Röviden – Audi Q2 | |
---|---|
Mi ez? | Az Audi új városi szabadidő-autója (szubkompakt crossovere), a Merci GLA, Mini Countryman, Infiniti QX30 ellenfele |
Mit tud? | Nagyjából akkora belül, mint egy A3, kívül viszont divatosabb. Egyliteres turbós benzines kézi váltóval a belépő szint, kétliteres, összkerekes automata dízel a másik véglet |
Mennyibe kerül? | Egyelőre nincs magyar ára, a német piacon 1600 euróval az A3 felett indul a Q2 árlistája |
Kinek szól? | Nyugaton a városi fiatalok autója, nálunk azé, akinek megtetszik és meg tudja fizetni |
Úgy puffad a kisméretű crossoverek szegmense manapság, mint elgázolt borz a napon. Sorra jönnek a semmiből a nagyjából Golféhoz mérhető belső teret, csomagtartót kínáló, de magasabb építésű, izgalmasabb külsejű kis szabadidő-autók. A mezőny legdivatosabb, leglátványosabb és persze legdrágább élcsapata most új példánnyal gazdagszik: az Audi még a hamarosan megújuló Q3 előtt elkészítette a valamivel kisebb, de így is csaknem egy A3-as helykínálatát nyújtó Q2 szériamodellt. A kocsit Zürichben mutatta be a nemzetközi szaksajtónak az Audi.
A teljesség igénye nélkül, csak hogy lássuk, mennyi új, előzmény nélküli kis városi SUV keletkezett a semmiből: Mazda CX-3, Kia Niro, Infiniti QX30, Toyota CH-R, Ssangyong Tivoli, Jeep Renegade, Fiat 500X, csak az utóbbi egy-másfél évből… És ott vannak az aktualizált, fickósabb, kompaktabb régi-új típusok, az ismert néven de új koncepcióval elkészült Honda HR-V, Suzuki Vitara, Nissan Qashqai, VW Tiguan, BMW X1, meg ami épp nem jut eszembe. Ebbe az arénába érkezett most a Q2.
Külső, dizájn
Ahogy kell, a Q2 egyértelműen, kétségkívül teljes értékű Audi. Jól láthatóan rokona az öreg, még az előző márkadizájn-irányzatot hordozó Q3-nak és az új, szögletesebb Q7-esnek is, de számos sehova nem köthető, önálló vonással is sikerült felruházniuk a formatervezőknek. Ilyen a felül ravaszul kifelé csippentett, kissé keleties singleframe-hűtőmaszk, a kocsit valós méreténél nagyobbnak láttató, lerövidített és magasra helyezett lámpatestek elöl-hátul, a feketére színezett, optikailag eltüntetett C-oszlop, a kupés tetővonal, a kamu diffúzor hátul – és persze a legérdekesebb részlet, a hátsó kilincs körül ellapított oldalél. Mintha egy hátrafelé mutató nyilat kalapáltak volna a Q2 oldalába. Aminek a visszapillantóknál megvan az előre mutató párja.
A kocsi sportosan zömök, 4,19 méteres hosszával az A3-asnál és a Q3-asnál majdnem 20 centivel rövidebb, a karosszéria túlnyúlása elöl-hátul eleve csekély. A légellenállás sem szaladt el nagyon; 0,30 a cW-érték, ami a sokkal laposabb, nyúlánkabb hatású GLA Merci 0,29-es adatához képest nem is olyan rossz.
Beltér
A Q2 az aktuális Golfnál csak 6,5 centivel rövidebb, 2,6 méteres tengelytávolsága az Audi A3-énál csak 3,6 centivel kisebb. Ennek megfelelően az utastér helykínálata normál kompakt autós, négy átlagos termetű felnőtt kényelmesen elüldögélhet a kocsiban. A szélesre nyíló ajtókon könnyű a beszállás, bár a hátsó ajtónyílás elég szűk – de hát ez egy ekkora kocsi. Az utasok mögött maradt 405 liternyi raktér is (a Golfban csak 380 literes a csomagtartó). Ilyen kis autónál nem tipikus, de a Q2 elektromos csomagtérajtó-mozgatással is rendelhető.
