Röviden – Ford EcoSport 1.0 Titanium S | |
---|---|
Mi ez? | Kis szabadidőautó, sajátos formával, picike, de erős turbómotorral, a legmagasabb felszereltséggel |
Mi tud? | Praktikus kis crossover, kényelmes utastérrel, dinamikus hajtáslánccal |
Mibe kerül? | 5,085 millió forint a legolcsóbb EcoSport (másfél literes, 110 lovas benzinmotorral), 5,685 a legolcsóbb dízel (1,5 liter, 95 lóerő), a 125 lovas ezres turbóval, gazdagon extrázva a sárga kocsi 6,215 millió |
Kinek jó? | ilyen listaáron és ezzel a formatervvel lövésem sincs, ki venne ilyen autót. Használtan, olcsón, alkalmi vételként majd igen, de hogy valaki bemenjen egy Ford-szalonba hat és negyed millióval, és ne egy fullfullfull Fiestát, közepes Focust, akár alap C-Maxot vigyen haza inkább, olyat el se tudok képzelni |
Mentsük fel a Fordot rögtön a legelején: ezt a kocsit nem nekünk, nem ide szánta! Az EcoSport elsősorban Dél-Amerikának készült, márpedig Brazília, Argentína, Mexikó lakóinak ízlésvilága eltér az európai esztétikai normáktól. Ahogy a túljátszott brazil sorozatok a túlfestett, túldekoltált csajokkal és a túl modoros túl borostás üzletemberekkel már pár másodperces belenézés után azonosíthatók, a minden dimenzióban eltúlzott EcoSporton is érezni, ha a berlini, párizsi, budapesti forgalomba csöppen, hogy nem ide való.
Nyilván tudják ezt a Fordnál is, de értem én, hogy miért hozták el mégis ezt a kocsit Európába. A kis crossoverek szegmense elképesztően szárnyal, de ők erre túl későn jöttek rá, és egyszerűen nem volt más, amit hirtelen oda tudtak volna tenni a kirakatba alternatívaként a 2008-as, a Captur, a Juke, a Vitara és a többi kis ál-terepjáró helyett. Vesztenivalójuk nem volt, és a nagy számok törvénye szerint azért néhány vásárlónak biztos megtetszik majd ez a fura Ford annyira, hogy ne a konkurenciától vegyenek kicsi, de magas autót, ne máshoz vigyék a pénzüket. Szóval értem, na, de ettől még nem tudok nem röhögni, amikor csak ránézek erre:
Külső, karosszéria
A fekete felnik a Titanium S kivitel részét képezik, ezek az alkatrészek egész jól néznek ki. És jó a felsliccelt övvonal is. Az agresszív hűtőmaszk is nagyon állat. A gonoszan összehúzott szemek, az érdekes ködlámpafészkek, a csinos hátsó lámpatestek, az erőteljes sárvédő-domborítás, az a rafinált bemélyítés a terepes jelleget hangsúlyozó fekete oldalsó rátét felett, a hetyke kis tetőkorlátok – ugye, milyen jó ez így mind, külön-külön?
Egészen érdekes, hogy bír mindez egy ilyen csúfsággá összeállni, egy négy kerékre állított szerencsétlenséggé, egy formatervezési balesetté.
Belső
Az utastér korántsem ennyire nyomasztó. Hosszában-magasságában kifejezetten tágas a négy méternél picivel hosszabb kocsi. Egyszerű, kisautós de a konkurenciához képest nem igénytelen az anyagminőség. Kicsit keskenyek, de kényelmesek az első ülések, a komplex, de áttekinthető műszerfal a rettentő sok gombbal, jól elkülönített funkciókkal a mai érintőképernyős időkben már szokatlan, viszont pont összetettsége miatt lassan különlegesség-számba megy.
Adatlap
Ford Ecosport 1.0 125 LE Titanium S
Motor | 999 cm3, 3 hengeres, turbós benzinmotor, 5 fok. kézi váltó |
Teljesítmény | 92 kW (125 LE) |
Nyomaték | 170 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,7 s |
Végsebesség | 180 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 5,4 l/100 km |
Listaár | 6 215 000 Ft |
A Titanium S hathangszórós hifije egész jól szól, az automata klíma csendesen és hatásosan működik. A telefonom gyorsan rácuppant a kihangosítóra, a beállításokat, mélyebb funkciókat is könnyen megtaláltam a gombrengetegben. A fedélzeti számítógép és az infotainment a kormány elengedése nélkül is jól kezelhető a kormányküllő gombjaival. Igaz, hogy 2016-ban egy kicsit ciki az iciripiciri képernyő ott messze a távolban, de funkcionalitásban jól vizsgázott az EcoSport a hagyományos kialakítású műszerfallal.
A hátsó üléssor az EcoSport legjobban eltalált része. A kocsi méretéhez, arányaihoz képest meglepően tágas itt a tér, széltében sem tűnik keskenynek a pamlag. A háttámla dőlése kétoldalt külön állítható, ez ebben a méretkategóriában szinte példátlan. Még egy 12 voltos szivargyújtó-aljzat is került a jobb hátsó ülés mellé. Az üléstámlák egy gurtni meghúzásával lebillennek, de innen az ülőlappal együtt tovább lehet billenteni előre az egészet, jócskán megnövelve az alapértelmezésben 335 literes, átlagos méretű csomagteret.
