Röviden – Suzuki Baleno 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Indiából importált, a kicsiknél nagyobb, a kompaktoknál kisebb családi autó öt ajtóval és használható csomagtérrel. |
Mit tud? | Hibridhajtással és új turbómotorral is kapható, nagy benne a hely. |
Mibe kerül? | Listaáron 3,7 millió Ft az alapára, akciósan 3,2 millió forinttól elvihető. |
Kinek jó? | Könnyű, fürge és takarékos mindenest keresőknek. |
Úgy látszik, a Suzukinak még mindig vannak ötletei, mivel bővíthető a gyár kisautókra épülő kínálata. Az Indiában készülő Baleno a kiskocsik és a kompakt autók között mozog. 3995 milliméteres karosszériájával alig nagyobb a B-kategória autóinál, tágassága és mély csomagtartója viszont eggyel feljebb is megállná a helyét.
Milyen belül?
Aki ült már japán belpiacos kisautóban, azt kevésbé lepi meg a tökéletes helykihasználás, de a Baleno hátsó lábtere még ennek tudatában is meghökkentő. Az alsó középkategóriás autók közül is csak a Nissan Pulsar és a Škoda Octavia kínál hasonlóan tágas lábteret a hátul ülőknek. A fejtér csak átlagos, 180 centi feletti magassággal súrolja a tetőkárpit a frizurát, a térdem előtt viszont hatujjnyi hely maradt a vezetőülés háttámlája mögött.
Elvileg 355/1085 literes a csomagtartó, ami igen jó érték a kiskategóriában. Az a baj vele, hogy a műszaki adatlap szerint nem az általánosan elfogadott VDA-szabvány szerinti mérés eredménye. A kalaptartó alatt 320 literes a hely, ami nagyon jó, csak nem kategóriaelső a Škoda Fabia és a Hyundai i20 miatt.
Felszereltségtől függően a két fő műszer között színes, 4,2 hüvelykes folyadékkristályos kijelzőről olvasható le az oldalgyorsulástól a hibridrendszer üzemmódján át az aktuális teljesítményszintig sokféle adat.
Nem ez az egyetlen monitor, a navigációsrendszer és a tolatókamera képe a Vitarából ismerős hétcollos érintőképernyőn jelenik meg. Itt lehetne a telefont is csatlakoztatni az autóhoz, amivel elsőre meggyűlt a bajunk tanult kollégámmal, így inkább kihagytuk. Elvileg az Apple CarPlay rendszerével is kompatibilis, amivel megkönnyíti az iPhone használatát. Máskülönben gyorsan belakható, könnyen kiismerhető autó a Baleno.
Milyen vezetni?
Én a turbófeltöltéses, K10DITC kódnevű háromhengeressel vittem el kipróbálni az új Suzuki Balenót. Ez is a vadonatúj Boosterjet motorcsalád tagja a Vitara S-ben lévő 1,4-es, 140 lóerős turbómotorral együtt. Mindkettő közvetlen befecskendezéses.
Az IHI-feltöltővel 170 Nm a maximális nyomaték 2000-3500 között, a legnagyobb teljesítmény 112 lóerő. Ezekkel az adottságokkal a Baleno igazán fürge és életteli autó. A motornak mindenütt van ereje, a könnyen kapcsolható ötfokozatú váltó kiosztása is jól passzol. A háromhengeres kellően finoman jár, kihúzatva és nagyobb sebességnél sem hangosodik fel zavaróan. 11,0 mp a gyorsulása százra, végsebessége kereken 200 kilométer/óra.
A számítógép 6-6,5 l/100 kilométeres fogyasztást írt ki országúti és városi szakaszok után, ami ígéretes. A 37 literes tank viszont túl kicsi, a rövidebb Swifté például öt literrel nagyobb. A fürge kisautón érezni, mennyire könnyű. Az új padlólemezre épülő modell alapverzióként csupán 865 kilót nyom, valószínűleg a 68+7 kilónyi vezető és csomag nélkül. A legnehezebb változat, az ezres turbó automatikus váltóval is csak 980 kilós.
Dízelmotor nincs, az alapváltozatot a 94 lóerős 1,2 literes benzines hajtja. Ez a K12C jelű motor nem azonos a Swiftben lévő, szintén 1242 köbcentis, de K12B jelű négyhengeressel, amelynek a sűrítési viszonya a Balenóban igen magas, 12,5:1 arányú, míg a Swifté 11,0:1-hez.
