Röviden – Volvo S90 D5 AWD | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo nagykategóriás limuzinja és kombija, az S80-as utóda. Az Audi A6-os, a BMW 5-ös, a Jaguar XF, a Lexus GS és a Mercedes E-osztály vetélytársa. |
Mit tud? | Kiváló minőségű utasterében kényelemben, csendben és biztonságban utaztatni utasait akár a világ végére is. |
Mibe kerül? | 15 994 000 Ft alapáron, az Insricption felszereltség 17 629 000 Ft |
Kinek jó? | Elsősorban azoknak, akik nem dédelgetnek versenyzői ambíciókat, és sokra értékelik a minőséget, a kényelmet és a biztonságot. |
Üdítően más: általában ez a Volvo modellek legnagyobb erénye a német prémium konkurensekhez viszonyítva, de a Volvo S90-es közel sem éri be ennyivel. Az XC90-es bemutatása után ez már várható is volt, így nem csodálkozunk azon, mennyire átgondolt limuzin készült az S80-as utódjából. Nagyon!
A kicsit szűkös, a végére kicsit elavult felső-középkategóriás előd után teljesen új világot hozott el az S90-es, olyat, amiben az igényes kidolgozás, az egyedi megoldások és a fejlett technika egy szívből szerethető végeredményt alkot.
Külső
És milyen látványos! A 2941 mm tengelytávú, 4963 mm hosszú négyajtós limuzin nem véletlenül néz ki hatalmasnak: nagyjából 5 centivel hosszabb, mint egy 5-ös BMW, de még az azonos padlólemezre épülő XC90-est is meghaladja. A forma ugyan ízlés kérdése, de az utca emberénél egyértelműen díjnyertes: ritkán kaptunk ennyi elismerő pillantást, amíg nálunk járt az alaposan felcicomázott, Inscription felszereltségű tesztautó.
A S90-est főleg elölről találták el nagyon, a lapos fényszórók és a nagyon széles hűtőrács egymagában is remekmű, együtt pedig nagyon karakteres arcot adnak a Volvónak. A hátsó kevésbé egyedi, de kétségkívül látványos, és a lökhárító aljába szépen beintegrált kipufogóvégződéseknek hála kifejezetten igényes, elegáns benyomást kelt.
Oldalnézetben az S90 elegánsan nyújtott, formája a hosszúság ellenére is kifejezetten kecses. A 20 col méretű alufelnik is pompásan mutatnak rajta, bár a rugózást érezhetően rontják, így azokat mégsem ajánljuk teljesen jó szívvel.
Utastér
Aki látott már XC90-est belülről, annak az S90-es nem sok újdonságot tartalmaz – ennek ellenére is lenyűgöző. Puccos kivitelű tesztautónk olyan elegáns és gyönyörűen kidolgozott részleteket tartalmazott, amelyet bármelyik prémiumgyártó megirigyelhetne – az új E-osztályt leszámítva nem is találunk ilyen igényes anyagokat egyetlen márkánál sem. A fabetétek igaziak és nagyon szépek, az alumíniumok kidolgozása tökéletes, a bőrök gyönyörűek, és a dizájn is olyan, amit csak a Volvónál látni: modern, letisztult, látványos.
Elég csak az ajtóra pillantani vagy megérinteni azt: a méretes kilincs, az ablakemelők gombjai, a masszívan rögzített kárpit, és a főleg a lyuggatott alumíniumrács mögül kikandikáló feláras prémium hifi máris kimeríti az igényesség fogalmát. Az ülések nagyon széles tartományban állíthatók, a műszerfal teljesen digitális, a középkonzolon pedig egy szép felbontással rendelkező, érintőképernyős tablet tölti be a médiarendszer szerepét – de az autó egyéb funkciói, pl. a fűtés és a vezetői asszisztensek is innen kapcsolhatóak.
A kezelhetőségéről abszolút felemás a véleményünk. Az biztos, hogy inkább egy tabletre, mint autóra hasonlít, így mindenképpen megszokást igényel. Ahogyan az is, hogy mindennél gyorsabban kezelhető, de a funkciókat még a korábbi használat után sem találtuk meg mindig elsőre.
