Röviden – Toyota Prius 2016 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota hibrid ikonjának 2016-os, negyedik generációja |
Mi tud? | Átlagos méretű autóként is valószínűtlenül takarékosan jár |
Mibe kerül? | 9 690 000 a legolcsóbb, Live felszereltségi szintű, 11 390 000 a fullos, Executive Sunroof változat ára |
Kinek jó? | Aki sokat autózik városban és mégsem szeret tankolni, vagy csak zöld a szíve, az a Priusszal boldog lehet |
A Prius sokáig csak kevesek által értett zseniként élte világát. Halforma, áramvonalas test, fura anyagokból épült zavarba ejtő belső, felfoghatatlan bonyolultságú hajtáslánc, rémes vezethetőség jellemezte az első pár generációt. De ez már a múlté, a legfrissebb Prius ugyan megjelenésében még mindig olyan nehezen emészthető, mint reggelire a hideg, fagyott zsírral borított töltött káposzta, de vezetni már meglepően jó. De nézzük a részleteket!
A középső, vékonyka fekete csíkot megragadva és jobbra-balra cibálva megpróbálhatják eldönteni, melyik változat szebb. A régi vagy az új?
Külső
Amikor legelőször, képeket nézegetve találkoztam a Priusszal, nehéz volt elhinni, hogy az autót ebben a formában komolyan kiengedik az utcára, ártatlan emberek, gyerekek közé. Fotókon az autó rémületesen csúnyának tűnt. Aztán láttuk autókiállításon, beleültünk a nemzetközi menetpróbán is, most meg itt a tesztautó és már egész ismerősnek tűnik a szamurájkarddal összevissza kaszabolt arc.
Az arányai még mindig furcsák, keskeny, magas, lövedékformára hasonlító kasztni, az extrém kis légellenállás ígéretét magukban hordozó apró firlefrancokkal együtt. Pedig a Prius légellenállása nem is olyan eszeveszett jó, vannak már a piacon nála könnyebben emészthető, klasszikus megjelenésű modellek jobb légellenállási mutatókkal. Külső méretei változtak, hossza 6 centivel gyarapodott 4540 mm-re, miközben másfél centivel lett szélesebb – 1760 mm – , és kettővel alacsonyabb – 1470 mm. Tengelytávja maradt 2700 mm-es.
Európai szemmel a meghatározhatatlan formájú lámpákkal elég harsány az orr, de igazából mégis jól néz ki élőben. Legalább nem ugyanolyan, mint lassan minden autó, van egyénisége, még ha kissé különc is. Az autó oldala sem úszta meg látványos megoldás nélkül, az ajtók aljába préseltek irgalmatlan karakter-árkot. Itt viszont elhisszük, hogy funkciója is van az első lökhárítótól induló csatornának, nemcsak azért van ott, hogy vizuálisan megtörje az ajtók lemezeinek unalmas felületét. Hátra érve pedig a legnagyobb poénnal vesz le végleg a lábunkról a Prius, a légterelőben folytatódó sokszögletű hátsó lámpatesttel. Szerintem zseniális, de azt is elfogadom, ha valakinek az összképtől háborogni kezd a gyomra. Lényeg, hogy nem lehet elmenni mellette ilyen vagy olyan reakció nélkül.
Miért nincs zöld rendszáma?
Bár a szabályalkotó biztos meg tudja indokolni, hogy míg a BMW X5 hibrid, vagy a Mercedes GLE hibrid több száz lóerővel zöld rendszámmal parádézhat, parkolhat ingyen, addig a Prius – ami tisztán elektromosan nem tud 25 kilométert megtenni – kénytelen meghúzni magát a „normális” rendszámú tömegben. Amíg az előbbi modellek már megjelenésükkel, sőt, szimpla létükkel is arcon köpik azt, amit környezetvédelemnek hívunk, addig a Prius a teljesen vállalható 100 lóerő alatti benzinmotor teljesítményével és valós 4 literes fogyasztásával sokkal inkább rászolgálna a zöld rendszámra. Én biztos nem adnék semmiféle kedvezményt, zöld rendszámot mondjuk 2 tonnánál nehezebb, és 130 lóerőnél erősebb hibrid autóra. És önök?
Videón a negyedik generációs Toyota Prius:
Belső
A Prius belseje mindig különleges volt valamiért, nincs ez másként a legfrissebb, negyedik generációs modellnél sem. Az ajtó kinyitása után a belsőben ordító bizarr piszoár-szerű vizesblokk adja meg a már megroggyant szépérzékünknek a következő gyomrost. A sellőcsillámporos fehér műanyagbetétet ne próbáljuk megérteni, védekezzünk azzal, hogy a japánok amúgy is olyan furák. Elég, ha nekik tetszik.
