Röviden – Renault Scénic, Grand Scénic | |
---|---|
Mi ez? | A Renault családi egyterűjének negyedik generációja |
Mit tud? | Látványos külsővel, praktikus belsővel kényeztetni egy családot |
Mibe kerül? | 5,3 milliótól indul majd a rövid Scénic ára |
Kinek jó? | Családi autónak remek dolog a Renault Scénic |
Két évtizeddel a Scénic bevezetése után már a negyedik generációs egyterű Renault-modellnek örülhetünk. Megjelenése óta 5 millió darab talált belőle gazdára, 1997-ben az Év Autója címet is bezsebelte és családok milliói örülhettek tágas, okos, praktikus belsejének. Először a márciusi Genfi Autószalonon találkozhattunk a negyedik generáció kurtábbik változatával, amit néhány hónappal később a hétüléses kivitelben is készülő hosszú Grand Scénic követett. Most viszont már ki is próbálhattuk a francia kocsit.
Külső, karosszéria
Míg 2007-ben nagyjából háromszor annyi egyterűt adtak el, mint szabadidő-autót, addig ez az arány mára megfordult, és az egyterűek piaca egész apróra zsugorodott. De mégsem olvadt jelentéktelenné, sőt, az utóbbi években enyhe felfutás látható az eladási grafikonon, így a Scénicben is van bőven fantázia. Pláne, hogy a Renault-nál rafináltan elkezdték szabadidő-autósra faragni a modellt, amely így jóval vonzóbb lehet a divatot vakon követőknek, de talán kevésbé jól használható, mint az elődök voltak.
Az új Scénic 4406 mm hosszú, 1866 széles és 1653 mm magas, ami hosszban és magasságban 4,4, szélességben 2 centiméter pluszt jelent a korábbi verzióhoz képest. Nyomtávja elöl 1602, hátul 1596 mm-es, ami 66, illetve 57 milliméterrel nagyobb, mint a III-as Scénicé.
Formája a korábbi kiegyensúlyozott, unalmas helyett sokkal kívánatosabb vonalakat kapott, és az óriási kerekek mellett a terepjárósabb kiállás – nagyobb hasmagasság – is jót tesz neki. Szintén újdonság a két darabból álló A oszlop, amitől sokkal könnyedebbnek tűnik a kéttónusú fényezéssel is rendelhető kasztni. Látványosak a lámpatestek is, különösen a hátsó dizájnja lett ütős, hasonlóan, mint a szintén nemrég megújult Megane esetében. Az itthon csak hétszemélyes változatban kapható Grand Scénic majdnem 23 centivel hosszabb, mint a normál változat, de hogy ne nézzen ki idétlenül, megnövelték a tengelytávját is, 7 centiméterrel.
20 colos kerék?
Mióta megjöttek az első képek az új Scénicről, azóta az egész szakma azon pörög, hogy vajon lehet-e majd rá megfelelő gumit kapni, és mennyiért? Ugyanis a 20 colos, 195/55-ös méretű abroncsok jelenleg nem igazán gyakoriak, illetve semennyire nem gyakoriak. Gumis oldalakon rákeresve egyelőre csak a Continental és a Michelin kínálatában találni itthon ilyen méretű abroncsot, 42-48 ezer forintos darabáron. Öröm az ürömben, hogy a téli gumi ára alig különbözik a nyári gumiétól. A sajtótájékoztató végén a kérdéseknél fel is merült, hogy milyen árban és milyen választékból választhatnak majd maguknak a leendő Scénic-vevők.
A gyári válasz szerint nem kell félni, a keskeny, de 20 colos abroncsok ára a 17 colos felnire való abroncsokéhoz hasonló lesz. Ígérgetni könnyű, de a Renault embere nem a levegőbe beszélt, állítása szerint három abroncsgyártóval már ezt le is zsírozták – Michelin, Good Year, Continental -, így hamarosan jönnek az autóhoz való, megfizethető gumik is. Kíváncsiak vagyunk.
