Röviden – Mercedes-Benz SLC
Mi ez? A Mercedes nyitható keménytetős roadstere (korábban SLK éven ismertük)
Mit tud? Erősebb motorokkal kiváló élményautó, gyengébbekkel látványos-kényelmes kis villantós kabrió
Mennyibe kerül? 11,1 millió forint az induló ár (156 lóerős SLC 180), az AMG 43 (367 LE) 19,4 millió forint
Kinek szól? Vezetni szerető yuppie-k és feltűnést kereső milliomos-feleségek autója
Tuti kis roadster, AMG-tuning nélkül is 1
A Mercedes Dél-Franciaországban, Nizza és Monte-Carlo környékén, igazán autentikus környezetben mutatta be a szaksajtónak két új modelljét, az S-osztályból faragott luxuskabriót és az SLK roadster faceliftes és átkeresztelt utódját, amit mostantól SLC-nek kell hívni. Mindkét autó igazán csodálatos szerkezet – bár szívem szerint a nagyobb, drágább nyitott Mercivel kezdtem volna, de mivel valami érthetetlen okból az S Cabriolet képei április 12-ig embargósak, elsőként az SLC-t dolgoztam fel. Íme!

Külső

Bár nagyon is hátsókerék-hajtású, az SLC első pillantásra – főként méretei miatt – a modellfrissítés után új frontjával inkább a kompakt Mercedesek (A, B, CLA) családja tagjának tűnik. És a divatosabb pofa jól áll neki. Az 1996-ban bemutatott első újkori SLK nőiesebb, lágyabb volt, az R172 kódjelű modell 2011-től 2015-ig készült facelift előtti verziója sem volt ennyire erőteljes. Ebben az új kis kemény tetős kabrióban legfeljebb akkor érzi magát hülyén még a leginkább tesztoszterontúltengéses macsó is, ha a kocsi véletlenül ilyen szép piros:

Szép kis roadster, csukva is, nyitva is

Szép kis roadster, csukva is, nyitva is (kérem a kedves látogatót, vegye észre a rendszámot is: nagyon tudnak ezek a mercis PR-esek)

Mattszürke SLC suhan a kanyargós aszfalton

Mattszürke SLC, 367 lóerős AMG-változat (elárulja a szegecsfejes hűtőmaszk)

Míg szemből teljesen up-to-date lett az autó, profilból és főleg hátulról egy kicsit kilóg a Mercedes-sorból. Látszik rajta, hogy régebbi fejlesztés. És talán még jobban észrevehető ez az enyhe ódivatúság az utastérben. No nem mintha baj lenne!

Belső

Kagylóülés, sportos, kis átmérőjű kormány, mögötte ma már szinte retrónak számító, valódi mutatós (méghozzá sportosan lógó mutatós, hat óráról induló) műszerek. Középen egy gyönyörű analóg óra, büszke IWC Schaffhausen jelzéssel, kompakt kis tömegbe rendezett gombok és szép grafikájú, de nem érintőképernyős kijelző a középkonzolon. Az automata váltó programválasztó karja tüntetőleg nem a kormány mögött van, mint a nagyobb Merciken, hanem középen, ahogy egy sportos kocsihoz jobban illik. A középkonzolon még megmaradt az előző Merci-generációk teljes numerikus tasztatúrája is, ami nagy öröm, ha valaki szeret kapcsolgatni kedvenc rádióállomásai között, vagy kézzel bevinni egy-egy telefonszámot. Az ilyesmi a mai érintőképernyős világban már macera, de az SLC-n még megnyugtatóan egyszerű.

Megmaradt az előző Merci-generációk típus-középkonzolja, benne a numerikus billentyűzettel

Megmaradt az előző Merci-generációk típus-középkonzolja, benne a numerikus billentyűzettel

Lehajtott tetővel 225, felcsukottal 335 literes a raktér

Lehajtott tetővel 225, felcsukottal 335 literes a raktér

Szép, elegáns, kifogástalan minőségű és igényes anyagokból felépített az enteriőr, ahogy egy Mercedestől elvárható, ugyanakkor megvan benne az a célszerű vadság, nemes egyszerűség is, ami a vezetés élményének mindent alárendelő könnyű, puritán nyitott sportkocsik sajátja. Az autó kényelmes és csendes, ugyanakkor érzéki és közvetlen. Igazi művészet, ahogy sikerült összehozni ezt a két ellentmondásos világot, ahogy sikerült megoldani már az első pillanattól kezdve, hogy az SLC ne tűnjön nehézkesnek és túl masszívnak, hogy megmaradjon roadsternek még akkor is, ha Mercedes. Az ülésállítás gombjai természetesen az ajtóra kerültek, a szellőzőrostélyok a kompakt Mercedesekből ismerősek, nem az új C, E, S modellek kattanva forduló kis csodái, viszont még mindig nagyon szépek. A csomagtartó be tud fogadni két kabinméretű poggyászt még lecsukott tetővel is, ha pedig felhúzzuk a 40 km/h-ig nyitható-zárható keménytetőt, 335 literes a raktér.
Az utastér felülnézetben