A belső ettől függetlenül korrekt és élhető hely, a korábbinál modernebb kivitelben, tisztességes összeszereléssel. Hagyományos műszeregységet ne keressünk benne, a műszerfal középen, egész magasan van. Illetve a műszereket helyettesítő temérdek kijelző. Vezetés közben szerencsére nem kell ezt nézni, a klassz head up display tökéletesen helyettesíti a teljes műszerfalat.
A váltó picinyke színes gombja szemből áll ki az autó tömbjéből, baloldalán a P állás, jobbján pedig a vezetésistílus-választó gomb – normál, sport, eco választható – és a tisztán villanyüzem kapcsolója található. Van benne vezeték nélküli telefontöltésre alkalmas felület, és USB-csatlakozó is. A felületek szépek, bár a fényes, fekete zongoralakk napfényben veszettül csillog és a porszemek is csúnyán üvöltenek rajta. A lábbal taposandó, teljesen mechanikus rögzítőfék viszont fájdalmasan ódivatú ebben a közegben.
A legtöbb gomb, kapcsoló jól elérhető, logikus helyre került, persze akadnak kivételek. Az ülésfűtés kapcsolóit úgy eldugták, hogy biztos vagyok benne, szándékosan tették. Nehogy bekapcsoljuk és eltékozoljunk egy rakás értékes energiát. Aki elöl ül a Priusban, annak jó dolga van, ha vezet, akkor szépen rálát az útra, forgalomra egyaránt, ha csak anyóskodik, akkor meg nyugodtan ülhet a kényelmes, szintén remek hőelvezető képességű ülésben, amibe kevésbé fog belehümmedni a feneke, mint az elődébe. Hátul is jók az ülések, kényelmes az utazás, csak a fejtér szűkül erősen. Itt 185 centi a magassághatár, ennél nyurgább embereknek már nem ajánlott a második üléssor.
Csomagtartója az akkumulátorok átköltöztetése miatt – a 12 voltos akksi előre, a motortérbe, a hibridrendszer NiMH pakkja pedig a hátsó utasok feneke alá került – 50 literrel lett nagyobb, pontosan 500 literes. Pakolni a nagyra nyíló csomagtartóajtón keresztül egész könnyű, és a kötelező csomagrögzítő fülek, szatyorkampók is megtalálhatók benne és van csomaghálója is. A padló alatt defektjavító készlet található – pótkerék nincs – és használaton kívül ide rejthető a csomagtér redőnye is.
Motor
A legfrissebb Prius nemcsak külsejében és utasterében lett szebb, jobb, hanem a technika is változott. Látványos, vértől csöpögő forradalomra nem kell számítani, de mindenen javítottak valamicskét. Az 1,8-as, szívó – különösen takarékos Atkinson-ciklus szerint működő benzinmotor – termikus hatásfoka már 40 százalék körül jár – és a bonyolult, bolygóműves hajtáslánc maradt, de például a villanymotorok könnyebbek, kisebbek lettek, csökkentették minden forgó, mozgó szerkezet súrlódását.
Javítottak az autó hőháztartásán, így hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet a benzinmotor. Emellett kisebb és erősebb az új akksicsomag is. Európának a kipróbált Ni-MH akkumulárok jutnak, de hazai – japán – pályán már lítiumos akksicsomaggal és 4×4-es hajtással is árulják a Toyota Priust. A konnektoros – valószínűleg már zöld rendszámos – hibrid várhatóan Európában is elérhető lesz.
Vezetés
Adatlap
Toyota Prius 2016:
Motor | 1798 cm3, S4 Atkinson + 2 db villanymotor |
Teljesítmény | Σ122 LE / 5200 1/min |
Nyomaték | 163/142 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,6 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3 l / 100 km |
Listaár: | 9 690 000 forinttól |
Meglepő módon a Prius egész autószerű lett. Alacsonyan ülünk benne – pár napig a Ford Focus RS-sel együtt volt nálunk a Prius, és a Ford toronydaru-szerű üléséből élmény volt visszaülni ebbe – ülése kényelmes, az üléspozíció, kormányszög a korábbitól eltérően könnyedén kényelmesre hangolható, a kormány szintén jó fogású, míves darab, gombokkal tele. Jellemző, hogy a japánok a kormányborítást sem bírták mindenféle varázslat nélkül kitalálni, a spéci bevonatot – hőkiegyenlítő, szintetikus bőr fantázianéven fut – azzal magyarázzák, hogy az emberek általában akkor nyúlnak a klímához, ha elkezd izzadni a tenyerük. Vagy ha hozzáfagy a kormányhoz. Na, a Priusban nem izzad a kormányt fogó kéz, így nem kell pazarló módon vadul pörgetni a klímát. Tádááám!
