Röviden – BMW M2 Coupé | |
---|---|
Mi ez? | A BMW 2-es kupé legerősebb verziója, az M-modellek legkisebb tagja, soros hathengeres motorral, 370 lóerővel |
Mire jó? | Rendkívül élvezetes autózásra közúton, keresztbe csapatásra, és fejvesztett vágtára versenypályán |
Mennyibe kerül? | 17,4 millióról indul, és mivel nem kell már bele semmilyen extra, ennyi az ára |
Kinek jó? | Aki a BMW legendás M modelljeinek régimódi vezetési élményét keresi |
A hetvenes évek végén gyártotta a BMW az M1 névre hallgató modellt, amely a mai napig az egyik leggyönyörűbb és legizgalmasabb forma márkán belül, nem mellesleg lehetetlen hozzájutni. Na, ehhez a modellhez semmi köze nincs a vadonatúj M2-nek, ellenben a 1 M Coupéhoz igen, amelynek a közvetlen utóda. Az 1 M Coupé pedig pont a legendás ős neve miatt nem kaphatta meg anno az M1 Coupé elnevezést. A modellpaletta azóta kicsit átalakult, a kétajtósok már Kettes sorozat néven futnak, így semmi akadálya nem volt, hogy az új csúcsmodellt a hagyományoknak megfelelően M2-nek kereszteljék el. És hogy mire számíthatunk vele kapcsolatban? Az M3/M4 párosból átvett műszaki megoldásokra, egy bivalyerős motorra, kompakt méretre – amelyek együtt a modellkínálat legsportosabb, legizgalmasabb darabját is kiadhatnák. Sikerült?
Külső
A nem régen nálunk járt M4-nél ugyan nem létezik jelenleg dögösebb BMW, azért az M2 sem feltűnésmentes darab, látszik rajta a szteroidkúra eredménye, pont amennyire kell. Méretes légbeömlők tarkítják az első lökhárítót, az M3/M4-ből átvett futómű miatt izmosabbak a kerékjárati ívek, de a 19 colos, duplaküllős alumínium M-keréktárcsák, és a két dupla kipufogóvégződés is sejteti, hogy itt valami durvábbal lesz dolgunk, mint egy 218i.
Az M2 egyik legnagyobb erénye is a külsőhöz köthető, ez pedig a mérete. A 4468 milliméteres hosszúság ugyanis az egyik garancia arra, hogy ez a BMW valóban izgalmasan vezethető darab legyen, ne csak egy nagy, nehéz autó a kategóriához mérten sportos viselkedéssel. A kompakt méret ellenére egy dolgon viszont alaposan elcsodálkozunk: az M2 mindössze 52 kilóval könnyebb (1520 kg) mint a szintén hétfokozatú duplakuplungos váltóval szerelt M4 (1572 kg). Az élmény ettől függetlenül egészen más, az M2 vezetési élményben jóval többet képes nyújtani, mint a nagyobb testvér. Legalábbis egy bizonyos értelemben.
Belső
Belülről az M2 egy átlagos, sportosabb felszereltségű modell színvonalát hozza, csak nagyon szolidan utaló jeleket találni arra, hogy itt több lovat tereltek a csűrbe, mint általában. A hagyományos modelleknél található automatát kiváltó hétfokozatú duplakuplungos sebességváltó is egy ilyen jel, de az M4-től eltérően ez itt nem kötelező választás, kézi váltó is kérhető. A tesztautónkba szerelt DKG névre hallgató szerkezet viszont gyorsabb és takarékosabb a manuális egységnél. Működése valamivel finomabban, és parányival talán lassabb is, mint a nagy testvérben, utóbbi főleg abból adódik, hogy nem állítható a kapcsolási idő rajta.
A váltó mellett ezen kívül a menetstabilizáló gombját és egy Sport és Comfort feliratú kapcsolót látni. Több állítási lehetőség nincs, ennek egyik oka, hogy az M2-höz nem lehet adaptív futóművet rendelni, egy beállítás van, és kész. De az legalább hibátlan!