Az oldalra nyíló csomagtérajtó pedig a legérdekesebb dolog, amit az EcoSport kínál. Eredetileg ugye a pótkereket ide hátra, kívülre akasztotta a Ford, de ez később kikerült a modellkoncepcióból, maradt viszont egy könnyen nyitható-zárható, kényelmesen pakolható raktér a furcsán nyíló ötödik ajtóval. Ennek kilincsét a jobb hátsó lámpába rejtették el – aki ezt nem tudja, pár percig elvacakol a felfedezéssel.
Én is csak bambán bámultam a csomagtér-nyitó gombot nem tartalmazó kulcs-távirányítóra, sokáig kerestem a nyitógombot a műszerfalon, összemaszatoltam magam az ajtó aljának, a rendszám feletti területnek tapogatásával, mire megtaláltam a kilincset:
Technika
A Ford egyliteres kis turbómotorja háromszor is elnyerte a nemzetközi Év Motorja díjat. Nagy fajlagos teljesítménye, kis étvágya, átgondolt, tartósnak ígérkező konstrukciója miatt nagyon elterjedt motor ez a Ford-palettán, még a Mondeóba (!) is beszerelik.
Az EcoSportban ehhez a motorhoz ötfokozatú kézi váltó csatlakozik. Crossoveres megjelenés ide vagy oda, az EcoSport kötelezően fronthajtású. (Őshazájában van 2,0 literes benzines 4×4-es is.)
Különösebb műszaki újdonság, a kategóriában szokatlan vezetéstámogató rendszer nincs a kocsiban. Az emelkedőn elindulást segítő automatikus féknyomás-tartás, a váltásra figyelmeztető lámpa alapáras tétel, de még a Titanium S-en is külön kell fizetni a parkolóradarért, esetleg parkolkamerért. Sávelhagyás-jelző, követőradar, sávváltást segítő jelzés nincs, az EcoSport le van maradva egy generációval ezen a téren a konkurenciától.
Milyen vezetni?
A jó fogású kormány jó szögben áll, a pedálok kissé közel vannak, de összességében nem rossz az ergonómia a bal egyben. A kilátás a magas kocsiból kiváló, a húszcentis szabad magassággal a járdaszegély-mászás és a földutas autózás is problémamentes.
A kormányzás kicsit túlkönnyített, de precíz, viszont a futómű hangolása nem is emlékeztet a megszokott Ford-stílusra, a kényelmes, de sportosan feszes, kanyarvadász alaphangulatra. Nem, ez egy buta, a nagy úthibákon ügyetlenül meg-megakadó, egyszerű kisautó-futómű, amin nagyobb tempónál tétován billeg a kasztni. Nem veszélyes, pláne a ma már minden kocsiban kötelező menetstabilizálóval, de ha siettem, ha kicsit erőltettem a kanyarokat, mindig enyhe bizonytalanságérzettel ültem a vezetőülésben, magasan az út felett az imbolygó bódéban, és ez nem jó érzés. A zajszint a sebességgel arányosan nő, autópályán már határozottan zúg az EcoSport.
Egy hét alatt kábé egy tank benzint autóztam el a kocsival. Az a fura, hogy a végére egész megszerettem. Még csak nem is szégyelltem: talán a hetyke sárga festés hatására kialakult bennem valamiféle dacos „éshaezzeljöttem, közöd?” attitűd is. A hétköznapi rutinban pedig gyerekszállításhoz, bevásárláshoz, jövés-menéshez egész jó társnak bizonyult az autó. Valahogy úgy éreztem iránta, ahogy egy ronda, öreg, de hűséges és okos kutya iránt érezhet az ember. De azért nem leszek EcoSport vásárló, hogy bármi ilyesmi felmerülhessen, ahhoz kábé feleannyiba kellene kerülnie, mint amennyibe valójában kerül.
Mennyi?
Néhány, ma már nem igazán egzotikum-számba menő extra és egy háromhengeres kis benzinmotor, pláne az EcoSport küllemével nem igazán indokolja azt az árcédulát, amit ráakasztanak a Ford-szalonokban. A kulcs nélküli nyitással-indítással, automata klímával, Sony hifivel felszerelt, de még így is navigáció nélküli Titanium S csúcsmodell listaáron 6,215 millió forint a 125, 6,375 a 140 lóerőre hangolt egyliteressel. Ezzel a listaárral a fura Ford az egyik legdrágább modell a csúcskivitelű kis turbós crossoverek között:
EcoSport Titanium S és néhány fullos, benzines vetélytársa – listaárak, forint | |
---|---|
Nissan Juke 1.2 DIG-T Tekna (115 LE) | 5 494 000 |
Suzuki Vitara S 1.4 T (140 LE) | 6 110 000 |
Renault Captur Night & Day 1.2 TCe (118 LE) | 5 349 000 |
Ford EcoSport 1.0 Titanium S (125LE) | 6 215 000 |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|