Röviden – Mini Clubman All4 | |
---|---|
Mi ez? | A Mini legújabb nagyra nőtt prémium kompaktja, amihez már elérhető az All4 összkerékhajtás |
Mi tud? | Minden eddiginél biztonságosabban átadni a Minizés élményét akár az egész családnak |
Mibe kerül? | A Mini Cooper S All4 ára kézi váltóval 8.832.000 Ft, ami a hosszú extralistával a csillagos égig tornázható |
Kinek jó? | Aki egy stílusos és vidám megjelenésű kombiszerűséget szeretne |
A brit márka arculatához illő kikerekedett szemekkel csodálkoztam, amikor megláttam, mennyit hízott napjainkra a már nem friss és ropogós, de még mindig újnak nevezhető Mini Clubman, aminek most az összkerékhajtású változatát próbáltuk ki.
A pufókabb formának is megvan az oka, egy szegmenssel feljebb költözött a modell. A névválasztás azonban továbbra is érdekes, hiszen ki ne emlékezne arra a ’60-as évekbeli tündéri, puttonyos mobil pajtára, amit részben fa deszkákkal burkoltak? Igaz, annak a neve Countryman volt, de nyilván ilyesmi névvel csakis egy SUV élhet a modellpalettán. A Clubman-nek a dobozszerű orral megáldott vagy megvert Miniket hívták és sok-sok év után 2007-ben tűnt fel újra már kombisabb formában, itt-ott furcsa szekrényajtókkal.
Jelenlegi formájában pedig az eddigi legésszerűbb, így kaptunk oldalfalanként kettő darab, jól definiálható ajtót, amikből a hátsókhoz tartozó szűk nyílásokon nem szívesen pakolnék be gyereküléseket nagy gyakorisággal. A csomagtér szekrényajtóinak hasznossága csak hosszas gondolkozás után indokolható olyan instabil lábakon álló érvekkel, amiből most éppen egy sem jut eszembe, de annyi elvitathatatlan, hogy mókásan néz ki és egy Minitől valami ehhez hasonló egyediséget várunk el. Innentől már nem is annyira érdekes, hogy a 360 literes csomagtartót már csak az autózáshoz tartozó kötelező felszerelésekkel is jelentős literekkel csökkenthetjük, ami után jöhet a bőrönd-tetrisz.
Adatlap
Mini Clubman Cooper S All4
Motor | Soros négyhengeres, turbós benzinmotor, 1998 ccm |
Teljesítmény | 192 LE (141 kW)/5000 ford. |
Nyomaték | 280 Nm/1250 fordulattól |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,0 másodperc |
Végsebesség | 225 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 7,0 liter / 100 km |
Listaár: | 8 832 000 Ft |
A konkurenciához felzárkózva a Clubman lett az első földszintes Mini, ami összkerékhajtást kapott. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a komplett modellpaletta átköltözik a BMW Csoport keresztmotorra és elsőkerékhajásra optimalizált platformjára, amit UKL-nek neveztek el. Kiváló ok volt ez arra, hogy hatalmas növekedésnek induljanak nem csak az egyes modellek, hanem a kínálat is. A lehetőségek tárháza szélesre nyílt, tehát bármikor leemelhető a Haldex rendszerű összkerékhajtás – és az ehhez illeszkedő 8 sebességes automataváltó – a BMW Csoport polcáról, aminek jelenlétére az első ajtók alján elhelyezett All4 feliratok figyelmeztetnek.
Különben a cifrának épp nem nevezhető billog nélkül nem igazán vehető észre a Clubman jobban motorizált változataihoz elérhető plusz hajtás. Már csak azért sem, mert a csupán 60 kilogramm súlygyarapodást jelentő intelligens rendszer nem tűri, hogy holmi emberféle beleszóljon a szorgos bitek munkájába, ezért semmiféle kapcsoló nincs, amivel dirigálhatunk neki. A kipörgésgátló jeleire hallgatva indul el a nyomaték-matek, amihez nagyobb teret nyújt az önzáró differenciálmű, mert így az adott tengelyen lévő kerekek között is eltérően tudja elosztani a hajtást.