És hová lett az M1 és M2 feliratú gomb a kormányról? Ilyenünk sincs, ahogyan a pedálok is pont úgy néznek ki, mintha egy hagyományos kézi váltós kivitelből elhagyták volna a kuplungpedált. Kicsit csúnyácska, de ez pont így volt a 35,5 milliós M4 Competition modellben is, ami ott már egyértelműen ciki volt.
Helykínálatban egy hagyományos Kettes BMW szintjét nyújtja az M2, nem igazi családi autó, de lehet benne hátul is ülni szenvedés nélkül, a 390 literes csomagtartó pedig jól használható a hétköznapokon. Ennél nem is kell több egy alapvetően élményautónak szánt négykerekűbe.
Technika
Adatlap
Modell
Motor | S6 turbó benzinmotor 2979 cm3 |
Teljesítmény | 370 LE (272 kW)/6500 ford. |
Nyomaték | 465 Nm/1400–5560 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,3-4,5 (kézi váltóval) |
Végsebesség | 250 (270 az M Driver’s csomaggal) |
Fogyasztás (vegyes) | 8,5 l/100 km |
Listaár: | 17 400 000 Ft |
Az M2 a lemezek alatti high-tech megoldások miatt az, ami: egy igazi M-es BMW, hiába tűnik ez álló helyzetben kicsit másként a volán mögül. Az utána következő legerősebb (340 LE) M240i modellnél 40 kilogrammal könnyebb a csúcs-Kettes, ami nem sok ugyan, de a beépített plusz technológia fejében mégiscsak látványos a végeredmény. A M4-ből származó futóműben a lehető legtöbb elem alumíniumból készült – ez szabad szemmel is jól látható, elég csak bekukkantatni az autó alá. A lényeg mégis menet közben van, az alaposan kiszélesedett nyomtáv (elöl +60 mm, hátul +40 mm) a csökkentett rugózatlan tömeggel eszméletlenül jól fordulási képességet biztosít. Pont úgy tapad, mint az M4, vagy egy kicsit még annál is jobban.
A kétrészes, elöl 380, hátul 370 milliméter átmérőjű féktárcsák szintén az M4-ből származnak, ahogyan a kovácsolt 19 colos felnik is, amiken 1-1 centivel keskenyebb abroncsok feszülnek (245/35R-19 és 265/35R-19). Ugyanúgy átvették a mechanikus, önzáró differenciálművet, amely akár 100 százalékig is képes összezárni. A végeredmény egy olyan könnyen driftben tartható M2, ami a mostani palettán biztos, hogy egyedülálló. Ez az autó úgy megy keresztbe gázadásra, amiről eddig csak álmodtunk, és úgy marad ott, ahogyan még álmodni sem mertük azt. Nincs az M4-nél, M6-nál érzékelhető hirtelen meginduló, hatalmas mennyiségű nyomaték, itt sokkal hosszabb, jobban átérezhető az átmenet a csúszás és tapadás között.
Nyomatékból, persze van bőven itt is. Az M4-hez képes egy turbóval kevesebb van a motoron, de a kettős megfúvású (Twin Scroll) turbó pillanatok alatt betölt, és ami még fontosabb, egyenletesen és kiszámíthatóan húz. Maximális 370 lóerős teljesítményét 6500-as fordulaton adja le a soros hathengeres, 465 Nm-es nyomatékát pedig 1400-5560 fordulat között – de túltöltéssel 500 Nm-re is felugrik rövid időre a nyomatékcsúcs.
Milyen vezetni?
