Röviden – BMW 225xe | |
---|---|
Mi ez? | A BMW családi egyterűje, amely szimplán villannyal képes megtenni 25-30 kilométert, utána hibridként működik. |
Mit tud? | Egészen addig mind a négy kerékkel hajtani, amíg van szufla az akkumulátorokban. Utána viszont nem csak lóerőket veszítünk, de a fogyasztás is megnő. |
Mennyi? | A legolcsóbb Active Tourer a 102 lóerős 216i, 7,2 millió forintért. Tesztalanyunk, a 224 lóerős 225xe 11 274 000 forintról indul. |
Kinek szól? | Annak, aki zöldben gondolkozik, közel lakik a munkahelyéhez vagy családanya és gyerkőcöket hurcol ide-oda. |
Számomra egy BMW hátul kapar és minimum hat henger dolgozik azon, hogy jól érezze magát az ember vezetés közben. Így amikor tavaly a 218d Active Tourert teszteltem, olyan világba csöppentem, ami nem csak nekem, de a BMW-nek is új volt. Azóta eltelt több mint egy év és a modellből csak 2015-ben 85 000 talált gazdára Európa szerte, 2016 májusáig pedig további 44 000. A számok azt támasztják alá, hogy remek kártyát húzott ki a pakliból a BMW, de az szinte borítékolható, hogy nem a hibrid 225xe lesz az, ami tovább gördíti a sikersztorit. Mindjárt meg is mondom, hogy miért.
Külső
A plug-in hibridet csupán három apróság különbözteti meg ránézésre a benzines vagy dízel modellektől: a zöld rendszám, az xe típusjelzés és az elektromos töltőnyílás.
A részben elektromos Active Tourer hossza 4,34 méter, szélessége 1,8 méter, magassága pedig 1,5. Mivel egy nagyon fiatal, a bajor gyártó egyetlen korábbi modelljére sem hasonlító autóról beszélünk, a legtöbben csak akkor ismerik fel, ha farkasszemet néznek a kettessel, akkor viszont minden kétséget kizáróan jelzi agyuk, hogy ez bizony BMW. Az egységes márkaarculat szépen visszaköszön, bár a lámpák nem érintik a veséket.
Belső
Ha úgy kerülnénk a felhizlalt BMW utasterébe, hogy csupán a szemünkre hagyatkozhatunk, nehezen tudnánk megmondani, pontosan melyik BMW-ben is ülünk. Ugyanabba az “űrhajószerű”, a sofőr köré fonódó kapszulába ültet minket a gyártó, mint az összes mai autójában. Az evolúció azonban megajándékozott minket a tapintással és a hallással, így az érezhető, mintha anyaghasználatban mindenből az eggyel olcsóbbat rendelték volna.
Na ja, az Active Tourer a világ olcsó BMW-je, ami mondjuk a 225xe-re pont nem igaz, mert az alapárából simán futná egy dízel Hármasra, amivel talán nem is járnánk rosszabbul fogyasztás terén, de ebben az esetben természetesen a hibrid hajtásláncot kell megfizetni. Az autót belülről is csak néhány felirat és az automata váltó formája különbözteti meg a hagyományos modellektől.
Közel kétméteres magasságom miatt a vezetőülésben sehogy nem találtam a megfelelő pozíciót, valahol mindig kényelmetlennek éreztem, az ülőlap pedig kimondottan szűk volt. Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, hogy családanyákra tervezték ezt, nem 100 kilós újságírókra.
Hátul azonban le a kalappal, könnyen befértem magam mögé, és az utasok sem panaszkodtak, még akkor sem, ha öten voltunk az autóban. Ennyi helyet lehet spórolni azzal, ha a benzinmotor keresztben van elhelyezve elöl, a 65 kW-os villanymotor és az ezt vezérlő elektronika pedig a csomagtartó alatt van. Így viszont 68 literrel kisebb lett a rakodótér, a 225xe-t 400 literig pakolhatjuk, felhajtott ülésekkel. A lítiumion akkuk a hátsó ülés alatt kaptak helyet, emiatt 30 mm-rel magasabban van az ülés.
