Röviden – Lexus GS F
Mi ez? 477 lóerős sportváltozat a felső középkategóriás limuzinból, nagy fordulatra hangolt szívó V8-cal.
Mit tud? 270 a végsebessége, 4,6 mp a gyorsulása százra és a megtrükközött hangokkal hátborzongatóan szól.
Mennyi? 28 850 000 Ft az alapváltozat. A napfénytetős, hátul is fűthető-szellőztethető bőrüléses Top Carbon ára 31 700 000 Ft.
Kinek jó? Annak, akik a Lexus útjában jobban bíznak, mint az amerikai, brit, német konkurensek kompresszoros vagy duplaturbós motorjaiban.

Amióta 2008-ban kijött az F sportváltozat az IS második generációjából, nekünk, autóbuziknak megdobban a szívünk a szabályos trapézalakba rendezett négy kipufogóvég láttán. Ezt a jellegzetességet a felső középkategóriás GS csúcsmodelljén is viszontláttuk, amelyet Lengyelországban vezethettünk a kiváló adottságú poznani versenypályán. Ebben az autóban minden a motor köré épül. Az atmoszferikus V8 konstrukciójáról doktorit lehetne írni. Nagy vonalakban hengerenként négyszelepes, a 32 szelepet változó vezérlés dirigálja a szelepemelés, tehát a nyitási mélység módosításával.

Őserő Japánból: turbó helyett monumentális V8 1

Fejlett V8, turbók nélkül

Részterhelésen, ha nem sietünk, Atkinson-ciklus szerint üzemel a motor, csökkentve a fogyasztást, amikor meg kell az összes erő, átáll a vezérlés. Szívómotorban a sűrítés és a fordulatszám emelése a teljesítménynövelés bevált útja. Itt elmentek 12,3:1 arányú sűrítésig, a motor 7100-on adja le maximális teljesítményét, de nem dadog le itt, 7300-ig húzatható. Ehhez jól jönnek a kovácsolt hajtókarok és a titánötvözetből készülő szívó- és kipufogószelepek.

Változik a szelepnyitás mélysége, a sűrítés 12,3:1 arányú. Az ötliteres  V8 7300-ig húzatható

Változik a szelepnyitás mélysége, a sűrítés 12,3:1 arányú. Az ötliteres V8 7300-ig húzatható

Magát az autóval összesen 8086 métert tudtunk megtenni. Egy ismeretlen versenypályán két kör alatt nem sok minden derül ki egy autóról, de nagyon sajnáltam volna, ha a GS F kimarad az életemből.

Hangja belakja a környéket

Mert ami kiderült, az több mint ígéretes. A sportlimuzin egyértelműen a V8-as, nagy fordulatra hangolt szívómotorból él. Vészjósló hangja padlógázon betölti a környéket mély dübörgésével. A kipufogó nem hagy kétséget afelől, hogy nagy dolgok történnek a nyolc égéstérben és rettenetes erő szabadul fel, ahogy az injektorok döntik a motorba a benzint. A hangot felerősítik az utastérben.

Ex-Stig Poznanban

Ott volt a rendezvényen Ben Collins, aki a BBC Top Gear című autós műsorának fehér overallos versenyzőjeként vált híressé. Csak ismertté nem, mert végig bukósisakban volt az adásban, a forgatásokat meg csuklyában csinálta végig, a stáb elől is leplezve kilétét, hogy a titokzatos Stig misztikumát megőrizhesse a műsor. Sir Jackie Stewart, háromszoros Forma-1 világbajnok anno az F1-be várta a ma 41 éves Collinst. Ben Collins Le Mans-tól a V8-as túraautókig az autósport sokféle ágában megfordult sikeres versenyzőként, de a Forma-1-ben pont nem. Mivel a Top Gear költségvetéséhez képest gázsija ibolyaszerény volt és közeledni érezte az együttműködés végét, 2009-ben könyvet kezdett írni kalandjairól, amiért kirúgták a műsorból. A könyv megjelenését azonban nem tudta megakadályozni korábbi munkaadója.

Ben Collins, a Top Gear időmérő pilótája, a korábbi Stig is itt volt autóztatni. Amikor megunta a bújkálást, kilépett a stábból és könyvet írt élményeiből

Ben Collins, a Top Gear időmérő pilótája, a korábbi Stig is itt volt autóztatni. Amikor megunta a bujkálást, kilépett a stábból és könyvet írt élményeiből. Itt épp a gumik állapotát ellenőrzi az RC F kupén

Ben Collins, aki több James Bond-film autós kaszkadőrjeleneteit forgatta cégével, egy RC F-ben autóztatta a szerencsésebbeket a poznani ringen. A körözésben Klaudia Podkalicka lengyel raliversenyző volt az ellenfele a fekete V8-as kupéban. Collins arra a kérdésre, hogyan lehetne javítani a köridőnkön, két gondolattal reagált. Szerinte 90 százalékban mentális és csak 10-ben fizikális tevékenység versenypályán gyorsan vezetni. A legfontosabb, hogy szélesebben és messzebbre kell nézni a megszokottnál. Aki ezt elsajátítja, sokat javíthat a sebességérzékelésén. Az emberek zöme sokkal kisebb távolságra mered előre, mint szükséges volna. Szélesebb perspektívával a környezet, a fák, oszlopok, pályabírói posztok segítenek megbecsülni az autó sebességét. A másik, hogy olvassunk az autó visszajelzéseiből. Ahogy járás közben is érezzük a lábunkkal, mennyire tapad a felület, hogy jégen vagy jól tapadó aszfalton lépdelünk, ugyanígy érezni a kocsi visszajelzéseiből, mennyi tartaléka van. A kormány visszajelzései mellett a gumik hangjából is kivehető, mikor vesztik el a tapadásukat.

