Röviden – Renault Twingo 0,9 TCe | |
---|---|
Mi ez? | A Twingo 3. generációja nyitható vászontetővel. Farmotoros, hátul kapar, a parkolás bajnoka |
Mit tud? | Ötletes megoldások, vidám részletek, szerethető karakter, és nagyon fordulékony. |
Mibe kerül? | 2,6 millió Ft a legolcsóbb Twingo, 3 200 000 Ft a tesztelt Intense listaára. A vászontető felára 280 000 forint. |
Kinek jó? | Mindazoknak, akik stílusos városi kisautóra vágynak, ami nem feltétlenül olcsó, de annál inkább mókás. |
Miért éppen farmotor?
Legfontosabb tulajdonsága nem tűnik fel a harsány külsőt vizsgálva. A fő ok a Daimler márkáival (Mercedes-Benz és Smart) 2010 óta erősödő együttműködés, így a francia kisautó az új Forfour testvérmodellje, amely a hagyományosan farmotoros és a hátsó kerekeit hajtó Fortwo alapjaira épül.
A siker terhe nyomasztotta a Renault tervezőit 2014-ben, amikor a Twingo harmadik generációjával akartak nagyot durrantani. A nagy előd az 1993-ban piacra kerülő első Renault Twingo telitalálatként tarolt a piacon, úgy tűnt örökké gyártani fogják. Miért is cserélték volna le? A sínen mozgatható hátsó üléspaddal, a síkba dönthető első ülésekkel, kitűnő kilátással, fordulékonysággal, vidám részletekkel hódító kisautót még 2000 után is több százezer példányban vásárolták az európai piacon. Innen nézve biztonsági játéknak tűnik a kevés újat mutató második generáció, az aktuális harmadik viszont visszatért a kreatív gyökerekhez, és rátett még egy lapáttal. Pontosabban egy farmotorral.
Külső
A forma alapvetően magyar elme gyümölcse. Wittinger Csaba 2013-ban rajzolta meg a Twin’Run tanulmány vonalait, javarészt ezeket örökölte a harmadik Twingo. A 3,5 literes V6-os motort sajna nem, de ami késik, nem múlik, talán egyszer lesz egy Renault 5 Turbo, Clio V6 örökségét továbbvivő kivitel. https://www.youtube.com/watch?v=XhCKAGp_SUs Érdekes élmény beállni az aprónak tűnő autóval az első generáció mellé. Egymás mellett állva látszik az arányváltozás. Hosszban nem vészes a növekedés, de valahogy puffadtnak hat a harmadik Twingo. Inkább aranyos, mint arányos, a tömpe orr, és a csapott far koncepcióját a FIAT 500-nál jobban nem lehet kijátszani, ha még jobban próbálkoznak a franciák mindenki másolatot kiáltana. Ezért apró részletekkel teszik egyedivé a városi törpét, C-oszlop mellé rejtett hátsó kilincsekkel, üvegből készült csomagtérajtóval, és fényszórók alá helyezett, jól elkülönített kerek nappali menetfényekkel. A manőverezést nagyban könnyítő, sarokba tolt kerekekkel guruló gombócra hajaz, de ezt a hatást jótékonyan tompítják a személyre szabható dekorációs elemek (a tükörház, hűtőmaszk, oldalvédő csíkok három árnyalatban rendelhetőek).
Hosszát tekintve elődjénél 10 cetivel, a Fiat Pandánál 9, a Hyundai i10-nél 7 centivel rövidebb, viszont terebélyesebb a Volkswagen Up!-nál, és a Citroën-Peugeot párosnál.Belső tér
Adatlap
Renault Twingo TCe 0,9
Motor | S3/898 cm3 |
Teljesítmény ( kW / LE ) | 66/90 – 5 500 ford/percnél |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,8 s |
Nyomaték | 135 Nm – 2 500 ford/percnél |
Végsebesség | 165 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 4,3 l/100 km |
Listaár: | 3 550 000 Ft |
Mivel lehet a hóbortnak tűnő farmotoros koncepciót magyarázni? Mondjuk egy tágasabb utastérrel, és a centi nem hazudik, az új Renault Twingo engelytávja 12 centiméterrel nagyobb az előzőénél, utastere pedig 23 centiméterrel hízott. Elől nincs gond, 185 centiméterrel könnyedén elfértem, csak a bal lábnak kiképzett taposólemez tűnt magasnak, kissé felhúzott térddel kellett ülni. Minden műanyag kemény, de hangulata mégis jó, vidám színek, praktikus ötletek dobják fel a belsőt. 10 000 forintért hordozható táskát találunk a kesztyűtartó helyén, a váltó előtt kivehető tárolódoboz várja a kacatokat, összesen 52 liternyi egyéb rakodóhely segít elhelyezni kallódó használati tárgyainkat. A telefontartó pedig zseniálisan egyszerű, könnyen használható darab, pont a megfelelő helyen, nyugodtan felejthető a gyári navigációs rendszer. Legmagasabb felszereltséggel, Sport csomaggal érkezett a 0,9 literes turbós háromhengeres motorral szerelt tesztautó, így fehér cérnával varrt bőrkormány, jó fogású, fém váltógomb, alumínium pedálsor emelték az egyedi hangulatot. Hátul szűkebb, a kategóriának megfelelő teret kínál a Twingo, a háttámla meredek, hiányzik az ülőlap mozgatása, és a két ablak is csak billenthető. De szerencsére a levegőhiányon könnyen enyhíthetünk az opciós vászontetővel, ami tulajdonképpen a teszt apropóját adja. Akit bezártság gyötör hátul csak tíz másodpercet kell várnia, míg a gombnyomásra elektromosan elhúzódó vászontető beengedi a napfényt. Ha menet közben tör ki a pánik, akkor sincs gond, a művelethez nem szükséges megállni, akár autópályán haladva is nyitható a tető.