Helykínálatban már egyszerűbb volt a döntés, mivel arra nem lehet panasz: az előddel ellentétben itt nem csak elöl, de hátul is tökéletes a tér, és az 500 literesre bővült csomagtér is használható méretnek számít.
Milyen vezetni?
Adatlap
Volvo S90 D5 AWD Insricption
Motor | Soros négyhengeres, turbós dízelmotor, 1969 ccm |
Teljesítmény | 235 LE (173 kW)/4000 ford. |
Nyomaték | 480 Nm /1750-2250 ford |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,0 sec |
Végsebesség | 240 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 liter / 100 km |
Listaár: | 17 629 000 Ft |
Hát, azt nem túl jó – állapítottam meg az első méterek után, de aztán némi használatot követően nagyot fordult a világ. Elsőre kicsit nehezen átlátható az S90 a mélyre engedhető ülésekből, gyorsan feltűnik a nem túl közvetlen, és a kanyar után középállásba nehezen visszatérő kormányzás és az erősebb oldaldőlés is. Miután elfogadjuk, hogy a Volvo nem BMW, egészen más megvilágításba kerül az autó.
Gyorsan megszokjuk a méreteket – amit parkolásnál a jól használható 360 fokos kamerarendszer is segít, valamint a kiváló fordulékonyság, amit a városban fogunk leginkább értékelni. Azon kívül gyorsan megtanuljuk kiélvezni azt a csendet, amit az aprólékosan leszigetelt utastér tesz lehetővé: gyakorlatilag autópályán is alig jut némi szél- és futóműzaj az utastérbe.
Az S90-esnek egyetlen igazi hibája van, amin lehetne még csiszolni: rossz úton nem csillapít túl szépen. Az apró úthullámokat és keresztirányú bordákat zörgéssel és a tompa kopogással vészeli át a futómű, ami feltehetően pont attól van, hogy a kelleténél nagyobb és nehezebb felniket aggattak alá, ezzel növelve a rugózatlan tömeget.Attól függetlenül, hogy a Volvo nem vonz a kanyarban való száguldásra, a futómű meglepően stabil. A kiváló tapadás részben az összkerékhajtásnak is köszönhető, és ha nem zavar bennünket az oldaldőlés, akkor kifejezetten tempósan kanyarodhatunk vele. A motor pedig jó partner a tempóban, a 235 lóerős D5 jelzésű, kétliteres dízel nagyon szépen húz, miközben alig hallani, hogy működik.
A duplaturbós (amiből az egyik változó geometriájú) legnagyobb nyomatéka 480 Nm, de nem csak ettől kellemes, hanem attól az újítástól, amit még se házon belül, se a konkurenseknél nem láthattunk. A Volvo a rugalmasság javítására – tehát a turbólyuk méretének csökkentésére – kitalált egy kompresszorból és egy sűrített levegős tartályból álló megoldást, amely az erősebb gázadások esetén 12 baros sűrített levegőt küld a turbófeltöltő turbinakerekére, így az azonnal képes felpörögni, azelőtt, mielőtt a kellő mennyiségű kipufogógáz megérkezne.
A gyakorlatban ez egy nagyon közvetlen és hirtelen gázreakciót jelent, amivel tényleg kényelmesen lehet közlekedni, kivéve, ha éppen visszakapcsolásra van szükség. A nyolcfokozatú automata (Aisin-Warner) váltó kellemesen, rángatás nélkül és viszonylag gyorsan kapcsol, bár nem éri el a sok gyártó által használt ZF váltó fürgeségét, így néha miatta várni kell egy-egy rövid pillanatra.
Az összhatás ezzel együtt jócskán kellemes, erőből bőven jut a S90-nek, olyannyira, hogy valószínűleg a gyengébbik, 190 lóerős motorvariánssal is beérnénk, ha szeretnénk spórolni a vételárból. Ebben a verzióban a Volvo egy tökéletes utazóautó, amivel autópályán 8 liter alatt is megúszhatjuk a fogyasztást, vegyes használatban pedig 9-9,5 liter körüli fogyasztással kell számolnunk vele.