Már elsőre szimpatikusnak tűnt a piros Cooper S és utólag bebizonyosodott számomra, hogy jól döntöttem, amikor a menetpróba élvezetesebbik szakaszához a benzines változatra csaptam le. Ezzel hozza igazán azt a hangulatot, ami passzol a JCW csomagos Clubmanhez. A kulturált közlekedésen túl nem áll tőle távol a morgós, durrogó kipufogós csibészség sem.
Mindkét viselkedéshez ideális a sport-automataváltó, amiben az volt a különleges, hogy idejét sem tudom, mikor volt utoljára olyan autó, amiben pusztán az öröm kedvéért éreztem értelmét a kormány mögötti fülekkel dirigálni a vélhetően nálunk sokkal okosabb szerkezetnek. A 2 literes turbós benzinmotor 192 lóereje mellé 280 – túltöltéssel 300 – Nm nyomaték párosul, ami már 1300-as fordulattól érezhetően rendelkezésre áll és 5000 körül fárad ki, aztán jöhet az újabb fokozat némi visszafogott durrogás kíséretében. Garantált a szórakozás, igazi szerethető, morgós szerkezet így a Clubman – az All4 esetében biztonságosabb és a kormányt nem rángató formátumban.
Szemben a dízellel, ami pontosan olyan, mint minden rágógumi három percnyi kitartó csámcsogás után. Még mindig színes, fejben megvan még a tutti frutti aroma, de valójában már csak egy ízetlen massza. Nyilván több, mint tisztességes az, amire a 190 ló és 400 Nm képes egy ilyen autóban, de a motor hangja a szokásos semmitmondó, gázolajos dörmögés és a váltófülek is csak útban voltak a kormányon.
Dekoratív utazódoboznak viszont ebben az összeállításban is kellemes, a hosszabb tengelytáv felnőttebb autóvá is tette, még a JCW keményebb futóműve sem művel kellemetlen dolgokat a gerincoszloppal a meglepő mélypontokkal tarkított utakon. Ha már itt tartunk, háromféle ülésforma is megtalálható a Miniben, a combtámasz nélküli változaton felül van egy kényelmesebb sportülés és a John Cooper Works csomag egybetámlás bőrrel, alcantarával és pirossal szegélyezett darabja. Utóbbi azért érezhetően szűkebben fogja a testet, így nem árt felpróbálni vásárlás előtt. Nagy előny a Mercedes CLA-val szemben, hogy itt a 180 centi felettieknek akkor sem kell otthon hagyni a fejüket, ha nem hajlandóak lemondani a kétrészes, nyitható panorámatető (326.100 Ft) utánozhatatlan hangulatáról.
Látszik továbbá az is, hogy a Minitől egyre szorgalmasabban járnak a gyarmatosítókhoz ergonómia órára. A műszerfal közepén lévő kötelező palacsintasütő már a szórakoztatórendszernek ad helyet, ami esetünkben egy szélesvásznú, mindent tudó navigációval felvértezett pixelhalom volt. Minden eddiginél kényelmesebben kezelhető lett azzal, hogy az iDrive-os stílusú, felül írásfelismerős touchpad-del ellátott forgókapcsolót a magasabbra húzott kardánalagúton helyezték el. A fordulatszám- és sebességmérő órája pedig hagyományos helyen, osztódó plasztik gombócban lakik a kormány mögött. Egyedüli fájó pont számomra a beltérrel kapcsolatban, hogy a krómozott műanyag kapcsolók pontosan annyira kellemesek, mint amennyire annak hangzanak. Semennyire.
A Cooper S All4 kézi váltóval 8.832.000 Ft-ról indul, ami a valóságban bizonyára nincs kőbe vésve, de még így is messze van a gusztusosan felöltöztetett tesztautók megjelenésétől. Könnyen tornázhatjuk egekig ezt az árat olyan tételekkel, mint az indigó kék bőr kárpit (595.700 Ft), kétzónás automata klíma (166.400 Ft), kormányról vezérelhető sport-automata sebességváltó (698.800 Ft) és szélesvásznú navigációs rendszer (599.000 Ft), amihez nagylelkűen hozzácsapnak kartámaszt és tempomatot is. Látszik tehát, hogy egy igazi prémium termékkel van dolguk, ami ráadásul valóban nagy mértékben személyre szabható és bizonyára hosszú időn keresztül csalhat mosolyt a gazdája arcára reggelente.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|