Amikor kiderül a farmotor ténye, mindenki előkotorja Skodás, Kispolskis emlékeit, és felteszi a kérdést, akkor a csomagtartó elől van? Nos, nem. Elől csak a legfontosabb folyadékok betöltési nyílásai és az akkumulátor kaptak helyet, az apró fedelet pedig két műanyag fedél lepattintásával, az indítókulcs segítségével tudjuk leemelni. Elég macerás, főleg télen, amikor sok ablakmosót kell tölteni. https://www.youtube.com/watch?v=RpXXGAZqiWg Csomagtere a hátra beépített motor ellenére épp hozza a kategória átlagát, 188-219 literes teret használhatunk, a háttámla állásától függően, mindkét ülést előredöntve pedig 980 literre nő a tér. A hátsók mellett az első utastámla is előredönthető, így a 2,3 méteres raktérhosszon akár lapra szerelt bútort is szállíthatunk. Igaz kinyitott tetővel szinte bármit beállíthatunk konténeres tujától kezdve a horgászbotig, csak a józan ész szab határt. Perem nélküli, magas csomagtere könnyen pakolható, egyetlen hátránya a nyitási procedúra. A nyitógomb külön, lentebb kapott helyet, az emelést segítő nyílást hiába tapogatjuk az üveglap alján. Két mozdulat tehát, a Mercedes A-osztály első generációja is hasonlóan működött, az első ráncfelvarrás során le is cserélték a „gomb és emelő egyben” jól bevált konstrukcióra.Vezetés közben
Tudom mire gondol mindenki, és már elöljáróban lelövöm a poént: nem lehet vele keresztbe csapatni. Ha kivesszük a menetstabilizáló biztosítékát, még akkor sem. Én nem próbáltam, de más igen, és beleadtak apait-anyait. https://www.youtube.com/watch?v=gbE0JNNxX0c Pedig lenne elég kakaó, a kis háromhengeres turbóval lélegeztetve tisztességesen húz, a 90 lóerő, és a 135 Newtonméter nyomaték beülteti a fart egy erősebb rajtnál, a tapadás pedig Porsche 911 stílusban garantált, a Twingo 864 kilójának 55,8 százaléka jut a hátsó kerekekre. Kanyarban is érződik az építésmód adta viselkedés, de a menetstabilizáló drákói szigorral működik. A legapróbb megcsúszásra munkába lép, ott villog jelzőlámpája a műszerfalon. Tulajdonképpen minden komolyabb, körforgalomból történő kigyorsításnál. Hasznos, és szükséges funkció ez, a rövid tengelytávval, hátul jelentős tömeggel enélkül csúszós úton búgócsigaként pörögve esne árokba a Twingo. Sebaj, akad mutatvány elég. Ilyen a kitűnő fordulókör adta zseniális manőverezhetőség. A 3,6 méteres hossz mellé extrém mértékben, 45 fokig kifordítható kerekek járnak (az orrmotoros autók általában 30 fokot tudnak), ezzel szinte bárhol, zsebkendőnyi területen megfordulhatunk egy íven. Járdák között 8,6 méteres körön fordul, falak mellett 9,1 méter a fordulókör, ezzel szemben egy hasonlóan apró Citroën C1 több mint 10,5 métert igényel.
