Röviden – Peugeot 2008, 2017-es modell | |
---|---|
Mi ez? | A Peugeot kis szabadidő-autójának 2016-ban felfrissített változata |
Mi tud? | Csinos, praktikus, mint eddig, csak egy kicsit markánsabb az arca és korszerűbb az extralistája |
Mibe kerül? | A 2008 legolcsóbban 82 lóerős 1,2 literes szívó benzinmotorral, akcióban használtautó-beszámítással most 3,68 millió forintért rendelhető meg. A legmagasabb, Allure felszereltségű tesztautó listaára 120 lóerős, 1,6-os dízelmotorral 6,02 millió, autóbeszámítással 5,6 millió forint |
Kinek jó? | Dízelmotorral univerzális, praktikus autó, bárki boldog lesz vele, akinek tetszik a forma. Az emelt hasmagasság előny, ha földút vezet a telekre |
2013-ban kezdte gyártani a Peugeot a 2008-ast. A fejlesztés során már ők is tudták, hogy oda kell figyelni, fontos modell lesz ez, hiszen a városi kis szabadidőautók nagyon divatossá váltak az elmúlt hét évben. A 2008 a globális trendnek megfelelően igazi világautó lett, a francia üzemen kívül Brazíliában és Kínában is gyártják.
Ennek megfelelően oda is figyeltek nagyon, és nem is rontották el. A forma csinosra, ugyanakkor felnőttesre, nagyautósra sikeredett. Az i-Cockpit műszerfallal (alacsonyra helyezett, picike kormány, fölötte magasan a széles műszeregység, középen nagy érintőképernyős HMI) a beltér egyszerre lett izgalmas, korszerű és pözsós. A motorválasztékban pedig már a kezdetektől ott voltak a kis benzinmotorok, turbóval is, anélkül is, és persze a drágább, de takarékos, jól bevált 1.6 HDI is választható volt a kocsihoz.
A kocsi jól fogyott (jól fogy most is), az első teljes év sikerét nem követte visszaesés az értékesítésben. A Peugeot nem is kockáztatott, épp csak a minimumra szorította a termék-életpálya félidején esedékes modellfrissítést. A lényeg a krómozott, felnőttes új pofa:
Új pofa: jobban passzol a vevőkhöz
A 2008-as a Peugeot számára is váratlan módon nem csak az elsődlegesen megcélzott vevőkörnek, a fiatal városiaknak tetszett meg. Főleg Európa keleti vidékén, így nálunk is nagyon sok kifejezetten idős autóvásárló látta meg ebben a magas, külméreteihez tágas, kényelmes és jó áron kínált autóban azt, amit keresett.
Valahogy úgy sejtem, nekik fog mostantól még jobban tetszeni a gazdag krómozással, szigorúbb megjelenéssel bíró új változat. A forma komolyítása ugyanakkor alighanem az egyre inkább mérvadó kínai piac vevőinek is bejöhet.
Utastér
A szövet-bőr kombinációjú kárpitozással készült sportülés nagyon feldobja az utasteret, de jó tudni, hogy ez csak az Allure kivitel privilégiuma. A pici kormányos műszerfal sokaknak bejön, tapasztalatom szerint viszont sokan annyira idegenkednek ettől a megoldástól, hogy sose vennének új kis Peugeot-t. Pedig ez a megoldás nagyon praktikus: a ma már teljesen triviális szervóval tök felesleges nagy kormányt rakni a kocsikba – a magasra helyezett műszerek pedig kis szemmozgással, kis fókuszváltással leolvashatók, vezetés közben kifejezetten pihentető a klasszikus kormányon átleséshez képest.
A hátsó traktus lapos padja megkönnyíti a gyerekülések elhelyezését. A helykínálat széltében-hosszában kisautós, ami a mai kisautóknál egyáltalán nem rossz. A fejtér az elhúzható rolós üvegtető (165 ezer forintos extra) alatt is elegendő. A csomagtartó 350 literes, ami viszont már cseppet sem kisautós méret – a síkba fektethető hátsó támlákkal pedig 1194 literes puttonnyal kiváló alkalmi áruszállító is lehet a mindössze 4,16 méter hosszú crossover.
