Nem mondhatnám, hogy az év autós sajtóeseménye volt, amikor a Peugeot a budapesti Városligeti tónál bemutatta a 2008-as felfrissített változatát. Ennyire visszafogott facelifttel ritkán találkozni: minimális formai piperészkedés, pár elektronikai extra az opciós listára – és kábé ennyi. Kaptunk viszont nagyon is érdekes infókat arról, hogyan áll manapság a hihetetlenül dinamikusan növekvő városi crossover-piac Európában és nálunk.
Kis-SUV-boom
A szubkompakt szabadidő-autók nagyot mennek manapság: Európa meg van őrülve a klasszikus Golf-kategória ára alatt megkapható, de csomagtérben akár a kompaktok helykínálatát nyújtó, ráadásul terepjárós, menő megjelenésű kis crossoverekért. A magas üléspozíció, a könnyű ki-beszállás és ki tudja még, mi az oka, de a jellemzően látványos, lendületes dizájnnal, sportos, aktív életet mutató reklámokkal nem csak a nyugat-európai életmód alapján belőtt célpiacot (fiatalok, max. 1-2 gyerekkel) sikerült megtalálni, hanem az időseket is. Különösen nálunk, ahol a fiatalok első autója ritkábban egy új, szalonból kihozott kocsi, mint inkább egy használt valami. Megmutatja ezt a jelenséget a 2008-as értékesítési diagramja is:
A Renault, Nissan, Opel, VW és a prémiummárkák mellett (Captur, Juke, Mokka, Tiguan, GLA, X1, Q1) a Peugeot is ügyesen kiveszi a részét a városi crossoverek divathullámából. A 2008-ast 2013-ban mutatták be, fogyott is szépen, tavaly decemberig félmiliónál több elkelt belőle. Most pedig, három év elteltével, az életciklus-delelőn eljött az ideje a ráncfelvarrásnak.
A 2008-as
Három földrészen kapható a kis SUV, Európa mellett Dél-Amerika és Ázsia, főleg Kína kap belőle. A Peugeot alaposan felmérte, mire van szüksége valójában a vevőknek, így mindössze két motorral (a háromhengeres 1,2 literes benzines szívó és feltöltött változataival, valamint az 1.6HDI variánsaival) készíti, összkerékhajtás pedig nem rendelhető az autóhoz. Nyilván a minimumra szorítkozó műszaki fejlesztési költség is hozzájárult, hogy a 2008-as kategóriájában jó vételnek számít, sikerült alacsonyan tartani az árat.
Az utastér jellegzetessége a 208 és 308 mellett ebben a modellben is alkalmazott i-cockpit műszerfal-koncpció. A vezető előtt magasra helyezték a műszereket, az apró kormányt pedig leengedték, így a kijelzőket nem a kormányon keresztül, hanem felette lehet leolvasni. A különleges kialakítás nem mindenkinek jön be elsőre, de a Peugeot tapasztalatai szerint egyre inkább megszokják a vevők, sőt: ha azt kérdezik tőlük, miért pont egy 2008-ast választottak, a jó ár, szép forma mellett a sajátságos műszerfalat is egyre többen említik.
A 2008 érdekessége még a Grip Control névre keresztelt elektronikus nyomaték-szabályzás a hajtott első kerekeken. Említettem, hogy a Peugeot nem kínál 4×4-et a kocsihoz, de hogy a tulajdonosoknak mégis legyen mit tekergetni, ha néha elhagyják az aszfaltot, a menetstabilizálóhoz írtak pár programot, amik között a váltókar mögötti tárcsával lehet választani. Havas úton, mély homokban, dagonyában terepezésnél elvileg más-más algoritmus szerint fékezi az elektronika az épp elpörgő kereket elöl, hogy ne differáljon le és akadjon el az autó. Ez a parasztvakítás-része a dolognak. Inkább arra érdemes figyelni, hogy enyhén csúszós úton NE legyen bekapcsolva ez a szimulált diffizár, mert ilyenkor az ESP-elektronika csak feleslegesen koptatja a fékeket – ha viszont tényleg neki kell futni egy mély pocsolyának, vagy lefagyott emelkedőnek, jól jöhet ez a kis mankó.
Érdekes részlet, hogy a Grip Controllal rendelt kocsikat négyévszakos Goodyear gumikkal adják át – külön kiemelték a prezentációban, hogy az egygumis kivitellel költséget takaríthatnak meg a vevők. Hát ez a világ is eljött: a tavalyi évben indult az a kommunikációs hullám, még gumigyártók részéről is, hogy a korszerű négyévszakos abroncsok miatt egyre kevésbé indokolt külön gumiszettet használni télen és nyáron.
