Röviden – Mercedes C-osztály Cabrio
Mi ez? A C-osztályos kupéra épülő vászontetős kabrió lenyűgöző külsővel és belső tartalommal, modern asszisztensekkel
Mire jó? Kabriózásra éjjel-nappal, a beépített nyakfűtésnek hála még hűvösebb időben is, a szélfogóhálónak és a kiemelkedő szélterelőnek hála akár a második sorban is
Mennyibe kerül? 13,8 millió forintot kérnek a legolcsóbb (C 220 d) kivitelért és közel 30 milliót a legdrágábbért (C 63 S)
Kinek jó? Mindenkinek, aki szeretne egy szép és igényes kabriót és képes azt megfizetni

Épp a slusszkulcsokért állunk sorba a Budapesttől hatórányi útra lévő, festői szépségű Portopiccolo egyik luxusszállodájának udvarán, és máris bosszankodni kezdek: az előttem lévő újságírópáros vitte el az utolsó darabot az 510 lóerős AMG-motorral szerelt változatból. Úgy tűnik, nekünk egy háromliteres turbómotorral, és annak 333 lóerejével kell beérnünk, mielőtt megkaparintjuk a szörnyeteget. Aztán gyorsan kiderül, hogy a C 400 4MATIC Cabrio névre hallgató modell nem is akkora büntetés.

A tavaly ősszel bemutatott C-osztály Coupé alapjaira készülő kabrió a legkisebb nyitható tetős, négyszemélyes Mercedes, mégis annyira kívánatos, hogy kapásból birtoklási vágyat gerjeszt. A vonzalmat csak tovább fokozza, hogy a tesztautók között véletlenül sem találni most gyenge motorral szerelt kivitelt, pedig a motorpalettán a C 63 AMG S modellben zúgó négyliteres biturbó mellett a 156 lóerős, 1,6 literes belépőmotor is megtalálható. De mitől ennyire vonzó még a C Cabrio?

Brutális erő, eleganciával 1

Külső, design

Az már a kupé bemutatásakor is jól látszott, hogy nagyon eltalálták az arányokat, amit a kabrió esetében a vászontető csak még elegánsabbá varázsolt. Elöl a méretes Mercedes-csillag a szegecses bőrmellényhez hasonlító hűtőráccsal, hátul pedig a jól eltalált lámpák a széles vállakkal és a hangsúlyos kipufogó-végződések keltik a hangulatot, az ablakok alatt az egész autón körbefutó alumínium csík pedig egy jacht eleganciáját kölcsönzi a Mercedesnek.

A többféle színben elérhető vászontető is megérdemel néhány szót: igényes darabnak tűnik ránézésre és tapintásra egyaránt, 20 másodperc alatt nyílik és záródik (akár 50 km/órás sebesség mellett is), és ügyesen kint tartja a zajokat és a szelet is. A tetőhöz az S-osztály vászonteteje szolgáltatta a technológiát, ez önmagában is elég meggyőző. Némi felár ellenében választható még többrétegű, speciális hang- és hőszigetelő képességű anyaggal borított vászon is – ennek egyetlen hátulütője, hogy kevesebb színben érhető el.

Az alapként szolgáló kupéhoz képest négy milliméterrel magasabb a kabrió, minden egyéb méretében viszont egyezik azzal. Ahhoz hasonlóan megmaradt a 15 mm-rel ültetett karosszéria (a limuzinhoz viszonyítva) is, és a kiváló 0,28-as közeg-ellenállási együttható.

Brutális erő, eleganciával 61
Brutális erő, eleganciával 62
Brutális erő, eleganciával 63

Igényes anyagok, könnyen áttekinthető műszerfal

Brutális erő, eleganciával 64

Elegáns az alumíniumkeret az ablakok alatt

Belső tér, kényelem

Magáért beszél a látvány az utastérben is, a német prémium konkurensek egyike sem keltett ilyen jó minőségi benyomást bennünk. A kupéhoz képest kevés ugyan a látható változás, de azért van néhány fontos eltérés, és ezek azon – sajnos csak opcióként rendelhető – elemek, amelyek miatt egészéves kabriónak hívja a Mercedes az új vászontetős C-osztályt. Az egyik ezek közül az SLK-modellből már régóta ismert AIRSCARF fejtér-fűtés, amely hidegben meleg levegőt fúj a nyakunkba és segíti elkerülni annak bemerevedését illetve a megfázást.

