Röviden – Audi A4 2.0 TDI | |
---|---|
Mi ez? | Az ötödik generációs, B9-es Audi A4 józanul konfigurált kivitelben, a csúcsot képviselő modern extrák nélkül, 2,0 literes dízelmotorral, automata váltóval. |
Mit tud? | Kifejezetten sallang- és feltűnésmentes stílust, pofátlanul alacsony fogyasztást, kellő menetdinamika mellett. |
Mibe kerül? | A 150 lóerős dízelmotorral és automata váltóval alapáron 10,2 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Annak, aki az Audi által diktált semleges luxusra gerjed, és egy külsőre kevésbé, technikáját tekintve annál inkább kiemelkedő utazóautót keres, akár egy céges flotta élére |
Az új Audi A4 ebben a csomagban a molekuláris konyha Margherita pizzája. Alaptétel a luxusgyárból, feltét nélkül. A flottákba, céges autónak szánt verzióból kimaradt a szemkápráztató digitális extrák derékhada, kétliteres, 150 lóerős dízelmotorja is a tipikus józan választás. Ideális alany kideríteni, hogy a műszerfalat betöltő képernyő, adaptív futómű, és megannyi kényelmi opció nélkül is a tökéletesség kikezdhetetlen szobra marad-e a B9-es generáció.
Külső
Régi divat a matrjoska baba módszerrel felépített modellpaletta a német prémium gyártóknál, legalábbis a Mercedes most ezen ügyködik, az Audi pedig hosszú ideje finomítja saját módszerét. Apró részletekben térnek csak el a különböző méretkategóriákban kínált négykarikás típusok, ezzel az A4-essel pedig nem csak a méretet, a generációt is nehéz lesz beazonosítani.
Mindenkitől megkaptam a kérdést, hogy ez akkor új, vagy csak frissítés, szemre, elsőre teljesen ugyanolyan, mint az előd. De a spontán beszélgetések végén mindig ugyanarra a következtetésre jutottunk, hogy tulajdonképpen nincs ezzel baj. Ugyanolyan kimért, agresszív és aprólékosan átgondolt, mint az előd, ebből a stílusból ennyit lehet kihozni, ha még tovább fokozzák, az már paródia. Úgyhogy marad a biztonsági játék, a vélhetően alaposan felmért vevőkör ezt igényli, forradalmi változásokra válságos időkben van szükség, az Audi pedig nem él ilyen időket.
Úgyhogy amíg újra el nem jön a szappanszerű, buflák Audik divatja, addig marad ez a forma, néhol bevállalva még egy lemezből vágott szögletes cakkot, élesre préselt domborítást, de tartva a katonás rendet, mellőzve a céltalan, bohém bohóckodást.
Méreteit tekintve is csak annyit változott, hogy elsüthető legyen a kötelező növekedési marketingmantra, 4,73 méteres hossza 2,5 centiméterrel nyúlt az elődhöz képest, 2,82 méteres tengelytávval, és 1,43 méteres magassággal.
Belső
Akinek fáj a feje a Mercedes szintén magas szintű, krómban úszó barokkos luxusától, az otthon érzi majd magát az Audi technokrata templomában. A hűvösen tökéletes, mikroszkopikus részletekbe menően kidolgozott stílus mindenhol, és minden érzékszervünkkel tetten érhető.
Adatlap
Audi A4 2.0 TDI
Motor | S4, dízel -1968 ccm |
Teljesítmény | 150 LE / 3250–4200 |
Nyomaték | 320 Nm /1500–3250 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,9 s |
Végsebesség | 219 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 4,0 l/100 km |
Listaár: | 10 227 690 Ft |
Van, ahol puha bőrt, máshol szintén puha műanyagot tapintunk, a tekerőgombok pont fülre optimalizált kattanással működnek, többféle anyag, forma fut össze leheletfinoman, kitűnően eldolgozva.
Az előd mellé állítva látható igazán a fejlődés. Sokkal szellősebb az elrendezés, jó érzékkel nyesték le a ma már hájasnak tűnő felesleges részeket: a középkonzol lépcsőzetes, elvékonyított kialakítása jót tett a térérzetnek, a Volkswagen Passatnál bevezetett műszerfalon végigfutó szellőzőrostély itt még tökéletesebben illik az összképbe. A klímakonzolt ennyire komplex, átlátható és elegáns rendszerben tálalni csak az Audinak sikerült. Minden ott van egy arasznyi területen, logikus rendben, zsúfolásmentésen.
Helyet cserélt a fedélzeti rendszer irányítópultja és a váltókar (az automatánál, a kézi váltós esetén a váltókar mögött maradt), de így sem az igazi, valahogy az MMI menürendszer forgótárcsája maximum csak kevésbé kényelmetlen helyre tud kerülni.
Nyilván fejlett világbeli probléma a hajszálnyi hibákat keresni a kialakításban, de a hangerőgomb elhelyezését még mindig nem értem. Mit keres az utasülés mellé száműzve, mindentől távol szegény volume? A beltér lendületét a 7 colos, táblagépek stílusában tervezett központi kijelző töri meg, kilóg az összképből, eltüntetni lehetetlen, pedig az Audi előszeretettel alkalmazta a műszerfalba süllyedő kijelzőket.
