Röviden – SEAT Ateca 2016 | |
---|---|
Mi ez? | A VW-konszern MQB-technikájára épülő kompakt SUV első- vagy összkerékhajtással, friss motorokkal, 115-190 lóerővel, egy Zaragoza közelében fekvő falutól átvett névvel. |
Mit tud? | Szép, tágas, halk, vezetőtámogatásban nagyon sokat tud és kábel nélkül tölti az erre alkalmas okostelefonokat. |
Mibe kerül? | Júliustól lesz kapható, ezres turbómotorral alapára várhatóan 4,99 millió forint. |
Kiknek jó? | Kadjar, Qashqai, Sportage, Tiguan, Tucson helyett sokaknak jó, ha márkaként a SEAT is eszükbe jut. |
Külső
Sajtófotókon sokszor láttuk az autót a látványos Szamoa-narancs metálfényezéssel, de élőben akár a kockázatmentes ezüstben és fehérben is jól mutat. Nincs marconább, terepjárósabb és sikkesebb, urbánus kivitele, mint az új 3008-nak vagy a Tiguannak, de nem is hiányzik további karosszériaváltozat. A SEAT Ateca hossza 4363, szélessége 1841, magassága 1601 mm, amivel a kategóriába simul, a Leonon nagyjából nyolc centiméterrel nyúlik túl.
Szögletes kerékjáratai, a gyártásban nehezen kivitelezhető, de minőséget, precizitást sugalló élei és domborításai egy Audit vagy – az új Superb óta – egy Škodát is ékíthetnének. Olyannyira, hogy az Atecát a Škoda gyártja a spanyol konszerntestvérnek Kvasinyban, ahol az új Yeti és a nála nagyobb, 5+2 üléses Kodiaq is készül valamivel később. Ez nem szokatlan az impériumon belül, a Q3-at a SEAT gyártja Martorellben az Audi megbízásából, a Toledo csehországi, az itthon nem forgalmazott Mii pozsonyi termék.
Belső tér
Belül a Leonra emlékeztet a komor árnyalatú, de kedvező minőségérzetet sugárzó műszerfal. A térkínálat viszont még jobb, mint a Leon kombiban. Hátul megejtően tágas a lábtér, jóllehet az összkerekes modellben 485-1579, a hátsó differenciálmű nélküli, elöl hajtó SEAT Atecában 510-1604 literes a csomagtartó. Jópofa és hasznos is a lökhárító alatti láblendítéssel nyitható csomagtérfedél, amennyiben az autóhoz adott a gombnyomásra, villanymotorral nyitható-zárható ötödik ajtó.
Elöl jó oldaltartású ülések várnak, kitűnően beállítható az üléshelyzet is, mert viszonylag magasan vagyunk a forgalomhoz képest, de nem az autón, hanem az autóban ülünk, jól integrálva a kocsiba. A menüben nyolcféle színből választhatjuk kis a LED-es hangulatvilágítás árnyalatát.
A rakodóhelyektől az indukciósan, drót nélkül tölthető okostelefon-dokkolón át mobilvételt javító, a telefon akkumulátorát kímélő külső antennán át az autó átgondolt és rendes iparosmunka, de nagyon hiányzik valamilyen ötlet, ami kiemelné a tucatnyi kategóriatárs közül.
Nincs például hosszirányban állítható hátsó üléssor, az üléstámla lehajtásakor csak előrebukik a háttámla, nem süllyed le az egész üléspad, mint mondjuk a 2008-as Peugeot-ban, nincsenek önállóan variálható ülések, mint a kifutó Yetiben. Vagy legalább olyan frappáns ötletek, mint a Renault Capturben vagy a Citroën C4 Cactusban, amivel a mediterrán autók valami pluszt hozzáadhatnak az életünkhöz.
Milyen vezetni?
Gombnyomásra éled a motor, az indítógomb vöröses-narancssárgás fénnyel pulzál, ami végre egy egyedi vonás. Minden SEAT Atecában megtaláljuk a kerek üzemmódváltót az első ülések között. A forgókapcsoló takarékos, normál, sportos és egyéni beállításokat kínál a 4×2-es modellekben. A lehetőségek összkerékhajtással terep- és havas üzemmóddal bővülnek.
Egy épített tereppályán kipróbáltuk a DSG-váltós 4×4-es dízelt, amely a Haldex-kuplungos hajtásrendszerrel és az okos elektronikus szabályozással ügyesen szerepelt olyan helyzetekben, amit a tulaj nem fog megkockáztatni. Mert neki eszébe sem jut, hogy autója képes ilyesmire, legyen az felkapaszkodás égnek mutató orral, 2-3 keréken billegés átlépéskor, a levegőben maradt kerekek lefékezése a továbbjutás érdekében.
Összkerékhajtás dízellel és benzinessel is a 150 lóerős motoroktól rendelhető, tehát az egyliteres, 115 lóerős turbós háromhengeressel, amit az Audi A3-ban vezetünk, nem. Ezzel a benzinessel 11,0 mp alatt gyorsul százra az autó, végsebessége 183 kilométer/óra. 2000-3500-as fordulatszámon állandó, 200 Nm-es nyomatéka miatt ez a motor nagyon is érdekes lehet az ígéretesen súlytakarékos, vezető és csomag nélkül 1205 kilós autóban.
Először a 150 lóerős dízel, majd a 150 lóerős benzines motorral vezettük az autót (az új 1,5 TSI nem elérhető az autóhoz). A dízelhez a 4×4-es modellben kell az AdBlue-adalékolás az Euro 6 norma betartásához.
