Röviden – Fiat Tipo 1.4 T-jet Lounge | |
---|---|
Mi ez? | Kompakt autó jutányos áron, a Fiat Tipo ötajtós kivitele. |
Mit tud? | Józan és megfelelő felszereltséggel megfizethető családi autó bőséges helykínálattal, jó kiállással |
Mibe kerül? | Az 1,4-es szívó benzines sok extrával, bevezetőáron 3,99, alapmodellként 3,5 millió forintba kerül. A tesztelt modell, a 120 lóerős benzinessel 5,2 millió |
Kiknek jó? | Belátó családapáknak és mindazoknak, akik feljebb lépnének a mára kiveszett olcsó limuzinokból (Aveo, Thalia, Albea, Cordoba és társaik) |
Már régóta érett a Fiat részéről egy olyan típus piacra dobása, ami túlmutat az ötszázas sikereire épített puffasztott, túlfújt próbálkozásokon. Mivel forradalmi technológiával, konkurenciát földbe döngölő megoldásokkal még nem tudnak előrukkolni ezért más nézőpontból közelítenek az áhított profit felé. A Dacia-féle nézőpontból.
Kínálj tisztességes, tágas, kulturált autót, csiricsáré extrák nélkül, kellemes árfekvéssel. Ez lenne az új Tipo, amit most ötajtós kivitelben, a rendelhető legerősebb, 120 lóerős 1,4 literes benzinmotorral teszteltük.
Szándékuk komolyságát mi sem jelzi jobban, mint maga az ötajtós és a kombi változat gyártása. Nem csak a fejlődő piacokra, Kelet-Európába szánt szedánnal számoltak, egyértelmű cél a nyugati térhódítás, az árra érzékeny vevők megszólítása, ami a már említett Daciának nagyszerűen sikerült.
Csakhogy a Fiat eggyel magasabb kategóriának vág alá. A szabadidő-autók térhódítása ellenére még mindig a fő csatatérnek számító kompaktok között próbál a Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, Hyundai i30 alternatívája lenni.
Külső
Az ötajtós Tipo tipikus kompakt méret: 4,37 méter hosszú,1,79 méter széles, 150 centi magas, a kombi pedig kerek 20 centivel hosszabb és eggyel magasabb. Alapjait a General Motorsszal közös fejlesztésű SCCS platform adja, abból is a hosszított tengelytávú kivitel, ami ebben a formában az Opel Meriva B, Fiat Linea, 500L, Toro alatt található meg.
Ez az alap ad mozgásteret, így nem kellett kisautóból fércelt gnómmal próbálkozni, mind a szedán, mind a ferdehátú Tipo arányai rendben vannak, nincs gond az autó kiállásával. Megkapta mindazt, amit 2016-ban kötelezőként előírnak az autótervezők számára, 3D-hatású krómpöttyökkel díszített hűtőrácsot fognak közre a szigorúra szabott első fényszórók, több helyen domborodik a motorháztető, az oldalnézetet vaskos krómszínű kilincsek gazdagítják.
Érdekes, hogy a szedán felismerhetően kanyargó lámpákat kapott, a ferdehátú fara pedig tökéletesen semleges, tényleg bármi lehetne a mai kínálatból.
Jól mutatnak a kéttónusú 17-es könnyűfém keréktárcsák, amelyeket 50 000 forintért vehetünk meg hozzá. (A Lounge verzióban alapáron jár a 16-os alufelni.) Mindkettő méretre ésszerű, 205/55 R16 illetve 225/45 R17-es gumik valók, így szerencsére nem lesz pénzügyi sokk egy új kerékszett beszerzése.
Mégis hiányzik valami, a Tipo úgy hat, mintha egy előző generációs Kia C’eed vagy Hyundai, ami követi a trendet, az európai stílust, de egy lépéssel a divatot diktáló márkák mögött jár. Biztonsági játék, akár az i30 testvére is lehetne, pont az a csipetnyi olasz hangulat hiányzik belőle, amiért megmaradt emlékünkben a Bravo/Brava hátsó csíklámpája, vagy a Grande Punto mini-Maserati orra.
Lehet, hogy ez autórajongói hiszti, mert tisztességes iparosmunka a Tipo, nem lóg ki a tömegből, és ezúttal talán pont ez volt a cél.
Belül
Adatlap
Fiat Tipo 1.4 T-jet Lounge
Motor | Soros, négyhengeres 1368 cm3 |
Teljesítmény | 120 LE / 5000 ford. |
Nyomaték | 215 Nm /2500 ford. |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 s |
Végsebesség | 200 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 6,0 l/100 km |
Listaár: | 5 205 000 Ft |
Belül is a józanság vezette a tervezők kezét, a kezelőszervek ismerősek más Fiat típusokból, nincsenek nehezen elérhető gombok, az elrendezés logikus, egyedül a rádió kormány hátsó felére biggyesztett apró gombjai okoznak meglepetést.
Ha már kitapintottuk őket, akkor egyszerű a használatuk, hangerő és adó-, illetve sávváltás, jobb mint a francia típusokra jellemző kormányoszlopra telepített, szintén vakon kezelendő rendszer.
Tökéletesen fekete a műszerfal, alig akad egy-két szürkében pompázó elem, mégsem kelt komor hatást. Ennek oka, hogy nincs egy derékszög sem, az éles éleket kiverték a tervezők fejéből. Ez talán a lecsiszolt élű kockákkal hódító Panda hatása, annyi biztos, hogy nincs egyetlen sarkos részlet sem, lágy ívek uralják a teret.
Az átlagosnál nagyobb méretű a kormány, ahogy a váltógomb is. Utóbbi teniszlabda méretű, és erre a tényre minden kapcsolás emlékeztet.
