Röviden – Peugeot 2008, 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Átdolgozott 2008, egy sokoldalú mindenes a 208 alapjaira. |
Mit tud? | Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni. |
Mibe kerül? | Listaáron 4,2 millióról indul a 82 lóerős szívó háromhengeressel, a 120 lóerős Allure dízel ára 6 200 000 Ft. Az engedmény félmillió Ft. |
Kinek jó? | Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos, családdal is használható autóban. |
Amikor egy autó életpályája feléhez ér, többnyire hanyatlani szoktak az eladásai és a gyárnak fel kell frissíteni a típust a modellciklusból hátralévő 2-3 évre, hogy az újabb autók mellett se tűnjék ódon konstrukciónak. Érdekes módon a 2008 eladásai tavaly és idén is emelkedtek, elérve az 585 000 darabot, a Peugeot mégis leporolta a típust.
Miben új?
Csak szemből markáns a változás. Az átdolgozott modell hűtőrácsa jóval meredekebb, a maszk szinte függőlegesen áll. Ez alighanem rontja a légellenállás, de valahol kompenzálni tudták a formatervezők, mert a dízelek átlagfogyasztása 3,5-3,7 l/100 kilométerre csökkent a szabványos ciklusban mérve.
A gyár javított az okostelefon-integráción. Mostantól a MirrorLink révén az autó műszerfali érintőképernyőjére tükrözhetjük a kábellel az USB-csatlakozóba dugott androidos telefonok kijelzőjét. A kocsi az Apple Carplay programjával az iPhone-t is ugyanilyen jól fogadja. Újdonság a 208-ból ismert városi vészfékező rendszer, amely 30 kilométer/órás sebességig automatikus fékezéssel csökkenti a ráfutásos baleset esélyét.2×3 motor
Mint az összes többi autógyár, a Peugeot képviselői is igyekeznek párhuzamot vinni a sikeres versenygépek és a szériaautók között. A bemutatón egy hetykén megrajzol ívvel a Dakaron győztes versenygépet kötötték össze a nálunk többnyire 1,2 VTi motorral eladott modellel.
Azt mindenki kiszínezheti magának, mennyire hasonlít a Dakar megnyerésére épített, középmotoros, hátsókerék-hajtású prototípus a nagyrészt városi autóként használt, orrmotoros és elöl hajtó 2008-ra. A Renault meg Forma-1-es motorok és az utcai 1,6 dCi dízel között talált konstrukciós hasonlóságokat. Ilyen ez a popszakma. Kiesett a motorkínálatból az 1,6 literes szívó benzines és az 1,4 HDi, mostantól két blokk három-három verziójából választhatunk. Az összes Otto-motor háromhengeres és 1,2-es, szívóként 82, turbóval 110 vagy 130 lóerővel. Joggal népszerű az alapváltozat motorja, mivel a 2008 egyáltalán nem nehéz. A PSA konszern kisautós padlólemezére épül és elég könnyű. Az alapverzió súlya 1045 kilóról indul, egy jól felszerelt dízelé megáll 1200 kg-nál. Háromféle, 75-100-120 lóerős teljesítménnyel, 230-254-300 Nm nyomatékkal készül az 1,6 Blue HDi. A Blue az folyadékos részecskeszűrővel egy egységbe integrált nitrogénoxid-semlegesítés miatt viseli ezt a nevet. A kipufogócsőben a motorhoz közelebb van a karbamid-befecskendezős NOx-utánkezelés, mögötte a részecskeszűrő, mert a Peugeot rendszere a motortól távolabb, hidegebb kipufogógázzal és a szokottnál alacsonyabb hőmérsékleten is képes a koromrészecskék kiszűrésére, majd hamuvá égetésére. A gyár szerint a rendszer a koromrészecskék, köztük a mikrorészecskék 99,9 százalékát nem engedi a légkörbe jutni.Milyen vezetni?
A nemzetközi bemutatón a 110 lóerős benzinest vezettük legtöbbet, mert a 130 lóerős nem lesz kapható hazánkban. A középső benzines 205 Nm nyomatéka 1750-től elérhető, ha padlógázt adunk. A kis motoron alig érezni, a háromhengeresek rázkódását, a más háromhengereseknél mély gáznál felerősödő morgást sem csinálja zavaró mértékben. Homogén erejével a kis turbómotor pont jó ebbe az autóba. Utána a 120 lóerős dízelt próbáltuk ki. 5,1 literes átlagfogyasztással muzsikált, de a benzinesnél visszafogottabban és főleg sík terepen vezetve. A motor kellemesen erős, dízelhez képest kulturált és bizonyítottan takarékos.
