Röviden – VW Passat Variant GTE TSI Plug In Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | A 8. generációs VW Passat kombi, amely tisztán elektromos hajtással is mozgásképes |
Mi tud? | Ha kell benzinnel, ha kell elektromos árammal megy, és közben hatalmas belül |
Mibe kerül? | 13,5 millió forint a VW PAssat GTE Plug In Hybrid alapára – (a mezei Passat Variant 1,4-es TSI-motrral 7,9 millió forint) a tesztautó pedig már közel van a lélektani 20 millióhoz |
Kinek jó? | Hét közben ingázóknak, hétvégén nagyobb távot autózóknak lehet ideális választás |
Míg az elektromos autók akkumulátorai nem érik el azt a kapacitást, hogy akkora távolság legyen velük megtehető, mint egy teli tankolt benzines vagy dízelautóval ,és a töltési idő nem csökken a fájdalomszint alá, addig a konnektorból tölthető hibrid autó marad az egyetlen észszerű választás annak, aki igazán zölden kíván autózni. Ilyen autó a Volkswagen Passat GTE is.
Külső, karosszéria
A hagyományos Passat Variant testét tömték még meg villanymotorral és egy rakás akkumulátorral, így ránézésre az elektromos Passat alig különbözik hagyományos társaitól. Legalábbis méreteit és megjelenését tekintve is hasonlóan lapos, széles képet mutat az autó. Hossza 4767, szélessége 1832, magassága 1477 mm, egyedül a mérlegelésnél lóg majd ki a lóláb, az 1665 kilogrammos saját tömeggel. A zöld rendszám mellett a sok kék színű díszbetét lehet még gyanús, illetve a féknyereg is kékben pompázik. Egyedi a nappalifény kialakítása, a felni és a hátsó lámpatest is. Emellett sok-sok GTE-feliratos embléma található a külsején és csinos, lapított kipufogókat is kapott. Az elektromos töltő csatlakozója előre, szemből nézve az emblémától <s>balra</s> jobbra található kis ajtó mögé került, a kétféle töltőkábelért viszont az autó hátuljához kell sétálni.
Belső tér, csomagtartó
Belsejében is a kék szín felel az elektromos vonal hangsúlyozásáért, a kormány díszvarrása és a DSG-s automatikus váltó fokozatválasztója is kék. Emellett még a GTE gomb az, ami plusz az autóban, ezt megnyomva az autó kétféle hajtása vállvetve, mindent bevetve tolja az autót.
Csomagtartója ránézésre nem sokkal kisebb a mezei kombi Passaténál, alapból 483, lehajtott üléstámlákkal 1613 literes. (A sima kombi Passat 650-1780 literes) Ha elég mélyre ásunk, látszik, hogy hol türemkedik be az akksipakk a csomagtartóba, pótkereket hiába keresünk. A csomagtartó amúgy teljesen korrekt, az ülések ledöntése után sík felületet kapunk, van szatyorkampó, 12 voltos csatlakozó, világítás és csomagrögzítő háló, és kisebb rekeszek is. A háttámlák a csomagtartóból is előredönthetők, valamint a vonóhorog is gombnyomásra csalogatható elő az autó hátulján.
Utastere a megszokott VW-színvonalat hozza, teljesen logikus felépítésű, ergonómiailag átgondolt, de nem túl izgalmas formatervű. Jók az anyagok, tisztességes a kivitelezés is, de a tűz, a poén hiányzik belőle. Igaz, a német márkák nem is ezért népszerűek.
Berendezése kellemes, van szép, mutatós óra középen, nagy központi kijelző, tekerős klímavezérlés, elektromos rögzítőfék és gombnyomásra induló motor. Műszerfala teljesen elektronikus, egy nagy, változtatható tartalmú, szerencsétlen szögben döntött TFT kijelzőt bámul a sofőr, ha éppen nem a kicsi plexilapos head up display-en nézi a pillanatnyi sebességet. A kijelző adatmezőit bizonyos határok között szabadon variálhatjuk, attól függően, hogy mire vagyunk kíváncsiak. Ha nagyon leköt a navigáció, akkor a műszerek kicsinyíthetők, és a felszabadult helyre a navigációs képernyő térképe is kitehető.
