Röviden – Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Sport | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes kompakt modellcsaládjának négyajtós kupéja, erős, de nem a legerősebb benzinmotorral, sportos, de nem a legsportosabb kivitelben, automatával, 4×4-gyel, sok extrával |
Mi tud? | Feltűnni, kitűnni, padlógázra eltűnni |
Mibe kerül? | 12,65 millió forint a 250 4Matic Sport, a tesztautó az extrákkal kb. 16 millió forint listaáron |
Kinek jó? | Akinek bejön a forma, hajlandó megfizetni a presztízs-felárat és gyűlöli a dízelt, boldog lesz a kocsival |
Látom a szerkesztőségi naptárban, hogy van egy új Mercedes CLA Coupé: na, mondom, ez érdekes, lett kétajtós változata is a kecskeméti kompakt Mercedesnek? Le is stipistoppoltam, el is mentem érte, és akkor döbbentem rá, hogy ja, tényleg, a Mercedes mindig is Coupé-nak hívta a négyajtós CLA-t, hiszen ez egy négyajtós kupé, teccikérteni. De hát akkor miért van ebből tesztautó? Hát mert facelifet kapott a kocsi. Mi? Hogy ez? de hát ez tisztára olyan, mint volt! Kívül is, belül is. Hol az a facelift?
Külső, karosszéria
A mindössze két és fél év után érkezett ráncfelvarrás a CLA-n minimális lökhárító-átszabásban, új színek, felnik választhatóságában és apró belső csinosításban (több króm), korszerűsítésekben merült ki. A fényszórók LED-esek lettek, de amúgy nagyjából minden maradt, ahogy volt. A szegecsfejes hűtőmaszkos sportos kivitelen még kevésbé látszanak az apró változások, mint a polgáribb alapváltozaton:
Ahogy jártunk-keltünk a CLA-val, nézegettem a forgalomban a többi, nyilván régebbi kompakt Merci kupé-szedánt, hogy tényleg másmilyenek-e. Hát, nem igazán. Ez a modellfrissítés nem fogja felbosszantani azokat a tulajokat, akik még az első változatból vettek, ember meg nem mondja majd 2018-ban, hogy egy CLA egyéves vagy három.
Enteriőr
A kupés tetővonal egyszerre határozza meg a CLA formáját és belterét. Ez bizony egy szűk, passzentos autó. Ezt a szűkösséget testre simuló kagylóülések, kifogástalan, tömör minőségérzet és a sok mai agyon-képernyőzött, agyon-elektronizált beltér mellett a maga korszerűségében is klasszikusnak ható műszerfal feledteti. Mára megértettem W123-ast idéző kerek szellőzőrostélyok fölé biggyesztett kistévét is: ez nem valamiféle feledékenység a belsőépítészek részéről, hanem tudatos jelzése annak, hogy a Mercedesnél még külön-külön is jelentősége van az Autónak és az infotainmentnek, hogy a precíz gépezet által biztosított komfortos, de élvezetes suhanás egy dolog, a zene, a navi, a mobilos divatcuccok meg egy másik.
A remek fogású, szép kormány mögött a hagyományos, igazi mutatós órák sem hatnak elavultnak, hanem tudatos hagyományőrzésként éli meg őket, aki öregebb a Windowsnál (szül. 1985). Én már ott tartok, hogy hajlandó lennék fizetni egy ilyen szép, elegáns új autó vásárlásakor azért, hogy NE virtuális, TFT-paneles műszeregység villogjon, hanem ilyen szép, ódon integetős mutatók táncoljanak a szemem előtt.
A hátsó traktus is szűk, de 175-180 centiig elfogadható komfortot nyújt. A kilátás a keskeny ablakokon nem az igazi, középső könyöklő csak felárért jár – azért érezni, hogy a Mercedes nem igazán taxinak szánta ezt a modellt. A csomagtartó viszont meglepően tágas, a ráncfelvarrott modellen akár láblendítéssel is kinyitható.
Technika
Egy lépésnyire vagyunk az AMG-től a 250 Sport 4Matic-ban. Az persze sokkal erősebb (hajmeresztő 381 lóerő két literből), de amúgy megvan minden itt is, ami a cseppet sem kevés 218 lóerő ügyes és élvezetes aszfaltra viteléhez kell.
Adatlap
Mercedes-Benz CLA 250 Sport
Motor | 1991 cm3, sor 4, 16 szelepes turbómotor |
Teljesítmény | 160 kW (218 LE) @ 5500 |
Nyomaték | 350 Nm @ 1200-4000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 6,4 |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes, gyári ért.) | 6,8 l/100 km |
Listaár: | 12.646.660 Ft |
218 lóerő, pontosabban 160 kW: érdekes ez, mert a nem-Sport 250-esben csak 155 kW-os pont ugyanez a motor. Vajon mi indokolhatta az apró teljesítménynövelést?
