Röviden – Fiat Tipo 2016 | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt autó jutányos áron, egyelőre limuzinként, később kombi és ötajtós karosszériával is. |
Mit tud? | Tágas, formás, józan és megfizethető családi autó. |
Mibe kerül? | Az 1,4-es szívó benzines sok extrával, bevezetőáron 3,99, alapmodellként 3,5 millió forintba kerül. A tesztelt modell, a szerényebbik 1,6-os dízel listaára 5 205 000 Ft. |
Kiknek jó? | Belátó családapáknak és mindazoknak, akik feljebb lépnének a mára kiveszett olcsó limuzinokból (Aveo, Thalia, Albea, Cordoba és társaik) |
Formaterv
Mivel a vásárlók gusztusa nagyon eltérő Európában és tőlünk keletebbre, a lépcsőshátú Tipo az utóbbi területeken válhat népszerűbbé. De nálunk is van piaca a szedánoknak, elég a gyártásból épp most kikopó Renault Fluence sikerére gondolni.
Adatlap
Modell
Motor | Soros, 4 hengeres, 16 szelepes turbódízel, 1598 cm3 |
Teljesítmény | 88 kW(120 LE)/3750 |
Nyomaték | 320 Nm/1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 mp |
Végsebesség | 199 km/ó |
Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l/100 km, 110 g CO2/km |
Listaár: | 5 205 000 Ft |
Szemből a Tipo jó kiállású, árához viszonyítva tekintélyes autó. 454 centi hosszúságú karosszériája felnőtt benyomást kelt, orrának krómdíszítése és egész külseje nem arra utal, hogy a kategória olcsóbb autói közé tartozik.
Nyomtávján, egész felépítésén látszik, hogy a Puntóból felfújt limuzin helyett most kompakt autóra épül.
Alapjait a Dodge Dart adja, vagy ha úgy jobban tetszik, az Alfa Romeo Giuliettára épül, de független helyett az egyszerűbb, kisebb helyet foglaló és olcsóbban gyártható csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztéssel.
A tesztautón jól mutat a 120 000 forintos bronz metálfényezés és a 17-es könnyűfém keréktárcsa, amit 140 000 forintért vehetünk meg hozzá. (A Lounge verzióban alapáron jár a 16-os alufelni, ami 100 000 forintba kerülne.) Mindkettőre ésszerű, 205/55 R16 illetve 225/45 R17-es gumik valók, nincs felesleges flancolás ritka és emiatt drága gumimérettel.
Belső tér
Józanul berendezett, a spórolás nyomaitól nem mentes, de alapvetően barátságos belső térbe juthatunk be a kellően tágra nyíló ajtókon át. Hátul a fejtér átlagos, a térdeknek kényelmes a helykínálat. Ha áldoztunk 45 000 forintot az üléscsomagra, benne elektromosan állítható deréktámasszal a vezető számára és hátsó középső kartámlával, ez a két kis luxus sokat dob az autón.
Nagyon elégedetten használtuk a UConnect navigációs rendszert az 5 colos érintőképernyővel. A Bluetooth-kihangosítás meg az USB- és az aux-csatlakozó mindig szériafelszerelés az új FIAT Tipóban, a 100 000 forintos felárat a TomTom-navigációért és az Európa-térképért kell kifizetni. A készülék menüje ésszerű, könnyen kiismerhetők a rendszer alapfunkciói.
Újra Tipo
Többször próbálkozott új névvel a kompakt kategóriában a FIAT, gyakorlatilag közel 40 éve egyszer sem hívta úgy az utódot, mint az elődmodellt. Az 1979-ben bemutatott Ritmót a Tipo váltotta 1988-ban, ennek örököse a Bravo és a Brava 1995-től. 2001-ben a Stilo volt az új próbálkozás, ami sikertelennek bizonyult és újra nevet váltott a márka: 2008-ban visszatért a Bravo. A reciklálás nagy előnye, hogy az emberek tudták róla, ez egy olasz kompakt autó, nem kellett nulláról bevezetni egy új nevet. Ezúttal a Tipo elevenedett meg. Közel harminc éve a FIAT az első Tipóval elnyerte az 1989-es Év Autója címet. Az öt- és háromajtós karosszériával gyártott autó 396 centis hosszához képest döbbenetesen tágas és nagyon széles belső teret kínált.
Ez a hossz centire azonos a Škoda Fabia első generációjának méretével, mégis elfért bent öt felnőtt. A digitális műszerfallal is értékesített Tipo elég nehéz volt, részben a teljesen galvanizált karosszériának köszönhetően. A háromajtós modellből sportváltozat is készült, a 2,0 16V. Persze olaszul ez is sokkal jobban hangzik, a 16 szelepes Tipo a seidici valvole. A Tipo limuzinja és a kombija Tempra néven futott, utóbbiból viszkokuplungos 4×4-es modell is készült a 113 lóerős, kétliteres benzinessel. A Tipo arról is ismert, hogy padlólemezére kanyarította ki az Alfa Romeo a 155-öst, a Lancia pedig az 1993 utáni Deltát és a Dedrát. A Tipo (magyarul típus) szó sok más második világháború előtti FIAT nevében is szerepelt.
