Röviden – Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi | |
---|---|
Mi ez? | Az Év autójának is megválasztott 308-as kombi karosszériás sportváltozata. A dízelmotor és a hatfokozatú automata váltó kötelező elem |
Mit tud? | Kis élményt és dinamikát vinni a családi életbe |
Mibe kerül? | 8 855 000 forinttól indul az alapár |
Kinek jó? | Sokat utazóknak, családosoknak, akik szeretnek dinamikusabban autózni az átlagnál |
Nem hagy sok választási lehetőséget a Peugeot a 308 GT kombi változatát (SW) illetően. A sportosított kivitel kizárólag kétliteres, 180 lóerős dízelmotorral választható, amihez ezenfelül kötelező elem a hatfokozatú automata váltó is, ha tetszik, ha nem. Az év autójának is megválasztott francia kompakt modell sportos kivitele a dízelmotoros Ford Focus ST és a Volkswagen Golf GTD konkurense.
Külső, karosszéria
Visszafogott, de észrevehető sportosság jellemzi a 4585 mm hosszú Peugeot külsejét, amit néhány apró változtatással tettek feltűnőbbé. A motorháztetőről a hűtőmaszkra került az oroszlános jelvény, LED-es fényszórókat kapott, hátulra áldiffúzor került rá dupla álkipufogó-végződéssel, és méretes 18 colos alufelniken feszít. Aki még így sem ismerné fel, annak a GT logó lehet segítségére, igaz, a hűtőrácsra, az első sárvédőívekre valamint a csomagtérajtóra is csak szolid méretben ragasztották belőle. Az összhatás kellemes, nem akar többet mutatni valódi tudásánál a sportkombi.
Belső tér, csomagtartó
Első ránézésre is igényes a 308 GT utastere, és akkor sem kell csalódnunk, ha tapogatni kezdjük. Az anyagok a kategóriában jellemző átlagot bőven meghaladják, a kidolgozási minőség szintén alaposnak tűnik. A letisztult, gomboktól megszabadított középkonzol kifejezetten jól mutat, még ha ez nem is jár együtt feltétlenül a könnyű kezelhetőséggel.
Gyakorlatilag minden funkciót a középső, 9,7 col méretű érintőképernyőn keresztül érhetünk el, amelynek kezelése nem bonyolult, de nem is mindig egyértelmű. Napsütésben sokáig keresgettük a képernyő fényerejének állítási lehetőségét, amit maximumra tekerve sem voltunk teljesen elégedettek. Leginkább mégis a klímavezérlés fizikai gombjainak hiánya a fájó, a hőmérséklet beállítása az érintőképernyőt tapogatva jelentősen több időt vesz igénybe, mintha meghagyták volna a fizikai gombokat.
A GT kivitel jellegzetessége még a fém taposólemez és a fémborítás a pedálokon, valamint a kormány és a kárpitok piros cérnája az alapáras bőr-Alcantara-kárpitos üléseken.
A középkonzolon a két üléssel egy vonalban található Sport feliratú gombot sem láthatjuk a normál kivitelben. Ezt megnyomva pirosra vált a műszerek háttérvilágítása, a két nagy óra közti képernyőre pedig lehívható egy grafikus gyorsulásmérő, valamint a pillanatnyi teljesítményt, nyomatékot és töltőnyomást mutató diagram. Nemcsak a szemet kényezteti a Sport mód, egyéb érzékszerveinkkel is próbálkozik.
Ízlés kérdése, de néha szórakoztató a hangszórókból gombnyomásra érkező sportos motorhang, ami szinte teljesen képes feledtetni velünk, hogy egy dízel autóban ülünk. További sportosítás, hogy érzékenyebbre vált a gázpedál, és sportosabban kapcsol innentől az automata váltó.
A hétköznapi használatban nagyobb örömet okoznak a kényelmes ülések, amit az ötajtóssal ellentétben a hátsó sorról is elmondhatunk. A megnyújtott tengelytávnak köszönhetően érezhetően nagyobb ott a lábtér a kombiban, mint az ötajtós ferdehátúban. Pakolórekeszből ezzel szemben nincs túl sok, így marad a csomagtér, ami hatalmas: defektjavító készlettel 660 liter, ezt az ülések lehajtásával 1775 literig lehet bővíteni.