Cikázik, lubickol a városi tömegben, nincs méricskélés, az átlag kompaktok számára felejtő résekbe is könnyen befér, a turbómotor pedig elég combos nyomatékot ad alacsony fordulaton ahhoz, hogy könnyen felvegyük a ritmust, váltsunk sávot. A kormány ebben az erősebb verzióban ütközéstől ütközésig 3,5-öt fordul, ami jobb érték a gyengébb kivitel 3,9-es értékétől, de így is élettelen, könnyű a volán. Fél kézzel pörgetjük, és perdül az orr, a kuplung széles tartományban fog, a fékek meglepően harapósak, könnyedén terelhető apróság a harmadik generációs Twingo. Nincs fordulatszámmérő, ezért csak a fülünkre hagyatkozhatunk váltáskor, de a jellegzetes háromhengeres tónussal berregő motor mindig egyértelműen jelzi, mikor kéri a következő fokozatot, magasabb fordulaton kifogy a szuszból, inkább röviden elváltva lehet dinamikusan autózni a Twingóval. Így az első verőfényes tavaszi napokon bizonyul rendkívül üdítő extrának a „kivágott tető”. Ez bevett extra a kisautók között, és a harmonikatető jól illik a Twingo alapból érdekes, bohókás karakteréhez, nem ad akkora szabadságot mint egy valódi kabrió de a napsütés, a langyos szél könnyen utat talál magának, és többet tulajdonképpen nem is kívánhatunk. Zárt állapotában észrevehetetlen a különbség a normál kivitelhez képest, nincs komolyabb zajterhelés, nyitva pedig egy szélfogó tereli el a zavaró légáramlatokat az utastérből. Nagyobb tempónál 100 km/óra felett ennek ellenére sem érdemes nyitva tartani a tetőt, de szerencsére lassítani sem kell a záráshoz. Az erősebb, nyomatékosabb turbós blokkal már hosszabb autópályás utakra is alkalmas a Twingo, könnyedén tartja a tempót, és nem lohol űzött vadként. Csak az oldalszélre érzékeny, de ez az összes rövid tengelytávval, könnyű karosszériával rendelkező típusra jellemző. Pozitív csalódás volt még az első fényszórók fényereje. A LED és lézertechnológia istenítése mellett nem árt megfeledkezni a tényről, hogy a jó öreg halogén is tud, ha megfelelően tervezett darab. A tömpe orron jól mutat a két kerek, nagyméretű lámpa, amelyek az útpadkát kellően megvilágító fénykévét vetítenek elénk. A fogyasztás ennél a motornál az átlagosnál is szorosabban összefügg a vezetési stílussal. Ahhoz, hogy 5,5-6 liter körül maradjon visszafogottan gurulva, korán elváltva kell autózni, de amikor nyílnak a sorok ki kell használni a lehetőséget, és rászabadítani a 90 lóerőt a hátsó 205 széles kerekekre. Így inkább 6,5 a reaális érték. (ennyi lett a tesztátlag)Összegzés
Hány típust tudunk felsorolni ma farmotorral? Egy kezünk is elég a számoláshoz, Porsche 911, Tata Nano, Smart Fortwo, Forfour, és a Renault Twingo. Ha nagyon akarjuk még a Peugeot iOn féle elektromos hármast idevehetjük, de nagyjából ennyi. A Twingo tehát különleges, a találd meg a motort, nyisd ki a motorháztető poént minden új ismerősnek elsüthetjük, és ha zsúfolt városban éljük mindennapjainkat, akkor a geg mellett valódi haszonnal jár az egyedi kialakítás.
A Renault Twingo és néhány vetélytársa | Listaár, forint | |
Hyundai i10 1.0i Life (66 LE) | 2 499 000 | |
Kia Picanto 1.0 LX (69 LE) | 2 524 000 | |
Mitsubishi Space Star 1.0 (71 LE) | 2 990 000 | |
Suzuki Alto 1.0 GLX AC (68 LE) Renault Twingo 1.0 (70 LE) Volkswagen Up! Take Up (60 LE) Toyota Aygo 1.0 (69 LE) | 2 490 000 2 600 000 2 765 710 2 320 000 |
A típus 2,6 millió forintos alapárról indul, Life kivitelben. A klímát egyel magasabb, Zen felszereltséggel is csak 140 ezres felárért kaphatjuk meg, a Renault komplex mobilos csatlakozási megoldását, online funkciókat is kínáló R-Link rendszere a Techno csomagban 300 000 Ft, tolatókamerával és USB-csatlakozóval az ülések között. A gyári garancia öt év/100 000 kilométer, a turbós motor csak Intens szinttől elérhető, 3 550 000 Forintos árról indulva. Ha ehhez kérjük a Techno-Sport csomag párost, az még 605 000 Ft, a nyitható vászontető pedig 280 000, tehát a fullos Twingo bőven négymillió fölé nyúlik, amivel egyértelműen a Fiat 500 konkurensének tekinthető, amiből természetesen szintén van harmonikatetős verzió.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|