő, de mivel jól pakolható, ezért nagyobbnak hat.
Technológia, kényelem
Az adaptív kanyarkövető fényszórón túl számos kényelmi és vezetőtámogató rendszer segítheti, kényeztetheti a Focus ST sofőrét, utasait. Persze felárért. Ilyen az ülésfűtés, a kormányfűtés, a tolatókamera, a holttérfigyelő, az esőérzékelős ablaktörlő, az automata fényszóró-kapcsolás. De van táblafelismerés, amely ugyan néha mellétrafált és az autópályán leelőzött kamionok hátáról is leolvasta – a szabályok miatt elhelyezett – kis táblák jelzéseit, de az M0 új részén lévő káoszban jó segítség az arra ritkán autózóknak.
Jó tudni, hogy 50 km/órás sebességig az Active City Stop automatikusan lefékezi a járművet, ha ütközésveszélyt észlel. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre, a sávtartó asszisztens visszatéríti az autót, ha úgy érzékeli, hogy elhagyjuk a választott sávot. A facelifttel került a Ford Focus ST-be a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés, amely hanggal, illetve a műszerfalon jelzi, melyik irányból érkezik tolatás közben nem látható jármű.
Vezetés
Adatlap
Ford Focus ST 2.0 TDCi Kombi
Motor | S4 – dízel 1997 ccm |
Teljesítmény | 185 LE / 3500 1/p |
Nyomaték | 400 Nm / 2000-2750 1/p |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,1 mp |
Végsebesség | 217 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,4 l/100 km |
Listaár: | 8 290 000 Ft |
Meglepően nagy élményt nyújt a dízelmotoros Focus ST. Persze vadsága nem mérhető a 250 lóerős benzineshez, de a fejlesztők remek munkát végeztek. A 2,0 literes, 150 lóerős dízelmotort dolgozták át az ST számára. A módosított szívórendszernek, az új, sportosabb kipufogónak, valamint a motorvezérlés átprogramozásának köszönhetően a teljesítmény 185 lóerőre, a nyomaték 400 newtonméterre emelkedett.
A váltóáttételeket rövidebbre vették, így igen sűrűn kell a váltókarhoz nyúlni, hogy a fordulatszámot a dinamikához 2100 és 3800 között tartsuk, de ez nem nagy teher, mert pontosan és gyorsan kapcsolható, viszont a kocsi kifejezetten agilis így. A 8,1 másodperces 0-100 km/órás sprintidő vagy a 217 km/órás végsebesség egyszerűen nem írja le az Ford Focus ST varázsát, ami elsősorban a futóműnek köszönhető. 250 lóerőhöz tervezték, így 185-el simán bír.
A korábbiakhoz képest a sportfutóműben új első rugókat és elöl-hátul sportosabb lengéscsillapítókat alkalmaznak. Miközben – 19 colos kerekei ellenére – még rossz úton is képes jelentősen tompítani az úthibákat, minden kanyar maga a mennyország. Olyan gyors kanyarvételre képes, amit nem néz ki senki egy családi kombiból. Leendő tulajdonosai ezzel a kocsival biztos, hogy inkább a hosszabb, kanyargósabb utat választják, mint hogy egyesen autópályán érjék el céljukat. A legjobb, hogy még játékos is a kocsi, hiszen kanyar közben gázelvételre farolni kezd a kocsi hátulja, de épp csak annyira, hogy élvezzük a dolgot, és hogy még szűkebben tudjunk fordulni.
A kormányzás direkt, akár egy gokartban, úgy követik a kormány által kijelölt utat a kerekek, de ezt az ülés oldalfalán érezzük és nem a kormányon, mert ott kevés a visszajelzés, ráadásul a szervorásegítés érthetetlenül túlzó. Fékei finoman adagolhatók, de ha kell, nagyot harapnak, s bár nem próbáltuk, úgy sejtjük, versenypályára is bátran merészkedhetnénk vele.
Persze az élmény nem lenne tökéletes megfelelő hang nélkül, de erről is gondoskodtak a Ford szakemberei. No, nem a motorfejlesztők, hanem a hangmérnökök. Erős gázadásra mély morgós hang tölti meg az utasteret, semmi köze a dízeles kerregéshez – csakhogy ez nem a motorból, hanem hanggenerátorból tőr elő. Megbocsátható csalás.
Utazóautónak egyébként kellően csendes a Focus. Dinamikában jócskán elmarad benzines társától a dízel ST, viszont kisebb a fogyasztása is. Autópályán, országúton és városban is egyaránt használva, a maximális nyomatékot és futóművet kiaknázva 6,8 literes átlagfogyasztást mértünk. Ez ugyan közelében sincs a hivatalos adatnak, de a nyújtott élmény mellett meglepően baráti.
Költségek
Épp ötmillió alatt van a Ford Focus belépőára, a 2,0 literes, 150 lóerős dízelváltozat viszont már 7,9 millióba kerül. Az ST esetében a dízelváltozat négyszázezerrel olcsóbb, mint a benzines, így 8 millió 50 ezer forintba kerül az ötajtós, a kombi 240 ezerrel többe. Alapesetben 18 colos kerekeket adnak a kocsihoz, 275 ezer forintos felárért kerülnek fel a 19-esek. Ezért a pénzért azonban már világító küszöbdíszek és piros féknyergek is járnak. Ez a tétel, azt hiszem, elengedhető…
Ha valaki mindenképpen nagyobb kerekeket akar, érdemesebb a 345 ezres csomagot kérnie, mert annak a nagyobb féktárcsák is részei. Alapesetben csak egy egyszerűbb hifi és picurka, 3,5 colos képernyő jár a Focus ST-hez. A nagyobb képernyő 230 ezerbe kerül, ha 9 hangszórós hifit szeretnénk, az 275 ezer, ha navigációt, az 330 ezer, ha mindkettőt, az 375 ezer forint kiadást jelent.
A rengeteg extrát tartalmazó vezetéstámogató csomag 290 ezerért kerül az autóba. A képeken látható „mandarin sikoly” fényezés 299 ezerbe fáj… Így az alapáron felül közel másfél millió forintnyi extra tette igazán kényelmessé és okossá, no meg tízmilliónál is drágábbá a tesztautót.
Ford Focus ST és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Focus ST 2.0 TDCi (185 LE) | 8 290 000 |
Škoda Octavia RS CR TDI (184 LE) | 8 717 660 |
SEAT Leon ST 2.0 TDI FR DSG (184 LE) | 7 996 300 |
Peugeot 308 GT SW (180 LE) | 8 855 000 |
A Volkswagen Golf GTD-t itthon hivatalosan nem forgalmazzák, egyedi megrendeléssel, nagyjából 8,6 millió forinttól vehető meg, de a technikája elérhető a Škoda Octavia RS TDI és a SEAT Leon ST-ben, igaz, utóbbi csak automata váltóval kapható. Szóba jöhet még a Peugeot 308 GT is. Az árak nagyon hasonlóak, a SEAT-é a legjobb, a Škoda és a Peugeot viszont tágasabb, de ha a vezetési élmény számít (márpedig egy ilyen modellnél ennek kell az első helyen lennie), akkor a Ford Focus ST viszi a prímet. Jó partner családos, sokat autózó sofőröknek, akik nem gyorsulásra, hanem az izgalmas vezetésre hajtanak.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|