Hol érhető tetten az „olcsóság?” A virtuális műszerfal helyett a jó öreg analóg órákat látjuk a kormány mögött, a kilométeróra az ablakon bekukucskáló srácok örömére 300 km/óráig kalibrált, a 12,3 colos, pengeéles képet adó, tengernyi információt elénk táró kijelző helyett ez a kisebb verzió szerényebb grafikával, visszafogott szolgáltatással egyszerűen csak jól használható.
Ezek nem az S-line sportos ülései, nincs állítható combtámasz, a kényelem mégis elsőrangú, termetesebb alkattal talán jobbak is ezek a széles, kevésbé passzentos ülések. A második sor klasszikus kétszemélyes, a szokásos széles könyöklővel, két pohártartóval. Csomagtartója 480 literes, jól pakolható, több rögzítési lehetőséggel, és a 40-20-40 arányban dönthető hátsó üléssornak köszönhetően hosszabb tárgyak szállítására is alkalmas.
Vezetés
A mozgásról a mindenkori menedzserek hű társa, az ügyfeleket minimális gázolajat égetve elérő kétliteres TDI motor gondoskodik, az autó orrában, hosszában beépítve. A 150 lóerő mellé 320 Nm nyomaték társul 1500-3250-es fordulat között, a gyári fogyasztási adat pedig kisautókat megszégyenítő 3,8 liter.
Lassan egyes autópiaci szereplők is unják ezt a természetesnek vett füllentést, ami esetünkben sem igaz, de azért nincs ordító különbség a valós értékhez viszonyítva. A főképp autópályán, országúton begyűjtött több mint ezer kilométer alatt 5,6 literre jött ki az átlag, ami a kategóriában kiemelkedően alacsony légellenállásnak (0,23-0,26 közötti cw-érték), és az MLB Evo platform adta könnyű építésmódnak is köszönhető (Az Audi Q7-essel bevezett megoldással az új A4 legfeljebb 110 kilogrammal könnyebb az elődnél).
Magasabb sebességnél is rendkívül csendes, a motorzaj szinte nulla, köszönhetően a duplakuplulngos, hétsebességes DSG váltónak is. Az új fejlesztésű automata rángatástól mentesen indul, jó ütemben vált, takarékos, autópálya tempónál Efficiency üzemmódban alig engedi kétezer fölé a fordulatot, gázelvételre pedig vitorlázó üzemmódba kapcsolva hagyja üresben gurulni az autót. Bámulatosan természetesen gyűri le százasával a kilométereket, és erre tökéletesen alkalmas szemkápráztató extrák, vezetéssegítő rendszerek nélkül is.
Tudja ezt többek között az elöl-hátul ötlengőkaros multilink felfüggesztésnek köszönhetően, a rugózatlan tömeget kovácsolt alumínium lengőkarokkal mérséklő rendszer jól tűri a hazai útviszonyokat, és magabiztos stabilitást, semleges, kiszámítható viselkedést ad az új A4-esnek, de aki ennél többre vágyik az, adaptív, feszesebbre hangolt opciót is választhat.
Álló helyzetből 8,9 másodperc kell a százas tempóig, ami nem észvesztő érték, de amikor kell, az általános előzési tempónál 90-130 km/óra között kellő dinamizmussal lendül előre az autó. Az Audi drive select üzemmódjai közül a a kényelmes, vagy takarékos opciót választva megfontoltan vált vissza az elektronika, dinamikus beállítással élénkebb a gázreakció, de összességében marad a visszafogottabb, utasok kényelmét szolgáló stílus. Jól adagolható fékjei és pontos, de élettelen kormányzása is inkább a pihentető, utasok kényelmét szolgáló kilométerfalásra lettek belőve, kátyútengereken haladva pedig kifejezetten üdvös, hogy erre az autóra a 245/40 R18 méretű abroncsok kerültek.
Költségek
Mostantól az alapváltozat mellett az Audinál Design vagy Sport kivitel választható. Az alapból ezzel a kétliteres dízelmotorral, hétsebességes S-tronic váltóval 10 227 690 forintba kerül az Audi A4, amit pár hangulatjavító extrával dobtak fel, többek között natúr tölgyfa dekorbetétekkel 170 ezer forintért, háromzónás automata klímával 254 ezerért, és a csomagtérajtót láblendítésre nyitó komfortkulccsal 212 ezerért.
A tesztelt modell és konkurensei | Listaár | |
Audi A4 2,0 TDI 150 S-tronic (150 LE) | 10 227 690 Ft | |
BMW 318d aut. (150 LE) | 10 557 000 Ft | |
Jaguar XE 2,0D Prestige (180 LE) | 11 234 000 Ft | |
Mercedes-Benz C 220d (170 LE) | 11 567 160 Ft |
A lista így sem teljes, de az jól látszik, hogy az is élvezheti az Audi A4 legfontosabb előnyeit, aki nem áhítja a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek segítségét, és lemond a mindent beborító valódi bőrről, S-line optikáról. A futómű így is páratlan, a zajszigetelés kizárja a világot, a kilincsek akadás nélkül, puhán nyitják az ajtókat, a szúrós tekintet tiszteletet parancsol. Nem túl izgalmas, de annál profibb célszerszám.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|