Röviden – BMW X4 M 40i | |
---|---|
Mi ez? | A BMW 2014-ben bemutatott sportos szabadidőautójának legerősebb változata |
Mi tud? | Kevésbé ellenszenves megjelenésű, mint az X6-os, és 360 lóerővel egész szórakoztató is |
Mibe kerül? | A típus alapára 21,5 millió forint, a tesztautó mindenféle csodával meghintve pedig már 300 ezerrel a 26 millión is túl van |
Kinek jó? | Aki erős, jól vezethető, és nem túl praktikus drága autóra vágyik |
A BMW nem mindennapi méretű modellkínálatát ember legyen a talpán, aki átlátja. A márka hazai honlapjának nyitóoldalán 42-féle modell képe jelenik meg, amit 12 nagyobb kategória foglal magába, a kabriótól a kombin az elektromos autókig bármit meg lehet náluk találni. Az X4-es a Sports Activity Coupé fantázianév alatt található, magyarul ez nagyjából azt jelenti, hogy szabadidőautó, csak ránézésre sportosabb, kevésbé praktikus formában.
Magasépítésű, összkerekes szabadidő-autóból kupészerű, sportos izét tákolni elsőre nem tűnik okos ötletnek, a BMW-nek mégis nagyon bejött. A hátul élhetetlenül szűk utasterű, magas és roppant agresszív megjelenésű behemót X6-ost sokáig konkurens nélkül imádták az emberek – a Mercedes-nek is hosszú időbe telt, mire rászánta magát egy hasonló stílusú járgány, a GLE Coupé piacra dobására – így csináltak belőle egy kisebbet is, X4 néven.
Az X3-as alapjaira épülő, de annál szűkebb és drágább, ellenben sokkal látványosabb formatervű modellel sem hibáztak a bajorok, szeretik ezt is az erre fogékony pénzes népek. Így kellett belőle M-es változat is, sok pénzért, bivalyerős motorral, lúdbőröztető motorhanggal. A tesztautó mocsok jó kék fényezése pedig már csak ráadás.
Külső, karosszéria
Az X6-osra jellemző pusztító forma megmaradt az X4-esnél is, mégis sokkal kezelhetőbb méretű járgány, mint a nagy testvér. Ha 360 lóerős csúcsteljesítmény és 4,9 másodperces gyorsulás olvasható az autó katalógusában, akkor nem is mindegy, hogy hány mázsát kell íven tartania a futóműnek. A X4 M hossza 4671 milliméter, amihez 190 centis szélesség és 2810 mm-e tengelytáv tartozik és 1915 kilogrammos saját tömegével még épp befér a kéttonnás lélektani határ alá.
A tanult autóbuzi a matt ezüst külső visszapillantóházról, a 20 colos, 333 ezer forintos felárért rendelhető duplaküllős alufelnikről, egyedi lökhárítóbetétekről, illetve a fekete végű sportkipufogókról jöhet rá, hogy valódi M40i-t, vagy csupán egy M-csomagos X4-est lát-e. Belsejében lépten-nyomon apró M-es logókba botlik a tekintet, a háromküllős kormányon, az automatikus váltó fokozatválasztóján, a műszerfalon, küszöbön és még vagy ezer más helyen is feltűnik a kicsike M, a gyár sportos modelljeiért felelős, M GmbH logója.
Kupés tetővonala miatt sportos, magas építése miatt pedig biztonságot, elpusztíthatatlanságot sugall a megjelenése. A kasztni oldalán végigfutó ívek, hullámok is telitalálatnak látszanak, sikerült velük a jó ízlés határain belül maradni, mégis baromira látványosak lettek. Egyedül az elöl van némi fájdalmas parasztvakítás, a lökhárító két szélén lévő befalazott, látványlégbeömlők képében. Kár értük.
Belső, csomagtartó
Utasterében a sok kis M-es emblémán kívül kevés egyedi, izgalmas dolog található. A megszokott BMW-s alkotóelemekből válogatták ezt is össze, minden ott van és úgy néz ki, mint amit megszoktunk. Műszerfala a klasszikus, két nagy és két kis mutatós műszerből áll, a kötelező TFT betétekkel. A kivitelezésbe nem lehet belekötni, a szokásos BMW szintet hozza az autó, itt nem nyiszorog, zörög semmi. És úgy tűnik, hogy soha nem is fog.
