Röviden – Citroën Jumpy M – Club | |
---|---|
Mi ez? | 2016 elején mutatkozott be a családi egyterűként és városi áruszállítóként is használható harmadik generációs Jumpy. A kis teherbírású modellt a Peugeot Expert és Toyota Proace néven is forgalmazzák. A Citroen kínálatában pedig gyakorlatilag a Jumper kistestvérének tekinthető. A Jumpy háromféle változatban készül, van belőle XS, M és XL. |
Mi tud? | Elnyel két euro-raklapot, oldalajtója lábbal is nyitható lesz. |
Mibe kerül? | Októberben kedvezményesen az XS 5 651 500 Forintba kerül. Később várhatóan közel egymillióval többet kell kicsengetni az XS-ért. |
Kinek jó? | Kis- és közepes vállalkozásoknak városi, vagy regionális áruszállításra. Ideális jármű lehet csomagküldő cégeknek, de akár szervizkocsiként is bevethető. |
Még áprilisban tapogathattuk meg élőben a PSA-együttműködésben készülő új furgonokat. Már akkor nagyon kíváncsiak voltuk az első tesztautóra, a sors azonban úgy hozta, hogy először a japán testvérmodellt, a Toyota Proace-t vihettük el menetpróbára. Az eltérő hűtőmaszkkal rendelkező „japán” furgon jó benyomást tett, ezért az új Jumpy tesztjénél titkon arra voltam kíváncsi, mennyivel lesz jobb az eredeti, francia változat. Az új Jumpy-t egy hétig nyúzhattam, leginkább városon belül.
Külső
Szerkesztőségünkhöz az M méretű áruszállítós változat érkezett. A Jumpy formaterve szervesen illeszkedik a Citroen kínálatába, hiszen megkapta a márkára jellemző jellegzetes hűtőrácsot, emellett lökhárítója is összhangban van a cég jelenleg kapható modelljeivel. Az M 4,9 méter hosszú; 1,6 méter széles és 1,9 méter magas és a kialakítás szempontjából a klasszikus melós-furgon vonalat képviseli. Elöl három munkás (1+2 ülés) fér el kényelmesen, a rakteret és az utasteret pedig feketére fújt fémfal választja el egymástól.
A be- és kipakolásra a jármű jobb oldalán lévő elektronikusan működtethető tolóajtó, valamint a hátsó, kétszárnyú ajtó áll rendelkezésre. Érdekesség, 2016 decemberétől az ügyfelek lábbal működtethető tolóajtóval is rendelhetik a Jumpy-t. Ennek köszönhetően a hátsó lökhárító jobb oldali sarka alatt elhúzott lábfejjel automatikusan kinyitható az oldalsó tolóajtó.
Belső
A jármű utastere a szürkés-, fekete árnyalatú műanyag burkolatok ellenére igényes hatást kelt. A vezetőülésen és az üléspadon alkalmazott szürkés műbőr pedig kellemes tapintású és nem áraszt kellemetlen szagot. A műszerfal kialakítása és elrendezése teljesen megegyezik a Toyota Proace-ben lévővel, de a tárolórekeszek száma és kialakítása is ugyanolyan. Ilyen téren tehát nem hozott semmi meglepetést a Jumpy. Igaz, a kesztyűtartó és a műszerfal alatt plusz tárolópárkányokat alakítottak ki, melyeken kisebb-nagyobb tárgyak, például tollak, vagy kulcsok tarthatók.
A fedélzeti számítógép, valamint középső konzolba épített 7 colos érintőképernyős menürendszer magyarul kommunikál, de ugyancsak a nyelvünkön szólal meg a navigációs rendszer is. Ennek előnye nyilván nem szorul bővebb kifejtésre, az viszont igen, hogy milyen előnyökkel bír az információs és szórakoztató központ. Ezen akár kedvenc rádió csatornáinkat is összeválogathatjuk, emellett innen irányíthatjuk telefonhívásainkat (plusz a kormánykerékről) is.