Grip Control esetén laza talajon jobban kapaszkodó, de kevésbé sportos, négyévszakos gumikat kap a Peugeot 2008. A Goodyear Vector AllSeason után a Goodyear Efficient Grip gumiabroncsokkal szerelt sima 2008-as kifejezetten jól vezethetőnek bizonyult a ralis gyorsaságinak is beillő, remekül megválasztott útszakaszon, ahol a gyér forgalom miatt nem kellett visszafognunk magunkat. A kocsi alapfeladatához képest csekély oldaldőléssel, billegés nélkül száguldhatunk, az autó nagyon jóindulatú és ezzel bizalmat ébreszt, könnyű vele gyorsan menni.4×4 nincs, Grip Control van
Ha az autót szubkompakt crossovernek nevezzük, bármilyen csúf is a kifejezés, az legalább kiderül belőle, hogy a 2008 nem terepjáró, mégcsak nem is SUV. Bár a kategóriában a Nissan Juke a turbós benzinessel, az Opel Mokka és a Suzuki Vitara benzines és dízelmotorral is kínál összkerékhajtást, a vásárlók zömét ez erősen hidegen hagyja.
Ezért aztán a Peugeot sem erőltette, inkább a kipörgésgátlás átprogramozásával javítja a kapaszkodóképességet. A dízel és a benzines illetve a manuális és az automatikus váltós modellekbe is rendelhető Grip Control öt állásban használható. A két végpont a normál közúti állás, a másik az ESP off, ami 50 kilométer/óránál automatikusan kikapcsol. Havas üzemmódban laza a kipörgésgátlás, homokban szintén, hogy az autó ne veszítse el lendületét. Homokon mindkét hajtott kereket hagyja kipörögni a szoftver, sárban viszont erősebben fékezi az egyik oldalon kipörgő kereket. Ezzel a szoftver az önzáró differenciálművet utánozza, a jobban tapadó kerékre juttatva nagyobb erőt. Ha a gyárilag szerelt négyévszakos gumikkal elfogy a tudomány, még mindig nekifuthatunk az emelkedőnek tolatva, mint egy farmotoros, hátsókerék-hajtású autóval.Hegynek fel, gyakorlatilag végig padlógázzal a fedélzeti számítógép 15,5 literes átlagot számolt, amit lefelé és sík úton megtett szakaszokkal 8,9 l/100 kilométerre korrigált. Ebből az is látszik, hogy amikor a kis turbómotor egy jól megküldött 1,6-os teljesítményszintjén működik, akkor nem tud kevesebbet fogyasztani nála. A reális átlag ezzel a motorral 7 liter körüli.
A turbós 1,2 PureTech összhangban működött az új fejlesztésű, hatfokozatú automatikus váltóval. A hidrodinamikus nyomatékváltós automatát a japán Aisin szállítja, a fokozatokat jó ritmusban és igazán lágyan, finoman cserélgette az áttételeket. A modellfrissítéssel nem módosultak a 2008 alapvonásai. A belső tér továbbra is erős pont: a minőségérzet kedvező és hely is van elég. Az apró kormány jó fogású és tulajdonképpen itt is tetszett, nemcsak a 308-ban tetszett, de bizonyos testmagassággal beletakar az órákba, ha nem tesszük a legalsó pozícióba. A normális hátsó lábtér mögött 350 literes csomagtérnek van hely. Másképp, de szintén a német autóipari VDA-szabvány szerint mérve a csomagtér 360 literes, a kalaptartó meglététől függően. A PSA nem szabványosított kockákkal, hanem víztérfogattal számol, beleszámítva az egyébként csomaggal ki nem használható szegleteket is, ők ezért mértek 410 litert. A csomagtartó bővítését az átlagnál igényesebben oldották meg a tervezők: az üléstámlát lehajtva az ülőlap is lesüllyed, mint a Honda Jazzben, így sík és viszonylag mély a raktér. Bicikliket szállítani pont jó. Nagyon idegesítő viszont a merev kalaptartó, amin legalább a modellfrissítéskor jó lett volna javítani, mert csak a hátsó éle hajtható fel. Egyszerűen nincs zsinór, ami felemelné az ötödik ajtó nyitásakor. A gyár szerint összesen 24 liternyi térfogatú rekesz és egyéb rakodóhely várja cuccainkat. Holminkat elszórva a kényelmes ülésekben, kulturált zajszinttel messzebbre is szívesen utaztunk volna, mint a menetpróbára kijelölt, összesen 200 kilométernyi távolság.Árak, piaci bevezetés
Bár hirdetései kampány csak a nyaralási szezon után, szeptembertől népszerűsíti az autót, a felfrissített Peugeot 2008 idén júniustól lesz rendelhető Magyarországon. Sajnos a kínálatból hiányzik az attraktív GT Line és a 130 lóerős benzinest sem forgalmazza az importőr.
Access, Active és Allure kivitelben jön az autó, a légkondicionáló a középsőtől alapáras. A listaárak 4 180 000 és 6 200 000 forint között szórnak motortól és felszereltségtől függően. Az említett összegekből félmillió Ft használtautó-beszámítási kedvezményt lehet levonni.