Röviden – Ford Kuga 2016 | |
---|---|
Mi ez? | A Ford második generációs kompakt szabadidő-autójának frissített, 2016-os változata |
Mi tud? | Pofásabb külsőt, komfortosabb belsőt és új, 120 lovas 1,5-ös dízelmotort is kapott |
Mibe kerül? | A típus alapára kicsivel 7 millió forint fölött kezdődik |
Kinek jó? | Bárkinek, aki pofásabb, élhető utasterű szabadidőautóra vágyik |
A Ford Kuga második generációja 2013-ban mutatkozott be. Elődjéhez képest 8 centit nyúlt az autó, miközben alacsonyabb és keskenyebb is a karosszériája, belseje sokkal tágasabbá vált, csomagtartója pedig érezhetően, 80 literrel bővült az első generációs modelléhez képest. A 2016-os ráncfelvarrás már közel sem lett ennyire mélyreható. Kintről leginkább az amerikai modellek stílusát idéző markáns, hatszögletű hűtőmaszk a leglényegesebb változás, frissek a kanyarkövető és automata funkcióval is rendelhető első lámpatestek is, amelyekben LED-es nappalifény-betét található, illetve formailag frissültek a hátsó lámpák is.
Emellett a motorháztető is kapott pár új domborulatot. Utóbbi nem csupán esztétikai, hanem biztonsági újítást is jelent, aminek a motorháztetőn landoló gyalogosok örülhetnek majd a legjobban. A ráncfelvarrások szinte kötelező elemei az új felnik, színek megjelenése is, így a Kuga is kapott mindkettőből. A mezei Kuga mellett két extrább kivitel is rendelhető, a sportosabb, fekete betétes hűtőmaszkkal és kevesebb krómmal érkező ST, valamint a csúcs Vignale kivitel, ami szinte külön márka a márkában. Ez extra zajszigetelést, spéci bőrkárpitot jelent és csak a legerősebb motorral rendelhető.
Történt változás a motortérben is, új motorral bővült a kínálat, az 1,5 literes, 120 lóerős négyhengeres személyében, amely az egyik kétliteres változat helyére érkezett. Az erősebb dízelek – 2,0 literes 160 és 180 lóerős teljesítménnyel – megmaradtak, az összkerekes Kuga továbbra is csak azokkal rendelhető, az új, 120 lovas motor pedig csak az elsőkerék-hajtású változatokhoz.
Utasterében az egyszerűsített, logikusabb elrendezésű kezelőfelület, illetve középkonzol az újdonság, emelett már fűthető kormánykerékkel is rendelhető az autó, ami télen, hideg autóba ülve sokkal nagyobb élményt nyújt, mint azt képzelnénk. A 8 colos kijelző képe szép, a mögötte lévő számítókapacitás pedig bőven elég az élvezetes működtetéshez. A Sync 3 fantázianevű rendszer jóval fürgébb, mint az előd, és kezelése is egyszerűbb, hála a funkciókhoz párosított igazi gomboknak és a hangvezérlésnek.
Vezetőtámogató, illetve biztonsági rendszerekkel is jól áll a megújult Kuga, a parkolóasszisztense már önműködő párhuzamos és merőleges parkolásra is képes. Robotféke a korábbi 30 helyett 50 km/óráig működőképes és tolatásnál a keresztirányú forgalmat is szemmel tartja, illetve figyelmeztetni a vezetőt a veszélyre. Ezen felül sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttérfigyelő és távolságtartó tempomat is található az extralistán.
