Röviden – MINI Cooper S Cabrio | |
---|---|
Mi ez? | A MINI Cooper harmadik generációja, abból is a kabrió, ráadásul a sportváltozat. |
Mi tud? | A nagybetűs Dolce Vita, durrogó kipufogóval |
Mibe kerül? | A MINI kabrió alapára 6 909 000 forint, a sportváltozat 8 170 000 forint |
Kinek jó? | Payboyoknak, gazdag apukák lányainak, feleségeinek és azoknak, akik sportosan szeretnek fürdeni az élvezetekben, és pusztán hobbiból ki tudják csengetni az árát |
Nem elég, hogy már külsőre is a legfeltűnőbb kisautó a piacon, de ha valaki véletlenül nem venné észre, mert éppen Pokémonra vadászik, elég adni néhány gázfröccsöt a pirosnál, vagy visszaváltani egy-két fokozatot, és a durrogó kipufogó garantálja, hogy mindenki ránk figyeljen.
Külső, karosszéria
Nem tudnám megmondani, hogy mi annyira vonzó ebben a békaszemű, harcsaszájú törpében, de a kémia működik, simán beleszerettem, és aki beült mellém, az sem nagyon akart kiszállni. Szerencsére az idő is pompás volt a teszthét alatt, így maximálisan ki tudtam használni a kabriózás adta örömöket. Egy jó tanács, ha tűző napon leengedett tetővel krúzolsz: sapka, napszemüveg és napolaj. Hacsak nem akarod, hogy ropogósra süljön a nyakad miközben lassan napszúrást kapsz.
A Cooper S szemből és hátulról is morcosabb, mint az alapmodell. Más a hűtőrács, erőteljesebbek a lökhárítók, a motorháztető is kapott egy levegőbeömlő-díszt, de a cseresznyét a középen elhelyezett dupla kipufogó teszi fel a tortára.
Ha én vennék ilyen autót, akkor tuti a legfeltűnőbb színben választanám, mondjuk „Volcanic Orange„-ban, vagy az exkluzív „Thunder Grey”-ben, amit anno az ultragyors MINI GP-hez kevertek ki. A 16 colos, fekete-ezüst felniket más sportmodellen nevetségesen kicsinek éreznénk, de nem egy MINI-n, ami ugye nem túl nagy jószág.
A villanymotorokkal mozgatott tető 18 másodperc alatt nyílik, záródik és 30 km/órás sebesség alatt menet közben is működik. Kulcsról is működtethető, a lezáró/nyitó gomb nyomva tartásával. Emellett napfénytető üzemmódban is használhatjuk – ez 40 centis rést nyit a tetőn -, ha valamiért nem akarjuk leengedni teljesen. A klimatizálás nyitott tetővel, hőségben is remekül hűt, ha pedig hűvösebb időben sem szeretnénk csukott tetővel közlekedni, akkor az ülésfűtés segít.
Az üléshűtés az, ami nagyon hiányzott, mert a klíma hűsítő szellője szemből vagy alulról érkezik, így a hátunk és fenekünk gyönyörűen rá tud izzadni a bőrülésekre. Pláne akkor, amikor nyitott tetővel hagyjuk a napon a MINI-t – soha ne csinálj ilyet, pláne akkor, ha még nemzőképes férfi vagy! –, néhány perc alatt tűzforróvá melegednek az ülések. Mi lett volna, ha fekete a bőr?
Belső tér, csomagtartó
Ha azt mondom, hogy prémium anyaghasználat, azzal még semmit nem árultam el. Tényleg minden részletre figyelt a gyártó, mindenhol passzolnak az élek, szépen egymásba futnak a vonalak és semmi nem töri meg a sportos harmóniát. Mondjuk a kormánybetét zongoralakkját innen is száműzném örökre, de legalább máshol nem nagyon köszön vissza ez a megoldás az utastérben. Nem úgy, mint a króm, na az van bőven, kívül-belül egyaránt. Too much.
Az összképet egyértelműen a hatalmas, kör alakú fedélzeti szórakoztatóközpont uralja, amiben minden megtalálható az e-mailek felolvasásától, a navigáción, különböző telefonos és multimédiás beállításokon át egészen az autó hangulatvilágításának személyre szabásáig. Az esküvői lapostányérok méretével vetekedő kijelző azonban nem érintésérzékeny, itt is, csakúgy, mint a BMW-ben, egy a váltó mögötti tárcsával tudunk navigálni a menüben, csak mivel brit, ezért pont az ellentétes irányba kell tekerni.
A kijelzőt egyébként LED-es futófény veszi körbe, ami mindig más színekben pompázik, attól függően, éppen mit csinálunk az autóban. Annyira sokféle színben játszott ez a karika, hogy egyedül azt tudom biztosra mondani, hogy sport módban pirosan izzik. Ennyi.
Ha már sport mód, akkor mindenképp meg kell említeni a váltókulissza körüli tárcsát, amivel a sport és eco mód között lehet váltani. Az eco, ahogy minden más autóban, itt is a költséghatékony karakterisztikára hangolja a MINI-t, sport állásban pedig előbújik játszani a kisördög. De erről kicsit később.
