Röviden – Ford Fiesta 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Ford kisautója, a Fiesta hetedik generációja. Három- és ötajtós karosszériával |
Mit tud? | Rengeteg vezetőtámogató rendszert kínál, miközben igyekszik kiszolgálni az egyéni igényeket, így prémium-, sport- és szabadidő-autó jellegű változat is készül belőle |
Mibe kerül? | 2017 nyarán kezdik forgalmazni, így ára még nincs. A Ka+-nál valószínűleg drágább lesz |
Kinek jó? | Azoknak, akik egy kisebb méretű autóval is elégedettek, ha abban rengeteg kényelmi extra kérhető. Nagy motorra vágyóknak nem jó, 1,5 liter a csúcs |
Gigantikus eseményen, mintegy 2500 újságíró, alkalmazott, kereskedő jelenlétében vázolta fel a közeljövő terveit a Ford vezetősége, Kölnben. Az autógyár helyi üzemében tartott „GoFurther” eseményen, új Transit és Mustang változatok mellett a Fiesta hetedik generációja is bemutatkozott.
Négyféle alapváltozatban készül majd az új Fiesta, az alapmodellnek számító Trend mellett érkezik magas felszereltségű Vignale változat, sportos ST-Line, stílusos Titanium és szabadidő-autós kialakítású Active. Nemcsak felszereltségben, de küllemükben is eltérnek egymástól a variánsok. Mindez része annak a tervnek, hogy a vevők minél inkább egyénre szabott Fiestát vásárolhassanak.
Külső, karosszéria
Ahogy az már megszokott az iparágban, az azonos néven leghosszabb ideje forgalmazott európai modell is tovább nő az új generáció érkezésével. A három- és ötajtós változatban is készülő Fiesta 71 milliméterrel hosszabb (4040 mm) és 12 milliméterrel szélesebb (1734 mm) karosszériát kap, a magassága 6 milliméterrel nőtt elődjéhez képest. Kivéve persze az Active, amelynek karosszériája további két centivel magasabban fut. Az új Ford Fiesta tengelytávolsága 2493 milliméter (+4 mm). Bár az autó kissé buszosabbnak hat, nagyon hasonlít elődjére, ami nem véletlen.
Mint Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója elmondta: „Vásárlóink túlnyomó részének még mindig nagyon tetszik a most kifutó Fiesta dinamikus dizájnja, éppen ezért a formavilágot úgy fejlesztettük tovább, hogy modernebbé váljon, de ne hiányozzon belőle a ’Fiestaság’.”
Megmaradtak a hangsúlyos élek a karosszérián, de a fényszórók lágyabb ívet kaptak. Az egyes változatokat egyedi hűtőrácsok, lökhárítók, spoilerek teszik azonosíthatóvá. A Fiesta Active különbözik leginkább a többitől, futóműve emelt és fekete védőburkolat fut körbe a kasztnin. Akár 18 colos felnivel is felszerelhetők a kocsik, de látványra az már sok, a 17-essel sokkal kiegyensúlyozottabb az összkép. Persze lesznek 15 és 16 colos felnivel szerelt modellek is.
Mint megtudtuk, olyan apróságokra is figyeltek a tervezők, hogy a parkolószenzorokat a karosszéria lemezeinek síkjába süllyesztették, a szélvédőmosó fúvókákat eltakarták, a hátsó rész burkolatán nincsenek látható csavarfejek. A jó légellenállási együttható eléréséért kapott tetőspoilert a kocsi, de a hátsó üvegre is tettek kis szárnyat és a lökhárítón és a hátsó lámpán is vannak a légörvények leválását segítő megoldások, a kocsi alját pedig leburkolták. Az eredmény a kategória legjobb, 0,287-es értéke.
Belső, utastér
Ami azonnal feltűnik az új Fiestában, az a középkonzol tabletszerű képernyője. A tablet beszerelésével párhuzamosan 50 százalékkal csökkent a gombok száma a középkonzolon. A 8 colos színes érintőképernyő persze a legjobban felszerelt modellekbe kerül, az egyszerűbbeket 6,4 vagy 4,2 colos képernyővel látják el. A Ford állítása szerint a kijelzők a kategória legjobbjai. A villámpróba alatt gyorsan reagált a menü, felépítése gyorsan értelmezhető volt. A vezető is digitális órákat nézhet, az oda beépített TFT 4,2 colos.