A hátsó üléssor hosszirányban tologatható, háttámlájának dőlésszöge variálható, illetve 4:2:4 arányban dönthető, ami a síkba fektethető első utasüléssel együtt akár 2,4 méteres tárgyak szállítására is lehetőséget ad.
A könyöklőben, az ajtókban és hátul is hatalmas tárolórekeszek vannak, amik rádobnak egy lapáttal a praktikusságra.
Az igazi előnye
Tölt-megy-rátölt-hazamegy-kezdi elölről.
Adatlap
BMW 225xe
Motor | 1499 ccm + villanymotor |
Teljesítmény | 165 kW (224 LE) |
Nyomaték | 385 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,7 msp |
Végsebesség | 202 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 2,0 liter / 100 km |
Listaár: | 11 274 000 forint |
Mint általában az összes hibrid vagy elektromos autó, a BMW 225xe is takarékosságra neveli a sofőrt. Próbáltam minden helyzetben úgy közlekedni, hogy a lehető legtöbb kilométert tehessem meg nulla károsanyag-kibocsátással. Ez városban remekül működik, és olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy a szülők, barátok sincsenek 15 kilométernél messzebb, így a teszt első hetében, nem viccelek, egyszer sem látogattam meg a benzinkutat, holott minden nap megtettünk minimum 30-40 kilométert az autóval.
Mivel Szabolcsban élek, környékünkön nem igazán vannak gyorstöltők – Nyíregyházán akad egy, de az is fizetős -, így kénytelen voltam a 220-as hálózatról tölteni az autót. Tapasztalataim alapján 3-4 óra elegendő a maximális töltöttségi szint eléréséhez.
Tisztán elektromos üzemben a 225xe 125 km/óra sebességgel képes haladni. Az X5 xDrive40e-vel ellentétben a hátsó tengelyt kizárólag a 88 lóerős villanymotor hajtja, de csak addig, amíg van töltés az akkukban, míg az első kerekek mozgatásáról a 136 lóerős, háromhengeres turbómotor gondoskodik. A végsebesség 202 km/óra, álló helyzetből 6,7 mp alatt gyorsul 100 km/órára.
A hajtáslánc vezérlését összekapcsolták a navigációs rendszerrel, így a számítógép előre tudja például, hogy városi szakasz vagy hosszú lejtmenet következik: előbbi esetben takarékoskodik az árammal, utóbbiban pedig tudja, hogy ott jól visszatölthet az akkumulátorba.
Az akkuval háromféle üzemmódban gazdálkodhatunk: van, ami nem engedi bekapcsolni a benzinmotort, van egy automatikus mód, és egy olyan, amely igyekszik legalább 50% töltést tartalékolni, és egyben minimálisan tölteni is a benzinmotorral az akkumulátorokat, de ezzel párhuzamosan minimálisan nő a fogyasztás is.
A kormányzás annyira puha, hogy akár kisujjal is elvégezhető az Y-tolatás, de ahogy fokozzuk a tempót úgy lesz egyre keményebb. A futómű igen feszes, nem azt mondom, hogy kényelmetlen a borzasztó minőségű itthoni utakon, de lehetne lágyabb, hiszen ez az a BMW, amiből teljesen kiölték a sportosságot, akkor miért ne lehetne kellemesen rugózó, himbálózó csillapítása?
Hosszútávon
Itt van az autó gyenge pontja, ugyanis mikor az akkumulátorokból elfogy a szufla, az elektromotor már nem kapcsol be és az 1,5 literes, háromhengeres turbómotor simán képes meginni autópályán 8 litert, és nem kell hozzá túllépni a megengedett sebességet. Arról nem is beszélve, hogy a tank mindössze 35 literes, ezért durván 400 kilométerre elengedő üzemanyag fér bele, ami akkor is nagyon karcsú, ha fullra töltött akkumulátorral indulunk, és hozzászámoljuk az elektromos módban megtehető kb. 30 kilométert.
