Röviden – Suzuki SX4 S-Cross | |
---|---|
Mi ez? | A Suzuki SX4 második generációs modelljének frissített változata |
Mi tud? | Az autó különlegessége a szívó 1,6-os helyére érkező egyliteres, háromhengeres turbós benzinmotor |
Mibe kerül? | 4 990 000 forinttól indul az árlista és 5 910 000 forintnál ér véget |
Kinek jó? | Családi autónak teljesen korrekt választás |
A Suzuki SX4-et váltó, arisztokratikusan hosszú nevű SX4 S-Cross bemutatása után három évvel alapos frissítésen esett át. Az autó megjelenése sokkal hangsúlyosabb lett, mint az elődé volt. Lehet kritizálni a harsány krómkerítést az autó elején, vagy a furcsa lámpákat, de élőben sokkal emészthetőbb az autó kinézete, mint képeken. Lehet rajta tanakodni, hogy pontosan mire is hasonlít, nálunk valami régi Buick, illetve a Volvo XC90-es maradt, mint ötletadó.
Külső
Az új SX4 S-Cross masszív, csillogó króm hűtőmaszkot kapott és elöl-hátul megújult a lámpatest is, hátra LED-esek kerültek. A végeredményről nehéz eldönteni, hogy elegánsabb, vagy inkább bazári lett-e az újratervezés, krómmal meghintés után, de az tagadhatatlan, hogy feltűnőbb, karakteresebb lett, mint az előd. Maga a forma és a méretek változatlanok maradtak, az autó 4300 milliméter hosszú, 1785 széles, magassága 1580 mm. Tengelytávja 2600 mm. Szabad hasmagassága nőtt csupán egy keveset – 16 mm-t -, így az 18 centiméteres lett. Az autó alsó részeit borító fekete műanyag rafinált húzás, ettől az amúgy pufók autó egészen nyúlánknak néz ki. Legalábbis fehérben így működik az alsó rész besötétítése.
Belső
Utasterében a más Suzuki modellekből már ismert nagyméretű, érintőképernyős középkonzoli monitor a legfeltűnőbb újítás. A belső sajnos leginkább olcsó, kemény műanyagokból építkezik, de a kidolgozás jónak tűnik. Gombjai, kapcsolói, kezelőszervei átgondoltak – tekerőgombot és kijelzőt is kapott a klímavezérlés és a kategóriában még unikumnak számító kétfokozatú ülésfűtés kapcsolói is igazi háromállású kapcsolók, amiket nem kell minden indítás után újra nyomkodni. Tél elején bekapcsoljuk, aztán tavasszal ki. Ennyi. Háromküllős, míves kormánya jó fogású, és annyi gomb került rá, mint amennyi az Enterprise kapitányi hídján van, tempomattól a rádión át a telefonig minden innen irányítható.
Utastere tágas, fejtérben pedig kiemelkedően nagyvonalú. Kár, hogy széltében már nem ennyire klassz a helyzet, bár az autó nem tűnik kicsinek, három gyerekülés szinte alig fér be bele egymás mellé. Ami még zavaróbb, az pedig a biztonsági övek csatjainak elhelyezkedése, egy gyerek bekötéséhez szinte a Föld középpontjáig kell lekotornunk. Csomagtartója 430 literes, a hátsó üléseket lefektetve pedig 875 literes. Lehajtott ülésekkel majdnem sík rakfelületet kapunk, a csomagtartóban világítás, 12 voltos tápcsatlakozó és szatyorkampók is vannak. Kétoldalt kisebb, mélyebb fachok tölthetők meg apróbb, gurulásra hajlamosabb cuccokkal, és több emeletre is lehet rámolni. Sajnos a legalsó szinten nincs pótkerék, csak a gumijavító készletet találja, aki idáig leás.
Motor
Adatlap
Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Boosterjet
Motor | Soros 3 hengeres, 988 cm³-es turbós benzinmotor |
Teljesítmény | 112 LE / 5500 |
Nyomaték | 160 Nm /1800~4000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,0 liter |
Listaár: | 5 310 000 forint |
A Suzuki SX4 S-Cross a megjelenésen túl műszaki tartalmában is változott. A korábbi 1,6-os, egyszerű és takarékos szívómotor helyére kis lökettérfogatú, háromhengeres, turbós benzines került. Eddig akivel találkoztam mindenki tart ettől a váltástól és könnyeket hullat a megbízható, kiforrott korábbi benzinmotorért. Pedig használat közben igazán jónak tűnik az egyliteres BoosterJet, de a bajok nem is a pár ezer kilométert futott autóban szoktak előjönni. Majd az idő meghozza a választ, pár év múlva meglátjuk, érdemes volt-e tartani a kicsike, bonyolult turbós motortól.
Vezetés
Addig viszont örülhetünk annak, hogy a 988 köbcentis, háromhengeres motor remekül dolgozik a Suzuki Baleno után ebben a nagyobb autóban is. Forgatónyomatéka már 1800-as fordulatszámtól rendelkezésre áll, és sokkal meggyőzőbben mozgatja az 1100 kilogramm körüli karosszériát, mint a régi 1,6-os tette. Háromhengeres létére a hangja egyáltalán nem zavaró, még autópályán haladva sem zajos. 130 körüli tempóval autózva sokkal inkább a szélzaj dominál az utastérben, mint a kb. 3000-es fordulaton pörgő motor hangja. Az egyliteres motorhoz járó ötfokozatú kézi váltó átlagos darab, sem nagyobb hibája, sem kimagasló erénye nincs. Egyszerűen teszi a dolgát.
Futóműve viszont egészen jól sikerült, kellően komfortos a városi autózáshoz, jól bírja az úthibákat és emellett kanyarokban sem bizonytalanodik el. Kormányzása kényelmes, viszont autópályán, illetve gyorsabb haladásnál elkezd bizonytalankodni. Mintha nem lenne tehetetlensége a rendszernek, a legkisebb terhelésváltásra is elfordul a kormány, fura, tántorgó, imbolygó érzést okozva. Mondjuk ez csak az első pár napon fura, utána meg lehet szokni, és valószínűleg később már észre sem veszi a tulaj.
Költségek
A legolcsóbb, egyliteres SX4 S-Cross 4 990 000 forintért vihető haza, míg a legjobban felszerelt változat ugyanezzel a motorral, de összkerekes hajtáslánccal 5 910 000 forintba kerül. Kapható hatfokozatú automatikus váltóval is, ennek a felára 400 ezer forint és csak az elsőkerék-hajtású kivitelhez kapható. (Nagyobb motorral az összkerekeshez is választható automata váltó) Az egyliteres BoosterJet gyári fogyasztása 5 liter, ami a való életben 870 kilométert leautózva 7,1 literre jött ki. Ez javarészt városi autózásból és nagyjából 300 km autópályás, autóutas menettel jött össze, szabályos sebességgel, takarékosan, de nem extrém spórolósan vezetve.
Értékelés
Mindent összevetve az új Suzuki SX4 S-Cross egy karakteres, tágas autó, tisztességesen kivitelezett, ízléses belsővel, okos extrákkal megtömve. Motorja egyelőre megérdemli a bizalmat, kellően erős, civilizáltan működik. Kíváncsi vagyok, mit írunk majd erről a motorról évek múlva, használt autó tesztekben.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|