Milyen vezetni?
Sok apró ergonómiai idétlensége és a világ többi autójához képest teljesen új kormány-műszerfal koncepciója miatt a 2008 akár idegesítő, megszokhatatlan kocsi is lehetne, de nem az. A rossz kilátást, a napsütésben erősen melegedő utasteret, nem igazán logikus működésű érintőképernyős menürendszert simán meg lehet bocsátani ennek a kis kocsinak, valahogy nem lehet rá haragudni. Még a legbénább hülyesége, a képtelenül jobbra került ötödik fokozat nehéz kapcsolhatósága (mintha a váltókar ilyenkor egy másik kocsiban lenne) is megszokható. Csak a franciák képesek arra, hogy olyan kocsit építsenek, amelynek ennyi mindent ilyen könnyen megbocsát az ember.
Adatlap
Modell
Motor | 1560 cm3, négyhengeres, 8 szelepes turbódízel |
Teljesítmény | 88 kW (120 LE) @ 3500 |
Nyomaték | 300 Nm @ 1750 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 s |
Végsebesség | 192 km/h |
Fogyasztás (vegyes, tesztérték) | 5,5 l |
Listaár: | 6 020 000 |
A dízelmotor egy ilyen kis autóban mindig sokat dob a hangulaton. A nagy nyomatékkal mindig lendületesen lódul meg a kocsi, még bőven a legális autópálya-tempó felett is van tartalékunk. A kézi váltó fokozatai jó hosszúak, illeszkednek a motor karakteréhez.
A ráncfelvarrással a Peugeot szerint a futómű is feszesebb, közvetlenebb lett. Szerintem is: ezt a 2008-ast jóval nagyobb élmény nagy lendülettel bedobni egy-egy kanyarba, mint az előző változatot volt.
Leginkább csak parasztvakításnak jó, szökőévente egyszer jelenthet valamiféle segítséget éles helyzetben a Grip Control, a menetstabilizáló elektronika trakciót javító kis programtárcsája. A szolgáltatás csak kézi váltóval rendelhető, és tekergetésével köves vagy havas talajra érkezés esetén azt az illúziót kelti a sofőrben, hogy igazi terepjáróban ül. Pedig nem. A 2008-as nem készül összkerékhajtással.
A kocsi normál üzemben, kiegyensúlyozott sztráda-város-országút kombinációban nem sokkal kért többet öt liternél százon: a benzinkútnál 5,5 literes átlagot számoltam. Ha kicsit odafigyelek, gond nélkül lenyomom öt alá, ami egy ilyen magas bódénál azért szép teljesítmény.
Kinek ajánljuk?
Manapság minden magára valamit is adó tömeggyártó készít szubkompakt crossovert, ennek megfelelően a 2008-as igencsak erős mezőnyben indul a vevők megnyeréséért. Az alábbi táblázat is csupán néhány potenciális alternatívát sorol fel a sok-sok konkurens modell közül:
A legmagasabb felszereltségű dízel, kézi váltós Peugeot 2008 és versenytársai – listaárak, forintban | |
---|---|
Suzuki Vitara GLX 1.6 dízel (120 LE) | 6 410 000 |
Fiat 500X 1.6 MultiJet Cross (120 LE) | 6 115 000 |
Opel Mokka X 1.6 CDTI Innovation (136 LE) | 7 240 000 |
Nissan Juke 1.5 dCi Tekna (110 LE) | 6 474 000 |
Renault Captur dCi 110 Night and Day (110 LE) | 5 999 000 |
Honda HR-V 1.6 i-DTEC Excecutive (120 LE) | 8 079 000 |
Ssangyong Tivoli 1.6 e-XDI TLX Plus (115 LE) | 6 790 000 |
Peugeot 2008 1.6 HDI Allure (120 LE) | 6 020 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|