Végignézve a két verzió specifikációját, egyetlen adatban van érdemi változás. A gyengébb normál 250 4Matic egy tizedmásodperccel jobban gyorsul ugyan 100-ra, de nehezen lehet piaci előny vagy hátrány abból, hogy 6,5 vagy 6,4 másodperc a 0-100 egy kocsiban. Más viszont a helyzet a végsebességnél. A sima 250 összkerékhajtással katalógus szerint 240 km/h végsebességet ér el, míg a Sportnál azzal a pár extra lóerővel már oda lehetett írni a katalógusba, hogy: Végsebesség 250 km/h (elektronikus leszabályzással). És el tudom képzelni, hogy vannak vevők, akiknek ez számít, amikor ilyen exhibicionista kis prémium-sportmodellek között válogatnak.
Az erős turbómotorhoz hétfokozatú duplakuplungos automata váltó csatlakozik, amely az elektronikusan vezérelt központi kuplungon át mind a négy kereket hajtja. A CLA esetében az összkerékhajtás kimondottan jót tesz a vezetési élménynek, hiszen a kompakt Mercedesek alapértelmezésben fronthajtásúak, és ekkora erőt, nyomatékot sokkal jobban és látványosabban ki lehet használni, ha az összes kerék kap belőle valamennyit.
A futómű elöl MacPherson, hátul többlengőkaros szerkezet, alapáron fix, felárért változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítással. A fék a Sport kivitelben hátul is belső hűtést kapott (a sima CLA-é tömör). A felfüggesztés ebben a változatban inkább kemény és feszes, mint mercedeses, a nagyobb úthibákat a 235/40-es gumikkal nemigen tolerálja a CLA Sport.
Milyen vezetni?
Az üresen 1550 kilós autó közel nem olyan könnyed teremtés, mint a dizájnból sejtenénk. Persze kétliteres turbómotorral nem nehéz dinamikusan felgyorsítani, autópályán is bármikor szolgálatkészen ugrik a kocsi egy kis padlógázra, még messze-messze a hazánkban legális tartományokon túl is. A 4×4 pedig segít a stabilitás megőrzésében, de forszírozott kanyarokban azért az kijön, hogy nehéz a CLA, csúszós úton meg az is, hogy eléggé orrnehéz.
Városi autózás közben, szűk helyre való bemanőverezésnél derül ki, hogy a duplakuplungos, hétfokozatú automata nem csak gyorsan kapcsolgatni, hanem finoman indulni, moccanni is képes, nem kell nagy gázadásokkal ugráltatni a kocsit ipszilonozáskor. A szervokormány kis tempónál kellemesen könnyű, a 11 méteres fordulókör-átmérő egy átlagos kompakt autó fordulékonyságát jelenti (a Golfé is ennyi).
A négyhengeres benzinmotor hangja kellemes, nem tolakodó – néha túlságosan is diszkrét. Ha már vegyes üzemben még kímélve is 9-9,5 litert eszik a kocsi, legalább üvölthetne mellé úgy istenigazából, de nem: ez az AMG verzió privilégiuma.
Mercedes, vagyis drága?
A 250 Sport 4Matic alapára a Mercedes-Benz hazai konfigurátorában 12 646 660 forint. A tesztautó persze jóval drágább ennél, valahol 16 millió lenne az ára a napfénytetővel, a Harman-Kardon hifivel, az alapkivitelűnél okosabb klímával és a 700 ezres matt szürke festéssel. Ez több, mint amennyibe a vetélytársai kerülnek?
Nos, az a fura, hogy ennek a kocsinak gyakorlatilag nincs vetélytársa. 220 lóerős, 4×4-es, automata, négyajtós, kupé jellegű négyajtós prémium kompakt pillanatnyilag nincs másik. Az Audi S3 limuzin itthon most épp ráncfelvarrás közben van, nem rendelhető a márka konfigurátora szerint, BMW-ből a 2-es Coupé csak két ajtóval kapható, a Lexusnak, Infinitinek nincs hasonló kocsija.
Persze egy ilyen kocsit nem azért szoktak kiválasztani a vevők, mert olcsóbb egy másik márka másik modelljénél. Beleszeretnek a formába, meggyőzi őket az értékesítő, hogy kell a 4×4 és az erős benzinmotor, végigpipálgatják az extralistát ízlésük szerint – és egy pillanatig sem gondolkodnak azon, hogy nem inkább mégis mondjuk Audit kellett volna-e venni.
Ellenben mi, autós újságírók, az autópiac többé-kevésbé objektív elemzői még ilyenkor is megpróbáljuk elrontani a vevők szája ízét kéretlen beledumálással: bizony a CLA drága autó, ez a kocsi pláne az. Mindössze félmillióval a CLA Sport 250 4×4 alapára felett, 13,16 millió forintért a sokkal kényelmesebb és nem kevésbé elegáns C-osztályból már a 204 lóerős C250d 4Maticot sokkal takarékosabb dízellel, finom működésű, villámgyors 9G-tronic automatával is utána vágják az embernek. Szóval, ha a Merci-szalonból nem is áll szándékomban senki kiokoskodni, azért egy C-osztály kipróbálását nyomatékosan javasoljuk mindenkinek, akit rabul ejtettek a CLA domborulatai. Az mégiscsak inkább Mercedes, tágasabb, komfortosabb, és persze nem elölkaparósra, hanem eleve hátsókerék-hajtásra tervezték, ami még 4Matic-kal is átjön minden gázadásra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|