Mit tud egy Porsche négy hengerrel? 1
Röviden – Porsche 718 Boxster
Mi ez? Középmotoros roadster alapos modellfrissítés után, szívó hathengeres helyett turbós négyhengeres bokszermotorokkal.
Mit tud? Jó lenne szapulni az elveszett varázs miatt, de a Boxster az új motorral is varázslatos, csak máshogy, mint eddig.
Mibe kerül? Napi árfolyamon számol a márkakereskedés, de szinte minden feláras az autóhoz, amitől gyorsabb, kényelmesebb és vonzóbb. 300 lóerővel kerekítve 18 048 000 Ft az alapár.
Kinek jó? Vagy a formája, vagy a nyitható tető vagy a vezethetősége meggyőzi mindazokat, akiknek van rá extrákkal minimum 20 milliójuk és beérik két üléssel.

Elvileg a modellciklus közepére időzítendő frissítés járt volna a Boxsternek és a még idén 718 Caymanra átnevezendő kupénak. De némi reszelésnél sokkal több történt a Boxsterrel (boxer+roadster). Mert a büntetőadók mérséklésére a Porschének is csökkentenie kell autói fogyasztását és a szabványos mérésben elérhető megtakarításra nekik sincs jobb válaszuk, mint a hengerszám és a lökettérfogat csökkentése, feltöltéssel. Ilyen volt, ilyen lett. Kékben a modellfrissítés előtti Boxster 2012-ből

Mit tud egy Porsche négy hengerrel? 123
Mit tud egy Porsche négy hengerrel? 124
Hat helyett négy henger nagyobb visszalépés, mint mondjuk nyolc helyett hattal beérni. De a hathengeres szívómotor eltűnésén csak addig érdemes keseregni, amíg a 718 Boxsterben bemelegszik az olaj, Sport+-ba kapcsoljuk, amit lehet, hangosabbra nyit a kipufogó és enyhe gumifüsttel elrajtol az autó. Az eddigi fennkölt motorhang helyett agresszív és markáns dallamok érkeznek hátulról, a veszteségért cserébe a roadster erősebb, gyorsabb és továbbra is mesés sportautó.

Mi változott?

Ha a mérnökökön múlik, újrakonstruálják az autót az ülések mögött, mert a turbós motor hűtéséhez és perifériájához sokkal több helyre volna szükség, mint amennyi az eredetileg szívómotorosra tervezett autóban adott volt. Csakhogy a Boxster melletti fő vásárlói érv nem a középmotoros felépítés és az überpenge vezethetőség, nem. A nagy arányban hölgyvásárlóknak a formaterv adja el az autót, ezért nem lehetett elrontani az arányokat a far megnyújtásával. Maradt az ajtók mögött a meglévő keresztmetszet a levegő belépésére és jöttek az új ötletek, hogyan lesz ebből sivatagi versenypályán is ész nélkül űzhető utcai autó.

1958-tól aratott a versenypályákon a névadó 718. A 718 Boxster az előd tiszteletére viseli ezt a nevet

Új az orr, opcionálisan négy LED-es nappali fénnyel, amit jégkocka névvel a Kia időben levett a Cee’d GT-hez. A sima kettős xenon fényszóróval hiányzik ez a markáns stiláris elem, csak LED-fényszórót rendelve jár. Újak a három részre osztott oldalsó levegőbelépők, új a kilincs, amely finoman, akadópont nélkül működik, mint az új Audi A4-ben. Elvileg V, gyakorlatilag trapéz alakú a tükörtalp, módosultak az ajtók, újak a hátsó lámpák és mostantól térbeli a Porsche-típusfelirat a csillogó fekete csíkon.

Belső tér

Bal oldali gyújtáskapcsoló, mélyre engedhető  üléshelyzet és szinte függőleges sportkormány: ez minden Porschében közös. A megújított Boxster okostelefon-használati lehetőségeiben sokat lépett előre. Gyakorlatilag amit a VW-konszernből a Golfok és Octaviák már rég tudnak, és ami fontos a vevőknek is, azt most a Porschék is megadják. Van fedélzeti wififorrás, valós idejű közlekedési információkkal számol a navigáció és képes a Google Earth, illetve utcakép programokkal megjeleníteni a térképet. Elérhető továbbá a kocsiból többféle internetes alkalmazás a gyorsabb nethozzáférést biztosító LTE-telefonmodullal.