Az utastér felülnézetben: középen a bal oldali kis fedél alatt van a tetőnyitás gombja

Svájci óra a műszerfal közepén

Svájci óra a műszerfal közepén

Technika

Pillanatnyilag négyhengeres, turbós benzinmotorokkal vagy 2,2 literes dízellel, illetve AMG-változatban V6-os, dupla turbós benzinmotorral lehet megvenni az autót. Az SLC motorválasztékát az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

SLC 180 SLC 200 SLC 300 SLC 250d SLC 43 AMG
Motor sor 4 sor 4 sor 4 sor 4 V6
Lökettérfogat (cm3) 1595 1991 1991 2143 2996
Telj. (kw/LE@rpm) 115/156 @5300 135/184 @5500 180/245 @5500 150/204 @3800 270/367 @5500
Nyomaték (Nm@rpm) 250@1200 300@1200 370@1300 500@1600 520@2000
NEDC-fogy. (l/100 km) 5,6 (man.) 6,1 (man.) 5,8 (aut.) 4,4 (aut.) 7,8 (aut.)
Végsebesség (km/h) 226 240 250 245 250
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,9 7,0 5,8 6,6 4,7
Listaár (Ft) 11.092.090 12.728.790 14.770.950 13.828.610 19.403.010

A két belépőmotor kézi vagy automata váltóval is társítható, a nagyobbak csak a kilencfokozatú automatával együtt kaphatóak.

A szellőző kamu, de sebaj, jól áll a tömör rács-imitáció az SLC-nek

A szellőző kamu, de sebaj, jól áll a tömör rács-imitáció az SLC-nek

Szolgáltatások

Természetesen az újabb fejlesztésű elektronikus vezetéstámogató rendszerek tömkelege került be az SLC-be. Alapáras lett az automatikus vészfékezőrendszer, felárért megvehető a holttérfigyelő és a sávtartó automatika, az önmagától kapcsolgató reflektoros LED-fényszóró. Ezzel együtt a legérdekesebb szolgáltatás egy már SLK-név mellett is kínált extra. A keménytetőbe rendelhető üveg tetőablak elektrokromatikus, vagyis gombnyomásra sötétedik és szűri meg a napfényt. Telitalálat a KITT-ből ismert extra neve is: Magic Sky Control. A klíma hatásos és csendes, akár meleget, akár hideget kell csinálnia. A fejtámla alól a nyakra meleg levegőt fúvó Airscarf (Légsál) nevű extrával együtt hűvösben különösen kellemes a kabriózás.

Remekül sikerült tesztutat választani az SLC sajtóbemutatójához

Remekül sikerült tesztutat választani az SLC sajtóbemutatójához

Vezetési élmény

A menetpróbán két verziót sikerült kipróbálnunk; és bár így kimaradt a 180 és 200 jelzésű, gyengébb kétliteres turbó, valamint a 367 lóerős AMG is, bánja a fene. A 300-as alighanem a legharmonikusabb SLC mind közül, a 245 lóerősre húzott kétliteres turbó nagyon nyomatékos, a gázreakciója is kellően gyors. Mivel a legkisebb motorral is majdnem másfél tonna az SLC, ez a teljesítmény nem sok, hanem épp elég a kocsihoz. A kilencfokozatú automatával annyira remekül működik együtt, annyira gyorsak a váltások, hogy még most, a sajtóanyagot újra átpörgetve is nehezen hiszem el, hogy nem egy jóféle dupla kuplungos robotváltó van a hosszában beépített motor mögött. (Pedig tényleg nem.) Autópályán is van Kraft a kocsiban elég, az alagutakban vérpezsdítőeket hörren a motor visszaváltáskor (ha az üzemmódválasztóval a Sport+ módot aktiváljuk), szerpentinen pedig hibátlan a roadsterélmény. A fenti képen látható visszafordítókban, emelkedőn gyönyörűen egyensúlyozott pont a kellemes túlkormányzottság határán az autó, a közvetlen és remekül eltalált rásegítésű elektromos szervós kormánnyal szinte átfogás nélkül vettük sorra a kanyarokat, fenékkel és kézzel egyaránt száz százalékig le tudtuk követni, mikor mi történik a géppel. Ez, kérem, egy fantasztikusan jól eltalált roadster, annyira eggyé válik vele az ember, amennyire csak a kézi váltó intimitása nélkül ez lehetséges.  