A kelet-európai rafkós spórolás azonban működhet a Scénicnél, hiszen az autó csomagtartójának mélyén 17 colos pótkerék lapul. Aki nem akar 20 colos gumira költeni, de boldogan hülyét csinál magából, az járhat négy 17 colos pótkerékfelnivel is. A nagy, de keskeny gumikkal amúgy nemcsak a látványra mentek, hanem a légellenállás csökkentésében is komoly szerep jutott a szembeszélnek csekély támadási felületet nyújtó kerekeknek.
Belső tér, csomagtartó
A Renault Scénic egyik legnagyobb vonzerejének tartott jól variálható, ötletes apróságokkal zsúfolt belső tere megmaradt. Tengernyi kisebb-nagyobb rekeszbe lehet elrejteni az utazáshoz nélkülözhetetlen, és totál felesleges kacatok halmait. A szokásos padlóba rejtett csempészrekeszek mellett a vezetőülés alatt is van egy eldugott fiók, a legnagyobb lehetőség mégis a sínen előre-hátra tologatható, hűtőládányi középső bokszban rejlik, valamint a fiókszerűen kihúzható kesztyűtartó is elképesztő mennyiségű dolgot képes elnyelni. Az autó berendezésének megjelenése, kivitelezése korrekt, az anyagok jó tapintásúak, szépek, a nagy üvegtető pedig világossá, otthonossá varázsolja a belsőt. Nagy melegben ugyan nem a legszerencsésebb egy üvegházban autózni, hiába árnyékolható a tetőablak, tűző napon mégis könnyen átmelegszik az utastér fentről.
Műszerfala teljesen digitális, a jobban felszerelt változatok head up display-t is kaptak. Igaz, az olcsóbbik, plexilapra vetítős fajtát, de ez is teljesen jól működik, kényelmesebb, biztonságosabb, mint folyton lepillantgatni az igazi műszerekre. A középkonzolon trónoló függőleges érintőképernyős rendszer logikáján volna mit finomítani és a sebessége sem az igazi. 2016-ban már a másodperces holtidők, szaggatások nehezen megbocsátható dolgok.
Elöl kényelmes, állítható hosszúságú ülőlapos, masszázsfunkcióval is rendelhető ülés várja az embert, míg hátul 2:1 arányban tologatható, lehajtható háttámlájúak az ülőhelyek. Érdekes, hogy a korábbi változatokhoz képest itt mintha beszűkült volna az élettér és a korábbi, egyesével mozgatható üléselrendezésnek is búcsút kell inteni. Érdekes extra, hogy felár nélkül kérhető az autó a hátsó utasoknak kínált lehajtható asztalka nélkül is. Nyilván a tervezők is érezték, hogy a hátsó hely nem az igazi, így megvan a lehetősége, hogy az asztal elhagyásával 5 centiméterrel növelhető legyen a térdhely.
Csomagtartója kétszintes, a defektektől rettegőknek jó hír, hogy a Scénicben pótkerék is található. A VDA szabvány szerint 506 literes a mezei változat csomagtartója, míg a hosszított kivitel – 7 üléses kivitelben – 533 literes, kihajtott harmadik üléssorral pedig 189 literes. A második sor ülései a csomagtartóban lévő gombokkal is kényelmesen lehajthatók.
Motorok, váltók
Magyarországon kétféle benzinmotor lesz a listán, a TCe 115 és a TCe 130, illetve háromféle dízel, dCi 110, dCi 130 és a dCi 160. Alapból hatfokozatú kéziváltó jár hozzá, de a 110 lóerős változat automatikussal, a 160 lóerős pedig csak automatikus váltóval szerepel majd az árlistán. Ezenfelül még ígérnek automatikus váltót a benzines motorhoz is, de ez még a jövő zenéje. Hibrid rásegítéses változat viszont már most is van belőle, a 48 voltos, aránylag egyszerű rendszer a 110 lovas dízelmotornak segít be a maga 10 kW-jával, önállóan nem képes mozgatni az autót. A rendszer előnye annyi, hogy az amúgy fékezéskor hővé alakított mozgási energiát képes Li-ion akksiban eltárolni.