Milyen vezetni?
Adatlap
Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi
Motor | Soros négyhengeres, turbós dízelmotor, 1997 ccm |
Teljesítmény | 180 LE (133 kW)/3750 ford. |
Nyomaték | 400 Nm /2000-2500 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,6 sec |
Végsebesség | 218 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,8 liter / 100 km |
Listaár: | 8 855 000 Ft |
A dízelmotor 180 lóerős teljesítménye és 400 newtonméteres nyomatéka a garancia arra, hogy a 308 GT-vel lehet dinamikusan haladni, a többi összetevőé pedig az, hogy azt még élvezni is lehet közben. Persze, ne úgy képzeljük el, hogy alig bírjuk kivárni a munkaidő végét, annyira mennénk vele a hegyekbe autózni. Ilyenről nincs szó – ahogyan a dízel konkurenseknél sem –, mégis kellemes benne az időtöltés azoknak, akik szeretnek vezetni. Ez különösen nagy szó úgy, hogy csak automata váltóval kapható a BlueHDi motoros GT, ráadásul az is csak hatfokozatú. Már utóbbiból is látszik, hogy nem a legmodernebb egységről van szó, de mégis jól végzi a dolgát, és ha nem is villámgyors, elég ügyesen kapcsol ahhoz, hogy ne okozzon csalódást a vezetőnek. Apró öröm, hogy a kormány mögötti fülekről is kapcsolhatók a sebességi fokozatok – egész gyorsan is reagál rá, játszani tökéletes.
A már megszokott kis átmérőjű kormányt mindig szívesen markoltuk, mert jó a fogása és kellően közvetlenül, precízen továbbítja kézmozdulatainkat a futómű felé. Az viszont roppant kellemetlen, hogy pont kitakarja a műszerfal középét a felső karimája, igaz, eltérő magasságú kollégák nem panaszkodtak hasonlóra. Annyi biztos, hogy 190 centiméterrel, teljesen leengedett üléssel csak súlyfelesleg az autóban a műszerfal – nem látunk belőle semmi hasznosat.
A kormányt városban és azon kívül is szívesen tekergettük, ami azért is nagy szó, mert a hátul csatolt lengőkaros futómű nem éppen a legigényesebb megoldás. A hangolás mégis ígéretes, pont annyira feszes, hogy még lehet jóízűen, jelentős dülöngélés nélkül autózni vele, és még rossz úton sem bosszulja meg magát.
A 308 GT SW ügyesen képes feledtetni velünk jókora méreteit, fordulékonysága, átláthatósága mind jobb az átlagnál, ami sokat dob a hétköznapi használhatóságon. Sokat tesz ehhez hozzá a már pincéből is húzó dízelmotor rugalmassága és menetteljesítménye is. Mindjárt az indulástól kellemesen húz a négyhengeres, szépen ki lehet forgatni, és a 8,6 másodperces 0-100-as sprintidő már olyan, amitől jól tudjuk magunkat érezni egy ilyen kaliberű autóban. Ami a fogyasztást illeti, belvárosban rövid távon – amire ugye nem nagyon illik dízelt venni – 7-7,5 literes a reális fogyasztás, ha kihasználjuk az autó dinamikáját – de hosszú távon, autópályán is valami hasonló értékkel lehet számolni. Országúton 5 liter körüli érték is elérhető, ha fegyelmezzük magunkat.
Konkurensek, költségek
A 308 GT SW modell ára 8 855 000 forinttól indul, ami egyezik a 185 lóerős Focus ST automata váltóval növelt árával, (8 800 000 Ft) és kicsivel olcsóbb, mint a DSG váltós Golf GTD kombija. Amiben a 308 GT jobb, mint a konkurensei, az a felszereltsége: a full LED-es világítás és az érintőképernyős navigáció csak a GT-ben széria, de a tempomat, a kétzónás automata klíma és sok egyéb extra is megtalálható benne.
A Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi (180 LE) | 8 855 000 |
Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift A6 (185 LE) | 8 800 000 |
Golf Variant GTD BMT 2.0 TDI DSG (184 LE) | 9 206 610 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|