Röviden – SEAT Ibiza FR 1.2 TSI 90 LE
Mi ez? A VW Polo alapjaira épített háromajtós kisautó második frissített verziója a leggyengébb benzines motorral, de dekoratív csomagolásban
Mit tud? Volkswagenes minőségérzet nem különösebben jutányos áron, szűk hátsó traktus, de nagyon kellemes vezetői környezet, figyelemfelhívó külső
Mibe kerül? Valamivel négymillió fölött indul a 95 lóerős változat, a tesztelt verzió 4,6 millióért vihető haza
Kinek jó? Aki német alapokra épített fiatalos stílust keres a kisautók között

Szűk esztendők jártak az ismert sportos „mediterrán” autómárkákra. Sem a SEAT, sem az Alfa Romeo nem tudott nagyot előre lépni, függetlenül a különböző tulajdonosi háttértől. Bár a SEAT eladási mutatói javultak a hazai piacon, az elmúlt két évben összességében 35%-kal nőtt. Úgy tűnik, a következő pár év hoz majd végleges választ. Gajdán Miklós kolléga már tesztelte az Alfa Romeo új reménységét a Giuliát Boloccóban, a SEAT pedig komoly offenzívát tervez a következő két évben. Jön az Ateca névre keresztelt kompakt SUV, ráncfelvarrást kap a Leon, és legnagyobb dobásként jön az MQB platformra épülő új Ibiza, egy hasonló méretű szabadidő típussal karöltve. De még a nagy hajrá előtt kapott egy kis púdert a leköszönő kört futó Ibiza, ami ennél a vörös, háromajtós FR kivitelnél még inkább szembetűnő.

Megjelenés

Ez a második ráncfelvarrás kevés hatással volt a külsőre. Pár új választható felni, színárnyalat mellett a LED-es menetjelző fény, eltérő hátsó lámpák, és a némileg átrajzolt lökhárító különbözteti meg a korábbi kivitelektől.

Egy SEAT, amit a szenvedélynek kellene eladnia 1
Pont elég, hogy a típus frissnek hasson, a szögletes lökhárító felzárkóztatja a VW-csoport által napjainkban képviselt kemény élekkel dolgozó, egyszerű stílusához. A tesztautó tökéletesen mutatja, mennyire befolyásolja egy autó megítélését a szín, és a karosszéria kialakítása. Rácz Tamás egy szürke ötajtóst tesztelt, amiről egy „seszínű, kevert fajtájú, térdig se érő falusi kutya” jutott eszébe. Ellenben a vörös háromajtós azonnal magára vonja a figyelmet, napsütéses időben, esőben, éjjel-nappal egy olyan pont a látóterünkben, ami akaratlanul megragadja a tekintetünket. De a hatás még tovább fokozható, a hűtőrács keretét, a felniket és a visszapillantó tükör házát eltérő árnyalatban is kérhetjük, így egész egyedi Ibiza keverhető ki a lehetőségeket maximálisan kihasználva.
A Formula Racing rövidítése több helyen feltűnik

A Formula Racing rövidítése több helyen feltűnik

Belső  tér

Belül több változást hozott a 2016-os SEAT Ibiza, a kemény, kopogós, karcolódó műanyag felületek helyét puhább, szivacsos borítás vette át, a kapcsolók teljes készlete pedig már a Volkswagen Golf/SEAT Leon színvonalán mozog, a multifunkciós kormány is leszivárgott a nagyobb márkatársaktól. Így a SEAT Ibiza beltere közel áll a kitűnőhöz, az illesztések pontosak, az elrendezés pedig a márkacsoportnál jól bevált logikát követi, a tempomat vezérlése a bal bajuszkapcsolón, minden magától értetődő, kézre eső helyen. Nincs láthatatlan kapcsoló, a zenével tömött pendrive-ot sem kell vakon rejtett helyekre tuszkolni, a csatlakozók pont jó helyen, a váltó előtt találhatóak. Az ajtózsebekben elfér egy 1,5 literes palack, a keményre tömött ülésekben könnyű megtalálni a kényelmes vezetési pozíciót. Alapvetően a fekete uralja a belteret, de a panorámatető, és az oszlopoktól világos kárpit sokat javít a helyzeten. Akárcsak az FR csomag belső ismertetőjegyei, a vörös cérnával varrt váltószoknya, bőrkormány, és üléskárpit.

A kemény tömésű ülések jól tartanak

A kemény tömésű ülések jól tartanak

Fedélzeti kütyütárkén a SEAT Full Link rendszere szolgál az autóban, amit 6,5 colos, érintőképernyős kijelzőn keresztül kezelhetünk. Bemenetként egy SD-kártya olvasó, és egy USB port szolgál, de akár az okostelefon is csatlakoztatható az Android Auto és az Apple CarPlay szolgáltatások segítségével. Hasznos funkció még a Mirrorlink, amivel a telefon képernyője klónozható az autó kijelzőjére, de ezt főleg a nagy gyártók (Sony, Samsung, HTC) mobiljai támogatják. Akit bővebben érdekel a rendszer működése, olvassa el ezt a tesztet, több oldalon keresztül vesézik ki a SEAT Ibiza szórakoztatóközpontját. https://www.youtube.com/watch?v=Cbz3aFbne4A   Csomagtartója 292 literes (23 literrel marad el a már újabb VW Polo-padlólemezre épülő új Fabiáé mögött), a hátsó sor az építésmódból adódóan szűk, aki két főnél többre tervez az Ibizával, inkább az ötajtóst, sőt a kombit válassza. Utóbbi az Ibiza ST 430 literes csomagtere már teljesen elég a mindennapokra, az ülések lehajtásával pedig 1164 literig bővíthető.
A szokásos Volkswagen praktikum szintet hozza az Ibiza

