Röviden – Toyota Proace | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota áruszállítójának 2016-ben bemutatott hatodik generációja. Korábban Hiace, 2013 óta Proace néven. |
Mit tud? | Maximum 6,1 köbméternyi árut vagy kilenc személyt, illetve ezek különböző arányú kombinációját szállítani. Emellett telepakolták mindenféle 21. századi segédkütyüvel |
Mibe kerül? | Hatmillió forinttól indul a legrövidebb Proace ára, de full extrás is várhatóan 10 millió alatt marad |
Kinek jó? | Vállalkozásoknak, családoknak, illetve taxitársaságoknak. Mérete miatt városban is könnyű közlekedni vele, csak úgy nyeli az Euro raklapokat. |
A Toyota az újjászületés szimbólumaként ismert fővárost, Varsót választotta a Proace nagy európai bemutatójának helyszínéül. A PSA-val együttműködésben készülő modelltől azt várják, hogy megszorongassa a versenytársakat. Hogy mi szükség volt a Jumpyból és az Expertből elkészíteni egy japán kiadást, az más kérdés. Pedig a Toyota tud egyedül furgont építeni, ha akar, sőt a Hiace-t még most is gyártják az ázsiai és az ausztrál vásárlók részére. Ettől függetlenül kíváncsian vártam a Proace menetpróbáját, hiszen személyében komoly versenytársat kaphatnak a német furgonok és kisbuszok.
Kis különc
Első ránézésre a Proace leginkább a Nissan NV200-ra hasonlít, de azért nehéz lenne vele összetéveszteni. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a lámpatestek és a hűtőmaszk egy sávban helyezkednek el, hasonlóan a Corollához. A végeredmény így is elüt a Jumpy-tól és az Experttől, ráadásul a Toyota Proace a francia testvérmodellekhez képest más lökhárítóval készül. Ez egyfajta különcködésnek is tekinthető a PSA-Toyota együttműködésben. A Proace vállalható megjelenéssel rendelkezik, ezért könnyen lehet belőle alázatos áruszállítót, vagy éppen vagány városi minibuszt varázsolni a megrendelő igényeinek megfelelően.
Mint kacsa a nokedlit
A Proace kínálata a zárt dobozos áruszállító kiviteltől a duplafülkés, illetve fülkés alváz verziókon át a VIP buszig terjed. A modell háromféle hosszúságban áll rendelkezésre: a Compact 4,6 méter, a Medium 4,9 méter, míg a Long 5,3 méter hosszú. Valamennyi változat 2,2 méter széles és 1,9 méter magas. A furgonok esetében a legrövidebb változat két, a közepes három, illetve a hosszú is három Euro-raklap elnyelésére alkalmas. Azért nyeli úgy a raklapokat, mint kacsa nokedlit, mert hátul a kerékjárati ívek alig lógnak be a raktérbe. A Compact 4,6, a Medium 5,3, míg a Long 6,1 köbméteres rakodótérrel rendelkezik, de a hely szükség esetén a jobb oldali elülső ülés felhajtásával tovább növelhető.
Csak dízellel megy
Az új Proace kínálatában egytől-egyig dízelmotorok szerepelnek. A kisebb motorokat a 95 (70 kW) és a 115 (85 kW) lóerős változat képviseli, melyek átlagos fogyasztása a gyártó szerint 5,2 – 5,5 l/100 km körül alakul. A kétliteresek között 122 (90 kW), 150 (110 kW) valamint 177 (130 kW) lóerős változat kapott helyet. Az ötsebességes, manuális váltóval társított 1,6-os, 95 lóerős dízelmotor kivételével valamennyi erőforráshoz rendelkezésre áll a start&stop rendszer. Ez a fejlesztés az alapfelszereltség része, csak a kétliteres, 122 lóerős erőforrásnál szükséges opcionálisan rendelni.
Az összes erőforrás teljesíti az Euro 6 károsanyag-kibocsátási normákat a szelektív katalitikus redukciónak (SCR), valamint az AdBlue-nak köszönhetően. A 22,5 literes AdBlue-tartály 15 ezer kilométerig szavatolja a rendszer kifogástalan működését. A Toyota 40 ezer kilométeres, vagy kétéves karbantartási periódust ír elő. Mindenki döntse el, hogy ez elég vagy sem. A cég mindenesetre a spórolás mellett tette le a voksát.
Dicséret és piros pont
A Varsóban és annak környékén az 1,6-os dízellel szerelt áruszállító kivitelt, valamint a 2,0 literes dízelmotorral szerelt kisbusz változatot próbáltam ki. Elsőként a teherhordó került sorra, sajnos azonban a raktérben levegőn kívül nem sok minden volt, így lényegében nem nyílt lehetőség arra, hogy kiderüljön, milyen, ha padlótól plafonig pakolják a melósok. Pedig a furgon maximális hasznos teherbírása 1400 kg, legnagyobb vontatható tömege pedig 2500 kg. A Proace-szel jókora, mintegy 112 kilométeres utat tettem meg a varsói repülőtérről egy Visztula melletti dizájnhotelig.