Mély az üléshelyzet, függőleges a kormány. Újdonság a sok gomb és kapcsoló a volánon, korábban a Porsche nagyon ellenük volt

A néha hűvös, de napos időben amikor lehetett, kinyitottuk román, majd ukrán kollégámmal a tetőt. A tetőnyitás és a zárás 9 másodperc alatt megvan, az üvegekkel együtt sem tart tovább 12-nél. A tetőmechanizmust főleg azért szerettük meg, mert 50 kilométer/órás sebességig menet közben is működik. Ez hiányzott a 911 Targából.

Motor

Adatlap

Porsche 718 Boxster és Boxster S

Motor: Négyhengeres, turbós bokszer, 1998/2497 cm3
Teljesítmény 220/257 kW (300/350 LE)/6500/min
Nyomaték 380 Nm/1950-4500 / 420 Nm/1900-4500
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,1-4,7/4,6-4,2 mp
Végsebesség 275 / 285 km/h
Fogyasztás (vegyes), manuális/PDK 7,4-6,9 / 8,1-7,3 l/100 km
Listaár 18 048 000 Ft-tól (Boxster, kézi váltóval)

Először a Boxsterben, de hamarosan a Caymanban is leváltja a szívó hathengereseket két négyhengeres turbómotor, szintén bokszer hengerelrendezésben. Rég nem láttunk hasonlót náluk. A cég utoljára 1995-ben gyártott soros négyhengeres motort a 968-hoz, 2990 köbcentivel, bokszer négyhengeres negyven éve nem készül utcai Porschéhoz, amióta 1976-ban kifutott a VW-Porsche 914/4. A négyhengeres, kétliteres turbómotort frappáns volna összemosni a Le Mans-ban tavaly győző 919 benzinesével, de az négyhengeres turbómotor nem bokszer, hanem 90 fokos hengerszögű V4-es. Persze a versenypálya és a közúti autók közötti technikatranszfert így is muszáj megemlíteni a sajtóanyagokban, ha már a cég 16 éven át távol maradt a főbb megmérettetésekről, mert így több pénz maradt a részvényeseknél. Tehát közös vonás többek között a hengerek távolsága, a rövid löket és a közvetlen befecskendezés. A kétliteres Boxster turbója fix, a 2,5-ös Boxster S-é változó lapátgeometriájú. Működése a videón 1:20-nál látható. Míg a dízelek kisebb működési hőmérséklete jól megfér a változó lapátgeometriájú feltöltéssel, a VTG-feltöltőt egyetlen benzines szériaautóban találunk, a 911 Turbóban. A benzinesekben ugyanis 980 fokos a kipufogógáz, amit nem bírnának el az állítható lapátok.

a videó a hirdetés után indul

Különleges ötvözetű feltöltőre van szükség, az 1250 fokot is elviselő anyagokat az űrsiklóprogramban használták eredetileg. A hűtés mellett a hővédelem is létfontosságú, hiszen a turbó a vezető háta mögött pörög. Megnéztem, a tűzfal finom tapintású szőnyegborításán semmit nem érezni a mögötte izzó fémekből.

300/350 lóerős. Miért nem tud többet?

Megkérdeztem Matthias Hofstetter urat, a 911 és a 718 hajtáslánc-fejlesztésének vezetőjét, miért ilyen fakók a számadatok, hiszen ma kompakt sportmodellek is impozánsabb számokat hoznak.

Matthias Hofstetter, a 911 és a 718 hajtáslánc-fejlesztésének vezetője a hűtőrendszerről mesél a kollégáknak. Az első Audi RS4 381 lóerős turbómotorját fejlesztette, majd átment a Porschéhez, ahol az első nagyobb munkája a Cayenne Turbo volt motorfejlesztőként. Szerinte 70 litert azért nem fogyaszt, mert annyit az üzemanyagszivattyúk sem préselnének át