A szokásos Volkswagen praktikum szintet hozza az Ibiza

Hat óráról indulnak a mutatók, de ez még kevés a vérbeli sportossághoz

Hat óráról indulnak a mutatók, de ez még kevés a vérbeli sportossághoz

Technika

Adatlap

SEAT Ibiza SC FR 1.2 TSI

Motor S4/16 turbó 1197 cm3
Teljesítmény 66 kW (90 LE) 4400-5400/perc
Gyorsulás (0-100 km/h) 10,7 s
Nyomaték 160 Nm 1400-3500/perc
Végsebesség 184 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l/100 km
A tesztelt modell ára: 4 592 450 Ft

A motorteret felnyitva, a teljesítményadatokat olvasva kerül elő a SEAT Ibiza FR legnagyobb ellentmondása. Az 1,2 literes TSI turbós benzinmotor mindössze 90 lóerőt teljesít, és az FR kivitelhez csak ez az egy benzinmotor érhető el a SEAT online konfigurátorára hagyatkozva. Pedig a ráncfelvarrás előtt még akadt 1,4 literes TSI 150 lóerővel, most hatalmas lyuk tátong a kínálatban, a 90 lóerős után csak a 192 lovas Cupra következik. Lehet, hogy ez a jelenség már a kivezetés következménye, de bármi is áll a háttérben, így lohasztó kettősség jellemzi az autót. A figyelemfelkeltő külsőhöz csak átlagos menetteljesítmény társul. Tökéletesen elég, ha egy családi kocsiról lenne szó, a 10,7 másodpercig tartó százas sprint, és a 184 km/órás végsebesség megfelelő menetdinamikát ad, de nincs benne meg az a tűz, az a keréknyikkantó játékosság, amit a külső, és a Formula Racing rövidítésével kreált név alapján elvárnánk. A motor előnye a csendes, szinte néma, vibrációmentes járás, csak a kipufogó felől érkezik némi hangjelzés a fordulatszámot illetően. Modern turbómotorhoz méltóan a 160 Nm csúcsnyomaték már 1400-as fordulattól rendelkezésre áll, és 3500-ig nem is csökken.

Csak innen érkezik némi visszafogott motorhang

Csak innen érkezik némi visszafogott motorhang

Talán a hatsebességes váltóval javulna az élmény, de sajna csak az ötgangos manuális társítható ebben az összeállításban (a Fabiában, Polóban hatgangos váltó is kapható az 1.2 TSI-hez). Aki automatát szeretne, annak le kell mondania az FR felszereltségről, mert a hétsebességes DSG egység csak az 1,0 literes TSI mellé kérhető, ez a motor pedig csak a Style szinttel érhető el, ráadásul igen borsos, 5 036 100 forintos listaáron. Kacifántos, pedig az egyliteres motor egész érdekes társításnak tűnik, 110 lóerő mellé még nagyobb nyomatékot, 200 newtonmétert kínál. Szűk kanyarokban vehető észre a sportosabbra hangolt, feszes futómű jótékony hatása, ráadásul a kézifék még régimódi manuális darab, így ha más mutatványra nem is, pár hülyegyerek-fordulóra elég a kocsi tudása. A lóerők hiánya mellett a lomha, élettelen kormányzás tompítja tovább a sportosság érzését, a Mazda 2, Ford Fiesta fürge, precíz irányíthatóságától elmarad a SEAT kis háromajtósa. Fogyasztása a teljesítményéhez mérten magas, 7,1 literes átlagot hozott a teszt alatt, de mentségére legyen mondva, dolgoztam a sportos vonások felfedezésén.

Összegzés

Erős a mezőny, de kora ellenére nincs lemaradva az Ibiza, a fiatalabb generációnak fontos szolgáltatások mind megtalálhatóak, fejlett, mobilbarát a fedélzeti rendszer, a megjelenés pedig könnyen testre szabható.

A SEAT Ibiza FR és hasonlóan erős  alternatívái Listaár, forint
Ford Focus 1.0 EcoBoost Titanium (100 LE) 4 420 000
Renault Clio 1.2 TCe Intens (90 LE) 4 400 000
Peugeot 208 1.2 PureTech (82 LE) 4 185 000
Opel Corsa 1.4 T Sport (120 LE) 4 260 000

Eltér, de talán nem eléggé a még konzervatívabb kabátba bújtatott testvérmodellektől. Az új Škoda Fabia is cicomázható hasonló fiatalos elemekkel, csomagtere pedig nagyobb, több a praktikus ötlet, a Volkswagen Polo pedig már csak neve okán erős érv a kategóriában autót keresőknek. k04 Több különleges, sőt különc vonás kellene ahhoz, hogy a SEAT megtalálja a helyét a Volkswagen-csoporton belül. Most végigböngészve az árlistát, és visszagondolva az autóval töltött napokra, inkább a masszivitást sugárzó, karaktert nélkülöző minőség, az átgondolt konstrukció, példás ergonómia sejlik vissza, mint a megfoghatatlan szenvedély és vonzerő. Ha utóbbira nagyobb hangsúlyt fektetnek a következő generációnál, és marad a stabil alap, akkor igencsak izgalmas kisautóval bővül majd a piac.

Mellette – Ellene
  • Kellemes belső tér, magasabb anyagminőség az elődhöz képest
  • Fejlett multimédia-rendszer
  • Agilis futómű
  • Feltűnő megjelenés
  • Visszafogott menetteljesítmény
  • Extrákkal együtt magas vételár
Hány pontot érdemel a Seat Ibiza FR? Értékeld!
átlag
5.60
szavazat
183
Hány pontot érdemel a Seat Ibiza FR? Értékeld!