Röviden – Nissan Navara | |
---|---|
Mi ez? | A Nissan pickupjának harmadik generációs modellje |
Mit tud? | Bitang erős dízelmotorral, fájdalommentes fogyasztással próbál rajongókat szerezni |
Mibe kerül? | A Navara 7,3 millió forinttól vihető el, a legdrágább, automatikus váltóval felszerelt változat pedig 10,4 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Aki kényszerűségből öt emberrel és szabadon pakolható raktérrel kell hogy közlekedjen terepen, az boldog lesz benne |
Furcsa dolog lehet, amikor egy alapvetően munkagépnek született autót kell úgy reszelni, faragni, hogy mindennapi használatra, családi autónak is elmenjen. Mondjuk messziről nézve, kicsit hunyorítva talán megy is. De nézzük meg közelebbről, van-e ennek értelme.
Külső, karosszéria
A Nissan nemrég megújult platós modellje, a Navara többféle karosszériaváltozatban is kapható, nálunk a dupla fülkés, kényelmesebb, tágas belterű kivitel járt, de aki javarészt egyedül, vagy csupán egy emberrel és nagyobb raktérigénnyel teszi a dolgát, annak elég lehet a King Cab változat is. A dupla fülkés modell igazi ötszemélyes autó, 5,3 méteres hosszal, két méter feletti tekintélyes szélességgel és még így is méretes, 1788×1560 mm-es platómérettel.
A divatnak megfelelően a legújabb Navara megjelenése is sokkal közelebb áll egy vonzó szabadidő-autóéhoz, mint egy platós, gumicsizmás munkagépéhez. Ha végigtekintünk az autó vonalain, egy hangsúlyos megjelenésű, erőt és megállíthatatlan tömeget, lendületet sejtető forma néz szembe velünk, de azért a korábbi, faragatlan, gyilkos tekintet sokat finomodott. A legújabb Navara civilizáltabb elődjénél, jóval több rajta a gömbölyű ív, de az orr-rész ugyanolyan férfias, mint volt, hiába a húzott lámpatest és a sok króm. Még az amúgy teljesen felesleges, városi marhaságnak tűnő oldalfellépő is valahogy illik a képbe.
A Nissan Navara pár hagyományosnak nem igazán nevezhető reklámot is kapott, érdemes átfutni őket:
Belső tér, csomagtartó
Belsejében érezni, hogy fontos szempont volt a tervezésnél, hogy minél kulturáltabb, személyautós hangulatú utasteret építsenek a platós járgányba. Műszerfala, kezelőszervei akármelyik civil modellben is megállnák a helyüket. A helykínálat elöl korrekt, a kormány és az ülések szinte bármilyen testmagassághoz beállíthatóak.
Hátsó soráról már csak nagy jóindulattal mondható el, hogy hozza a személyautós kényelmet. Bár, ha jobban belegondolunk, az első ülések környékén is van egy kis csalás, a terepen szükséges nagy hasmagasság miatt a kabin elég lapos, így elöl-hátul szinte fekve kell ülni benne. Ez elöl még nem annyira zavaró, van hely kinyújtani a lábakat, de hátul már az ember térdei a füleit verdesik.
Praktikumban egész jól áll a Navara, vannak benne tárolórekeszek, kisebbek, nagyobbak, nyitottak, csukottak. Igaz, a tűz vagy a kerék felfedezéséhez nem mérhető, de akkor is zseniális húzás a szélvédő tövébe telepített 12 voltos csatlakozó. Így nem kell ordenáré kábelt kerülgetni ha fedélzeti kamerát vagy saját navigációs rendszert kíván valaki használni. Bár GPS-e a Navarának is van, szép nagy érintőképernyővel együtt. Ami terepen – vagy városban parkoláskor – az autó környezetét is ügyesen megmutatja a hozzá kapcsolódó kameráknak köszönhetően.
Használat közben a kulcs nélküli ajtónyitás és motorindítás teszi könnyűvé az életet, bár nyáron nem létszükséglet, de télen örülhetnénk benne az ülésfűtésnek is. Kormánya kellemes tapintású, tele gombokkal, amelyekkel a tempomattól a rádiókezelésen át a menüben kotorászásig mindent el lehet intézni.
Milyen vezetni?