Elfelejtettem megnézni az átlagfogyasztás-mérőt, de a pálya áttekintésére, felvezetésképp vezetett GS 450h-é mutatott 34,5 litert, akkor képzelhetjük, mennyivel több üzemanyag zúdul a hat- helyet nyolchengeres, nem 3,5, hanem 5,0 literes benzinesbe.

És még vezetni is tud. De tényleg. A hölgy raliversenyző és egy RC F-ben autóztatta a népet a poznani ringen

És még vezetni is tud. De tényleg. Klaudia Podkalicka raliversenyző egy RC F-ben autóztatta a népet a poznani ringen

Bár a Lexusé nagy fordulatra hangolt sportmotor, a maximális 530 Nm nyomaték 4800 és 5600-as fordulatszám között állandó, egy ekkora nyolchengeresnek alul és a középső tartományban is van ereje. Emiatt nagyon egyszerű vele pályán menni, az őserő kiválóan adagolható és mivel nincs turbófeltöltés, száraz pályán nem tud olyan ütésszerű nyomaték érkezni a hátsó kerekekre, ami bizonytalanná tenné a kigyorsításokat. Nekünk a szervezők kérésére a Sportig volt szabad elmenni az üzemmódok közül, hogy Sport S+-ban a kikapcsolás előtti, laza ESP fokozat kockázatát is megússzuk. A remek vonalvezetésű, széles és biztonságos versenypálya bőven elbírta volna azt is, ha engedik kikapcsolni. Száraz időben a jól bemelegedett, 275/35 R19-es hátsó gumik elbírják a motor erejét. Ben Collins olyanokat farol füstölő gumikkal, hogy szem nem marad szárazon. Ugyanezt tudná a GS F-ben is
a videó a hirdetés után indul
A futómű elöl kettős keresztlengőkaros, hátul térbeli, többlengőkaros konstrukció. A lengőkarok elöl és hátul is kovácsolt alumíniumból készülnek a súlycsökkentés és a jó szilárdság érdekében. A GS F vezető és csomag nélkül 1715 kilós önsúlyához mérten a túlmelegedett gumik dacára jól viselte a folyamatos gyötrést a ringen. Ez egyáltalán nem természetes, hiába sportváltozat az F. A helyszín ugyanis versenypálya, a kocsi viszont szériaautó, tehát egészen más feladatokban is helyt kell állnia.

Tisztelet a fékeknek

Káprázatos volt, amit a fékek elviseltek, egyébként nemcsak a V8-as sportmodellen, még inkább a sima erőhibridben, az ugyanitt és hasonló ambícióval űzött GS 450h-n. A fék nem főtt meg, sima betétcserével végigcsinálta a fontos magánvevőktől a flottapartnereken át az újságírókig az összes fakezű-falábú sofőrt, aki az öt nap alatt volánhoz ült.

Ráérősen megtett hűtőkörök nélkül bírták a versenypályás használatot a hatdugattyús nyergű Brembo-fékek. Szinte érthetetlen, hogy nem melegedtek túl a nehéz és gyors autóban

Ráérősen megtett hűtőkörök nélkül bírták a versenypályás használatot a hatdugattyús nyergű Brembo-fékek és a 380 mm-es tárcsák. Szinte érthetetlen, hogy nem melegedtek túl a nehéz és gyors autóban

Alig értelmezhető, amit a GS F-ben a hatdugattyús első fix Brembo-féknyergek és a 380 mm átmérőjű tárcsák kibírtak a technikás, 4083 méteres versenypályán. A célegyenest kivették a szervezők, ezért a legdurvább lassítást megúszta a fékrendszer, de hűtőkör híján így is irtózatos terhelést kapott a hátul négydugattyús nyergekkel és 345 milliméteres tárcsákkal satuzó fékrendszer.

Ára: 28 850 000 Ft

Hazánkban is elkelt már néhány a GS F-ből, a tavalyi évben mintegy 5-6 darabra volt vevő a hibridek uralta Lexus-értékesítéseken belül. 28 850 000 forintos árával a teljes felszereltség dacára jó hárommilliós távolságot tart a 31 885 000 forintos listaárú M5-től és nagyjából ugyanennyivel kerül többe a 450 lóerős, még jobban gyorsuló S6-os Audinál, amelyre árlistájában 25 683 160 forintot hoz a konfigurátor. De ezen a szinten a választás hitbéli kérdés, és az egyetlen szívómotoros sportlimuzinként a GS F mellett is szólnak komoly érvek.

Mellette – Ellene
  • Klasszikus sportmotor
  • Bizonyított minőség
  • Rettenthetetlen fékek
  • Szép, bár felerősített hang
  • Temérdek vezetőtámogató biztonsági rendszer
  • Remek automatikus váltó
  • Kiváló menetteljesítmények
  • Nagyon jó sportülések
  • Vetélytársainál valamivel kisebb teljesítmény és kevésbé impozáns gyorsulás
  • Túlbonyolított menürendszer
  • Ósdi grafikájú navigáció
  • Mérsékelt fejtér