Röviden – Dacia Logan 1,2 Arctic és Lada Granta 1,6 Norma | |
---|---|
Mik ezek? | A legolcsóbb új családi autók Magyarországon, eltérő arányban, de mindkettő a Renault-Nissan konszern terméke. |
Mit tudnak? | Nullkilométeres és törésmentes, garanciális új autók. A többi új autóhoz mérten nagyon kevés pénzből utaztatnak egy négy-, illetve a Logan esetében ötfős családot. |
Mibe kerülnek? | Lépcsős háttal és légkondicionálóval a Lada Granta 1,6 16V Norma ára 2 449 000 Ft, a kílmás Logan 1,2 16V Arctic ára 2 450 000 Ft. A fotókon látható ferdehátú Granta listaára 2 649 000 Ft. |
Kinek jók? | Azoknak, akik a különféle használtak helyett mindenképp új autót szeretnének, a lehető legkevesebb pénzből. |
„Új autót mindenkinek” – szól a Granta limuzin szlogenje. A Logan brosúrája kérdésbe foglalja az autó üzenetét: Ilyen autót ezért az árért? Ez most vicc? Mivel sok embernek újsága, kiszámíthatósága, biztosan sérülésmentes és nullkilométeres előélete miatt vonzóbb egy mégoly szerény új autó a használtaknál, a két legolcsóbb új családi autót hasonlítottuk össze. A tesztet az Autó és Stílus c. lapnál dolgozó kollégáinkkal együtt készítettük.
Design
Egyik autót sem formatervével lenyűgöző telivérnek szánták, de sikerült megoldani, hogy takarosnak hassanak. Kerekeik egyformán 15 colosak, kiállásra a Logan a markánsabb autó. Színre fújt tükreivel és kilincseivel, de főleg karosszériája kivitelével a Logan ellentételezni tudja minőségérzetben azt a pluszt, amit a Ladának a könnyűfém felnik jelentenek. Ránézésre jóval szélesebbnek tűnik a Logan, ami nem optikai csalódás. A Granta a korábbi generációs kisautók keskenységét viszi tovább.
Karosszéria, utastér
Hosszában így is elég a hely az utastérben, magas emberek is elférnek egymás mögött a Grantában. Azonos vezetővel a Ladában egy-, a Daciában közel négyujjnyi hely maradt a térd előtt egy nyurga utasnak. Belső szélességben a Logan sokkal jobb, ez valóban ötszemélyes autó.
Fejtérben is kedvezőbb a Logan, de az utastér praktikusságában és a minőségi benyomásban domborodnak ki igazán a különbségek. A Logan első ajtajában elfér az 1,5 literes flaska, a hátsó ajtókban is van rakodóhely. A krómgyűrűs műszerek, korrekt kárpitok és a valamivel szebb hatású anyagok összességében sokkal igényesebbnek mutatják belül.
Limuzinként mindkét autónak óriási, bár nagyobb tárgyakkal meg nem tölthető csomagtartója van. Aki praktikusabb rakodónyílásra vágyik, a Grantából plusz 200 000 forintért ötajtós ferdehátút választhat, míg a Logan MCV-t kínál. (Kombiként a Lada az alig többe kerülő Kalinát mutathatja fel.) A Daciában a csomagtér bővítésekor az üléshab okos kimélyítése miatt nem kell kivenni a fejtámlákat, ha lehajtjuk a háttámlákat.
Tetszett mindkét autóban, hogy az ülőlap is előrebuktatható. A Ladában az is, hogy nincs akkora küszöb a csomagtartó szintje és a háttámla között, mint a Daciában. A Lada tervezői gondoltak az övcsatok rögzítésére, a kis fülbe csattintható övcsatokat a támla visszahajtása után nem az üléspad alól kell előbányászni.
Vezetés, kényelem
Mindkét autóban fel-le állítható a kormány. Valamivel jobbnak tűnt a Lada üléshelyzete, jóllehet itt még az ülés magassága sem szabályozható, szemben a Logannal. A Lada motorja rázkódva kelt életre, a jóval nyersebb hatású tesztautóban a fék olyan hangokat produkált, mint elhanyagolt használt autók szoktak.
Nem véletlen a kép a Lada gumifüstös rajtjáról, amihez be sem kell húzni a kéziféket a vékony, rossz fogású karral. A 96 lóerős Granta igazán jól megy. A 16 szelepes is egyenletesen húz, alul rendesen harap, szeret pörögni és szép ívet rajzol, ahogy megindul, felszabadul és még rátesz egy lapáttal a fordulatszám növelésével.
