Röviden – Porsche 911 Carrera 4S | |
---|---|
Mi ez? | A Porsche ötven éven át csiszolt sportautójának, a 911-esnek legújabb – turbómotorokkal szerelt – generációja |
Mi tud? | Kényelmes autóként működni a mindennapokban, fenevaddá válni a versenypályán |
Mibe kerül? | 40 077 086 Ft a kéziváltós Carrera 4S alapára, de minden fillért megér |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki szereti |
Világosan emlékszem arra, mikor szabadult rám a szűnni nem akaró Porsche-őrület. Biztos vagyok benne, hogy 2000-ben szippantottam be abból a dobozból, amin egy szürke 911 száguldott át a zöld hídon. Nem mellesleg volt ebben a hatásos grafikai munkával ellátott csomagolásban egy CD is, a Need for Speed Porsche 2000-é, aminek segítségével megszámlálhatatlan időt vettem el az életemből. Néha el sem tudtam volna képzelni jobb kikapcsolódást annál, minthogy a pixelekből kirakott 911-est fűzzem át a pireneusi pályán.
A világ legszerencsésebb autóbolondjának éreztem magam, amikor biztossá vált, mindezt átélhetem a valóságban is a turbós motorokkal frissített 991.2-es kódjelű 911-esben ülve. Ráadásul egy eddig ilyen szempontból ismeretlen vonalon, az etyeki borvidéken. De vajon megér egy autó 16 évnyi várakozást?
Már több, mint fél évszázada gigantikus mérnökhadak dolgoznak a Stuttgart környéki fejlesztő falanszterekben azon, hogy a Porsche legfontosabb autója, az egész palettát meghatározó 911-es minden tekintetben kitűnő termék legyen. Messziről indultak, hiszen az első változatokkal nem feltétlenül nyerték el mindenki tetszését. Kezelhetetlen, furcsa balanszú gépeknek írták le őket, ennek ellenére voltak, akik éppen azért imádták, mert rá kellett érezni erre a formátumra, hogy élvezetes legyen. Ezzel szemben mára pedig eljutottak arra a szintre, hogy nem tudjuk elképzelni, mi lehet majd ennél is zseniálisabb a következőn.
Pontosan ezt sugallja az 1959-ben papírra vetett, semmivel össze nem téveszthető formavilág, amit azóta csak az adott korszakhoz frissítenek hozzá. Legutóbb LED-ek kerültek a csomagtérfedél fölé magasodó, kerékjárati ívekben lakó fényszórókba. Még volt lendület, addig a hátsó lámpákat is divatosabb három dimenziós formába öntötték. A Carrera 4 és 4S változat esetében ráadásul egy szakadatlan piros csík húzódik át teljes szélességében az autón. Ez a határozott vörösen izzó vonal este iszonyatosan látványos, nappal pedig méginkább hangsúlyozza az irdatlanul széles – az összkerekes verzió esetén 5 centivel terebélyesebb – fart. Ez az a domborulat, amiért a szokásosnál is gyakrabban érdemes rápillantani a kétszárú tükrökre.
Hatalmasat nőtt a 991-es kódjelű legújabb generáció, a tengelytáv szabad szemmel is látható gyarapodását halványan sem érezni a hátsó sorban. Leginkább akkor volt feltűnő, amikor a műszerfal képhez betömködtem magam a hátsó szükségülésekre, ahol sem fejtér, sem lábtér nem állt rendelkezésre. Tényleg csak arra való, hogy hidegebb téli napokon legyen hová hátradobni a kabátot. Viszont ez a kutyát sem érdekli, mert a legjobb hely egy sorral előrébb van.
A vezető körül ugyanis minden tökéletes helyen van ahhoz, hogy hibátlan legyen az élmény. Alacsonyan van a kiváló tartást biztosító, feláras sportülés, tényleg szinte már a földön, így a lábak csaknem egyenesen futnak a pedálokhoz, ezzel szemben a kardánalagút magasan húzódik, a váltókar kellőképpen közel esik a függőlegesen álló kormányhoz. Ez ideális pozíció ahhoz, hogy az ajtó becsukása után a hipotalamus hordószámra termelje az endorfint.
Döbbenetesen patent az egész utastér kidolgozási minősége, el tudom képzelni, hogy egy árva kárpitbolhán sem mutatkozik meg a spórolás jele és keresve sem találnék sorjás műanyagot. Már csak azért sem, mert ablakvonalig minden finom bőrbe van varrva – onnantól felfelé pedig alcantarába húzva -, méghozzá eddig nem látott precizitással. A legeldugottabb helyen is kiváló minőségű a cérna, emellett tökéletes ritmusban követik egymást.
