Röviden – Opel Astra ST 1,4 Turbó Aut. | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel Astra ötödik generációjának kombi változata, turbós benzinmotorral, automatikus váltóval |
Mi tud? | Tágas, kényelmes, jó vezetni és tele van mindenféle okos extrával |
Mibe kerül? | 4,85 millió forinttól indul az Astra árlistája, a legolcsóbb kombi ennél 200 ezerrel kerül többe. A tesztautó 7 820 000 forintba kerül, amiben már benne van az 500 ezres kiskereskedelmi kampánykedvezmény is |
Kinek jó? | Aki egy jól használható, okosan berendezett kombit szeretne, az boldog lesz az Astrával |
1,4 literes benzinmotorral és hatfokozatú automatikus váltóval csendben és kényelemsen utazhatunk az Év Autója kombi változatával. A tágas utastér valamint az érdekes, a kategóriában szokatlan extrák pedig még kívánatosabbá teszik a kompakt kombit.
Külső, karosszéria
A kombi Astra tengelytávja ugyanakkora, mint az ötajtósé, de hosszban elég nagy a különbség, 33 centiméter. Ennek nagy része a plusz csomagtartóra ment el. Méreteit tekintve elhanyagolható a korábbi és új modell közti különbség – 4702 mm hosszú, 1871 mm széles és 1510 magas az új Astra ST – elölről nem lehet megkülönböztetni az ötajtóstól, és oldalról is nagy a hasonlóság, az ívek, domborulatok is ugyanott futnak, csak a vastag D-oszloptól – amit masszív krómcsík dob fel – mutat mást a kombi. Az emelkedő övvonal és az ezzel párhuzamosan szűkülő üvegfelület ad dinamikát a karosszériának. Hátulja nem kapott igazán szembeötlő formát, semmi extra, de éjszaka, világító lámpákkal egy kicsit izgalmasabb a látvány.
Belső tér, csomagtartó
Utastere tágas, kényelmes – az Opel hagyományosan nagy hangsúlyt fektet az ülések komfortjára, így van ez az Astrában is – és átgondolt, logikusan berendezett. A gombok kapcsolók logikus helyen vannak, érthető a működésük és láthatóan a kezelésükhöz, nyomkodásukhoz szükséges erőket is ügyesen lőtték be.
A műszerfal jól áttekinthető, szépek a hagyományos mutatós – külön csővekbe rejtett – egységek, a középkonzol kijelzője jó helyen van, és a képe is szép és a szerkezet sebessége is korrekt. Ami nem tetszett az a kényes, látványosan porosodó fekete zongoralakk borítás, illetve a menükezelés fura logikájú gombkiosztása. Reflexből, állandóan rossz tekerentyűhöz nyúl az ember, ha hangosítani, vagy halkítani akar a zenén. Mondjuk ezt a kormányról is meg lehet oldani és akkor nincs meg ez a hibalehetőség.
Apróság, de remek ötlet a klímakonzol alatt található szög-egyszerű telefonzseb. A legtöbb okostelefon belefér, nem kell rögzíteni, vacakolni, csak belecsúsztatni a telót és kész. A kijelző így is látható és mivel nem mély a zseb, még a töltővezetéket is probléma nélkül lehet csatlakoztatni. Klassz dolog.
Elöl-hátul rengeteg hely van az Astra kombiban, 190 centivel minden ülésen kényelmesen elfértem. Belsejében az utazáshoz nélkülözhetetlen dolgoknak is megvannak a helyei, a nagy ajtózsebek mindent elnyelnek és pakolhatunk a kesztyűtartóba, könyöklőbe is.
Egy kombinak, vagy ahogy az Opel nevezi, Sports Tourer-nek a legfontosabb része a hátulja. Az Astráé tekintélyes méretű, alapból 540, lehajtott háttámlákkal pedig 1630 literes. A csomagtartó aljában a mankókerék mellett még rengeteg hely van, és ide, a hátsó ülések ülőlapjához közel helyezték el az autó termetes akksiját is. Csomagtartójának ajtaja láblendítéssel – egyszerűen alá kell rúgni – is nyílik, a nyitási magasságot korlátozni is lehet, így a felnyíló ajtó nem veri le a parkolóház plafonját. A raktérben rakományrögzítő fülek, 12 voltos csatlakozó és világítás is található.