Városban pedig jobb, ha mindig van szufla az akkupakkban, ugyanis sima hibridként akár 9 litert is képes elfogyasztani benziből. Hol van ez egy dízelhez képest? Itt merül fel a kérdés, hogy megéri-e az a 20-35 kilométernyi elektromos autózás a felárat? Zöld autózás szempontjából mindenképp, de a pénztárcánknak már annyira nem esik jól.
A gyártó egyébként azt kommunikálja, hogy akár 41 kilométert is megtehetünk a félig elektromos kettessel, ami maximum úgy lenne lehetséges, ha hátszélben, folyamatos lejtőn ereszkednénk lefelé. A legtöbb kilométer, amit ki tudtam autózni az akkukból 37 km volt, sok-sok lejtővel, kevés éles kanyarral.
Mi az a zöld rendszám?
Mivel a teszt alatt csordákban gyűltek az emberek az autó köré, és találgatták, hogy mi lehet ez a zöld rendszám, ezért úgy érzem, hogy ismét ejteni kell néhány szót a témáról. De nem csak mi magyarok, német és osztrák turisták is vakarták a fejüket a Balatonnál, hogy „Was ist das?”
A zöld rendszámtáblát 2015. szeptember végétől lehet igényelni. Az erre vonatkozó rendelet szerint környezetkímélő járművekre lehet kérni a zöld rendszámtáblát, így például az elektromos járművekre, valamint a nulla emissziós járművekre, vagyis amelyek egyáltalán nem bocsátanak ki légszennyező anyagot.
A zöld rendszám számos előnnyel jár: így például bizonyos helyeken ingyen lehet feltölteni a járműveket, egyes városokban – köztük a főváros összes kerületében, Debrecenben, Pécsen, Kaposváron, Szolnokon és Székesfehérváron – ingyen parkolhatnak, továbbá a gépjárműadó megfizetése alól is mentesülnek. A rendszámtáblát bármelyik kormányablakban vagy okmányirodában lehet igényelni, az ügyintézési idő nagyjából tizenöt perc. Magyarországon 2014-ben fogadták el a Jedlik Ányos-tervet, a magyar elektromobilitási stratégiát.
Zöld rendszámot a tisztán elektromos, a növelt hatótávolságú (legalább 50 kilométeres hatótávval), külső töltésű hibrid elektromos (legalább 25 kilométeres elektromos hatótávval), valamint egyéb, nulla emissziós gépkocsik kaphatnak.
Értem?
Árak, konkurensek
A konnektorról tölthető BMW 225xe iPerformance listaára 11 274 000 forint, ezért 25-35 kilométernyi tisztán elektromos autózást, maximum 224 lóerőt, zöld rendszámot, – amíg az akkumulátorokban elektromos töltéssel rendelkező részecskék áramolnak – összkerékhajtást , és egy olyan háromhengeres motort kapunk, ami önmagában, ezzel a felépítménnyel annyi benzint képes elégetni száz kilométeren, mint egy négyhengeres, kétliteres.
Ha kizárólag rövidtávon használja az ember, akkor hibátlan választás – imádtam vele halkan suhanni, és nézni, ahogy kizöldülnek körülöttem a fák -, persze csak második autónak, az asszonynak és a gyerekeknek, hiszen ha kimerészkedünk vele autópályára, már lefelé fog görbülni a szánk.
A BMW 225xe vetélytársai | |
---|---|
Volkswagen Golf GTE (204 LE) | 11 800 000 |
Mitsubishi Outlander PHEV (203 LE) | 12 790 000 |
Audi A3 e-tron (204 LE) | 12 800 000 |
Toyota Prius plug-in | 12 470 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|