Röviden – Mercedes C-osztály Cabrio | |
---|---|
Mi ez? | A C-osztályos kupéra épülő vászontetős kabrió lenyűgöző külsővel és belső tartalommal, modern asszisztensekkel |
Mire jó? | Kabriózásra éjjel-nappal, a beépített nyakfűtésnek hála még hűvösebb időben is, a szélfogóhálónak és a kiemelkedő szélterelőnek hála akár a második sorban is |
Mennyibe kerül? | 13,8 millió forintot kérnek a legolcsóbb (C 220 d) kivitelért és közel 30 milliót a legdrágábbért (C 63 S) |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki szeretne egy szép és igényes kabriót és képes azt megfizetni |
Épp a slusszkulcsokért állunk sorba a Budapesttől hatórányi útra lévő, festői szépségű Portopiccolo egyik luxusszállodájának udvarán, és máris bosszankodni kezdek: az előttem lévő újságírópáros vitte el az utolsó darabot az 510 lóerős AMG-motorral szerelt változatból. Úgy tűnik, nekünk egy háromliteres turbómotorral, és annak 333 lóerejével kell beérnünk, mielőtt megkaparintjuk a szörnyeteget. Aztán gyorsan kiderül, hogy a C 400 4MATIC Cabrio névre hallgató modell nem is akkora büntetés.
A tavaly ősszel bemutatott C-osztály Coupé alapjaira készülő kabrió a legkisebb nyitható tetős, négyszemélyes Mercedes, mégis annyira kívánatos, hogy kapásból birtoklási vágyat gerjeszt. A vonzalmat csak tovább fokozza, hogy a tesztautók között véletlenül sem találni most gyenge motorral szerelt kivitelt, pedig a motorpalettán a C 63 AMG S modellben zúgó négyliteres biturbó mellett a 156 lóerős, 1,6 literes belépőmotor is megtalálható. De mitől ennyire vonzó még a C Cabrio?
Külső, design
Az már a kupé bemutatásakor is jól látszott, hogy nagyon eltalálták az arányokat, amit a kabrió esetében a vászontető csak még elegánsabbá varázsolt. Elöl a méretes Mercedes-csillag a szegecses bőrmellényhez hasonlító hűtőráccsal, hátul pedig a jól eltalált lámpák a széles vállakkal és a hangsúlyos kipufogó-végződések keltik a hangulatot, az ablakok alatt az egész autón körbefutó alumínium csík pedig egy jacht eleganciáját kölcsönzi a Mercedesnek.
A többféle színben elérhető vászontető is megérdemel néhány szót: igényes darabnak tűnik ránézésre és tapintásra egyaránt, 20 másodperc alatt nyílik és záródik (akár 50 km/órás sebesség mellett is), és ügyesen kint tartja a zajokat és a szelet is. A tetőhöz az S-osztály vászonteteje szolgáltatta a technológiát, ez önmagában is elég meggyőző. Némi felár ellenében választható még többrétegű, speciális hang- és hőszigetelő képességű anyaggal borított vászon is – ennek egyetlen hátulütője, hogy kevesebb színben érhető el.
Az alapként szolgáló kupéhoz képest négy milliméterrel magasabb a kabrió, minden egyéb méretében viszont egyezik azzal. Ahhoz hasonlóan megmaradt a 15 mm-rel ültetett karosszéria (a limuzinhoz viszonyítva) is, és a kiváló 0,28-as közeg-ellenállási együttható.
Belső tér, kényelem
Magáért beszél a látvány az utastérben is, a német prémium konkurensek egyike sem keltett ilyen jó minőségi benyomást bennünk. A kupéhoz képest kevés ugyan a látható változás, de azért van néhány fontos eltérés, és ezek azon – sajnos csak opcióként rendelhető – elemek, amelyek miatt egészéves kabriónak hívja a Mercedes az új vászontetős C-osztályt. Az egyik ezek közül az SLK-modellből már régóta ismert AIRSCARF fejtér-fűtés, amely hidegben meleg levegőt fúj a nyakunkba és segíti elkerülni annak bemerevedését illetve a megfázást.
A másik varázsszó az AIRCAP, amely a szélvédőkeretből kiemelkedő légterelőt és a hátsó ülések mögötti, elektromosan kibúvó szélfogót tartalmazza. Gombnyomásra emelkedik ki mindkettő és ezzel csökkenti a szelet az utastérben – igaz ez leginkább csak a hátsó üléseknél érezhető. Elöl ülve azért fúj-fújdogál a szél, de az pont annyira elég, hogy érezzük, valóban szabad ég alatt vagyunk. Aki ült már bőrkárpitozású ülésen nyáron, az tudja, hogy nem ez a legjobb dolog a Földön – ennek a kellemetlenségnek a mérséklésére két megoldása is van a Mercedesnek. A szellőztethető ülés az egyik, a hővédő, kevésbé felmelegedő bőrkárpit pedig a másik, amely akár 10 fokkal is hűvösebb lehet a normál bőröknél.
A hátsó, kétszemélyes szakasz legnagyobb erénye az osztott dönthetőség, a helykínálat nem kiemelkedő. A csomagtér 360 literes (285 lenyitott tetővel), amibe sikerült két kézipoggyászt begyömöszölnünk, plusz egyéb apróságok is elszórhatók még a nehezen belátható „fekete lyukban”.
Milyen vezetni?