Nem sértődött meg, ehelyett elmondta, hogy végigpróbáltak sokféle megoldást. Kettős vagy lépcsőzetes feltöltésnek itt nem lett volna értelme. A prototípusokban kísérleteztek viszont ikercsatornás, ún. TwinScroll feltöltővel, de a csatornák külön vezetése majd egyesítése helyhiány miatt nem volt megoldható. Teljesítményszintben megnéztek hegyesebb verziókat is a kétliteresből, de ehhez terebélyes és nagy tehetetlenségű, nehezen felpörgő feltöltő kellett volna. Ha megcsinálják mondjuk 400 lóerősre, hogy meghaladják az A45 AMG-ben a 381 lóerős motort, akkor a sokat késő turbóval gyakran annyi volna csak a nyomaték, mint egy szívó kétliteresben. Mivel a komplett sportautónak kell kinyitni a vevők bugyellárisát, nem a motor katalógusadatainak, végül a kétezres Boxster 300, a 2,5 literes Boxster S 350 lóerős lett, kiváló vezethetőséggel.

Milyen vezetni?

A teljesítménygörbét valóban szépen felépítették. Bár a maximális nyomaték 1950-től illetve 1900-as fordulatszámtól állandó, a teljesítmény a motor kihúzatásával nő, nem fullad ki, mint egy vontatásra kitalált turbódízel.

7:58-ról 7 perc 42 másodpercre javult a Nürburgring északi körén mért idő a Boxster S leggyorsabb változatán mérve. Ez óriási különbség

Most először érhető el a Boxsterhez is az adaptív lengéscsillapításos sportfutómű, a helyből 20 mm ültetést jelentő PASM sportfutómű, ami a kipróbált autókban is benne volt. A sima PASM (Porsche Active Suspension Management) révén 10 milliméterrel hasal közelebb az autó az aszfalthoz.

718, az eredeti

Amikor kicsit visszahűltem az új Boxster vezetése után, megnéztem a rendezvényre elhozott névadót. A 718 az 550 Spyder utóda, az 1950-es-1960-as évek fordulóján tönkrenyerte magát európai hegyi versenyeken, 1959-ben és 1960-ban is győzött összetettben a félelmetes szicíliai közúti versenyen, a Targa Florión és 1958-ban megnyerte kategóriájában a Le Mans-i 24 órás versenyt is. És ez csak pár momentum versenykarrierjéből.

Versenytempóban, a korabeli fékekkel és gumikkal a halált hergelte itt a vezető

Élőben az autó félelmetesen apró, motorháza talán combközépig ér. Hátborzongató élőben látni, milyen lélekvesztőkkel mentek veszett gyorsan régen. Ezek a hősök minden kilométeren a halált hergelték. A 718 Spyder nagyjából 600 kilós és 142 lóerős, mindez elöl-hátul dobfékekkel a VW Bogáréra hasonlító felnik mögött. A középmotoros versenyautóban legfeljebb a menetszéltől védte a versenyzőt a filigrán csőrácsvázat takaró alumínium karosszéria. Akinek megadatik látni egy ilyen autót, egész másképp nézi a korabeli filmeken a kormos arcú, versenyző-szemüveges héroszokat.

A kormányzás áttétele közvetlenebb lett, a kormánymű egyenesen a 911 Turbóból származik. Minden fordítás élmény a kormányon, talán ebben jön ki legjobban, milyen mestermű a Boxster. Mintha a vezetőt közvetlenül bekábelezték volna az autóba és kezünkkel direktben a kormányösszekötőkön mozdítanánk. A Boxster centire odatehető a kinézett ívre és nagyon azt csinálja, amit szeretnénk. Száraz úton annál a sebességnél, amit meg mertünk kockáztatni, nem érvényesült a középmotoros felépítés nehezebb uralhatósága. Nedves úton és kikapcsolt menetstabilizálással viszont van miért aggódni. Száraz aszfaltra a 380 illetve 420 Nm nyomaték váratlanul jól átvihető, kigyorsításkor nagyon kell akarni az erőcsúsztatást, hogy keresztbe moccanjon az autó. Porsche 718 Boxster 2016

 