Az autó nagy előnyei közé tartozik, hogy rengeteg funkciója szabható teljesen a tulajdonos kedve szerintire. Az ajtónyitástól a tükrök behajtásán át a motor leállítása utáni üléstologatásig, ami a kényelmes ki- és beszállást hivatott elősegíteni, de az életben inkább idegesítő, időrabló marhaság.
Milyen vezetni?
Műszaki adatok:
VW Passat GTE Variant Plug In Hybrid
Motor | Négyhengeres turbó-benzinmotor+villanymotor 1395 ccm |
Teljesítmény | 218 LE |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,6 |
Nyomaték | 400 Nm |
Végsebesség | 225 |
Fogyasztás (vegyes) | 1,6 |
Listaár | 13 557 250 forint |
Tisztán elektromos üzemben a legszórakoztatóbb vezetni. Csendes, fokozatmentes gyorsulás, és akár a 130 km/órás tempót is tudja károsanyag-kibocsátás nélkül, 115 lóerős teljesítménnyel. Szóval teljes értékű autó, tisztán elektromos hajtással is. Fékezésekkor valamit még visszanyerhetünk a mozgási energiából az akksikba, de sajnos még hosszabb lejtőn sem látható az eredmény a mutató állásán. De a fékrendszer élettartamának biztosan jót tesz ez. Ízlés dolga, de ha akarjuk, a váltót áthúzhatjuk B állásba is, ilyenkor gázelvételkor brutális motorfékkel – és visszatöltéssel – lassít az autó. Elsőre hülyén hangzik, de így akár egyetlen pedál használatával is közlekedhetünk városi forgalmi viszonyok között. Persze a megálláshoz így is kell féket nyomni.
Benzines üzemmódban nincs semmi extra, pont olyan, mintha egy 1,4-es TSI-t vezetne az ember, 156 lóerővel. Ez is kulturált, csendes, de nincs meg az a jó érzés, hogy zöldek vagyunk. Hibrid üzemmódban finomak a váltások, alig lehet tetten érni, hogy lámpától indulva mikor száll be a benzinmotor is a munkába. Futóműve kényelmes, a kisebb nagyobb úthibákat szépen kidolgozza, még az alattomosabb forgalomlassítók sem hozzák zavarba, emellett kanyarban is meggyőzően működik, csendes is, jó fékekkel.
A Passat tele van vezetőtámogató rendszerekkel is, az adaptív tempomat finoman fékezget, ha előttünk tébláboló autót érzékel és ügyesen dolgozik, nem dől be a kanyarban esetleg velünk szemben látszódó akadályoknak, hanem tényleg arra figyel, ami elől halad. Van benne holttérfigyelő, sávtartó, elöl-hátul radarok és gyönyörű, valóban használható, 360 fokos képet adó kamera segíti a biztonságos parkolást. A kamerát ügyesen a hátsó márkaembléma alá rejtették, így csak akkor kerül elő, amikor hátramenetbe kapcsolunk. Nem is koszolódik össze a lencse, így esőben, latyakban autózva is használható képet láthatunk a központi kijelzőn.
Mennyit fogyaszt?
A Passat GTE gyári fogyasztás rubrikájában arcpirító 1,7 liter szerepel 100 kilométeren. Ezt felejtsük el, de gondoljunk bele abba is, mennyire bonyolult egy hol elektromos, hol vegyes üzemben működő autó valós fogyasztását megadni. Mondjuk, hogy nem is lehet. Nekem hét közben, munkába járáshoz egyáltalán nem kellett benzint égetnem, többé-kevésbé civilizált, előrelátó vezetéssel a 40 kilométeres hatótáv egész könnyen teljesíthető egy feltöltéssel. Ha csak ezt nézzük, akkor akár 1000 kilométereket is meg lehet vele tenni, 0 literes fogyasztással. Ha viszont autópályára merészkedünk a kocsival, a töltöttségmérő mutatója hamar eléri az üres jelzést, és indulhat a benzinmotor. Ilyenkor sebességtől függően 100 kilométeren az 5-7 literes fogyasztás a reális. Ha a programválasztóban az akksik töltése opciót választjuk, akkor 100 km autózás alatt durván félig tölthetők fel a telepek, némi pluszfogyasztásért cserébe. Szóval nem érdemes ezzel bíbelődni, konnektoros hibridet tessék konnektorból tölteni. Lehetőleg éjszakai árammal. A Passat rendszere ehhez is nyújt segítséget, de nemcsak a töltés kezdetének idejét, hanem a maximális töltőáramot is beállíthatjuk benne, ha ramaty elektromos hálózatról kell valamiért tölteni. Kényelmes és praktikus funkciók ezek. Lítium-ion akkumulátorai aránylag hamar feltölthetők, nem kell 8 órát lógnia a vezetéken. Az akkumulátorok feltöltésére többféle lehetőség van, a szériakivitelhez tartozó töltőkábel 2,3 kW, illetve a töltési időt érezhetően lerövidítő spéci kábel 3,6 kW teljesítményű váltakozó árammal, valamint a szintén kívánságra telepíthető falitöltővel. 3,6 kW-tal 2 és fél óra alatt teletölthetők az akksi, míg a 2,3 kW-os töltés 4 óra 15 percig tart. Persze ha gyenge biztosítékokkal védett kisebb terhelhetőségű hálózat áll csak rendelkezésre, a töltőáram további manuális csökkentésével a töltéshez szükséges idő is értelemszerűen hosszabbodik.
