Röviden – Renault Megane Grand Coupe | |
---|---|
Mi ez? | A negyedik generációs – 2016 óta létező – Renault Megane négyajtós, szedán változata |
Mit tud? | Nagyautós kényelmet kínál jó vezetési élmény mellett. Motorjai takarékosak, sokféle kényelmi és vezetéstámogató extrával szerelhető fel |
Mibe kerül? | A cikk megjelenésekor a Megane GrandCoupé ára nem ismert. De valamelyest drágábbnak ígérkezik a Berline és a kombi modelleknél |
Kinek jó? | Azoknak, akik a szedán karosszériatípust kedvelik, kényelmes, tágas autóra vágynak |
A ferdehátú és a kombi mellé megérkezett a Renault Megane négyajtós változata, a GrandCoupé. A modellt azokra a piacokra szánja a Renault, ahol a szedánoknak még megvan a státuszszimbólum jellege, így Törökország, Bulgária, Tunézia, Ukrajna stb. mellett Magyarországon is árulják majd, de Németországban, Franciaországban például nem kérték a kereskedők. Lengyelországban – ahol szintén piacra kerül – próbáltuk ki a Megane-család új karosszériaváltozatát.
Külső
Le sem tagadhatná rokonságát a többi Megane változattal a GrandCoupé, hiszen a B oszlopig ugyanúgy néz ki, mint azok. Ugyanolyan lámpák, hűtőmaszk, és azonosnak tűnnek a karosszériaelemek is. A kasztni közepétől persze más a kocsi, hiszen a tetőív máshogy fut hátra, de a hátsó lámpáik már hasonlóak. A GrandCoupé elegáns formájú limuzin, feltűnőségét nem a karosszéria letisztult íveinek, sokkal inkább a LED-es helyzetjelzőknek köszönheti, amelyek talán a legizgalmasabbak a tömeggyártók modelljei között. Elöl a hatalmas C-ket, illetve hátul a csíkszerű formát, messziről azonosítani lehet. A fényszórók felárért LED-del világítanak.
Ahogy a többi Megane, úgy a GrandCoupé is a Renault CMF C/D platformjára építkezik, így a futómű és a motorválaszték is azt követi. A szedánhoz a kombi padlólemezét vették alapul, amelynél a tengelytávolság négy centivel hosszabb, mint a ferdehátúnál, azaz 2711 milliméter. Összességében a GrandCoupé a leghosszabb a három változat közül, 4632 mm (Berline 4359, GrandTour 4626 mm). Bár nem a Fluence utódjának szánják, azért érdemes megjegyezni, hogy az 4618 mm hosszú volt 2702 mm-es tengelytávolsággal.
A kocsi mérete követi a konkurenciáét, a még kapható előző Opel Astra szedán például 4658 mm, a Ford Focus szedán 4538 mm, a Volkswagen Jetta 4659 mm, a Toyota Corolla 4620 mm, a Škoda Octavia 4659 mm hosszú. A Renault azonban veri ezeket tengelytávolságban, így nem meglepő, hogy az utastere igen tágas.
Belső
Adódik a kérdés, ha ilyen a tetőív és egyes piacokon GrandCoupénak hívják (van ahol Sedan), akkor miért nem ötajtós? A Megane családért felelős projektfelelőst meg is kérdeztük róla, aki elmondta, hogy a fő piacokon – mint pl. Törökország – a szedán három dobozból áll, így nemcsak a motortér különül el az utastértől, de a csomagtartó is egyértelműen. Vagy röviden: a vevők akarják. Pedig mennyivel praktikusabb lenne ötajtósként.
Mindenesetre a csomagtartó kellően tágas, 550 liter igazán imponáló, főként, hogy nem teleszkópok nyitják a csomagtérajtót, hanem hagyományos zsanérok, amelyeket bedobozoltak, így jócskán vesznek el helyet. Ez az érték 20 literrel több a Fluence-énél és a kategória legjobbja.
Természetesen belül is a többi Megane-ból megismert formák köszönnek vissza, ami mint tudjuk, sok azonosságot mutat a Talismanéval. Ennek megfelelően változtatható képű műszeregység néz szembe a sofőrrel, a középkonzolt pedig 8,7 colos érintőképernyő uralja. Ha ez nem volna elég, felárért headup-display is kerülhet a vezető elé. A központi képernyő menüje gyorsan tanulható, ám működését az teszi igazán jóvá, hogy nem mindent zsúfoltak bele, így vannak fontos gombok, amelyek mindig elérhetők és a klíma is valódi kapcsolókat kapott.
Az anyagminőség jó az utastérben, az összeszerelés is szinte hibátlan. A pontos illesztések mellett kissé fura a műszerfal és az ajtó találkozásánál lévő ujjnyi rés. A kormány és vezetőülés is tág határok között állítható. Érdemes jobb oldalra is megrendelni az ülésmagasság-állítást, mert e nélkül az alapbeállítás elég magas. Az ülések inkább puha tömésűek, de a nagy oldaltámaszok kanyarban megtartják a testet.
A kupés tetőívvezetés miatt figyelni kell a be-, illetve kiszállásnál a hátsó üléseknél, de ha bent vagyunk, akkor már kellően tágas a hely. A hosszabb tengelytávnak hála, hátul elég nagy a lábtér felnőtteknek is, és 180 centis magassággal a fejtér is elég.
Motor
Kétféle dízel- és három benzinmotorral kezdődik a Megane GrandCoupé pályafutása. Benzinesből 1,6 literes szívó (115 LE) és 1,2-es turbó (130 LE) választható, előbbi öt, utóbbi hatfokozatú manuális váltóval, vagy fokozatmentes, illetve hétsebességes duplakuplungos automatával. Dízelből 1,5 és 1,6 literes hengerűrtartalmú változatok szerepelnek a kínálatban, a kisebb 90 és 110, a nagyobb lökettérfogatú 130 LE teljesítménnyel. Mindegyikhez hatfokozatú manuális sebességváltó jár, felárért a 110 lóerőshöz 6 fokozatú duplakuplungos automata is kérhető.
