Volkswagen Crafter 2016 | |
---|---|
Mi ez? | A VW 3,5-5,5 tonna közötti haszonjárművének harmadik generációja |
Mi tud? | Minden porcikájában új, a vásárlók igényei szerint készült autó |
Mibe kerül? | Jövő tavasszal derül majd csak ki |
Kinek jó? | Bárkinek, akinek dolgokat kell ide-oda vinnie |
Pár évtizedes közös múlt után a VW vett egy mély lélegzetet és szakított a Mercedesszel. Mivel már nem kellett a közös raktár polcairól összeválogatni a kész hozzávalókat, tervezhettek egy teljesen új, igazi Volkswagen-terméket a Crafter márkanév mögé. A sok grafika, kémfotó és gyári kép után megnéztük élőben, hogy mire jutottak.
Új modell, új gyár
A Crafternek új gyárat húzott fel a VW. A lengyel Wrzesnia városa mellett, zöldmezős beruházás keretében, 300 focipályányi területen, 800 millió euróért, mindössze 28 hónap alatt építették fel az új üzemet, amely 3000 embernek ad munkát. Az üzem évente 100 ezer autó gyártására képes, ami a VW tavalyi Crafter-értékesítésének duplája.
Érdekes lehet, hogy a vásárlók veszteségként vagy nyereségként élik majd meg, hogy ezután a Crafternek semmi köze nincs a Mercedeshez. Eddig durván 10 százaléknyi eltérés volt a két különböző emblémával gyártott, de szerkezetileg közel azonos modell között és meglepő módon sokan inkább a csillagos emblémát választották, drágábban. Ennek lehet vége a szakítással.
LT, Crafter, Sprinter
A VW először 1975-ben dobta piacra a Crafter ősét, még LT1 – Lasten-Transporter – néven. Az első generáció egészen 1996-ig húzta, 1986-ban a kerek lámpákat szögletesek váltották fel, majd 1993-ban egy kevés műanyag betét is került az autó orrára, fenekére. A következő generáció – LT2 – már a Mercedesszel közösen készült, de a motorok és a váltók továbbra is a VW üzemeiből érkeztek az LT-kbe. 2006-tól már Crafter néven készült a VW haszonjárműve. A márkanév a mercedeses szakítás után továbbra is megmaradt.
Külső, karosszéria
Külsőre a Crafter elvesztette bárgyú, a világra rácsodálkozó idétlen megjelenését, az új dizájn sokkal közelebb áll a VW haszonjárművonalának gerincét képező Transporterhez. Az opciós LED-es fényszóró és a hűtőmaszk krómbetétei is ezt hangsúlyozzák. Ezek egyike sem nagyon jellemző a haszonjármű szegmensben, de az se nagyon, hogy 0,33-as légellenállási együtthatója legyen egy hasonló járgánynak. Ez egyedülállóan jó eredmény a kategóriájában. Az autó megjelenése sokkal komolyabb, harmonikusabb lett.
Videón az új VW Crafter:
Egérrel lehet jobbra-balra cibálni a képet és közben azon töprengeni, vajon melyik néz ki jobban:
Az új Crafter négyféle alap, háromféle hosszúság és szintén háromféle magasság kombinálásával 69-féle változatban keverhető ki, és kapható első- hátsó- és 2017 közepétől összkerekes változatban is, valamint extra – 100 milliméterrel – alacsonyabb padlóval is. Az első- és összkerékhajtású modellekben keresztben beépített motor található, míg a hátsókerék-hajtású Crafterekben hosszában található a motor. Mindkét variációhoz hatfokozatú manuális és nyolcfokozatú automatikus váltó is rendelhető.
Motorválasztéka a kétliteres turbódízel különféle teljesítményű változataiból áll, 102, 140 és 177 lóerős kivitelben is elérhető. Az 1968 köbcentis, a jobb helykihasználás érdekében ferdén beépített start-stop rendszerrel is ellátott motor teljesíti az Euro6-os kibocsátási normát és az elődhöz képest egy literrel kevesebb üzemanyaggal is beéri 100 kilométerenként.
Belső tér, csomagtartó
A megszokott „gyártunk egy szerintünk jó autót, aztán örüljetek annak, amit kaptok” megközelítés helyett a VW úgy tervezte meg a Crafter belsejét, hogy megkérdezte azokat a vásárlókat, akik majd meg is veszik az autót, hogy vajon ők mire vágynak. Ők pedig megmondták. Összehordtak egy halom olyan cuccot, amire szállítás közben szükség lehet, de eddig nem feltétlenül találtak neki megfelelő helyet egy áruszállítóban, a VW mérnökei pedig úgy rendezték be a kabint, hogy minden elférjen.
A valószínűtlen méretű irattartótól az EÜ-csomagon, munkavédelmi kesztyűn, sárga nájlonködmönön, laptopon, vizespalackon, mobiltelefonon át a csomagok nyomon követéséhez szükséges kütyüig mindennek. Aztán teleszórták az utasteret 12 voltos csatlakozókkal, van USB és jack-aljzat is – felárért akár 230 voltos, kisebb elektromos gépek töltésére is alkalmas konnektor – és rengeteg rekesz, polc, zseb, üreg és kampó. Hátul is tisztességes méretű rakodóhely várja a vinni valót, a közepes hosszúságú Crafter 6 darab Euro raklapot képes elnyelni.
Hogy a rakomány a helyén is maradjon, minden irányból lehet rögzíteni az árut a padlóba, és az oldalfalakra szerelt sínekkel, rögzítőszemekkel. Sőt, bentről a tetőre is lehet aggatni a könnyebb dolgokat, 50 kilogramm össztömegig.
Mikortól, mennyiért?
Magyarországra valamikor a jövő második negyedében érkezik az új Crafter, de hogy mennyibe fog kerülni, arról egyelőre nincsenek hírek.