Érzésre még jobban hasít, mert sokkal hangosabb a Daciánál. Amikor azt érezni, hogy mekkorát előztünk és ez aztán a száguldás, az órára lenézve 70-90-et látunk. A zajszinten nagyon kijön a két konstrukció közötti korkülönbség.
A Logannak kedvezett, hogy a teszten kis terheléssel futottak az autók. Ha beül a körmös pacalon cseperedő unokabáty, hátra két terebélyes asszonyság és az utánfutóra feldobjuk a rotakapát, a Logan sokkal jobban megérzi a terhelést a Grantánál.
Így azonban kellően élénk volt, finomabb járású és csendesebb motorjával többnyire követni tudta a Ladát. Ahol a nyomatékosabb 1,6-os benzines ötödikben felhúzta a Grantát, ott kellett néha négyest szúrni. Előzéskor szintén igényli a visszakapcsolást, de az, ahogy a Logan összesen 73 lóerővel mozog, ezért a pénzért várakozáson felüli.
Valamivel rövidebb a Logan áttételezése, 130-nál 4000 a fordulatszám ötödikben, míg a Granta főtengelye 3500 körül forog. A Lada váltókarjánál könnyebben és pontosabban mozog a Daciáé, de nem ez a fő különbség. Az orosz autóban jól kivehetően sír a váltó gázelvételre és gázadásra is, fokozatonként eltérő hangszínen. Akit ez nagyon zavar, az automata váltós modellel megszabadulhat a mai új autókban ismeretlen zajoktól.
Szélesebb nyomtávjával, nehezebben járó kormányával a Logan stabilabbnak, biztonságosabbnak érződött, mint az oldalszélre még érzékenyebb, magas építésével rossz úton sokkal inkább lobogó, váltott irányú kanyarokban imbolygó Granta.
Rugózási kényelemben hasonló a két modell, mindkettő ügyesen tompítja az úthibákat. Az ülések kényelme egyformán kifogásolható, egy kulturáltabb városi miniben, amilyen az i10 vagy a Picanto, jobb az ülés.
Fogyasztás
Adatlap
Dacia Logan 1,2/Lada Granta 1,6 16V
Motor | Soros négyhengeres, 16 szelepes szívó benzines. 1149/1596 cm3 |
Teljesítmény | 54 kW (73 LE)/5500/72 kW (96 LE) n. a. |
Nyomaték | 107/4250/nincs adat |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 14,5 mp/n. a. |
Végsebesség | 162/168,5 |
Fogyasztás (vegyes) | 5,8/6,4 l/100 km |
Listaár | 2 450 000 Ft/2 449 000 Ft |
Gyári átlagfogyasztásban 10 százalék az eltérés a Logan javára, amelynek katalógusában 5,8 l/100 km szerepel 6,4 helyett. Ám a ciklusfogyasztásra belőhető motorok korában ez nem sokat számít.
Mi kevés városi és sok országúti szakasszal mértük egymás mögött haladva a két autó fogyasztását, állandó sofőrcserével és az elöl haladó autó váltogatásával, odafigyelve rá, hogy azonos kút azonos oszlopánál tankoljunk.
Érdekes módon épp 10 százalékra adódott a különbség. A Granta 5,8, a Logan 5,2 litert fogyasztott száz kilométerre. Erejéhez képest a Lada is takarékos, a Logan pedig külön meglepetést okozott csekély fogyasztásával, mivel sokkal nagyobb teljesítményű autóval szemben kellett helytállnia.
Mindkét autóban észszerűen működött a váltásesedékesség-jelzés, azok a nyilak, amelyek a fel- vagy visszakapcsolásra figyelmeztetik a benzint pazarló vezetőt. A Lada hangjelzést is ad, a pityegést a GSI (Gear Shift Indicator) menüpontban a nullázógombbal lehet ki- és bekapcsolni.
Ár, garancia, felszereltség
Egyszerű kivitelű, légkondis, de nem agyoncsicsázott tesztautókat felhajtani nehezebb, mint luxuslimuzinokat egybeterelni. Ezért is örültünk nagyon, hogy Baumgartnerék nélkülözni tudták az 1,2-es Logant a teszt idejére. Köszönjük a segítséget! A kocsinak sűrű programja van: ha nem sikerült volna leadni a megbeszélt időre, másnap négy tesztvezetés ugrott volna.