Kütyük és csúcstechnika
A már említett, modern hajtásláncon kívül a Volvo S90 megszámlálhatatlan mennyiségű kütyüt és biztonsági asszisztenst kínál az S90-hez. A sávtartó, a holttérfigyelő asszisztens, vagy az adaptív tempomat már-már megszokott egy-egy ilyen kategóriájú autóban, amit a Volvo itt egy Pilot Assist nevű programmal fejelt meg, ami mindezeket egy csokorba szedi. A kormányról kapcsolható asszisztens 139 km/órás sebességig működik maximum: ilyenkor magától fékez, gyorsít, és kormányoz a forgalomtól függően, és akár kanyarodik is, ha elmulasztanánk eltekerni a kormányt. A City Safety rendszer kapott egy nagyvadfelismerő funkciót, így a Volvo már akkor is magától vészfékez, ha esetleg a vaksötétben tévedne elénk egy tehén.
Ami a hétköznapi közlekedést megkönnyítő eszközöket illeti, abból is van bőven. Az első szélvédőre kivetítő head-up display minősége kiváló, és a sebességkorlátozások, az aktuális sebesség mellett a navigáció jelzései is könnyen leolvashatók róla anélkül, hogy levennénk a szemünk az útról.
A parkolóasszisztens az S90-ben eljutott végre arra a használható szintre, amikor már szinte nem érdemes egyedül próbálkozni a beállással – kivéve ha egy tényleg szűk helyről van szó, amivel nem szeretne bíbelődni az automatika. A rendszer erőssége abban rejlik, hogy nem kell a parkolás előtt külön aktiválni, gyakorlatilag mindig figyel helyettünk és állóra fékezésnél jó eséllyel magától rájön, hogy éppen párhuzamos parkolásra készülünk. Ilyenkor egyetlen gombnyomás után átveszi a kormányzást, nekünk csak a fékezésre és az előre- és hátramenet kapcsolására kell ügyelnünk, amit utasítás formájában pontosan megjelenít a képernyőn.
Érdemel néhány szót még a tablethez hasonló érintőképernyő is, amivel majdnem mindent irányíthatunk az autóban, leszámítva azokat a funkciókat, amihez a kormány két oldalán található gombok szükségesek. Az érintőképernyő gyorsasága a leggyorsabb csúcskészülékeket juttatja eszünkbe, ennél jobbat autóban még nem láttunk – de tényleg hosszú megszokást igényel, mire valóban kiismerjük magunkat benne. Szinte biztos, hogy az 50 feletti korosztály gyűlölni fogja.
Konkurensek, költségek, összegzés
A Volvo S90 D5 (235 LE, automata, AWD) konkurensei (15 994 000 Ft) |
Listaár, forint | |
Audi A6 3.0 TDI DSG quattro (218 LE) | 16 056 180 | |
BMW 525d xDrive (218 LE) | 15 636 000 | |
Jaguar XF 2.0 I4D automata AWD (180 LE) | 14 174 000 | |
Mercedes E 350d (automata, de nem 4Matic) (258 LE) | 16 490 520 |
Az S90-es tehát egy igazi egyéniség, olyan remek összhatással, hogy most először komolyan elgondolkoznánk rajta, ha ebben a méretosztályban kellene autót választanunk. Az igényes futóművel (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros, légrugós) ugyan nem éri el egy Ötös BMW, egy A6-os Audi, vagy egy Jaguar XF vezetési élményét, de ettől eltekintve minden szempontból felveszi azokkal a versenyt, főleg ha a kényelmi és minőségi szempontok mérvadóak. Vannak tehát hibái az S90-esnek, de a műszaki megoldások, az átgondolt és igényes részletek olyan kifinomult és nyugodt környezetet teremtenek, amely érzés nem jellemző ilyen mértékben a konkurenciára. Az egyediségnek megvan az ára is, mivel a Volvo abszolút egy árkategória az említett prémium márkákkal.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|