Röviden – Suzuki SX4 S-Cross, 2016-os modell
Mi ez? A Suzuki kompakt crossoverének kívül-belül felfrissített, korszerűsített új változata
Mit tud? Finoman nyomva a gázt takarékos, de ha kell megy is a két új turbómotorral az autó. Technikájában is, extráiban is felzárkózott a konkurenciához az S-Cross a modellfrissítéssel.
Kinek szól? A Suzuki vevőközönségét itthon a józanul választó 50+os magánvásárlók teszik ki. A komolyabb pofájú új S-Cross pont ilyen vevőknek szól – szerintünk.
Mennyi? 4,99 millió forint az egyliteres, háromhengeres motorral, 8,21 a legdrágább a Fiat-féle dízellel

A Suzuki egy esztergomi gyárlátogatásra invitálta a hazai autós szaksajtót – de nem busszal mentünk ám, hanem az új, vagy legalábbis felfrissített SX4 S-Crossokkal. A gyár pont olyan, mint volt, de az faceliftes kis crossover sokkal korszerűbb lett. És, miután élőben is megszemléltük alaposan, azt mondom: szebb is. A hivalkodó, agyonkrómozott pofa a valóságban nem durva, passzol a magasabbra emelt, markánsabb megjelenésű kocsi új karakteréhez. Ja, és a név: mivel a gyáriak is csak simán S-Crossként emlegették az autót, azt hiszem, itt az ideje, hogy soha többet ne írjuk le vagy ejtsük ki a lehetetlenül hosszú és hülye es-iksz-négy-es-krossz kifejezést. S-Cross, és kész.

Króm grillrácsos új Suzuki, két új turbómotorral! 1

Lett neki arca

Az eredeti modellről még legfeljebb annyit mondhattunk, hogy erősen emlékeztet az első szériás Nissan Qashqaira. Ez az új a masszív, függőlegesen rácsozott króm hűtőmaszkkal és a legfapadosabb alap-alapmodellen kívül minden kocsiban széria LED-es menetjelzővel inkább a faceliftes Peugeot 2008-ra emlékeztet, de egyrészt ez az az áthallás már korántsem olyan erős, mint a régi, másrészt a Peugeot 2008 is egy határozott megjelenésű, markáns pofájú autó – ahogy az új S-Cross is.

A hátsó lámpa is LED-es lett, de ami ennél is szembeszökőbb: a karosszéria másfél centivel magasabban áll a talaj felett. A 16 centis hasmagassággal sokkal komolyabb, erőteljesebb, terepjárósabb az S-Cross kiállása. Természetesen a szín- és felnilista is frissült, a négy új árnyalat közül a képeken látható indigókéket nyomják a legjobban a gyáriak. És tényleg szép is.

Az automata váltó nagyon lefojtja még a nagyobb, 1,4 literes turbómotort is

Az automata váltó nagyon lefojtja még a nagyobb, 1,4 literes turbómotort is

Követőradar és érintőképernyő

Az utastérben a Vitarából átemelt, szintén látványosabb és markánsabb, immár érintőképernyős HMI-felülettel hivalkodó középkonzol a leglátványosabb újítás. De nem csak a tapogatós fejegység, a követőradaros tempomat és a városi ütközésveszély-jelzés, automatikus vészfékezés is ott van immár az S-Crossban (legalábbis a legdrágább, GLX felszereltségben).

Jól néz ki az utastér, de a műanyagok kemények, az ajtókárpit, a középkonzol merevsége olcsóautós kategória

Jól néz ki az utastér, de a műanyagok kemények, az ajtókárpit, a középkonzol merevsége olcsóautós kategória

Akár az extralista, a motorválaszték is bővült, de ennek már nem biztos, hogy mindenki fog örülni. Az európai piacra ugyanis emisszió-csökkentési okból a Suzuki nem küldi tovább a kiforrott, nagyon takarékos, vélhetően hosszú időn át hiba nélkül szolgáló 1,6-os szívómotort. Helyette egyliteres, háromhengeres, 112 lóerős, vagy 1,4 literes, 140 lóerős benzinmotort választhatnak a vevők, illetve megmaradt a Fiat-féle 1,6 literes dízel is, 120 lóerővel.

A pici benzinmotor öt-, a nagyobb hatfokozatú kézi váltóval társul, illetve mindkettőhöz rendelhető hatfokozatú hagyományos automata is. A dízel csak hatos kézi váltóval vagy csúcsfelszereltségben hatfokozatú dupla kuplungos váltóval kapható. Összkerékhajtás (a ma szokásos, elektronikusan vezérelt központi kuplungos, automatikus rendszer) mindegyik motorhoz rendelhető.