A másik varázsszó az AIRCAP, amely a szélvédőkeretből kiemelkedő légterelőt és a hátsó ülések mögötti, elektromosan kibúvó szélfogót tartalmazza. Gombnyomásra emelkedik ki mindkettő és ezzel csökkenti a szelet az utastérben – igaz ez leginkább csak a hátsó üléseknél érezhető. Elöl ülve azért fúj-fújdogál a szél, de az pont annyira elég, hogy érezzük, valóban szabad ég alatt vagyunk. Aki ült már bőrkárpitozású ülésen nyáron, az tudja, hogy nem ez a legjobb dolog a Földön – ennek a kellemetlenségnek a mérséklésére két megoldása is van a Mercedesnek. A szellőztethető ülés az egyik, a hővédő, kevésbé felmelegedő bőrkárpit pedig a másik, amely akár 10 fokkal is hűvösebb lehet a normál bőröknél.

A hátsó, kétszemélyes szakasz legnagyobb erénye az osztott dönthetőség, a helykínálat nem kiemelkedő. A csomagtér 360 literes (285 lenyitott tetővel), amibe sikerült két kézipoggyászt begyömöszölnünk, plusz egyéb apróságok is elszórhatók még a nehezen belátható „fekete lyukban”.

Brutális erő, eleganciával 65

Kívülről még furábban fest

 

Brutális erő, eleganciával 66

Így néz ki, ha kiemelkedik

Milyen vezetni?

Az igényes részletek mellett igazából csak egy fontos kérdés maradt: vezetni is olyan jó-e a kabriót, mint ránézni. A motorpalettán az általunk próbált C 400 4MATIC Cabrio és C 63 AMG S modell mellett öt darab négyhengeres benzinmotor választható, az 1,6 literes C180-tól kezdve a kétliteres C 300-asig (156-245 LE). Dízelt nem hoztak a bemutatóra, de abból is van kétféle négyhengeres, a 170 lóerős C 220d (ez 4MATIC összkerékhajtással is kérhető) és a 204 lóerős C 250d. Az élvezet nyilván ezek felett kezdődik, a C 400 4MATIC 333 lóereje és 480 newtonméteres nyomatéka már bőven gondoskodik erről. Ezzel a háromliteres motorral 5,2 másodperc alatt gyorsul a százra a kabrió, a kilencfokozatú 9G-Tronic váltó pedig kellemesen gyorsan, rángatások nélkül asszisztál ehhez – akár 250 km/órás sebességig.

Adatlap

Mercedes C 63 AMG S Cabrio

Motor 3982 ccm – V8
Teljesítmény 510 LE / 5500-6250
Nyomaték 700 Nm / 1750-4500
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,1s
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 9,3 l
Listaár: 29 780 180 Ft

Nyitott tetővel jobb! Az alaposan megmerevített kabrió meg sem nyekken lehajtott vászonnal, ellenben azt felhajtva hallani olykor némi zörgést rossz úton – pont a tetőszerkezet felől. A futómű ennek ellenére a feláras DYNAMIC SELECT kapcsoló legsportosabb beállításában is puhának tűnik picit – bőven lehetne még keményebb a rugózás. A sportosság így sem áll távol tőle, de egy BMW közvetlenségét nem nyújtja – inkább a kényelmes, olykor sportos kabriózásra való a Mercedes. A C 400-as kizárólag összkerékhajtással készül, így nagyon stabil úttartásra számíthatunk, és minden helyzetben elegendő, és könnyen talajra vihető erőre. Hangja kellemes, de visszafogott – jó választás annak, aki mindenből szeretne egy picit. Nagyobb ricsajt csap a háromliteres, V6-os C 43 4MATIC 367 lóerővel (0-100: 4,8 s), de az igaz vadállat most is a 467 lóerős C 63, és az önzáró differenciálművet is tartalmazó C 63 S (510 LE).