A modellbe beülve az első dolog, amin megakad a vezető szeme, az a szokatlanul magas műszerfal, ami olyan hatást kelt, mintha egy lövészárok fölé épített bunkerból kellene kikandikálni. Ez a kialakítás nem megy a vezetési élmény rovására és jól be lehet látni a jármű előtti tereket. A középső visszapillantó tükröt azonban addig a pillanatig feleslegesnek érzi az ember, amíg nem tolat, hátramenetkor ugyanis megjelenik a hátsó tolatókamera képe, ráadásul színesben. Ez rendkívül praktikus dolog és nagy piros pont jár érte a Toyotának. Dicséret jár a középső ülésből kihajtható kis asztalkáért, valamint az ülés alatti tárolórekeszért.
A Proace Van autópályán, autóúton és városban utazva is jó vezetési élményt nyújt, a dízelmotor szinte minden fokozatban csendesnek mondható. A manuális váltóval viszont eleinte meggyűlt a bajom, az elindulás után ugyanis két lámpánál is véletlenül hármasba raktam a váltót, ami nem tetszett neki és egyből offolta az utat. A váltó pozícióját viszont úgy tervezték meg, hogy a jobb kezünket a karfára támasztva használjuk, ezért mindenképp tanácsolnám a jövendőbeli tulajdonosoknak, hogy ne mondjanak le a kartámaszról, ha manuális váltós modellre esik a választás.
A Proace kisbuszos változatát, a Versót a Varsó vonzáskörzetében található Navril Hotelből a repülőtérre vezető, 61 kilométeres úton tudtam kipróbálni. Ezen a szakaszon erősebb volt a forgalom, sokszor olyan érzésem volt, mintha csak a Szentendrei úton araszolgatnék a városközpont fele. Ennek ellenére egyes szakaszokon sikerült kihozni a dízelmotorból tudásának legjavát. A jármű kiválóan gyorsult és az áruszállítós kivitelhez képest valamivel nagyobb, de továbbra is átlagos volt az utastérben hallható motorzaj.
A két elektronikusan működtethető oldalajtóval szerelt változat mind a családi, mind pedig az üzleti üzemeltetők számára vonzó lehet. A középső visszapillantó tükör felett található bébifigyelő, az anyós ülés alatt található 230 V-os csatlakozó, valamint az elülső ülésekből kihajtható tálcák kellemesebbé és komfortosabbá tehetik a hosszabb utazásokat. Az oldalsó ajtókon található fakkok kialakítása azonban nem szerencsés, a műszerfal feletti fedett tárolórekesz viszont ötletes megoldás.
A Proace Verso a furgonhoz hasonló vezetési élményt nyújt, azzal a különbséggel, hogy a hátsó, nagy szélvédőnek köszönhetően a visszapillantó tükör valóban arra használható, amire eredetileg tervezték. A pozitívumok között említhető, hogy a két elülső ülés között ugyanúgy átjárható a tér, mint az egyik német versenytárs esetében, emellett a két hatalmas napfénytető is boldoggá teheti a hátsó traktusban ülőket.
Adnak a biztonságra
A új Proace az újonnan kifejlesztett Toyota Safety Sense rendszerrel is felszerelhető, amely aktív biztonsági technológiákat tömörítve a legkülönfélébb forgalmi helyzetekben képes megelőzni az ütközést, vagy enyhíteni azok következményeit. A milliméteres hullámhosszú radart kamera-technológiával kombináló és ezáltal élvonalbeli észlelési képességekkel bíró rendszer olyan biztonsági funkciókat kínál, mint a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az autonóm vészfékrendszer, a holttér-felügyelet, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az éberség-felügyeleti rendszer, a jelzőtábla-felismerő rendszer, vagy az intelligens sebesség-szabályozás, az adaptív kanyarvilágítás, valamint az automatikus távolsági világítás.
Összegzés
Egy alig száz kilométeres tesztút van, amire elég és van, amire nem. Annyit azonban elárulhatunk, hogy sikerült a Toyotának a saját képére faragnia az európai együttműködésben készülő típust. Ezzel együtt vannak olyan negatívumok, melyek kiküszöbölésére várhatóan csak később számíthatunk. A jobb és bal oldali visszapillantó tükrök alakja például nagyon furcsára sikeredett, emiatt rendesen maradtak holtterek, melyeket csak a biztonsági kütyük képesek ellensúlyozni.
A Proace mind az áruszállító, mind a kisbusz kivitelben kényelmes utazást biztosít, viszont a furgonban kitalált praktikus megoldásokat valamiért nem sikerült átültetni a személyszállítós kivitelre. Utóbbiban az ülések csak korlátozottan mozgathatók a padlólemezben található síneken. A Verso csomagterében ráadásul rendkívül kevés tárolórekesz áll rendelkezésre, az oldalfalba épített zseblámpa, valamint a kiemelhető kalaptartó azért ötletes. A személyszállítós kivitel ugyanakkor ötcsillagos minősítést ért el az Euro NCAP töréstesztjén, ami minden bizonnyal komoly eladási érv lesz a szalonokban.
Persze az is lehet, hogy nem kell majd győzködni a vásárlókat, hiszen az előzetes árlisták szerint az egy tolóajtós, 1,6 literes, 95 lóerős dízelmotorral ellátott Proace Compacért közel hat millió Forintot kérnek el, de a várhatóan a két tolóajtós, 2,0 literes, 120 lóerős dízelmotorral szerelt Proace Long sem kerül majd többe hétmillió forintnál. Az ára mellett a felszereltsége, európai mivolta és kényelme miatt is várhatóan szerethető különc lesz a Proace az európai haszonjárműpiacon.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|