Mire jó?
A bedugós hibrid Passat egy zseniális jószág. Hét közben, városban ingázva a 40-45 kilométeres hatótáv megtétele nem reménytelen vállalkozás vele, ha a munkahelyén tudja tölteni a tulaj, akár ingyen is kijöhet a munkába járás. Hétvégén, autópályán, vagy csak nagyobb tempójú, hosszú távú autózáskor el lehet felejteni a villany üzemet, ilyenkor egyszerű benzinesként használható a Passat GTE. Egyszerű benzinesre jellemző fogyasztással. Persze egy ideális világban két autó lenne a családban, egy kis helyigényű, legfeljebb kétszemélyes, apró elektromos a városba, ingázni, és egy nagyobb, családi járgány a villanyhajtással egyelőre leküzdhetetlen távokhoz. A Passat GTE viszont remek kompromisszum, mindkét felhasználási területen egész jól teljesít.
Mire jó a zöld rendszám?
Zöld rendszámot 2015 szeptemberétől lehet igényelni. Az erre vonatkozó rendelet szerint környezetkímélő járművekre lehet kérni a zöld rendszámtáblát, így például elektromos járművekre, illetve nulla emissziós járművekre, vagyis amelyek egyáltalán nem bocsátanak ki légszennyező anyagot.
A zöld rendszám számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – a főváros összes kerületében – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó megfizetése alól is mentesülnek. Márciustól Debrecenben és Kaposváron is ingyenesen parkolhatnak a zöld rendszámtáblás járművek, és hasonló szabályozás van érvényben például Székesfehérváron, Szolnokon és Pécsen is. Bár külföldön egyre több helyen a buszsávokat is használhatják a villanyautók, Magyarországon ez még továbbra is tilos. Még zöld rendszámmal is.
Konkurensek, költségek
A Passat GTE kombi alapára 13 557 250 forint. Metálfény 166 ezer, gyöngyházfehér 336 ezerért rendelhető rá, a Design & Komfort csomag – sportülések elöl, fűthető első ülések, fűthető ablakmosó-fúvókák, hátsó lámpa LED-technikával, alumíniumküszöbök, polírozott tetőléc – 457 ezer forintba kerül. Adaptív lengéscsillapítás-szabályzás 307 ezer, elektromos mozgatású csomagtérajtó 133 ezer, ErgoComfort masszázsfunkciós ülés 334 ezer, head up display 166 ezer forintért rendelhető hozzá. A tesztautó 19,5 millió forintba kerül, ami elmebeteg árnak tűnik. Mondjuk érdemes mellé tenni egy dízelmotoros Passatot is, amely 11,2 milliótól kezdődik, felextrázva pedig 16, 17 millióba is bele lehet szaladni. Na, az sem sokkal olcsóbb.
A VW Passat GTE konkurensei | |
---|---|
Volkswagen Golf GTE (204 LE) | 11 800 000 |
Audi A3 e-tron (204 LE) | 12 800 000 |
Toyota Prius plug-in | 12 470 000 |
Mitsubishi Outlander PHEV (203 LE) | 12 790 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|