Miben változott?
Szinte semmiben. Az alapforma maradt, de a meredekebben álló, markánsabb hűtőmaszk, az elöl több, oldalt kevesebb króm és a látványosabb, a jópofa oroszlánmancs-csapásnyomot hatásosabban imitáló hátsó lámpatest jól láthatóan megkülönbözteti a 2016-os modellt az őseredetitől. Ezek a változtatások – szerintem – főként a kínai piac ízlését tükrözik, de a Peugeot-nál nem meglepő a behódolás a legdinamikusabban növekvő piacnak. Az 508-as frissítését tavalyelőtt teljesen nyíltan bevallottan a kínai vevők ízlése dominálta.
Az utasteret egy kis fénydekorral dobták fel. A lemeztetős kocsikon a kárpit úgy néz ki, mintha felhasogatta volna egy bezárt vadállat, a hasítékokból viszont türkiz ragyogás tör elő. Az üvegtetős kocsikon a tető mellett futnak végig a fénycsíkok. És még a két nagy óra köré is került egy-egy kis glória.
A biztonsági és szórakoztató elektronika frissítése sem maradt el. A központi érintőképernyőn letükrözhetjük a Mirror Link vagy Apple CarPlay funkcióval ellátott mobilokat, gyári applikációk segítenek parkolóhelyet keresni, traffit előjelezni.
Újdonság a tolatókamera és az automatikus parkolás az opciós listán, valamint az Active City Brake, a 30km/h sebesség alatti automatikus vészfékezésre képes, koccanásoktól óvó biztonsági rendszer. Utóbbi nagy járulékos előnye, hogy a biztosítók hajlamosabbak kedvezőbb díjat felszámítani azokra a kocsikra, amik akkor sem ütköznek más kocsikkal, ha a vezető például buzgón SMS-ezik vagy mondjuk a vezess.hu-t olvasgatja a mobilján városi dugóban araszolva, a forgalomra figyelés helyett.
Jobb vezetni az új 2008-ast
A Városliget környékén lecsapott rövid tesztkörön megnéztük, tényleg precízebb lett-e a kormányzás, pontosabb-e az ötfokozatú váltó karjának megvezetése, feszesebb-e a futómű – a Peugeot apró finomhangolásokat hajtott végre ezeken a pontokon. Nos – szerintem igen. Épp-csak-hogy, de jól észrevehetően; nem rossz franciásból egész jó japánosra változott a 2008 karaktere.
A legnépszerűbb motor, az 1,2 literes kis háromhengeres továbbra is szerethető. 82 lóerővel nem egy vadállat vele a kocsi, persze, és érezhetően remegősen is jár, de alapjárat-közelben azért elég nyomatékos, pörgetni is érdemes, és egész jól megbirkózik a 2008-as csekély tömegével.
Azért ez a kocsi nagyon városi autó. Aki sokat jár hosszabb utakon, mindenképpen a 110 lóerős turbós változatot, vagy dízelben az 1.6HDI 100 vagy 120 lóerősre beállított verzióját válassza, ha nem akar megbolondulni a türelmetlenségtől.
Mi van még? Ja, persze: ár. 3,7 millióról indul autóbeszámítási akcióval az árlista, 4,085 millió forint a legnépszerűbb verzió, az Active kivitelű szívó benzines, 350 ezerrel drágább a 110 lovas. Picivel ötmillió alatt vihető el (szintén akciósan) a 100 lóerős dízel. Automata váltó csak a turbós benzineshez van, a felára 350 ezer forint a kézihez képest. A legdrágább modell a 120 lóerős dízel Allure kivitelben, 5,7 millióért.
Gyors körkapcsolás: egy Nissan Juke 1,6 literes, 94 lóerős motorral klíma nélkül(!) 4,25 millióról indul. Az Opel Mokka most akciósan 4,4 millió, 115 lóerős 1,6-ossal, klímával. A Suzuki Vitara 4,49 millióról rajtol, a 120 lovas és nagyon takarékos 1,6-ossal.
A Peugeot 2008-asról tehát elmondható, hogy vonzó autó, jó áron: nem kell nagy jóstehetség megjósolni, hogy az össze-visszakarmolt kis SUV sikere a ráncfelvarrás után is folytatódni fog.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|