Hibrid, először
Ebből a verzióból készül hibridhajtású is, amely nem erősebb, hanem takarékosabb a benzinesnél. A szabványos ciklus szerint városi forgalomban hat deciliterrel fogyaszt kevesebbet 5,3 helyett 4,7 literrel, átlaga pedig 4,2 helyett 4,0 l/100 km. A hibridrendszer villamos gépe, az önindító-generátor egység 3 lóerő és 50 Nm leadására képes. A rendszert úgy programozták, hogy ez nem növeli a rendszerteljesítményt illetve a nyomaték sem lesz 120+50=170 Nm, mert a benzines tehermentesítése volt a cél gyorsításkor.
Érdekes, hogy a villanymotorként szolgáló önindító-generátor egység mellett van sima önindítója is a motornak, mert az indítómotor-generátor a meleg motor újraindítására szolgál az automatikus alapjárati leállítás után. A hibrid jármű fékezéskor és gázelvételkor lítiumion akkumulátorba tárolja az árammá alakított mozgási energiát, amit gyorsításkor felhasznál az elektromos motor. Az egyszerűsített hibridrendszer többletsúlya mindössze 6,2 kg a benzineshez képest.
Kétféle automatikus váltó érhető el. Az 1,2 litereshez fokozatmentes CVT-automatát kínál a gyártó, a turbóshoz az Aisin hatfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós egysége rendelhető.
Három vagy négy csillag?
A Baleno elérhető adaptív tempomattal és automatikus vészfékezéssel. Mindkét rendszer a radaros távolságmérő jeleire épül, amely az autó előtt haladó vagy épp álló járműveket észleli. Az RBS (Radar Brake Support) fékrendszer először fény- és hangjelzéssel riasztja a vezetőt, ha ráfutásos baleset fenyeget. Ha a sofőr nem reagál, először kicsit fékez és megnöveli a féknyomást a rendszerben. Ha még mindig nem fékez az illető, akkor képes automatikus vészfékezéssel állóra is fékezni az autót. A műszerfal bal alsó részén állítható a rendszer ébersége, érdemes a lazábbra tenni, különben túl izgágán viselkedik és pánikot kelt.
A berendezés kényelmi funkciója az automatikus távolságtartás főleg autópályán, de akár városban is, amit a Vitara is tud. Nagyon kényelmes funkció, mert az autó magától lelassít a beállított sebességnél lassabb járműveket utolérve és felgyorsít, ha szabad az út. Főleg a sebességkorlátozásos, útépítős szakaszokat könnyebb átvészelni az automatikusan tartott követési távolsággal.
Ezzel együtt is csak ötből három csillagos lett a Baleno töréstesztje a nemrég szigorított Euro-NCAP-kritériumok szerint. Tehát ez a három csillag jobb védelmet jelent, mint például a régebben vizsgált Celerio szintén három csillaga, de összességében kínos egy vadonatúj autótól. De ez az alapverzióra vonatkozik, a biztonsági csomaggal ellátott GLX eredménye négy csillag.
Árak
Valami miatt a Suzuki ragaszkodik hozzá, hogy az autó listaárát adja meg, a tényleges, kedvezményekkel csökkentett árakat a márkakereskedésekben lehet megtudni. Tehát a Baleno 1,2 GA listaáron 3,7 millió forinttól kapható légkondival. Az akciós alapár információink szerint 3,2 millió Ft.
A GA alapverzióban is van légkondicionáló. A klímaberendezés a középső GL szinten is manuális és egyzónás, a GLX-ben pedig automatikus, de ott sem állatható oldalanként a hőmérséklet. Ebből is látszik, hogy a Balenót kisautóként pozícionálta a gyár, a kompakt SX4 S-Crossban viszont bal és jobb oldalt külön szabályozható a légkondi.
Mivel a hibrid csak a legmagasabb, GLX felszereltséggel társítható, az új Suzuki Baleno SHVS 5,2 millió forinttól kapható. A kiskocsiknál sokkal tágasabb, modern vezetőtámogató rendszerekkel ellátott, de a kompakt autóknál motorkínálatban, minőségérzetben érezhetően szerényebb Balenóval a Suzuki nagyon érdekes autót vezet be a magyar piacra.