Röviden – Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI aut. Allure | |
---|---|
Mi ez? | A Golf-kategóriás Peugeot kombijának 120 lóerős kis dízellel szerelt, automata váltóval és magas felszereltséggel ellátott verziója |
Mit tud? | Csendben, kényelemben utaztatni a családot, kis fogyasztással. Ja, és hatalmas a puttonya. |
Mennyi? | 6 480 000 forint a kocsi akciós listaára, de Active kivitelben már 5,96 millióért el lehet vinni a kis dízelt automatával. |
Kinek szól? | 2-3 gyerek mellé ideális családi autó a hatalmas rakterű, dinamikus-takarékos-komfortos kombi. |
A Citroën és Peugeot munkatársai korábban nagyon lelkesen vezették fel kis dízelmotorjukhoz, az 1.6HDI-hez fejlesztett ETG6 nevű robotizált váltót. Hogy az milyen jó lesz, mennyire nem lesz olyan kellemetlenül bólogatós, lomha, mint a régi robotváltó, hogy az milyen kényelmes lesz. Aztán tavaly végre ki is próbálhattuk a Citroën Cactusban. És nem lett jó. Kellemetlenül bólogatós és lomha.
Szerencsére erre a PSA-nál is rájöttek, és végre-valahára elengedték az ötletet. Inkább fogták a jól bevált receptet és régi beszállítópartnerük, a japán AISIN egyik korszerű hagyományos automatáját csatolták a kis dízel mellé. Mindezt pedig beszerelték egy kombikasztnis, közepesen felszerelt 308-as Peugeot-ba és ideadták nekünk tesztre. Mi pedig kipróbálhattunk egy igazán briliáns kompakt családi autót.
A Peugeot 308 SW
A kocsi az új váltó körül jól ismert autó már a Vezess szerkesztősége és közönsége számára. A tavalyi Év Autóját teszteltük már sok motorral (ugyanezzel is, csak kézi váltóval), minden létező karosszériaváltozatban (ami nem sok, van ötajtós és kombi), valamint a GT csúcsváltozatokat is kipróbáltuk. Sőt, még egy nagyszabású összehasonlító tesztet is szerveztünk rá.
Adatlap
Modell
Motor | 1560 cm3, négyhengeres, nyolcszelepes turbódízel |
Teljesítmény | 88 kW (120 LE) |
Nyomaték | 300 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,1 s |
Végsebesség | 194 km/h |
Tesztfogyasztás (vegyes) | 5,5 l/100 km |
Listaár: | 6.480.000 Ft |
Szóval nem kezdem el megint az orrától (a még mindig nagyon menő széles PEUGEOT-felirattól) felboncolni a kocsit: a lényeg, hogy a 308 SW egy komoly, de nem túl szigorú formájú, irdatlan nagy rakterű (610 liter, annyi, mint a Škoda Octavia kombié), hátul tágas, elöl átlagos helykínálatú kompakt. Amibe bele lehet kötni, az az ergonómia egy-két sajátossága.
A legfeltűnőbb elem a kabinban máig a picike kormány, ami sokak szerint (szerintem is) zseniális dolog. A szervokormány ma már alapvető tétel egy új autóban, teljesen felesleges ennél nagyobb kormányt beépíteni, a műszereket pedig sokkal jobban lehet látni a kormány felett, mint a világ csaknem összes többi autójában (kivéve a 208-ast, persze), ahol a kormányküllők között kell átkukucskálni, hogy lássuk, mennyivel megyünk.
Sokaknak viszont nem tetszik a Peugeot ötlete, nem egy ismerősöm, rokonom jelezte már, hogy képtelen megszokni az ölébe engedett aprócska volánt.
A fura kormánynál általánosabban gyűlölt tétel a 308-ban az érintőképernyős HMI-rendszer, pontosabban a vele kispórolt gombok hiánya. Megszokhatatlan, hogy a hőmérséklet változtatásához, az eltárolt rádióállomások közti kereséshez ki kell lépnünk a navigációs nézetből és sokszorta több virtuális gombot kell végignyomkodni az eleve nem villámgyors rendszerben, hogy elérjük azt a funkciót, ami normális autóban egyetlen mozdulat csupán. Na, még két apróság, és befejezem: az első ülések Darth Vader-maszkra emlékeztető fejtámlája valahogy hülyén áll, se kihúzva, se betolva nem kényelmes. A kulcsos tanksapka pedig 2016-ban már több, mint anakronizmus, kifejezetten szemétség az autóssal szemben a gyár részéről. Még szerencse, hogy ezzel a motorral nem gyakran kell kínlódni vele.
Az 1.6 HDI
A BlueHDI jelzés az AdBlue-adalékos, SCR-katalizátoros PSA-dízelek gyűjtőneve. A szürke autóban lévő motor az 1560 köbcentis blokk 120 lóerősre beállított verziója, amely körülbelül 20 ezer kilométert tesz meg egy AdBlue-töltéssel, a karbamidos adalékot tehát ritkán kell utántölteni benne. A motort stop-start rendszerrel is kiegészítették, a takarékosabb üzem érdekében.