Elmaradhatatlan porschés elem a versenysport aranykorát idéző bal oldalra helyezett gyújtáskapcsoló, amibe már nem hagyományos kulcsot csúsztat a szerencsés teremtmény, hanem egy stilizált 911-est. Bevallom őszintén, hogy a vezetés mellett egy árva percig nem érdekelt a fedélzeti rendszer, ami a szellőzőrostélyoktól a középkonzol aljáig érő, feltűnően gyors reagálású érintőképernyő mögött van. Ránézésre temérdek gomb található az ember keze alatt, ezekből azonban mindössze hármat használtam, a klímáét, a kipufogó felhangosítására szolgálót és a kormányon lévő Sport Response névre hallgatót. Utóbbi a stopperórával együtt a Sport Chrono csomag része és megnyomása után 20 másodpercre betekintést enged a pokol mélyére, közben pedig nagy dózisú adrenalinnal önt arcon. Ebben a szűk fél percben az örömtartományba pörgeti a turbót és mindent az eszelős gyorsulásnak rendel alá a 911-es.
Adatlap
Porsche 911 Carrera 4S
Motor | 2981 ccm, turbós, 6 hengeres boxer benzinmotor |
Teljesítmény | 420 lóerő (@6 500) |
Nyomaték | 500 Nm (@1 700-5 500) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 3,8 mp (Sport+ módban) |
Végsebesség | 303 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | Kit érdekel? |
Listaár: | 40 077 086 Ft |
Kiváló tettestársnak bizonyult a törvénytelen élvezetekkel gazdagított huligánkodásban a frissítéskor bekerült 2951 köbcentis lökettérfogatú hathengeres boxermotor, amiben az elvesztett hengerűrtartalmat két turbófeltöltővel pótolták. Ettől valamicskét veszített a vérpezsdítő reszelős, tömött darázsfészek hangból, viszont a hatékonyabb működésen túl rendelkezésünkre áll 500 Nm aszfaltszaggató nyomaték 1 700-as fordulattól egészen 5 500-ig. Mivel a 420 lóerős maximális teljesítményt viszont 6 500-nál adja le, könnyen megfejthető, hogy a fordulatszámmérő melyik oldala a legalkalmasabb arra, hogy mocskosul jó móka legyen a Porsche-vezetés.
Mint a villám, úgy dobálhatjuk a fokozatokat a 7 sebességes duplakuplungos váltó (PDK) kormány mögötti füleivel, közben pedig lelkesen durrog mögöttünk az opcionális sportkipufogó. Teljes mértékben biztos vagyok benne, hogy a PDK semmit nem von le az élményből, ráadásul manuális módban valóban az ember kezébe adja az irányítást. Bizony, akár hétezerig is lökheted a mutatót. Igazi varázslat a sportosan kemény futómű, ami a leghitványabb minőségű úton sem bizonytalanodik el, nem üt fel és szét sem esik. Mintha egyesével éreznénk a kerekek soha meg nem szűnő tapadását az aszfalton. A gép részének lenni lenyűgöző érzés!
Persze, miközben a pilóta önkéntelenül visong a kipufogó recsegésétől, szorgos bitek ezrei végeznek kemény elemző és döntéshozó munkát a hajtásláncban. Az elektronikusan vezérelt összkerékhajtás – és a vele csokorban kapott aktív felfüggesztés – észrevétlenül dolgozik és miközben a kormány mögött a világ urának érezzük magunkat, mert megrebbent a feneke a kinézett íven. Irtózatosan jó humorérzéke van, pontosan tudja, hogy melyik szituációban engedhet a csábításnak és mikor rakjon alánk döbbenetes stabilitást a legravaszabb ívű kanyarban is. Lehet ezt még fokozni az extralistán található aktív hátsókerék-kormányzással is, ami a GT3-asból származik és a szokott módon alacsony tempónál az elsőkkel ellentétesen, nagy sebességnél pedig azokkal megegyező irányba fordítja el pár fokkal a kerekeket. A kormányzást csendben villanyszervósra cserélték, de még így is megmaradt olyan kommunikatívnak, hogy tenyerén érzi az ember, hány kavicsot söpörtek hátra a Pirelli P Zero-k.
Rendkívül szimpatikus a Porschéban, hogy örökre száműzték belőle a negatív felhasználói élményt, kiváló példa erre a menő Launch Control. A BMW-kkel szemben itt nem kell fél órára lehetetlen mélyre süllyedni a menüben ahhoz a megalázó pillanathoz, hogy aztán kiírja nekünk a műszerfalon, hogy legyünk szívesek továbbra is nyugton hagyni a Launch Controlt. A szüntelen, tüdőrepesztő gyorsulást produkáló rajtautomatika előhívásához a 911-esben mindössze annyi a tennivaló, hogy a kormányon lévő kapcsolót áttekerjük Sport+ állásba és mindkét pedált koppanásig tapossuk, majd a fékről leugorva máris a horizontra lőjük magunkat. Bármennyiszer. Döbbenet.
Minden pillanat mámorítóan csodálatos a 911 Carrera 4S-ben, mert nincs még egy ilyen hétköznapokban is kiválóan használható négykerekű, aminek minden porcikájából ennyire töményen árad a precizitás. A 911-es a galaxis legkeményebb versenypályáin edződött és istenként tisztelt pilótákat repített a dobogó legfelső fokára. Tízből kilenc gyerek még akkor is visítva ugrándozza körbe, ha csak az apja látott ilyet valaha és ez nem véletlen. Mert a 911 nem más, mint A Sportautó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|