A dekorbetétek, az ülések egyes részei és a kontrasztárnyalatú díszvarrások sárga, narancs vagy vörös színben is rendelhetők. Jópofa újítás, hogy felárért az utastérben LED-technika világítja meg belülről homogén fénnyel a műszerfal első részét és a középkonzol dekorbetétjeit:
Az elülső traktusban különösen tágas a kocsi. Az A3-ból ismerős műszerfal keskeny, a középkonzol nem akadályozza a térdeket a kalimpálásban, kifejezetten szellős, tágas, világos, jól élhető a kabin. És a kezelőszervek elhelyezése, az ergonómia is remek.
Az érintésérzékeny tárcsás kezelőegységgel a menüben egész jól el lehet barangolni, a kormány mögé, a virtuális műszeregységre is kivetíthető Google Maps-alapú térképpel és a rendelhető Head-Up Display-jel már-már zavarbaejtően sokfelől, lehengerlő mennyiségben érkezik az információ. Egy öregebb Audiból átülve igazi kultúrsokk lesz majd a vevőknek ez a látvány, pláne egy ilyen kis autóban:
Nálunk egyelőre nem rendelhető, de érdekes újdonság a Q2-höz (is) kínált Audi connect SIM. Az autóba integrált SIM-kártyával az autó már a mobiltelefontól függetlenül mindig online, így a Google Earth és a Google Street View képeivel kiegészített navigáció, utazási, közlekedési és parkolási információk mindig up-to-date. Ezt remekül ki is próbálhattuk, amikor a jelzett 15 perces dugó elkerülésére utasítottuk a navit, a kocsi pedig egy föld alatti parkolórendszeren keresztül olyan titkos kerülőúton mentett meg minket a zürichi tötymörgéstől, amit sose fedeztünk volna fel magunktól. És még a roaming se drága: ha a vevő az Európa-adatcsomagot választja, az adatforgalom az országhatárok átlépésekor, vagyis szolgáltatóváltást követően továbbra is automatikusan a rögzített áron folytatódik.
Műszaki tartalom
Műszakilag a Q2 lényegében egy A3. Keresztmotoros, a motorválaszték három TFSI-ből (1,0, 1,4 és 2,0 liter) és három TDI-ből (116 lóerős 1,6 TDI, 2,0 TDI 150 vagy 190 lóerővel) áll. Az 1.0 TFSI 999 köbcentiméterből 116 LE teljesítményt és 200 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A 150 lóerős 1.4 TFSI tudja a hengerlekapcsolás trükkjét: „hatfokozatú manuális váltóval a 2000 és 3200 percenkénti fordulatszám közötti tartományban 100 newtonméterig terjedő részterhelés alatt és motorfék-üzemben önműködően leállítja a második és a harmadik hengert, kettős tengelykapcsolós váltóművel a hengerlekapcsolásra már 1400 és 3200 percenkénti fordulatszám között sor kerül”, írja a sajtós háttéranyag.
Az összes motorhoz rendelhető az Audinál S-Tronicnak hívott dupla kuplungos robotváltó (hét fokozattal), a kétliteresnél kisebb motorok hatfokozatú kézi váltóval is kaphatók. Az összkerékhajtás a két legerősebb motorhoz alapáron jár, a kétliteres dízel gyengébb változatához rendelhető – a kisebb motorokkal nem társítható. A Q2-ben a hajtás alapesetben az első kerekekre jut, a központi elektronikus vezérlésű kuplung automatikusan 50-50% nyomatékarányig képes hátra is juttatni az erőből, ha kell.