520 literes a csomagtartó, ami az autó erős pontja. Mármint a méret, mert a fél köbméter feletti bendő tényleg rengeteg csomagot benyel. Komoly visszalépés azonban a Lineához képest a külső zsanérok feladása, amelyek nem vettek el helyet a csomagtérből és nem nyomták össze a bőröndöt lecsukáskor.
A karos fedélrögzítés sajnos benyomul a csomagok közé, ha telerámoltuk a kocsit. 20 000 forintért rendelhető a teljes méretű pótkerék, a háttámla 40:60 arányban hajtható előre.
Milyen vezetni?
Vezetési élményben az új FIAT Tipo átlagos, de az a pohár inkább félig tele van, mint félig üres. Kétféle dízelmotor van a Tipóhoz. A tesztautóban nem a 95 lóerős 1,3-as, hanem a 120 lóerős 1,6 Multijet dolgozott. Ez a változat tekinthető a csúcsmodellnek.
Autózás közben a motor a meghatározó örömforrás. Az 1750-es fordulatszámon 320 Nm nyomatékú, 120 lóerős dízelmotor könnyedén repíti az autót a jól kiosztott, hatodikban értelmesen hosszú áttételű kézi váltóval. A kar könnyen, közepes hosszúságú utakon jár.
Hamar felépül a nyomaték, a motor 1500-as fordulattól kezd erőre kapni. Mély gázra szépen ellép a nem túl nehéz autó. 150-160-nál normális a zajszint, 130-nál pláne. A százra gyorsulás ideje 9,7 mp, a végsebesség 199 kilométer/óra.
A kanyarokon átlagos tehetséggel jut túl a Tipo, közepes oldaldőléssel. Jó ritmusú országúton flottul fűzhető kanyarról kanyarra, futóműve főleg rugózási komfortban marad el az alsó középkategória legjobbjainak tekinthető modellektől.
Ár, fogyasztás
Tesztünk után, sok autóúti és autópályás szakasszal, kevés városi úttal 5,6 l/100 kilométeres fogyasztást számoltam ki az utolsó tankolás után. Ez átlagos a dízelek között, abszolút értékben kedvező érték egy családi autótól. Országúton egy litert levonhatnak belőle a takarékosan vezetők, városban pedig 6-6,5 literre érdemes számítani százon. Az 50 literes tankkal megnyugtató hatótávolság adódik és a tankolással sem kell vesződni, mert nincs büdös gázolajszagú tanksapka, a fedél behajtásával egyben a betöltőnyílást is lezárjuk.
Listaáron 5 205 000 forintba kerül az erősebbik dízel a szerényebbik, Easy kivitelben. Ez az összeg reális a konkurensekhez viszonyítva, mert a J Astra limuzinja vagy a Focus jóval komolyabb autó, de többe is kerülnek.
A tesztelt új FIAT Tipo és a konkurensek, listaáron
FIAT Tipo 1,6 Multijet Easy: 5 205 000 Ft
FIAT Tipo 1,6 Multijet Lounge: 5 505 000 Ft
Citroën C Élysée 1,6 BlueHDi Selection (100 LE): 4 585 000 Ft
Ford Focus 1,5 TDCi Technology (120 LE): 6 110 000 Ft
Opel Astra J 1,6 CDTI Enjoy (110 LE): 5 880 000 Ft
Renault Fluence 1,5 dCi Intens (110 LE): 5 440 000 Ft
SEAT Toledo 1,6 TDI Style (115 LE): 6 476 910 Ft
Škoda Rapid 1,6 TDI Style (115 LE): 6 066 700 Ft
VW Jetta 2,0 TDI Allstar (110 LE): 6 232 270 Ft
A Tipón érezni, hogy méreteivel, szolgáltatásaival hozza ugyan az alsó középkategóriában elvárhatót, de a menőbb kompakt autók alá sorol be. Erre utal 120 lóerőnél tetőző motorkínálata, míg a Golf, a Civic vagy a Focus 300 lóerős és még erősebb sportváltozatokban is elérhető. A kocsi határozottan jobb a 301-C Élysée-vonalnál, de egy lépcsőshátú Focus jóval többet nyújt.
Ugyanezzel a motorral a Lounge kivitelű Tipo 300 000 forinttal kerül többe, amiért többek között a lámpa fényérzékelője, a kanyarba bevilágító ködlámpa, a rekeszes első kartámasz, az automatikus légkondicionálás, az esőérzékelő, a tempomat, a magától elsötétedő belső tükör és 16 colos könnyűfém keréktárcsa jár pluszban. A tolatóradar viszont a gazdagabbik felszereltséggel is extra és a magas far miatt gyakorlatilag muszáj rá áldozni 50 000 forintot vagy a tolatókamerára 60 ezret. Ennél nagyobb bajunk sose legyen az öt év/100 000 kilométeres garanciájú autóban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|