Az igényes részletek mellett igazából csak egy fontos kérdés maradt: vezetni is olyan jó-e a kabriót, mint ránézni. A motorpalettán az általunk próbált C 400 4MATIC Cabrio és C 63 AMG S modell mellett öt darab négyhengeres benzinmotor választható, az 1,6 literes C180-tól kezdve a kétliteres C 300-asig (156-245 LE). Dízelt nem hoztak a bemutatóra, de abból is van kétféle négyhengeres, a 170 lóerős C 220d (ez 4MATIC összkerékhajtással is kérhető) és a 204 lóerős C 250d. Az élvezet nyilván ezek felett kezdődik, a C 400 4MATIC 333 lóereje és 480 newtonméteres nyomatéka már bőven gondoskodik erről. Ezzel a háromliteres motorral 5,2 másodperc alatt gyorsul a százra a kabrió, a kilencfokozatú 9G-Tronic váltó pedig kellemesen gyorsan, rángatások nélkül asszisztál ehhez – akár 250 km/órás sebességig.
Adatlap
Mercedes C 63 AMG S Cabrio
Motor | 3982 ccm – V8 |
Teljesítmény | 510 LE / 5500-6250 |
Nyomaték | 700 Nm / 1750-4500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,1s |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 9,3 l |
Listaár: | 29 780 180 Ft |
Nyitott tetővel jobb! Az alaposan megmerevített kabrió meg sem nyekken lehajtott vászonnal, ellenben azt felhajtva hallani olykor némi zörgést rossz úton – pont a tetőszerkezet felől. A futómű ennek ellenére a feláras DYNAMIC SELECT kapcsoló legsportosabb beállításában is puhának tűnik picit – bőven lehetne még keményebb a rugózás. A sportosság így sem áll távol tőle, de egy BMW közvetlenségét nem nyújtja – inkább a kényelmes, olykor sportos kabriózásra való a Mercedes. A C 400-as kizárólag összkerékhajtással készül, így nagyon stabil úttartásra számíthatunk, és minden helyzetben elegendő, és könnyen talajra vihető erőre. Hangja kellemes, de visszafogott – jó választás annak, aki mindenből szeretne egy picit. Nagyobb ricsajt csap a háromliteres, V6-os C 43 4MATIC 367 lóerővel (0-100: 4,8 s), de az igaz vadállat most is a 467 lóerős C 63, és az önzáró differenciálművet is tartalmazó C 63 S (510 LE).
Utóbbiban a négyliteres V8-as egy csatakiáltással felérő zajjal kap erőre, és menet közben is erősen hallatja a hangját: bugyborékol, géppuskázik, visszadurrog. A 700 Nm-es maximális nyomatékkal már 1750-es fordulattól gazdálkodhatunk, de a vártnál sokkal kevesebb küzdelemmel jár ez. A széles, 285 mm-es gumik meglepően jól tapadnak, nincs csúszás és állandóan beavatkozó elektronika, ami gyorsan hazavágná az élményt. Helyette van viszont elementáris erő: 4,1 másodperces 0-100-as gyorsulási idő, és olyan adrenalinsokk néhány perc szerpentinezés után, amiből újra és újra csak lassítással tudunk kigyógyulni. Ha az AMG-ről valami rosszat kellene mondanunk, akkor az hétfokozatú váltója lenne, ami érezhetően lassabban teszi a dolgát a kilencsebességesnél, vagy mondjuk a BMW M4-ben található egységénél.
Eltúlzott keménységű csillapításról vagy nagyon közvetlen kormányzásról ebben az esetben sem beszélhetünk, de az az autó ezzel együtt is igazi vadállat. Mivel itt minden erő a hátsó tengelyt tépázza, jobb, ha tartjuk tőle a két lépés távolságot, és nem hagyjuk, hogy egyszer csak váratlanul kitörjön a fara egy csúszósabb aszfalttal borított útszakaszon, miközben lepereg előttünk élete filmje. Ekkora, kizárólag a hátsó keréken jelentkező teljesítmény már tiszteletet érdemel.
Árak, konkurensek, felszereltség
Az árképzés nagyon hasonló a BMW 4-es Cabrio modelléhez, a keménytetős bajort szinte fillére ugyanannyiért mérik, ha visszaosztjuk a lóerőkre a vételárat – az idősebb, de szintén vászontetővel szerelt Audi A5 mindkettőnél olcsóbb valamivel.
A C-osztály Cabrio belépőára 13,8 millió (C 220 d Cabrio), a legolcsóbb benzines 15,8 millió forinttól indul, míg a kipróbált csúcsmodellért 220 ezer forint híján 30 millió forintot kérnek. Biztonság terén most nem hagy kétséget a Mercedes, és itt nem csak a két, a hátsó ülések mögött elrejtett, boruláskor előugró bukócsőre kell gondolni. Számtalan asszisztensrendszer található még az autóban: ilyen többek között a gyalogosfelismerés, vagy a sávtartóval együttműködő adaptív tempomat, amely 0-200 km/órás sebesség között működik, és akár vészfékezni is képes ilyen sebességről – vezetői reakció hiányában.
A C-osztály kabriója tudja, amit manapság tudnia kell egy prémiumkategóriás autónak, nem mellesleg gyönyörű, és kellően élménydús is. Ennél többre nem nagyon vágyhatunk. Kár, hogy csak őszre ér ide hozzánk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|