Állítólag a világon egyedüli a PSA abban, hogy az SCR-katalizátort a részecskeszűrő elé építi be, a kétlépcsős füstgáz-tisztítás után pedig írmagja sem marad a koromnak és a nitrogén-oxidoknak is csak alig. Külön öröm, hogy a tiszta üzem dacára a motor az alsó és közepes fordulatszám-tartományban élénk és nyomatékos, városban is, országúton is lelkesen emeli az orrát a gázra az autó.Nagyon kiforgatva már nincs szép hangja és nem is húz igazán, épp ezért nincs is értelme ilyesmit csinálni vele. Szerencsére a váltó egész jól tudja, mikor mi a dolga, hogy kényelemben, de tempósan haladjunk.
Az EAT6
Az EAT6 névben, az immár az 1,6-os dízelhez is rendelhető automata váltó PSA-nál kapott nevében az EAT igazán fantáziadúsan az Efficient Automatic Transmission rövidítése. De hiába nevezi akárhogy a francia cég ezt a váltót, valójában egy japán szerkezetről, az AISIN AWTF 80-SC-jéről beszélünk.
Nem rossz váltó ez, korszerű, kompakt, könnyű, valamint gyors és takarékos. Aki ilyennel veszi meg Peugeot-ját, egészen nyugodtan örülhet annak, hogy a BMW szupersport-hibridjében, a szárnyasajtós i8-ban is ez a váltó dolgozik a háromhengeres turbómotor mellett. Azért ez már valami, nem?
A három elem kombinációja
A jó kis motor a jó kis váltóval ebben a szép és jó kis kocsiban igazán kellemes összhangba kerül. Városban is jól használható, hosszú távon sem fárasztó, csendes és erős utazóautónak bizonyult a szürke kocsi, igazi családi mindenesnek, amit egyaránt lelkesen tud szeretni minden apró kis hibájával együtt apa, anya, gyerek egyaránt.
A kart D-be húzva finoman, jól kiszámíthatóan kezd kúszni az autó, ha a gázt nem kezeljük durván, a váltásoknál, visszaváltásoknál sem ránt soha a szerkezet. Tolatáskor, szűk helyen manőverezéskor nem kell a duplakuplungos váltók hirtelenségével számolni, ugyanakkor az 5,5 literes fogyasztás sok autópályával, sok várossal és némi országúttal igazán barátságos érték, egy DSG-s kis TDI se jön ki sokkal kevesebből.
Külön öröm, hogy a stop-start rendszer is parádésan működik, pedig még ma sem egyértelmű, hogy hagyományos automatához egyáltalán kínáljon ilyet az autógyártó. A 308-as békésen elszenderedett a piros lámpához érve, a fékről lelépve pedig már dorombolt is, amikor áttettem a lábam a gázra, már mozdult is az autó.
A klimatizálás is finoman működött, a hifi se szólt rosszul. A hátsó traktusban se szellőzőrostélyt, se USB-stekkert nem találni, ez azért egy kicsit gázos ma már ebben a szegmensben, de a csomagtér okos kialakítása, az egy ujjmozdulattal lebillenő, síkba heverő támlák és a rendezett padló alatti pótkerekes-szerszámos rész segít átlendülni ezeken a hiányosságokon.
Kinek ajánljuk?
A kocsi (akciós) listaára a fotókon látható Allure kivitelben 6,5 millió forint; néhány extra ára: 125 ezer forint a legkisebb navigációs rendszeres HMI-verzió felára, 150 ezer a panoráma üvegtető. Ezzel az árral a 308 SW igen jó ajánlat a maga nemében. Persze a fene tudja, alku után hol mi a realitás, de publikált listaárban vezet a Peugeot a legfontosabb versenytársakhoz képest:
Kompakt kombik, 120 lóerő körüli dízellel – listaárak (legolcsóbb elérhető kivitel automatával) | |
---|---|
Ford Focus 1.5 TDCi Powershift Titanium (120 LE) | 7 065 000 Ft |
Kia Ceed kombi 1.6CRDi LX aut. (136 LE) | 6 129 000 Ft |
Opel Astra Sports 1.6 DTH Tourer aut. Enjoy (136 LE) | 6 720 000 Ft |
Peugeot 308 1.6 BlueHDI EAT6 Active (120 LE) | 5 970 000 Ft |
VW Golf Variant Trendline 1.6TDI DSG (110 LE) | 6 573 430 Ft |
Jó ára mellett a minőségérzettel sincs hiba, a garanciális feltételek viszont elég sajátosak: két év, kilométer-korlátozás nélkül. A francia autók értékvesztése ugyan hagyományosan nagyobb, mint a többieké, de, ugye, a folyamat alacsonyabb szintű listaárról indul.
Ezeket a gazdasági körülményeket is tessék hát bekalkulálni – mindezek után pedig ha valaki 2-3 gyerek mellé a nyári utazásokkal is számolva pont egy ilyen nagyon kényelmes, erős, mégis takarékos automata kompakt kombit rendel magának, én tökéletesen megértem. Pláne, hogy a 610 literes csomagtér (az Octavia kombival fej fej mellett) a legnagyobb a kategóriában. A mai kínálatban persze a konkurenciával sincs semmi baj, a fenti táblázat valamennyi autója szép és jó autó (amíg új), mindegyik tágas csomagteret kínál (ha nem is ekkorát), a döntés tényleg leginkább csak ízlés kérdése.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|