Menet közben a Prius legidegesítőbb tulajdonsága, hogy gyorsabb tempónál, vagy intenzív gyorsításkor úgy üvölt a motorja, mintha nyúznák, már a múlté. A hangszigetelés tökéletes, itt-ott betekintve a lemezek alá, látszik is a rengeteg, vastag hangszigetelő anyag. De nemcsak a motorhang marad kint, szélzaj sincs sok benne. Autópályás tempó mellett nem dübörögnek hangosan a kocsiszekrényről leváló légörvények, hála a karosszérián lévő, látszatra jelentéktelennek és funkciótlannak tetsző kis kidudorodó izéknek.
Kormánya, ha nem is a közvetlenség Csimborasszója, az elődéhöz képest összehasonlíthatatlanul több visszajelzést ad, klassz lett a hátul is több lengőkarosra okosított futómű is, már nem egy illegő-billegő takarékos szappantartóban ülünk, hanem igazi autóban. Amit egész jó vezetni. Jól viseli a kanyarokat is, ami többek között az akkumulátorok áthelyezése miatt 2,5 centivel alacsonyabbra került súlypontnak tudható be. A korábbinál valamivel könnyebb, 40,3 kilogrammos, 201 voltos NiMH akksipakk 10 százalékkal kisebb helyen is elfér, miközben 28 százalékkal nagyobb lett a kapacitása, 6,5 Ah. Ez nem túl izmos, de odafigyelve jó pár kilométert így is meg lehet vele tenni néma csendben, tisztán elektromos hajtással.
A Priusban egy idő után valószínűleg megtébolyodik az ember, hiszen folyton úgy nyomja a gázt, hogy a head up displayen is követhető energiafelhasználás az eco-sávban maradjon, lámpához érve úgy fékez, hogy a leghosszabb úton lassuljon az autó és minél több mozgási energiát tudjon visszagyömöszölni az akkumulátorba. Spórol a klímával, kerüli a megállásokat, stb. És közben összeszorított fogakkal nézi az átlagfogyasztás-mérőt.
Költségek
Az 500 kilométer körüli hosszúságúra nyúlt teszthéten a Prius 4,1 litert fogyasztott. A fedélzeti számítógép egy leheletnyit optimistább, hiszen 4 literre saccolja a fogyasztást. Nem lőtt nagyon mellé, ennyi hiba bőven belefér és a katalógusban szereplő 3 literes adathoz képest sem fájdalmas a plusz egy liter, annak ellenére, hogy százalékosan mégis tekintélyes a különbség. A tesztútban volt városi vánszorgás, munkába járás és 250 kilométernyi autópálya, valamint 110-es főút vegyesen. Mondjuk bevallom, sztrádán, telepakolva nem mentem 120-nál gyorsabban, mert elkapott a Katona Mátyás-féle spórolóverseny heve, igaz, ezzel a fogyasztási eredménnyel még a selejtezőbe se jutnék be.
A Toyota Prius nem olcsó mulatság. A közel 10 milliós kezdőár elég húzós, ennyiért „normális” autót is lehet kapni. De a Priusban pont ez a jó, hogy nem normális autó, nem normális fogyasztással és azzal az ígérettel a háta mögött, hogy lehet az autógyártást így is csinálni. Ja, és jó eséllyel sosem fog elromlani, valamint a kopóalkatrész-igénye – mondjuk a fékeké – teljesen minimális, magyarul szinte sosem kell cserélni. A 4 literes fogyasztás a jelenlegi üzemanyagárak mellett soha nem jön vissza a Priusra kifizetett sok millió extra forint, de cserébe mindenki mosolyog majd ránk, mert ez az az autó, amiről még Benő és Teréz is hallott, és tudják róla, hogy ez valami fura, környezetkímélő valami. Ami valahol nekik is jó.
Értékelés
A Toyota Prius és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Auris hibrid | 6 560 000 forint |
VW Golf GTE TSI Plug-In-Hybrid | 11 871 960 forint |
Toyota Prius | 9 690 000 forint |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|