Sokáig ragaszkodott hozzá a Porsche, hogy a kormánykerék az autó irányítására való, semmi keresnivalója rajta gomboknak, kapcsolóknak. Mostanra adták be a derekukat. Van ugyanis puristáknak szóló sportkormány, de rendelhető hangerő-szabályozó és menügombokkal megszórt volán is. Nem hivatalosan, de a váltást azok a vevők kezdeményezték, akiknek Ferrarijuk és Porschéjük is van. Ők szerettek volna több funkciót elérni a kormány elengedése nélkül. A 918 Spyderben látottra és persze a Ferrarik Manettinójára hasonlít a kormányra szerelt üzemmódkapcsoló. Van alap, sport, sport+ és egyéni állása. Közepén találjuk a szintén feláras Sport Response gombot, amely a Sport Chrono-csomag része. Ez a gomb a maximális erőleadást szolgálja, gyorsítja a motor meg a váltó reakcióját és főleg előzések előtt szórakoztató.

A flottafogyasztás-csökkentési előírások kikényszerítették a szabványos mérésben takarékosabb, kisebb hengerűrtartalmú, feltöltött négyhengeres használatát

Ha megnyomtuk, 20 mp tűzijáték következik, közben az autó visszaszámol, hogy meddig tart még a mindent bele-üzemmód. A katapult technikai háttere elvben egyszerű: nem szabad engedni leesni a töltőnyomást és lelassulni a feltöltőt. Ehhez áll be a turbó lapátgeometriája, későbbre veszik a gyújtást, lezár a wastegate, a felesleges töltőnyomást elengedő megkerülőszelep, és ha nem manuális a kocsi, a váltó is visszakapcsol, hogy legalább 5000 legyen a percenkénti fordulatszám. Mindkét kipróbált autóban PDK duplakuplungos váltó volt (a váltóharang öntvényén VW AG-felirattal és Audi márkajelzéssel), de a Porsche kitart a kézi váltó mellett. A vevők talán harmada választja, de nem tűnik el a hatgangos kézi váltó.  Lassabb vele az autó versenypályán és rajtautomatika híján kilőni sem képes ugyanúgy, de farolni, például a kuplungot rárúgva, jobban lehet vele, mint PDK-val.

PDK duplakuplungos automata váltóval 4,7 és 4,2 mp a gyorsulás 100-ra, nyomatékból 380 illetve 420 newtonmétert ad le a 300 lóerős kétliteres és a 350 lóerős 2,5 literes motor

Ha már szóba került a kilövés, a 718 Boxster S gyorsulása káprázatos. Ott tartunk, hogy az autó, amely mégiscsak a belépőmodell, az erősebbik motorral és automatikus váltóval és a Sport Chrono-csomaggal 4,2 másodpercet gyorsul százra, mint a 911-ből a 996 Turbo. A sima Boxster ideje hasonló konfigurációban 4,7 mp.

Milyen a hangja?

A motorhang egészen más, mint a szintén négyhengeres boxermotoros Subaruké, a kipufogó sem az ismert bubububu-szólamot játssza. Hidegen, nyitott kipufogóval harciasan zúg, aztán némi alapjárati ketyegés után elcsendesedik. Botcsinálta, kézremegős video a motorhangról. Sport+ üzemmódban hegyesebbre vált

a videó a hirdetés után indul

Bemelegedett motorral padlógázra agresszíven üvölt, szépen aláfestve a száguldásélményt. Sport+ állásban a háttérzene még hangosabb lesz, és gázelvételre csodálatosan ropog hátulról a kipufogó. Míg a 911 Turbóban kipufogógáz utolsó leheletével is a teljesítményt szolgálja, itt bőven volt tartalék a kipufogó akusztikai hangolására, hiszen a motor messze nincs a határáig terhelve. Nem kérdés, hogy a korábbi szívó hathengeresnek szebb és kifinomultabb a hangja, de az sem, hogy ennek a harci zajnak is megvan a varázsa, nem hiába dolgoztak ennyit rajta. A turbósítás ellenére vezetési élményre a 718 Boxsternek egyetlen autótól kell tartania: az év közepén megújuló és 718 Caymanra átnevezett lemeztetőstől, amely jobb merevségével versenypályán van előnyben. Közútra a Boxster, de főleg a Boxster S turbómotorral is lenyűgöző.

Hány pontot adnátok a Porsche 718 Boxsternek? Szavazzatok!
átlag
8.74
szavazat
368
Hány pontot adnátok a Porsche 718 Boxsternek? Szavazzatok!