A Jumpy M-ben a Moduwork üléspadnak köszönhetően 5,1 köbméteres raktér áll rendelkezésre, mely 2 euro-raklap elnyelésére alkalmas. Hasznos terhelhetősége pedig akár az 1400 kilogrammot is elérheti. De vajon mi köze az üléspadnak a raktérhez? A PSA konszern olyan, a vezető mellé beépíthető kétszemélyes ülőalkalmatosságot fejlesztett ki, mely alá pluszban még el lehet rejteni ezt-azt. Az elrejtés alatt nem a vámköteles áruk eltüntetése értendő, hanem kisebb-nagyobb holmik ötletes elhelyezése. Az üléspad alatt található hely egy lehajtható ajtóval összeköthető a raktérrel, így akár hosszabb dolgokat, például léceket, polcelemeket, vagy függönykarnist is szállíthatunk a furgonban így „megnyújtva” az M méretet.
Persze, azért ezzel a lehetőséggel módjával kell bánni, mert nagyon hülyén néz ki, amikor egy kis furgonba olyan hosszú dolgokat préselnek be, hogy már a hátsó ajtókat sem tudják becsukni. A Moduwork üléspad további előnye, hogy a középső ülőhely háttámlájából munkapad hajtható le, melyen akár jegyzetelhet is a sofőr.
Motor
Adatlap
Citroen Jumpy XS 2.0 HDi
Motor | BlueHDi dízelmotor |
Teljesítmény | 120 LE/90 kW |
Nyomaték | 340 Nm (2000 ford/perc) |
Károsanyag-kibocsájtás | 139 g/km CO2 |
Végsebesség | 140-155 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,3 l/100 km |
Listaár: | 5 561 500 Ft (induló ár) |
A tesztautóban kétliteres, 120 lóerős, soros elrendezésű BlueHDI dízelmotor dolgozott, melyhez egy hatfokozatú, mechanikus sebességváltó csatlakozott. A dízelmotor rendkívül dinamikusan mozgatta a járművet és a városban megengedett legnagyobb sebesség elérését is játszi könnyedséggel teljesítette. Nagyobb sebesség tartományokban már kevéssé volt látványos a gyorsulás, a 22. kerületben található 7 úton felfelé viszont jól vette az emelkedőt. A visszagurulás-gátlónak köszönhetően ugyanakkor a meredek emelkedőkön sem kell félni az elindulástól.
Vezetés
A jármű nagyon jól manőverezhető városban, szervója személyautókat meghazudtoló könnyedséggel működik. A széles 2,95 méteres tengelytávnak, valamint a relatíve kicsi 88 centiméteres túlnyúlásnak köszönhetően még éles szögben is nagyon könnyű kanyarodni vele. Fordulóköre járdák között 11,3 méter, ami kiemelkedőnek tekinthető ebben a szegmensben.
Könnyű manőverezhetősége a tolatási műveletekre is igaz, de zavaró, hogy a sofőrnek gyakorlatilag csak a tolatóradarra kell hagyatkoznia a középső visszapillantó tükör hiánya miatt. Ebből a szempontból jobban tetszett Toyota megoldása – szintén zárt falú, furgonos kivitelnél -, mely a középső visszapillantó tükörbe építette a színes tolatókamerát. A jövendőbeli üzemeltetőknek ezért érdemes lehet megfontolni a tolatókamerát, hiszen mindig akadhatnak olyan objektumok, melyeket a lökhárítóba épített szenzorok nem feltétlenül vesznek észre.
A Jumpy utastere rendkívül jól hangszigetelt, alig hallani valamit a motorból, futóműve csendes, rugózása kellemes, szinte alig érzi meg a budapesti utak egyenetlenségeit. A gyári adatok szerint az erőforrás fogyasztása 6 liter/100 kilométer városban, nekem ennél valamivel nagyobb, 7,3 l/100 kilométeres átlagfogyasztás jött ki. Igaz, a nappali órákban többször előfordult, hogy használni kellett a klímát a viszonylag meleg őszi időjárás miatt.
Költségek
A Citroën a Jumpy Confort XS-re ( tehát a legkisebb változatra) közel egymillió Forintos kedvezményt ad, így október végéig 5 561 500 Forintot kell kicsengetni érte. A rendelhető extrák listája bőséges, hiszen adaptív sebességszabályozót, táblafelismerő rendszert, ütközésveszély-jelzőt, fáradtságfigyelőt, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és automatikus vészfékező asszisztenst is kérhető hozzá.
A Jumpy M vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Transit Custom (105 LE) | 7 410 450 Ft |
Volkswagen Transporter 2.0 (84 LE) | 7 543 000 Ft |
Mercedes-Benz Vito 109 CDI (88 LE) | 7 542 530 Ft |
Nissan NV200 1.5 dCI (110LE) | 5 896 610 Ft |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|