Van egy kis PEugeot 2008 ebben a frontban, de ez nem baj, az előzőben nem volt az égvilágon semmi

Van egy kis PEugeot 2008 ebben a frontban, de ez nem baj, az előzőben nem volt az égvilágon semmi

Az S-Cross új motorjai 1.0 BoosterJet 1.4 BoosterJet
Motor 988 cm3, 3 henger, 12 szelep 1373 cm3, 4 henger, 16 szelep
Teljesítmény  82 kW (112 LE) @ 5500  103 kW (140 LE) @ 5500
Nyomaték 170 nm/2000-3500 160 Nm @ 1800-4000 (aut.)  220 Nm @ 1500
Végsebesség (kézi váltó, 4×2)  180 km/h  200 km/h
Végsebesség (automata, 4×2)  165 km/h  200 km/h
0-100 km/h (kézi váltó, 4×2)  11 s  9,5 s
0-100 km/h (automata, 4×4)  13,5 s  10,2 s
Az S-Cross tömege (kézi váltó, 4×2)  1090 kg  1150 kg
Az S-Cross tömege (automata, 4×4)  1250 kg  1290 kg
Euro-norma szerinti átlagfogyasztás (kézi váltó, 4×2)  5 l/100 km  5,4 l/100 km
Euro-norma szerinti átlagfogyasztás (automata, 4×4)  5,6 l/100 km  5,7 l/100 km

Hogy megy? Mennyi?

A menetpróba tapasztalatai szerint az S-Cross olyan autó, amelyből az egyszerűbb a jobb. A 7,71 milliós, automata, 140 lóerős, (mű)bőrüléses, nyitható üvegtetős fullos tesztautó papíron és képeken ugyan mindent tud, amit egy korszerű, erős, drága kompaktnak tudnia kell, de élőben nagyon kilóg a lóláb. A hagyományos automata nem jól működik együtt a motorral, álló helyzetből kellemetlenül erősen lő ki, menetből viszont nyúlósak a gyorsítások. Autópályán erős a kocsi, 150-ről is gyorsul(na, ha szabadna neki), de a futómű nem jön ki jól az orrnehéz testtel, ideges, imbolygós az autó. A bőr(szerű) kárpit izzasztó és nyikorgós. A napfénytető jól néz ki, de nagy tőle a szélzaj és a tokozás a hátsó fejteret nagyon leszűkíti, 181 centivel már nem bírtam hova tenni a fejem. Szóval akármilyen sok extra is volt ebben a kocsiban, nem lett belőle Mercedes.

Ellenben az egyliteres motoros, ötfokozatú kézi váltós, egyszerű szövetkárpitos, lemeztetős S-Cross nagyon tetszett. Igaz, hogy ebben 130-nál már 3000 felett forog a motor (az 1,4-essel 2500-at mutatott a műszer), de vibráció alig érezhető, a motorhang kellemes és az a pár tucat kilós súlyelőny is nagyon érződik a kocsi viselkedésén. Nemrég volt szerencsém a VW/Audi egyliteres turbómotorjához az Audi Q2-ben; a hasonló méretű S-Crossban semmivel nem tűnt erőtlenebbnek, lomhábbnak, de még zajosabb sem volt (napfénytető nélkül, persze). Persze, hogy erősebb és menőbb a gazdagon extrázott kocsi, de isten bizony az egyszerűbb, olcsóbb modellt vinném haza, ha minden nap használni kellene. Pláne, ha tankolni is nekem kell.

1,5 centivel megemelték a szabad magasságot, most 16 centi magasan hasíthat a terepen az S-Cross

1,5 centivel megemelték a szabad magasságot, most 18 centi magasan hasíthat a terepen az S-Cross

Fogyasztásról a rövid menetpróba után pontos adatokat nem tudok mondani, de nagyon hasonló körülmények között az 1,4-es automata 4×4-es kocsi számítógépe 7,5, az egyliteres, kézi váltós, de szintén összkerekes autó 5,6 litert mondott 100 kilométerre. Ha a kisebb motor számítógépe nem hazudott, akkor valóban nem veszteség a mesésen takarékos 1,6-os szívómotor eltűnése; ennyire keveset azzal nem nagyon lehet összehozni, összkerékhajtású kocsiban.

Az autó áráról a lenti táblázat segít tájékozódni. Az S-Cross felszereltségi szintje meglepően magas, az abszolút belépő modell GL is tempomatos, klímás, de 1,4-est vagy dízelt nem is lehet kulcs nélküli nyitás-indítás, ülésfűtés, automata klíma nélkül venni. A GLX csúcskivitel a navival, komplexebb hifivel és a követőradarral, no meg a szép, de nem túl kellemes bőr-műbőr kombinációjú kárpittal tud többet a GL+-nál.

Látványos, hangulatos, de zajos tőle a kocsi

Látványos, hangulatos, de zajos tőle a kocsi

Néhány S-Cross változat listaára 1,0 Boosterjet 1,4 Boosterjet 1,6 dízel
GL 4×2 kézi váltós 4.990.000 Ft
GL+ 4×2 kézi váltó 5.310.000 Ft 5.610.000 Ft 5.910.000 Ft
GL+ 4×4 kézi váltó 5.910.000 Ft 6.210.000 Ft 6.510.000 Ft
GLX 4×4 automata váltó 7.710.000 Ft 8.210.000 Ft

(Megjegyzés: a cikk illusztrálásához a Suzuki gyári sajtófotóit használtuk, mert a saját képeim odavesztek egy SD-kártya halála folytán. Pedig még videók is voltak rajta az esztergomi gyárban hegesztő robotokról. Kedves olvasók – ne vegyetek olcsó SD-kártyát! – a szerző)