Utóbbiban a négyliteres V8-as egy csatakiáltással felérő zajjal kap erőre, és menet közben is erősen hallatja a hangját: bugyborékol, géppuskázik, visszadurrog. A 700 Nm-es maximális nyomatékkal már 1750-es fordulattól gazdálkodhatunk, de a vártnál sokkal kevesebb küzdelemmel jár ez. A széles, 285 mm-es gumik meglepően jól tapadnak, nincs csúszás és állandóan beavatkozó elektronika, ami gyorsan hazavágná az élményt. Helyette van viszont elementáris erő: 4,1 másodperces 0-100-as gyorsulási idő, és olyan adrenalinsokk néhány perc szerpentinezés után, amiből újra és újra csak lassítással tudunk kigyógyulni. Ha az AMG-ről valami rosszat kellene mondanunk, akkor az hétfokozatú váltója lenne, ami érezhetően lassabban teszi a dolgát a kilencsebességesnél, vagy mondjuk a BMW M4-ben található egységénél.

Eltúlzott keménységű csillapításról vagy nagyon közvetlen kormányzásról ebben az esetben sem beszélhetünk, de az az autó ezzel együtt is igazi vadállat. Mivel itt minden erő a hátsó tengelyt tépázza, jobb, ha tartjuk tőle a két lépés távolságot, és nem hagyjuk, hogy egyszer csak váratlanul kitörjön a fara egy csúszósabb aszfalttal borított útszakaszon, miközben lepereg előttünk élete filmje. Ekkora, kizárólag a hátsó keréken jelentkező teljesítmény már tiszteletet érdemel.

Brutális erő, eleganciával 68

20 másodperc alatt tűnik el a tető

 

Brutális erő, eleganciával 69

Hátulról is pompásan fest

Árak, konkurensek, felszereltség

Az árképzés nagyon hasonló a BMW 4-es Cabrio modelléhez, a keménytetős bajort szinte fillére ugyanannyiért mérik, ha visszaosztjuk a lóerőkre a vételárat – az idősebb, de szintén vászontetővel szerelt Audi A5 mindkettőnél olcsóbb valamivel.

A C-osztály Cabrio  belépőára 13,8 millió (C 220 d Cabrio), a legolcsóbb benzines 15,8 millió forinttól indul, míg a kipróbált csúcsmodellért 220 ezer forint híján 30 millió forintot kérnek. Biztonság terén most nem hagy kétséget a Mercedes, és itt nem csak a két, a hátsó ülések mögött elrejtett, boruláskor előugró bukócsőre kell gondolni. Számtalan asszisztensrendszer található még az autóban: ilyen többek között a gyalogosfelismerés, vagy a sávtartóval együttműködő adaptív tempomat, amely 0-200 km/órás sebesség között működik, és akár vészfékezni is képes ilyen sebességről – vezetői reakció hiányában.

A C-osztály kabriója tudja, amit manapság tudnia kell egy prémiumkategóriás autónak, nem mellesleg gyönyörű, és kellően élménydús is. Ennél többre nem nagyon vágyhatunk. Kár, hogy csak őszre ér ide hozzánk.

Mellette – Ellene
  • Sportosan elegáns formaterv
  • Igényes, gyors tetőszerkezet
  • Vászontető
  • Széles motorpaletta
  • AMG modellek
  • Merev karosszéria
  • Modern asszisztensek
  • Szűkös csomagtér
  • Drága fenntartási költségek
  • Magas fogyasztás az AMG modelleknél
  • Kicsit lassú hétfokozatú automata az AMG modelleknél
  • Nem elég feszes csillapítás az AMG modelleknél
Hány pontot ér a vadiúj C-osztályos kabrio?
átlag
8.02
szavazat
241
Hány pontot ér a vadiúj C-osztályos kabrio?