Lenyűgözően izgalmas, a szó régi értelmében. Kihalófélben van az a fajta vezetési élmény, ami lóerők nélkül is igazán boldoggá teszi a vezetőt – szerintünk az M2 kisebb teljesítménnyel is ilyen autó volna. A kétezres évek után a komfort került előtérbe, amit pedig csak őrületes lóerőmennyiséggel képesek leküzdeni a gyártók néhány kivételtől eltekintve (Toyota GT86, Mazda MX-5). Így van ez a BMW-nél is, ahol a magasabb számozású M-modellek egyre kevésbé érződnek sportosnak, sőt, kicsit más stratégiát is követnek már az élményhajszolást illetően.
Egyre inkább az erődemonstrációról szól a történet, ami olykor köszönőviszonyban sincs a vezethetőséggel, de az M2 üdítő kivételt képez. Tény, hogy rendkívül izgalmas az is, ha a nyomaték szinte kezelhetetlen mértékben szaggatja az aszfaltot, de ilyenkor a félelem termeli az adrenalint, nem az élmény. Például egy olyan, amikor második próbálkozásra olyan szépen körbedriftelhetünk vele egy körforgalmat, ahogyan az korábban még egyszer sem sikerült. Ez pedig igazi, őszinte örömet képes az a vezető arcára varázsolni.
Az M2 motorja remekül is forog, a váltó gyorsan kapcsol, Sport+ módban pedig a hangja is megjön. A közepes fordulatszám-tartományba gázelvételre folyamatos visszadurrogással reagál, míg gázadásra érces motorhang fokozza a hangulatot. Az M4-nél így is jelentősen halkabb azért, talán egy picit túl visszafogott is, de ez ízlés kérdése.
A Comfort, a Sport és a Sport+ beállítás a hangzás mellett, a kormányszervó rásegítését, a váltás gyakoriságát, és a menetstabilizáló beállításait módosítja, a futóművet nem. Az M2-ben tehát egy fix keménységű beállítással kell együtt élni, de ez nem okozhat problémát, mert azt tökéletesen eltalálták. Egy fokkal keményebb az átlagosnál, talán kettővel is, de a hazai rossz utakon sem üt zavaróan, 370 lóerővel ez abszolút elviselhető kategória. A tapadás elképesztően jó, az autó semlegesen sodródik ha nyomjuk neki, a túlkormányzottság pedig nagyszerűen kontrollálható ellenkormányzással.
Jóval könnyebb, megbízhatóbb érzés az M2, mint az M4, amit kikapcsolt menetstabilizálóval szinte életveszélyes vezetni. Az M2 nem ilyen,ez egy könnyen uralható, és emiatt nagyon gyorsan vezethető BMW, amiben a megnövekedett biztonságérzet jóval gyorsabb tempókat is megenged egy kanyargós útszakaszon. Egyenesben sincs szégyenkezni valója az M2-nek: a 4,4 másodperces 0-100-as sprintidő ülésbe présel, és mivel van tapadás, ezt könnyen tudjuk reprodukálni, nem úgy mint az M4-ben, ahol előszeretettel lassítja a kilövést a kipörgésgátló. Szóval van erősebb, félelmetesebb BMW, de ilyen könnyen és gyorsan vezethető élményautó nincs másik a palettán. Aki nem csak a sztrádán és a Váci úton szeret gyorsan menni, annak tökéletes választás lesz az M2.
BMW M2 duplakuplungos váltóval és szóba jöhető vetélytársai – listaárak | |
---|---|
BMW M2 (370 LE) | 18 697 400 Ft |
Mercedes-AMG A 45 4MATIC (381 LE) | 14 552 510 Ft |
Értelmes áron
Ráadásul az M2 ára is jóval közelebb áll a realitáshoz, az autó itthon 17,4 millió forintról indul, és ennyiért megkapjuk azt, amiért igazi élményautó a BMW M2. Néhány biztonsági és kényelmi extrát leszámítva nincs is sok opció az M2-hez, amivel az egyik legizgalmasabb, legemberibb sportautó most a piacon. Visszafogott tempóban 12 literes fogyasztásra érdemes számítani városban, keményen hajtva 18-20 literre. És azt kell mondjuk, még ezt is megéri.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|