TCe 115 | TCe 130 | dCi 110 | dCi 130 | dCi 160 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Hengerűrtartalom | 1198 cm3 | 1461 cm3 | 1600 cm3 | |||
Váltó | 6 fok. kéziváltó | 6 fok. kéziváltó/7 fok. aut. | 6 fok. kéziváltó | 7 fok. aut. | ||
Teljesítmény LE/ford. | 115/4500 | 130/5000 | 110/4000 | 130/4000 | 160/4000 | |
Nyomaték Nm/ford. | 190/2000 | 205/2000 | 260/1750 | 320/1750 | 380/1750 | |
Gyorsulás 0-100 km/h mp | 12,3-13,0 | 11,4-11,9 | 12,4 | 11,4 | 10,7 | |
Csúcssebesség km/h | 183-185 | 188-190 | 183 | 190 | 200 | |
Átlagfogyasztás l | 5,8-6,1 | 5,8-6,1 | 3,7-3,8 | 4,5-4,6 | 4,5-4,7 | |
Milyen vezetni?
Elsőként a legerősebb, 160 lóerős, dízelmotoros Grand Scénicet kaptuk meg, automatikus váltóval. Érzésre az autó ereje elmaradt a katalógusban szereplő értékektől, de ez nem jelenti, hogy baj lenne vele. 160 lóerőnek még egy ekkora autóban is elégnek kell lennie. Az automatikus váltó kényelmes társ az utazáshoz, amit csak a 20 colos kerekek őszintesége árnyékol be néha, ahogy tudósítanak az útminőségről. Igen, a Scénic nem egy pihepuhán sikló túrabusz.
A nagy kerék a kormányzásra is hatással van, menet közben inkább jó, parkolás, szűk helyen lavírozásnál már kevésbé lesz kedvére a leendő tulajdonosoknak a nagy fordulókör miatt. A második napra jutott a szűkebb utasterű, de élvezetesebben vezethető, 130 lóerős benzines változat, kéziváltóval. Ez már élénkebbnek tűnt, a kisebb motorteljesítmény ellenére is, váltója teljesen korrekt, pontos, jól kezelhető szerkezet.
Konkurensek
A Renault Scénic konkurensei a modell 20 évvel ezelőtti bemutatása óta alaposan megszaporodtak, jelenleg a BMW Active Tourer, Kia Carens, Opel Meriva, Ford C-Max, a Mercedes B-osztály, valamint a Citroen C4 Picasso található ezek között, míg a Grand Scénic a Ford Grand C-Maxszal, BMW 2 Gran Tourerrel, VW Tourannal, Peugeot 5008-cal, Zafira Tourerrel játszik egy ligában.
Mikortól, mennyiért?
Az új Renault Scénic az év végén érkezik meg a hazai kereskedésekbe. A sima Scénic tervezett induló ára 5,3 millió forint, még a hosszabb változathoz nagyjából 6 millió forinttól lehet hozzájutni. Idővel megérkezik belőle a hibrid is, de hogy pontosan mikor és főleg milyen áron, az egyelőre még nagyon bizonytalan. Akinek elég öt ülés, az veheti a rövid Scénicet vagy a hosszút is, mert abból is lesz ötszemélyes verzió az 5+2 üléses mellett és Magyarországon mindkét Grand Scénic kapható lesz majd.
Az új Scénic jóval szebb lett, mint elődje, de sajnos a vonzó külsőért komoly árat fizetett a modell, és odalett pár korábban sokra tartott belső tulajdonsága is. Mindenki döntse el maga, hogy megérte-e a csere.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|