Röviden – Mercedes-Benz SLC | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes nyitható keménytetős roadstere (korábban SLK éven ismertük) |
Mit tud? | Erősebb motorokkal kiváló élményautó, gyengébbekkel látványos-kényelmes kis villantós kabrió |
Mennyibe kerül? | 11,1 millió forint az induló ár (156 lóerős SLC 180), az AMG 43 (367 LE) 19,4 millió forint |
Kinek szól? | Vezetni szerető yuppie-k és feltűnést kereső milliomos-feleségek autója |
Külső
Bár nagyon is hátsókerék-hajtású, az SLC első pillantásra – főként méretei miatt – a modellfrissítés után új frontjával inkább a kompakt Mercedesek (A, B, CLA) családja tagjának tűnik. És a divatosabb pofa jól áll neki. Az 1996-ban bemutatott első újkori SLK nőiesebb, lágyabb volt, az R172 kódjelű modell 2011-től 2015-ig készült facelift előtti verziója sem volt ennyire erőteljes. Ebben az új kis kemény tetős kabrióban legfeljebb akkor érzi magát hülyén még a leginkább tesztoszterontúltengéses macsó is, ha a kocsi véletlenül ilyen szép piros:
Míg szemből teljesen up-to-date lett az autó, profilból és főleg hátulról egy kicsit kilóg a Mercedes-sorból. Látszik rajta, hogy régebbi fejlesztés. És talán még jobban észrevehető ez az enyhe ódivatúság az utastérben. No nem mintha baj lenne!Belső
Kagylóülés, sportos, kis átmérőjű kormány, mögötte ma már szinte retrónak számító, valódi mutatós (méghozzá sportosan lógó mutatós, hat óráról induló) műszerek. Középen egy gyönyörű analóg óra, büszke IWC Schaffhausen jelzéssel, kompakt kis tömegbe rendezett gombok és szép grafikájú, de nem érintőképernyős kijelző a középkonzolon. Az automata váltó programválasztó karja tüntetőleg nem a kormány mögött van, mint a nagyobb Merciken, hanem középen, ahogy egy sportos kocsihoz jobban illik. A középkonzolon még megmaradt az előző Merci-generációk teljes numerikus tasztatúrája is, ami nagy öröm, ha valaki szeret kapcsolgatni kedvenc rádióállomásai között, vagy kézzel bevinni egy-egy telefonszámot. Az ilyesmi a mai érintőképernyős világban már macera, de az SLC-n még megnyugtatóan egyszerű.
Szép, elegáns, kifogástalan minőségű és igényes anyagokból felépített az enteriőr, ahogy egy Mercedestől elvárható, ugyanakkor megvan benne az a célszerű vadság, nemes egyszerűség is, ami a vezetés élményének mindent alárendelő könnyű, puritán nyitott sportkocsik sajátja. Az autó kényelmes és csendes, ugyanakkor érzéki és közvetlen. Igazi művészet, ahogy sikerült összehozni ezt a két ellentmondásos világot, ahogy sikerült megoldani már az első pillanattól kezdve, hogy az SLC ne tűnjön nehézkesnek és túl masszívnak, hogy megmaradjon roadsternek még akkor is, ha Mercedes. Az ülésállítás gombjai természetesen az ajtóra kerültek, a szellőzőrostélyok a kompakt Mercedesekből ismerősek, nem az új C, E, S modellek kattanva forduló kis csodái, viszont még mindig nagyon szépek. A csomagtartó be tud fogadni két kabinméretű poggyászt még lecsukott tetővel is, ha pedig felhúzzuk a 40 km/h-ig nyitható-zárható keménytetőt, 335 literes a raktér.Technika
Pillanatnyilag négyhengeres, turbós benzinmotorokkal vagy 2,2 literes dízellel, illetve AMG-változatban V6-os, dupla turbós benzinmotorral lehet megvenni az autót. Az SLC motorválasztékát az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
SLC 180 | SLC 200 | SLC 300 | SLC 250d | SLC 43 AMG | |
Motor | sor 4 | sor 4 | sor 4 | sor 4 | V6 |
Lökettérfogat (cm3) | 1595 | 1991 | 1991 | 2143 | 2996 |
Telj. (kw/LE@rpm) | 115/156 @5300 | 135/184 @5500 | 180/245 @5500 | 150/204 @3800 | 270/367 @5500 |
Nyomaték (Nm@rpm) | 250@1200 | 300@1200 | 370@1300 | 500@1600 | 520@2000 |
NEDC-fogy. (l/100 km) | 5,6 (man.) | 6,1 (man.) | 5,8 (aut.) | 4,4 (aut.) | 7,8 (aut.) |
Végsebesség (km/h) | 226 | 240 | 250 | 245 | 250 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 | 7,0 | 5,8 | 6,6 | 4,7 |
Listaár (Ft) | 11.092.090 | 12.728.790 | 14.770.950 | 13.828.610 | 19.403.010 |
A két belépőmotor kézi vagy automata váltóval is társítható, a nagyobbak csak a kilencfokozatú automatával együtt kaphatóak.