Dízelmotorok:
1.5 TDCi (120 LE) | 2.0 TDCi (150 LE) | 2.0 TDCi (180 LE) | ||
Motor | Soros négyhengeres turbódízel | Soros négyhengeres turbódízel | Soros négyhengeres turbódízel | |
Lökettérfogat | cm³ | 1499 | 1997 | 1997 |
Furat | mm | 73,5 | 85,0 | 85,0 |
Löket | mm | 88,3 | 88,0 | 88,0 |
Kompresszió | 16:1 | 16:1 | 16:1 | |
Max. telj. | kW (LE) | 88 (120) | 110 (150) | 132 (180) |
@ ford. | 3600 | 3500 | 3500 | |
Max. nyom. | Nm | 270/300* | 370 | 400 |
@ ford. | 1500 – 2000 | 2000 – 2500 | 2000 – 2500 |
Csomagtartója papíron átlagos méretű, 456 literes, amit a hátsó ülések támlájának lehajtása után 1603 literesre lehet tágítani, az így kapott rakfelület azonban nem lesz teljesen sík. A motoros csomagtartó-ajtó nyitás néha mókás dolog, de itt rettentő lassú a folyamat. Jobb kézzel nyitni, csukni, még ha koszolódnak is az ujjak.
Milyen vezetni?
A Ford sok más autómárkához hasonlóan úgy próbálta meg feldobni az általában egy kaptafára készülő sajtóutak egyhangúságát, hogy nem fix helyszínre vitte az autót – a VW az Amarokkal például Albániába szervezett hasonlót – hanem egy hosszan elnyúló, kalandtúraszerű bemutatóláncot talált ki a megújult Kugának. A durván 5000 kilométeres, Athéntől Európa legészakibb pontjáig tartó menetet tucatnyi állomásra bontva osztották el a meghívottak közt. Az északi népek gyorsan rácsaptak a nekik izgalmas déli szakaszokra, nekünk pedig a Helsinkitől Vaasáig tartó, nagyjából 450-500 kilométeres szakasz jutott.
Benzinmotorok:
1.5 EcoBoost (120 LE) | 1.5 EcoBoost (150 LE) | 1.5 EcoBoost (182 LE) | ||
Motor | Soros, 4 hengeres turbós benzinmotor | Soros, 4 hengeres turbós benzinmotor | Soros, 4 hengeres turbós benzinmotor | |
Lökettérfogat | cm³ | 1498 | 1498 | 1498 |
Furat | mm | 79.0 | 79.0 | 79.0 |
Löket | mm | 76.4 | 76.4 | 76.4 |
Kompresszió | 10.0:1 | 10.0:1 | 10.0:1 | |
Max. telj. | kW (LE) | 88 (120) | 110 (150) | 134 (182) |
@ ford. | 5500 | 6000 | 6000 | |
Max. nyom. | Nm | 240 | 240 | 240 |
@ ford. | 1600 – 3000 | 1600 – 4000 | 1600 – 5000 |
Elsőre ugyan jónak hangzik a finnországi vezetés, de ha már vezetett valaki dögunalmas 450 kilométert, az ilyen lehetett. Havas, nagyjából nyílegyenes úton és autópályán, változatos sebességkorlátozásokkal, de legfeljebb 110-zel, lépten-nyomon traffipaxszal. Na, egy ilyen, még a rendelkezésre álló idővel is csapnivalóan ellátott úton kellett volna élményeket gyűjteni. Nehezen jött össze. Ja és az új, 1,5-ös, 120 lovas dízelmotort el se hozták, hiszen ahhoz csak elsőkerekes hajtáslánc párosítható.
Szóval legfeljebb 110 zel autózva remek jószág a Ford Kuga a kétliteres csúcsdízellel. Csendes is, erős is, kormányzása is élvezetes, mint ahogy a legtöbb újkori Fordé is ilyen. Utastere szellős, tágas, a 269 centis tengelytáv teljesen élhető belsőt kínál. A korábbi kaotikus Ford-gombhalmaz már a múlté, a racionalizálással a Kuga is beállt a szerethető, könnyen kiismerhető Fordok sorába. Fogyasztást sajnos a bemutatókon nem tudunk mérni, de a tartós 90-110-es tempó mellett a fedélzeti számítógép által mutatott bő 7-8 liter nem tűnik ígéretesnek.