a videó a hirdetés után indul
Az AMG kívülről nézve ijesztően erős és nagyon durván kísért a fizika határainak próbálgatására. Egy szerpentines szakaszon lefelé toltam épp a 300-asnak, amikor el kellett engednem egy kollégát, annyira jött mögöttem egy AMG-vel. Se a motor, se a fék nem ért a nyomába sem az én autómon, hiába ütöttem én is a 100 lóval szegényebb ménest. Van egy olyan sejtésem, hogy kevés SLC 43 múlik ki rozsda és motorkopás következtében, ellenben igen sok után fizetik majd a biztosítók a gtk-t világszerte, fára való felcsavarodás tényállása alapján. Egy ilyen rövid és széles autóhoz ennyi lóerő – felesleges. A dízel pedig egy igazi, hamisítatlan rossz német vicc. Az 500 Nm nyomaték és a 6,6 másodperces 0-100 tök jól néz ki papíron, de az a szomorú, fojtott vartyogás és az állandó kapcsolgatás a szűk használható fordulatszám-tartomány miatt paródiává változtatja a roadsterezést. Az 1605 kilós saját tömeg eleve sok, de a másfél mázsás plusz a kétliteres benzineshez képest az első tengelyen a tömegarányokat is elrontja. Autópályán az SLC 250d is egy nagyon gyors erős autó, szó se róla, de aki autópályán akár használni egy Mercedest, ne foglalkozzon az SLC-vel. Vegyen inkább C-osztályt, esetleg C kupét, ha sportosabb megjelenésre vágyik. Ebből a kocsiból a 300-as a legjobb – és igaz, hogy hajtósan 17 litereket írt ki száz kilométerre a fedélzeti számítógép benne, de valahogy kevésbé sajnálja tőle az ember, mint a dízeltől az egyébként meglepően magas 9,5-10 literes értéket.
Dízel-roadster, hahaha

Dízel-roadster, hahaha

2,2 literes dízel az SLC250d-ben: 16 mázsa ezzel a motorral az autó

2,2 literes dízel az SLC250d-ben: 16 mázsa ezzel a motorral az autó

Kinek ajánljuk?

Két tipikus felhasználói körnek szól az SLC. Az erősebb motorokkal a vezetni szerető fiatal gazdagok remek kis sportkocsija, a gyengébbekkel pedig tökéletes, feltűnő, pénzfitogtató, nem praktikus, de azért kellően komfortos villantós gazdagfeleség-autó. És, ismétlem: a legjobb belőle – szerintem – a 300-as jelzésű motoros változat. Ezzel ugyanis az SLC nem csupán egy kifogástalan Mercedes, hanem egy istentelenül jó kis roadster is, ami a szerpentineken röhögve mutat fityiszt az egész mai elpuhult világnak. Ha úgy igazából megkergeti az ember, gyorsan kiderül, hogy sokkal kevésbé a csillag meg a márkaimidzs a meghatározó benne, mint a XXI. század túlbiztosított, túlszabályozott technológiai környezetében is csodálatosan élő és őszinte vezetési élmény, a rövid tengelytáv, az erős motor, a hátsókerék-hajtás és a fáradhatatlan, strapabíró technika öröme. Ebből a Mercedesből a legelvetemültebb petrolheadnek sem kell szomorúan átpillognia a Z4-s BMW-be, de még az MX5-be sem, mert a Merci-csillag mellé ebben a kategóriában az új SLC-vel nem (csak) pihe-puha kényelem, hanem őszinte roadsterélmény (is) jár.

Mellette – Ellene
  • Kiváló minőségérzet
  • Remek vezetési élmény
  • Korszerű szolgáltatások
  • Elegáns megjelenés
  • Jópofa spéci extrák
  • Mercedeshez illő árazás
Mercedes SLC - értékeld a kis csillagos roadstert!
átlag
7.88
szavazat
198
Mercedes SLC - értékeld a kis csillagos roadstert!