Adatlap
Nissan Navara 2,3 dCi 190 LE
Motor | Soros négyhengeres 2298 ccm |
Teljesítmény | 140 kW (190 LE)/3750 ford. |
Nyomaték | 450 Nm/1500-2500 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,8 sec |
Végsebesség | 184 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,4 liter |
Listaár | 10 011 000 forint |
A Navara mindig híres volt arról, hogy baromira megy. Biztos mindenkinek van olyan emléke, hogy sztrádán a megengedett sebességnél jóval gyorsabban tolja el mellette a levegőt valami pickup. Amin jó eséllyel Nissan-embléma látható. Jelenleg a Nissan Navara kétféle 2,3 literes dízelmotorral kapható, a gyengébb egy darab turbófeltöltővel dolgozó 160, míg a dupla turbós 190 lóerős csúcsteljesítménnyel, előbbi 403, utóbbi 450 Nm-es nyomatékkal. Természetesen a tesztautó 190 lovas volt.
Papíron a 10,8 másodperces gyorsulás talán nem tűnik annyira fényes eredménynek, az életben, magasan ülve, egy teherautóban viszont egész meggyőző. Pláne, ahogy a motorhang is megjön. Az ereje több, mint elég, egész alacsony fordulattól élénk a motor, ha nem figyelünk, még kettesben is könnyedén elkapar, ha nincs semmi az egy tonna teherbírású platón.
A létraalvázba hosszában beépített bivalyerős motor és a mögé került hatfokozatú váltó remek párost alkotnak. A váltó könnyen kapcsolható, határozottan ugrik be a fokozatokba, de jó hosszú úton jár, és talán még a végáttétel lehetne hosszabb, a takarékos hosszú távú autózáshoz.
Bár a Nissan Navara egyik legnagyobb húzása a korábbi laprugók tekercsrugóra cserélése, ez érzésre mégsem hozta meg az elvárt eredményt, vagyis nem lett tőle érezhetően kényelmesebb az autó. Legalábbis üresen biztosan nem. Az elöl dupla keresztlengőkaros, hátul merev híd úgy látszik, képes csodát tenni. Még élénken él bennem az új VW Amarok nemzetközi menetpróbája, ahol a hagyományos, laprugós felállással sokkal élvezhetőbb rugózási komfortot tudtak elérni. Fene sem érti ezt.
Emellett az úton is bizonytalanul viselkedik a Navara, sajnos minden igyekezet ellenére érződik rajta, hogy ez bizony egy teherautó, ide-oda pattog az úthibákon. De legalább a merev híd strapabíró, terhelhető és jó eséllyel sosem romlik el.
Terepen a pickup karosszéria az irgalmatlan tengelytávval nem éppen ideális, és az autó terepszögei sem túl jók a komolyabb offroadozáshoz. Nem is beszélve a fellépővel súlyosbított hasmagasságról. Bár alapvetően hátsókerék-hajtású az autó, de kapcsolható a négykerék-hajtás és felező is van benne, ha nagy lenne a baj. Lejtmenetvezérlőt és emelkedőn elindulást segítő rendszert is kapott a Navara, amelyek a szabadidő-autókból költöztek át a terepjárásra is használt pickupokba. Így pedig már elboldogul a legtöbb földúton, még ha az csúszós és meredek is.
Költségek, fogyasztás
A Navara egyik legszimpatikusabb húzása a fogyasztása. A közel 200 lóerős dízel étvágya városi menetekkel megspékelve is megállt 7,6 liternél 100 kilométerenként, ami egy ekkora jószágtól több mint szép. A legolcsóbb Navara 7,3 millió forinttól vihető haza, aki vállalkozásba veszi, annak ebből még az áfa is lejön. A dupla kabinos, puccosabb változatok ára erősebb motorral viszont már alaposan belenyal a 10 milliós árba is. Aki még többet költene a járgányra, az platóbélést, platófedeleket és keménytetőt is rendelhet az autóhoz.
Ha egy személyautót, szabadidő-autót nem is vált ki százszázalékosan a Navara, de a platós munkagépekhez képest mégis nagyobb kényelmet, felhasználói élményt nyújt. Ha meg az áfát is sikerül visszaszerezni, akkor még szebben fénylik az a slusszkulcs.
A Nissan Navara konkurensei | |
---|---|
Ford Ranger 3,2l TDCi 200 LE 4×4 | 10 763 250 forint |
Toyota Hilux 2.4 D-4D 150 LE 4×4 | 10 261 600 forint |
Mitsubishi L200 2.4 DI-D 181 LE 4×4 | 9 575 800 forint |
Fiat Fullback 2.4 180 LE 4×4 | 8 432 800 forint |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|