Hatalmas pozitív csalódás ért, amikor behuppantam a vezetőülésbe. Nagy, tágas, kényelmes fotel ez, kérem, amiben a magamfajta batár is tényleg flottul elfér, és az anyós sem panaszkodhat, még akkor sem, ha felszedett néhány plusz kilót az évek során. Hosszútávon is kényelmes, ezt tanúsíthatom, ugyanis a teszt alatt közel 1000 kilométert raktam a Cooper S Cabrióba, amiben volt bőven autópálya.
A másik meglepetés pedig a hátsó üléssor, ahol felnőtt is elférnek, így pedig négy felnőtt is utazhat a kocsival. Nem mondom, hogy kényelmesen, de nyafogást csak azért hallottam mert 100 km/óra környékén már akkora a szél hátul, hogy meg lehet őrülni, ezért inkább felhúztuk a tetőt.
Ha ketten ülnek a kocsiban más a helyzet. Nyitott tetővel, felhúzott ablakokkal és a hátsó szélterelőt behelyezve 130 km/órás tempónál is simán tudtunk beszélgetni, na meg a fülünk sem gyulladt be másnap, remek a szélvédelem.
A MINI kabrió legjobb tulajdonsága egyben a legidegesítőbb is, ugyanis a lenyitott vászontető simán kitakarja a kilátást a belső tükörből. Ezen még lehetne csiszolni.
Ami még piszkosul feldobja a hangulatot, az a repülőgépgombok halmaza; ilyennel indul az autó, kapcsol ki az ESP vagy éppen a tolatóradar. De a tető is hasonló stílusú billenőkapcsolóval nyílik. A kormány mérete egész nagy, simán el tudnék képzelni helyette egy olyat, amilyen mondjuk a Peugeot 308 GT-ben is van. A váltókar is túl magas, de ez már tényleg csak ízlés kérdése.
Ha azt hiszed, hogy a 160 literes csomagtartóba – lenyitott tetővel! – nem fér be egy sátor, egy összetekert polifoam, egy hálózsák és egy utazótáska négy napra elegendő holmival, akkor nagyon tévedsz. Simán befért, és még hely is volt benne. Ha pedig csak két ember használja az autót, akkor a hátsó üléseket is be lehet fogni raktérnek.
Milyen vezetni?
A kétliteres turbómotorból 192 lóerőt és 280 Nm nyomatékot hoztak ki, ami pont arra elég, hogy a hatfokozatú automata váltóval 7,1 másodperc alatt gyorsítsa nulláról százra a közel 1300 kilós MINI-t.
Adatlap
MINI Cooper S Cabrio
Motor | 1998 cm3 / benzin |
Teljesítmény | 192 LE |
Nyomaték | 280 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,1 mp |
Végsebesség | 228 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 6,1 liter/100 km |
Listaár: | 8 172 000 Ft |
Vezetni nagyon szórakoztató, a közel 200 lóerő derekasan átmozgatja az autót, de inkább az egyenes szakaszokon, vagy kanyarból kifelé okoz örömet, kanyarban piszok stabil, nem ficánkol. A futómű alapból elég kemény és feszes, sportban pedig egyenesen beton, de a kényelmes ülés segít, hogy ne a vesénket verje szét a remek magyar úthálózat. A kormány szerencsére nincs agyonszervózva, nem tejfölben forog, elég visszajelzést ad.
De a show, amire felépíthető az egész ‘S’-dolog, az egyértelműen a kipufogórendszer hangolása, ami akkor az igazi, ha a váltó alatt lévő tekerentyűt sportba kapcsoljuk, 5-10 perc alatt bemelegszik a rendszer és akkor minden egyes kihúzatott váltás öröm a fülnek, csakúgy, mint a magas fordulatról való visszakapcsolás és az óvatos gázfröccsök a pirosnál. A két kipufogó csak durrog és durrog, mintha nem lenne holnap.
Az automata váltó gyors, precízen teszi a dolgát, talán túlbuzgó is, ugyanis ha átváltunk manuális módba és egy darabig nem nyúlunk a kormány mögötti váltófülekhez, a rendszer magától visszakapcsol D-be.
Városban egy ekkora autó igazi áldás, a legkisebb parkolóhelyekre is be tudtam állni, a forgalomban pedig tényleg gokartként lehet mozogni, ahogy ezt a képernyő is hirdeti, ha sportban vagyunk.
Költségek, fogyasztás
Mi a helyzet a vetélytársakkal? Konkréten az nincs neki, de ha prémium vászontetős kabriót keresnénk hasonló árkategóriában, akkor ott az Audi A3 Cabriolet 150 lóerős TFSI motorral, alapáron 8,8 millió forintért. De ezen a lapon említhetjük még a 184 lóerős BMW 220i kabriót, 10,3 milliós alapáron.
Városban, nem éppen nyugdíjas tempóval, simán megeszi a maga 8-9 literjét száz kilométerre vetítve. Autópályán 130-140 km/órás sebességgel 8,5 liter, 110-120 km/órával 7-7,5 liter. Senki ne álmodjon róla, hogy be lehet vinni 7 liter alá, lehetetlen, ugyanis eco módba nem nagyon fog kapcsolni senki, ezt garantálom, ahhoz túl jó a sport mód. Biztos meg lehet azt is unni, ahogy a szilikon cicit, csak az a kérdés, hogy mikor. Egy hét alatt nem sikerült.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|