Vezetési élmény
A két végletet vittük el egy-egy fordulóra a nyomasztóan lassú, 120 km/h-ra limitált tempójú, Zürich körüli sztrádákra és egy kis hegyi autózásra. Az összkerékhajtással és DSG-váltóval felszerelt, kétliteres, 190 lóerős dízelmotoros sárga autó pillanatnyilag a legerősebb, legkomplexebb Q2, ami kapható. A masszív technika mellé szinte fullextrás felszereltséget is kaptunk, így a forgalomban követőradarral és sávtartóval szinte automatikusan haladó, csendes, hatásos automata klímájával, 14 hangsugárzós Bang & Olufsen hifijével kényeztető csúcsmodell lényegében csak méretében tért el a többi mai drága Auditól.
A faltól falig kettőt sem forduló, változó áttételű kormányművel a feszes felfüggesztésén mindig stabilan álló csúcs-Q2 igazán dinamikusan kanyarodik, kanyarból kihúzatva vizes úton is magabiztosan tolja ki magát a quattro rendszer. A 15 centis hasmagasság a vezetőülésből nem érződik, a vezetési élmény utcai körülmények között nem rosszabb egy laposabban álló A3-asban tapasztalhatónál.
Az egyliteres, 116 lóerős picike, háromhengeres benzines turbómotor sima fronthajtással és hatfokozatú kézi váltóval: ez az alapmodell. Egy ilyet is kipróbáltunk, semleges fehér színben. Akárcsak pár hete a felfrissített A3 bemutatóján, a mérges kis játékmotor a Q2-ben is meglepően életképesnek bizonyult. Alapjárat-közelben is nyomatékos, 4000 felett is élénken húz (ilyenkor viccesen morcos hangja lesz) és nem nagyon szomjas. 1200 méter fölé kapaszkodás után is 7,1 litert mutatott a számítógép 100 kilométerre, benzinből csak egy decivel többet, mint a (jóval nehezebb és összkerekes) kétliteres dízel, amit fel sem vittünk a hegyre. Az álmos svájci forgalomban a kisebb súly mellé (1205 kiló az egyliteres Q2) az erősebb motorok többletteljesítménye sem hiányzott.
Aki nem nagyon száguldozós, autópályán is beéri az engedélyezett vagy kicsit magasabb sebességgel, egészen nyugodtan megveheti a kis turbómotorral a Q2-t. Főleg, ha még a garanciaidőn belül leváltja majd a kocsit – az apró motor tartósságáról egyelőre semmit sem tudhatunk.
A tesztautókban természetesen benne volt az összes létező vezetéstámogató rendszer, így a táblafelismerőtől a megállásra és önálló elindulásra is képes követőradaros tempomaton át a sávtartó automatikáig a majdani önvezető autók számos képességét próbálgathattuk. Minden pont olyan kiválóan működik a kocsin, mint a többi VW-csoportos négykerekűn.
Kinek szól?
A marketingesek elsősorban a fiatalokat veszik célba ezekkel a kocsikkal. A csóróbb keleti piacokon (nálunk) a tapasztalatok szerint ellenben furamód pont az idősebb autóvásárlók szoktak megörülni, amikor a szalonban meglátják, hogy egy ilyen magasabb ülésű, kevesebb hajlongással-görnyedéssel használható, praktikus kis „terepjárót” is megkaphatnak a kompakt autóra szánt pénzükért.
A Q2 a nem túl jelentékeny magyar távolságok mellett persze kompakt családi autónak is megfelel, két gyerekkel semmivel sem nehezebb vele az élet, mint egy ötajtós Astrával, Golffal volna. Csak drágább. A Q2 hivatalos hazai árait még nem kaptuk meg, a német piacon az A3 (eleve prémiummárkához illő) induló árához képest 1600 eurós felárral indul a kis crossover árlistája. Hogy megér-e ennyit a vagányabb megjelenés, a valamivel jobb kilátás a magasabb bakról? Ezt döntse el ki-ki maga.
A Q2 az Audi székhelyén, Ingolstadtban készül, júliusban már rendelhető, az első autók 2016 novemberében érkeznek meg a tulajdonosokhoz.