Milyen vezetni?
Adatlap
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo aut.
Motor | Soros 4 hengeres 1399 köbcentis benzinmotor |
Teljesítmény | 150 LE 5000-5600/percnél |
Nyomaték | 235 Nm / 2000-4000/percnél |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,4 sec |
Végsebesség | 210 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,6 l |
Listaár: | 6 980 000 forint |
Az Astra a legutóbbi megújulásnál nagyon durva fogyókúrán esett át. Ideje is volt a drasztikus diétának, hiszen az Opelek rendre sokkal nehezebbek voltak a konkurenseknél. De ennek már vége, a modell kiviteltől függően 120-200 kilogrammal könnyebb mint az előző generációs Astra, így a nehézsúlyból átigazolt a középmezőnybe.
A vezethetőségen talán ez javított a legtöbbet, hogy 2-3 embernyi tömeg hirtelen elillant az autóból. A tesztautó 1,4-es közvetlen befecskendezéses benzinmotorja 150 lóerős, amely ha túlzottan sportos menettulajdonságokat nem is kölcsönöz az autónak, de mindennapi használatra teljesen elegendő.
A hagyományos – hidrodinamikus – hatfokozatú automatikus váltóval 9,4 másodperces 100-as gyorsulásra képes az autó, a valóságban, jellemzően városi, munkába járós használat mellett 8 liternél kicsit többet eszik. Az automatikus váltó szépen dolgozik együtt a motorral, néha érezni benne bizonytalanságot, de igazából nem nagyon lehet belekötni. Van nála gyorsabb, de ide tökéletes ez is.
A motor autópályás sebességnél is csendes, finoman jár, és már alacsony fordulaton is megbízhatóan dolgozik. Futóműve is egész jól sikerült, nagyobb tempónál tisztességesen, keményen fogja az autót, és városi környezetben, vagy vacakabb minőségű úton is kellően komfortos marad.
Konkurensek, költségek,
Az Astra kombi, teljes, arisztokratikus nevén Opel Astra K Sports Tourer Innovation B 1,4 XFT (110 kW / 150 LE) AT6 Start/Stop alapára 6 980 000. A Coconut / Dark Caramel színű metál fényezés 135 ezer forint, a Versatility Csomag – hátsó középső fejtámlát, 40/20/40 arányban lehajtható hátsó üléstámlákat és középső könyöktámaszt kell ez alatt érteni – 115 ezer forint, a csomagtérháló újabb 30 ezerbe kerül.
Az Innováció csomag – Navi 900 navigáció IntelliLink rendszerrel, LED fényszóróval – 540, a Téli csomag – fűthető kormánnyal és négy fűthető üléssel, elektromos kézifékkel, hátul dupla USB aljzattal – 150 ezer forint. A sötétített hátsó ablakok 45 ezer forintba, a tovább fejlesztett parkolóasszisztens – amely elektromosan állítható, fűthető, elektromosan behajtható külső visszapillantó tükröket, holttér figyelő rendszert, tolatókamerát és 6 hangszórós prémium audiorendszert jelent – 190 ezer forintba kerül.
A tesztautó a közel 8 millió forintos árával – kedvezmény nélkül már túl is van a 8 millán – elég drága jószág. Néhány kevésbé fontos extrát talán le lehetne húzni a listáról és még akkor is egy klasszul vezethető, jó megjelenésű, időtálló formatervű autó állhatna a garázsban. De akkor pont az a varázslat lenne oda – a sok kategóriaidegen extra – amitől az Astra ennyire kívánatossá tudott válni.
Az Opel Astra ST és konkurensei: | |
---|---|
Opel Astra ST 1,4 ST aut. (150 LE) | 6 980 000 |
VW Golf Variant Comfortline BMT 1.4 TSI DSG (150LE) | 6 895 060 |
Kia Ceed SW 1,4 CVVT EX Premium (100 LE) | 5 359 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|