Mi a 110 lóerős és 130 lóerős dízeleket próbálhattuk a nemzetközi bemutatón. A gyengébbik elsősorban azoknak való, akik nyugodt vezetők és értékelik a takarékosságot. Hétköznapi felhasználásra teljesen elég a motor 260 Nm nyomatéka, országúti előzések és autópályán a 160-as tempó sem gond. A tesztútvonal igazi vegyesvágott volt, autópályával, országúttal és várossal, ahol a kocsi ezzel a motorral 5,1 literes átlagfogyasztást produkált.
Ehhez képest az 1,6-os dízel 5,7 litert gurított le száz kilométerenként hasonló körülmények között, amiben benne van az is, hogy sokkal jobban csábít a dinamikus vezetésre. Ez a motor ugyanis jóval erősebb és biztat rá, hogy forgassa a vezető. Kifejezetten jó vezetési élményt nyújt. Vagyis hasonló visszafogottsággal, akár ugyanannyit is fogyaszthatna.
Műszaki adatok:
145/4000
SCe115 | SCe115 CVT | Energy TCe 130 EDC | Eneregy dCi 90 | Eneregy dCi 110 | Eneregy dCi 110 EDC | Eneregy dCi 130 | |
Hengerűrtartalom (ccm) | 1598 | 1598 | 1198 | 1461 | 1461 | 1461 | 1598 |
Teljesítmény LE /ford. | 115/5500 | 115/5500 | 130/5000 | 90/4000 | 110/4000 | 110/4000 | 130/4000 |
Nyomaték Nm/ford. | 140/4500 | 140/4000 | 150/3500 | 220/1750 | 260/1750 | 250/1750 | 320/1750 |
Gyorsulás 0-100 km/h/mp | 11,8 | 13,2 | 10,9 | 13,7 | 11,6 | 12,5 | 10,5 |
Végsebesség/ km/h | 190 | 180 | 200 | 176 | 190 | 190 | 201 |
Átlagfogyasztás/ l/100 km | 5 | 5,2 | 4,7 | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
*Jelölések: SCe – szívó benzinmotor, TCe – turbós benzinmotor, dCi – turbódízel, CVT – fokozatmentes automata váltó, EDC duplakuplungos automata váltó
Vezetés
Amiért azonban összességében a gyengébb autót volt kellemesebb vezetni, azok a kerekek. Az erősebb modellen 18, a gyengébben 17 colos gumik voltak. Utóbbi természetesen nagyobb oldalfallal, amivel a kocsi – a magyarhoz hasonlító lengyel utakon – szinte minden úthibát szépen kiszűrt, csupán tompa puffanás jelezte meglétüket. A peresebb abronccsal viszont már az utasok és a kasztni is megérezte a töréseket, bordákat. Jó úton, kanyarban persze sokkal stabilabban fordult vele a kocsi.
A Megane-hoz is elérhető a többi Renault-modellben meglévő Multi-sense rendszer, amellyel személyre szabható a gázreakció, a kormányrásegítés mértéke, az automata váltó gyorsasága, de variálható a műszerfal színe és a motorhang is. Van Komfort, Sport, Eco, Neutral, illetve az egyénre szabható Perso. Leginkább a kormányrásegítés csökkentése jött jól, mert a semleges állapotban túlzó, sportban viszont jobban illik a kormánymű direktségéhez. Az autó gyenge pontja egyértelműen a váltókar, amely akadozva és kissé hosszú úton jár.
Sokféle vezetéstámogató rendszer elérhető a GrandCoupéhoz, így adaptív tempomat, aktív vészfékező rendszer, sávelhagyásra figyelmeztetés, követési távolság figyelés, közlekedési tábla felismerő, holttérfigyelő, fáradtságra figyelmeztetés, tolatókamera, automatikus fényszóró, automata parkolórendszer is segítheti a vezetőt.
Költségek
Jelenleg kétfelé oszlanak az alsó-középkategóriás szedánok, hiszen a már korábban említett Astra, Focus, Jetta, Corolla, Octavia mellett az utóbbi időben elsősorban az olcsóbbnak szánt négyajtósok jelentek meg a piacon, így a Peugeot 301, Citroën C-Elyse, Fiat Tipo. Utóbbiaknál egyértelműen sokkal kifinomultabb, igényesebb a Megane, ami minden bizonnyal látszani fog az árcédulán (még nincs pontos ára). Ugyanakkor a Fluence ára után kérdés, hogy hajlandóak-e a Renault vevői egy vélhetően érezhetően nagyobb összeget fizetni ezért a kocsiért.
Én személy szerint a Talisman helyett is ezt választanám. Igaz, hogy méretéből adódóan az utastér szűkebb, de annyival nagyobb élményt nyújt a Megane vezetése, ami szerintem megéri.
A Renault Megane GrandCoupe és vetélytársai közepes felszereltséggel – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Astra 1.6 (115 LE) Enjoy | 4 740 000 |
Ford Focus 1.6l Ti-VCT (125LE) Technology |
5 310 000 |
Volkswagen Jetta 1.4 TSI (125 LE) Comfortline | 5 688 560 |
Skoda Octavia 1.4 TSI (110 LE) Ambition | 6 310 860 |
Toyota Corolla 1.6 Vavematic (132 LE) | 5 790 000 |
Renault Megane GrandCoupe 1.6 SCe (115 LE) | Nem ismert |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|