Nem a motorok teljesítménye, hanem az autók ára volt az összevetés alapja. Mindkét autó költségeit négyajtós limuzinként értékeltük, tehát a Lada nem a képeken látható, a szedánnál drágább ötajtósként szerepel. A Lada Granta 1,6 16V Norma listaára a lépcsőshátú karosszériával 2 449 000 Ft, a Logan 1,2 16V Arctic 2 450 000 forintba kerül. Akit a cikkhez fotózott ötajtós Granta érdekel, annak listaára 2 649 000 Ft.
Mindkét autóban van ABS, guminyomás-érzékelő és ESP, ami EU-országként nálunk is kötelező. Közös a két első légzsák, a két Isofix-rögzítőpont, a szervokormány, a manuális légkondicionáló, a színezett üveg, a fedélzeti számítógép.
A Daciát is húzza a Lada?
Kollégáim Wachtler Tamástól, a Renault-importőr új ügyvezető igazgatójától hallották egy rendezvényen, hogy a váratlanul magas darabszámok ellenére a Lada rajtja nem vetette vissza a Logan iránti keresletet, sőt. A Lada visszatérése nagy szenzáció és az új konkurens mintha ráirányította volna az emberek figyelmét, hogy hahó, 2-2,5 millióért is akadnak új autók, garanciával. A Dacia eladásai nemhogy nem estek a konkurens megjelenésével, hanem meredeken emelkednek idén. A Datahouse adatai szerint 2016 első négy hónapjában 302 Logan és 276 Sandero kapott magyar rendszámot, míg a tavalyi év azonos időszakára 223, illetve 194 darabot hoz a statisztika. A Ladákból januártól április végéig 44 Kalinát, 177 Grantát és 60 4×4-et (korábban Nivát) helyeztek forgalomba. Ahogy a német mondja: Konkurenz belebt das Geschäft, a verseny élénkíti az üzletmenetet.
A Granta központi zárához nincs távirányítás, amit utólagos riasztóval ki lehet küszöbölni. A Logan slusszkulcsában ott az integrált nyitó-zárógomb. Míg a Kalina érkezhet szebb, távirányítós slusszkulccsal, a Granta rémesen olcsó hatású kulcsa az 1984-ben bemutatott Samaráét idézi.
A Lada már eggyel lejjebb, a belépőmodell szintjén is könnyűfém felnis, a Lux csúcsmodellben van ülésfűtés, hátsó elektromos ablak és tolatóradar is. A tesztautók szintjén a Dacia két légzsákkal és ködlámpával nyújt többet. Az Arcticba rendelhető a nagyon jó érintőképernyős, navigációs fejegység hazánk és Kelet-Közép-Európa térképével. Teljes Európára a térképadatbázis 35 000 forintba kerül.
Egy magánvásárlónak nem sokkal ér többet a Lada kilométer-korlátozás nélküli hároméves garanciája, mint a Daciáé, ahol a három év mellett 100 000 kilométer a futásteljesítmény felső határa. (A Lada Hungary szép csendben kifarolt az 5 év/100 000 kilométeres korábbi vállalásból.) A Loganhoz 38 900 forintért a jótállás kiterjeszthető hat évre/100 000 kilométerre. A Dacia kettővel több légzsákot kínál, ezt a fejezetet is a Logan nyeri.
Értékelés
Nem számítottunk rá, hogy közvetlen összehasonlításban a Dacia Logan ennyivel komolyabb autónak bizonyul. Aggasztó hangok nélkül működik, tágasabb, stabilabb és a mai autóipari színvonalon áll. A 2013-as modellfrissítéssel a Logan ellépett arról a minimálautó-szintről, amire elődjét kárhoztatta a Renault.
2,5 millió forintért a középső felszereltséggel a Lada Granta sokkal kevésbé meggyőző, mint az alapváltozat volt. Mert ez a kivitel tudásához, felszereltségéhez képest már nem annyira olcsó, hogy egy háromhengeres Citroën C-Élysée és Peugeot 301 ne incselkedhetne az autóvásárlóval, ha még mindig büdös neki a Dacia.
A Lada hívei azzal vigasztalódhatnak, hogy a belépőmodellek szintjén az 1 999 000 forintos Granta Standard biztosan jobban szerepelne a sokkal szerényebb felszereltségű Access Logan ellenében. Akinek nem sürgős az autóvétel, várja meg a még idén érkező Vestát. A Vesta akkor is keményebb ellenfél lehet a Logannak, ha az új generációs termékkel a Lada árban is feljebb léphet a 2-2,5 milliós sávból.