Mivel az ötajtós itthon csak Lounge felszereltséggel rendelhető, az érintőképernyős Uconnect rendszerből a nagyobb, 7 colos ül a műszerfal közepén. Csillogó felület helyett matt borítást kapott, ez már eleve jó pont, kezelése egyszerű, a menü logikus, alul állandóan ott sorakoznak a legfontosabb funkciók.
Kár, hogy nincs magyar nyelvű opció, így a szép grafikájú, és megszokást igénylő TomTom-navigáció sem szólal meg ékes anyanyelvünkön, ami kissé felesleges extrává teszi, amikor már minden okostelefon képes kiváltani ezt a funkciót.
Persze azért nem marad el a netes integráció, az App Store-ból vagy a Google Play áruházból az ingyenes Uconnect LIVE alkalmazást letöltve már Deezer és a TuneIn streaming szolgáltatással dübög a zene, élő információk segítik a navigációit, miközben a Facebook, Check-in és Twitter alkalmazásokkal a lájkolás sem marad el.
Térkínálat terén remekel a Fiat Tipo, elöl a vályúszerű ajtóknak köszönhetően javul a térérzetünk, és két ember a hátsó sorban is kényelmesen utazhat, bőséges helyet kapnak a lábak, a fejtér átlagos.
Méretes a csomagtér, 440 litert nyel el a Tipo fara (VW Golf 380 liter, Opel Astra 370 l, Honda Civic 477 l), akad 12 voltos ajzat, és két szatyorakasztó kampó is, a rakodónyílás is méretes, jöhet a láda alma, zsák krumpli, nem gond a Tipónak.
Vezetés közben
Vezetését tekintve a 120 lóerős 1,4 literes T-jet motor karaktere a meghatározó. Meglepő, de jó értelemben véve van némi hangja, reszeli a torkát közepes fordulaton. Gázreakciója élénk, vagy csak a korán jelentkező maximális nyomaték és a váltókiosztás összjátéka okozza, de rövideket váltva megvan az a „egészségesen húz” érzés, amitől jó egy autóval haladni.
Pedig a 2500-as fordulaton jelentkező 215 Nm nyomaték nem eget verő érték, a 120 lóerőért pedig 5000-ig kell hajszolni, mégis fickósnak tűnik.
Ez az országúton üdvös jelenség autópályán üt vissza, 130 km/óránál bőven háromezer felett jár a fordulatszámmérő, és ilyenkor – ha nem is zavaróan, de – folyamatos motorhang szűrődik az utastérbe. Fogyasztása így, sok pályázással 7,2 liter lett átlagban, csak országúton lehetne pár decivel kevesebb, de extra alacsony értékekre felesleges számítani.
A kormányzás könnyű, és van a márkára jellemző City üzemmód, azaz parkolást könnyítő, extra rásegítés, a kézifék még jó öreg mechanikus darab, a fékek átlagosak, a váltó pedig hosszú úton, puhán jár, de a kapcsolási érzet kellemes, lehet, hogy a teniszlabda méretű gombóc miatt.
A futómű nem egyértelmű darab, a nagyobb hullámokat, keresztbordákat jól csillapítja, de a kisebb bukkanókat keményen érezzük, nehéz megfogalmazni – néha nyugodtan suhanunk, néha előjön az izgága jellem, ahogy azt mondani szokták, a rugózási komfortot tekintve van még mit csiszolni a konstrukción.
Rengeteget mentem vele, 400 kilométer autópálya, városi és országúti ingázás után a lelkes motor, a bőséges térkínálat, a hosszú távon is megfelelő komfortot adó ülések azt mutatják, hogy kell egy ilyen autó.
Árak, összegzés
Kell egy típus, ami kellően modern, túllép a legolcsóbb szedánok, felfújt kisautók színvonalán, mégsem traktál ezernyi digitális kényelmi extrával. A tesztelt Tipóban volt adaptív tempomat, de csak egyszer próbáltam ki. Sávtartó és automata váltó nélkül felesleges, és nem is érződött a hiánya.
Az új FIAT Tipo és a konkurensek, listaáron
FIAT Tipo 1,6 MT-jet (120 LE) Lounge: 5 205 000 Ft
Ford Focus 1,0 EcoBoost Trend (125 LE): 5 280 000 Ft
Suzuki Baleno 1.0 GLX (112 LE): 5 380 000 Ft
Škoda Rapid Spaceback 1,1 TSI Trend (110 LE): 4 537 000 Ft
Ez a Tipo titka, le kell csupaszítani, még a kínált extrákat is javarészt elfelejtve, a lehető legalacsonyabb áron megszerezni négyzetcentimétereit.
Mert ennél az autónál ez a fontos. Így érünk el a tesztelt darab nagy kérdéséhez. Ugyanis jelenleg csak az 1,4 T-Jet, és az 1,6 Multijet rendelhető az ötajtóshoz, Lounge felszereltséggel, ami egyenlő a borsos árral. 5 205 000 forintról indul ez a karosszériaváltozat, a gyenge képet adó tolatókamera 60 000 Ft, a TomTom navigáció Európa térképpel még 100 000 Ft.
Nem számottevően, de olcsóbb, mint a konkurencia, azt pedig mindenki el tudja dönteni, mennyire fontos a szolgáltatáscsomag, ami egy adott autó mellé jár. A helyzet hasonló, mint a Suzuki Baleno esetében, a tágas japán is ötmilliós ársávba kerül az erősebb egyliteres turbómotorral.
Nyilván ezek listaárak, a neten keresgélve máris akadnak akciós, ötmillió alatt mért ötajtós Tipók, és talán később lesz kedvezőbb, puritán kivitel is, amivel végképp rásüthető a jó vétel plecsni az öt év, vagy százezer kilométer garanciával kínált autóra.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|