A 2,0 TDI homogén ereje meggyőző volt meredek emelkedőkön is, 340 Nm az összkerekes Ateca 1473 kilóját is jól mozgatta a pontosan, kis erővel járó váltót használva. Kifinomult járása miatt még jobban tetszett a 150 lóerős, két belső hengerét részterhelésen kiiktató 1,4 TSI ACT is. A lendületes vezetés közben nem sokszor pihent bennük az üzemanyag-ellátás, de így is elég volt 7,4 l/100 kilométer az elsőkerekes autónak százon a fedélzeti számítógép szerint.
Kétféle hátsó futómű
Magas építése dacára az Ateca stabil kanyarokban, imponáló nyugalommal és stabilitással hasított Barcelona környékén a raligyorsaságinak is beillő szakaszokon. Az elsőkerék-hajtású modellekhez (1,6 TDI 115 és 2,0 TDI 150 illetve az 1,0 és 1,4-es benzines motorokkal) félmerev, csatolt hosszlengőkaros futómű jár hátra, míg összkerékhajtással független a hátsó futómű. Jó minőségű országúton a kettő között gyors tempónál sem tapasztaltam különbséget. Lehet, hogy az eltérő gumiszett többet számít az egyes modellek között, mint a futómű-konstrukció.
Autópályán szélsusogás jött a bal első tükör felől, más zajforrás nemigen volt a kényelmesen rugózó, nagy és halk autóban. Ez nemcsak a rendkívül kulturált 1,4 TSI-re igaz, de a dízelre is.
Helyettünk vezet és parkol
Városban többször szerephez jutottak az autó vezetőtámogató rendszerei, a SEAT Ateca jó sokat megkapott a ma elérhető készségek közül. Elinduláskor besegíthet a keresztirányú forgalomfigyelés, amely lefékezi az autót, ha kitolatnánk egy érkező kocsi elé.
Torlódásban az 1,4 TSI-hez valamint a 150 és a 190 lóerős dízelekhez rendelhető DSG automata váltó meglétekor az autó állóra fékezi magát és automatikusan el is indul a sorral. A holttérfigyelés szól, ha elnézzük a sávváltást, a sávtartó pedig a kisebb ívű kanyarokban helyettünk kormányozva tartja a terelővonalak között az autót, majd egy idő után visszavonul és ránk szól, hogy vegyük már vissza a kormányzást.
Az ACC adaptív sebességtartó automatika mesterien kezeli a féket és a gázt, finoman fékez és gyorsít, ha a többi autótól épp nem vagy újra tartható a beállított sebesség. Autópályán az üzemmódoktól függően harsányabb vagy diszkrétebb a visszagyorsítás a megadott tempóra.
Mind Android Auto, mind az Apple CarPlay rendszere elérhető a telefon integrálására. A telefont kábellel csatlakoztatva él a MirroLink-funkció, tehát mobilunk képernyőjét a nagy középső kijelzőre tükrözve használhatjuk a telefon alkalmazásait. Az érkező SMS-ekre be is diktálhatnánk a választ, feltéve, hogy nem magyarul érintkezünk az illetővel.
Városban nagyon hasznos a Front Assist, automatikus fékezéssel a ráfutásos balesetek elkerülésére és gyalogosvédelemmel. Ha már majdnem megérkeztünk, a Park Assist segít felmérni az alkalmas parkolóhelyeket és segít beállni is. Keresztbe és párhuzamosan is beáll.
Ha saját magunk parkolunk, a 360 fokos kamerarendszer nagy segítség. Összesen 27 kameraállás közül választhatunk a négy optikával. Mivel a gép nem négy krumplival és gagyi felbontású kijelzővel próbálja meg visszaadni a környezetet, mint a Nissan felülnézeti kamerája, nyugodtan hagyatkozhatunk a képre. A SEAT Ateca vezetőtámogató rendszerei úgy kísértek végig elindulástól a leparkolásig, hogy egyszer sem idegesítettek vezetés közben, ami jelzi a megvalósítás magas színvonalát.
Júliustól, ötmillió alatt
Várhatóan júliusban kezdődik az új SEAT Ateca értékesítése hazánkban. A SEAT esélyeit rontja a márka csekély ismertsége és az a tény, hogy például a Kia Sportage 1994 óta létezik ezen a néven, a Hyundai Tucson is jelen van 2004 óta, a Nissan Qashqai mögött tíz sikeres év van, az angliai üzem február végén tartott 2,4 millió legyártott autónál.
De a koreai autóknak elszaladt az ára, ami jó esély a SEAT-nak azoknál a vásárlóknál, akik tudnak majd az autó létezéséről. Az alapmodellben az elektromos ablakok és tükrök mellett lesz légkondicionáló és érintőképernyős multimédia-rendszer is. Felárért elérhető teljes-LED fényszóró, közlekedésitábla-felismerő, állófűtés és sok más tétel.
Árakat egyelőre nem tudunk, de az egyliteres turbóra megadott ötmillió Ft alatti indulóár nagyon ígéretes. A Renault Kadjar 1,2 TCe 130 és a Nissan Qashqai 1,2 DIG-T akciós ára 4 990 00 Ft, viszont nem három-, hanem négyhengeres motorral. Az interneten jól mérhető előzetes érdeklődés alapján az Ateca áttörést hozhat a SEAT-nak: divatos kategóriába érkező autóval a mostaninál többen észlelhetik, mennyire jó autókat gyárt.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|