Az X3-as alapjaira épülő X4-es belseje kevésbé élhető, mint az alapmodellé, de itt nem is ez a lényeg. Hátul sokkal szűkebb, főleg a belmagasság zavaróan alacsony, és a kupés tető miatt a csomagtartó is vesztett 10 százalékot a befogadóképességéből, 550 helyett csak 500 literes. Túlélhető veszteség. Az viszont bosszantó, hogy eső után kinyitva a csomagtartót, az ajtóról lecsorgó vízből bőven jut a kalaptartóra, hátsó fejtámlára is. Raktere ezen kívül mindent tud, profi, ékszerminőségű csomagrögzítő rendszer, szatyorkampó, tápcsatlakozó és megfelelő világítás is került bele.
Motor
Úgy fest, a BMW sem veszi teljesen komolyan, hogy egy szabadidő-autóból igazi sportautót lehet faragni. Így az X4 M40 i is csak olyan motort kapott, amit más modellekben is használ a gyár. Nem mintha bármi baj lenne a soros hathengeres, egy darab, kettős megfúvású turbóval lélegeztetett 360 lóerős motorral, ami a 306 lóerős 35i motor alapjaira épül. De kevésbé cizellált valami, mint amit az igazi M-es modellekben, az M3, M4-ben használnak, amely két turbóval már 431 lóerős csúcsteljesítményre képes. Hangja sport+ módban taposva zseniális, durrog, hörög, röfög, ahogy kell, de comfort, vagy eco módban illedelmesen is tud viselkedni.
Itt egy mélygarázsban futott kör hangja, tessék meghallgatni:
Milyen vezetni?
Adatlap
Modell
21 255 000
Motor | Soros hathengeres, 2979 ccm |
Teljesítmény | 360 LE 5800-6000/perc |
Nyomaték | 465 Nm 1350-5250/perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,9 sec |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 8,6 liter :) |
Listaár: | 21,5 millió forint |
Roppant szórakoztató. Az X4-es keményebb és ültetett futóműve roppant jól hangolt valami, már ha a gyors tempójú kanyargás az életcélunk. Normál városi közlekedésre kevésbé való, de nyilván sokat ront a menetkomforton a 20 colos kerék is. De egy M-es BMW ben senki ne nyafogjon azon, hogy ráz.
Élvezze inkább a 360 lovas benzinmotor rugalmasságát, a nagy, 465 Nm-es forgatónyomatékot, amely már 1350-es percenkénti fordulatszámtól igénybe vehető. Mindezt a ZF nyolcfokozatú automatájával, valamint az intelligens xDrive összkerékhajtási rendszerrel párosítva egész élvezetes végeredményt ad.
Pláne, hogy az elvárthoz képest sokkal jobban bírja a tempós kanyarokat, akár mázsákat is letagadhatna a sportkocsikhoz mérten még mindig riasztó súlyából. Igazából teljesen valószínűtlen módon kapaszkodnak a kerekek az aszfaltba, és minden zokszó nélkül kanyarodik akár derékszögben is. Ha pedig civilizált módon kíván vele valaki közlekedni, abban is partner az autó, elég komfort módba kapcsolni, puhább lesz a kormány és elcsendesedik a motor, miközben le is higgad.
Költségek, konkurensek
Hasonlóan sportos szabadidóautót még a Porsche kínálatában találunk, ahol a 3 literes V6-os Macan S a jobban csengő név ellenére is kijön 18,9 millióból, igaz, csak 340 lovat ad a vezető lába alá. A Mercedes GLC AMG szintén megáll 18,6 milliónál a maga 367 lóerejével, 4,9 másodperces gyorsulásával.
A jó munkást persze etetni kell, és a lámpánál álló, nyálat csorgató kisfiúkon is megesik az ember szíve, és oda-oda lép, hogy egészséges irányt vegyen a gyerek további egyedfejlődése. Így viszont a 14 liter úgy lecsúszik az autó torkán, mint a sicc. Ha családdal, városon kívül finoman tapossuk a gázt, akkor 10 liter alá is szorítható az átlagfogyasztás. Kérdés, van-e ennek így értelme.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|