Szolgáltatások
Természetesen az újabb fejlesztésű elektronikus vezetéstámogató rendszerek tömkelege került be az SLC-be. Alapáras lett az automatikus vészfékezőrendszer, felárért megvehető a holttérfigyelő és a sávtartó automatika, az önmagától kapcsolgató reflektoros LED-fényszóró. Ezzel együtt a legérdekesebb szolgáltatás egy már SLK-név mellett is kínált extra. A keménytetőbe rendelhető üveg tetőablak elektrokromatikus, vagyis gombnyomásra sötétedik és szűri meg a napfényt. Telitalálat a KITT-ből ismert extra neve is: Magic Sky Control. A klíma hatásos és csendes, akár meleget, akár hideget kell csinálnia. A fejtámla alól a nyakra meleg levegőt fúvó Airscarf (Légsál) nevű extrával együtt hűvösben különösen kellemes a kabriózás.
Vezetési élmény
A menetpróbán két verziót sikerült kipróbálnunk; és bár így kimaradt a 180 és 200 jelzésű, gyengébb kétliteres turbó, valamint a 367 lóerős AMG is, bánja a fene. A 300-as alighanem a legharmonikusabb SLC mind közül, a 245 lóerősre húzott kétliteres turbó nagyon nyomatékos, a gázreakciója is kellően gyors. Mivel a legkisebb motorral is majdnem másfél tonna az SLC, ez a teljesítmény nem sok, hanem épp elég a kocsihoz. A kilencfokozatú automatával annyira remekül működik együtt, annyira gyorsak a váltások, hogy még most, a sajtóanyagot újra átpörgetve is nehezen hiszem el, hogy nem egy jóféle dupla kuplungos robotváltó van a hosszában beépített motor mögött. (Pedig tényleg nem.) Autópályán is van Kraft a kocsiban elég, az alagutakban vérpezsdítőeket hörren a motor visszaváltáskor (ha az üzemmódválasztóval a Sport+ módot aktiváljuk), szerpentinen pedig hibátlan a roadsterélmény. A fenti képen látható visszafordítókban, emelkedőn gyönyörűen egyensúlyozott pont a kellemes túlkormányzottság határán az autó, a közvetlen és remekül eltalált rásegítésű elektromos szervós kormánnyal szinte átfogás nélkül vettük sorra a kanyarokat, fenékkel és kézzel egyaránt száz százalékig le tudtuk követni, mikor mi történik a géppel. Ez, kérem, egy fantasztikusan jól eltalált roadster, annyira eggyé válik vele az ember, amennyire csak a kézi váltó intimitása nélkül ez lehetséges.
Kinek ajánljuk?
Két tipikus felhasználói körnek szól az SLC. Az erősebb motorokkal a vezetni szerető fiatal gazdagok remek kis sportkocsija, a gyengébbekkel pedig tökéletes, feltűnő, pénzfitogtató, nem praktikus, de azért kellően komfortos villantós gazdagfeleség-autó. És, ismétlem: a legjobb belőle – szerintem – a 300-as jelzésű motoros változat. Ezzel ugyanis az SLC nem csupán egy kifogástalan Mercedes, hanem egy istentelenül jó kis roadster is, ami a szerpentineken röhögve mutat fityiszt az egész mai elpuhult világnak. Ha úgy igazából megkergeti az ember, gyorsan kiderül, hogy sokkal kevésbé a csillag meg a márkaimidzs a meghatározó benne, mint a XXI. század túlbiztosított, túlszabályozott technológiai környezetében is csodálatosan élő és őszinte vezetési élmény, a rövid tengelytáv, az erős motor, a hátsókerék-hajtás és a fáradhatatlan, strapabíró technika öröme. Ebből a Mercedesből a legelvetemültebb petrolheadnek sem kell szomorúan átpillognia a Z4-s BMW-be, de még az MX5-be sem, mert a Merci-csillag mellé ebben a kategóriában az új SLC-vel nem (csak) pihe-puha kényelem, hanem őszinte roadsterélmény (is) jár.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|