Bár alapjaiban hasonló, részleteiben eltérő a négy Fiesta-változat utastere is, sőt számos kiegészítő segítségével a vásárlók a saját egyéniségükhöz formálhatják azt. A műszerfal díszítése, az ajtóbehúzók többféle fényezéssel is megrendelhetők.
Nehéz megítélni a minőséget, hiszen a kiállított darabok még prototípusok voltak, ennek megfelelően az összeszerelésében voltak is hibák, de az anyagok tapintása jó, a Vignale modellben egészen remek. A kormány jó fogású, puha bőr borítja. Az ST-Line kivitelben sportülések, lapított alsó karimájú kormánykerék és alumíniumpedálok várják az autóst.
Az üléspróba során kiderült, hogy 178 centis magasságommal még megfelelő autó a Fiesta, a számomra beállított vezetőülés mögött úgy férek el hátul, hogy a térdem előtt 1, a fejem felett 2 centi hely van. A feláras üvegtető – amely a Fordnál most először nyitható is – megrendelésével romlik a fejtér.
Az új Fiesta az első Ford, amelyben megjelenik a B&O PLAY. Nem azonos a Bang & Oluffsennel, de egy cégcsoport. Hangrendszer, 675 wattos erősítőteljesítmény, 9 hangszóró az utastérben és egy mélynyomó a csomagtartóban. Utóbbiról egyelőre nem tudjuk, hogy mekkora, de látványra tágas és változtatható magasságú padlólappal és a ledönthető hátsó ülésekkel kellően variálható is.
Technológia
Ha valaki szeretné, rengeteg vezetőtámogató rendszerrel felszerelheti majd a Fiestát. Működésüket két kamera, három radar és 12 ultrahangos érzékelő támogatja, amelyek 360 fokban figyelik az autó környezetét.
A Fiestában jelenik meg elsőként a Ford Merőleges Parkolás funkcióval kiegészített Aktív Parkolóasszisztense, amely megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet (akár a járdaszegéllyel párhuzamosan, akár merőlegesen), és bemanőverezi oda az autót, automatikus fékezési funkciója megakadályozza a koccanásokat.
A Fordnál most először érhető el gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, amely éjszaka is képes felfedezni az autó előtti útszakaszon vagy annak közelében tartózkodó gyalogosokat, illetve azokat, akik keresztezhetik a jármű nyomvonalát.
Kerülhet a kocsiba közlekedésitábla-felismerés, automatikus távfény, keresztirányú forgalomfigyelő, ami jelzi, ha oldalirányból egy másik jármű közelít, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről, adaptív sebességtartó, holttérfigyelő, a Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer, sávtartó, ütközésre figyelmeztető rendszer stb.
Motorok
Hétféle motorral készül majd az új Ford Fiesta, ezek közül öt benzines és kettő dízel. Az ötször az Év Motorjának választott 1,0 literes, háromhengeres turbós benzinmotor 100, 125 és 140 lóerős változatokban lesz elérhető. A hatfokozatú kézi váltó a leggyengébb esetében hatfokozatú – a kormány mögötti fülekkel is kapcsolható –automatára is cserélhető. 2018-tól a motor hengerlekapcsolás funkcióval is elérhető, amikor is részterhelésnél kéthengeresre vált a motor, így spórolva az üzemanyagon.
Újdonság a – szintén háromhengeres –, 1,1 literes szívómotor (az 1,25-öst váltja le), amely 70 és 85 lóerő teljesítménnyel választható. 5 sebességes manuális váltó kapcsolódik hozzá.
Dízelből 1,5 literes kerülhet a kocsiba, 85, illetve 120 lóerő teljesítményű variánsok lesznek, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó jár melléjük. Előbbibe fix, az erősebben változó lapátállású turbótöltő pumpálja a levegőt.
Minden modellbe kerül motorleállítós Start-Stop rendszer, az 1,0 literes benzines és 1,5 TDCi motorral hajtott változatokban pedig aktív hűtőrács-technológia is segít takarékoskodni az üzemanyaggal. A kézi váltós változatokban Eco gomb is található, aminek megnyomásával módosul a motor és a gázadás karakterisztikája, így még több üzemanyagot takaríthat meg a vezető.
Természetesen egyelőre nem tudjuk, hogy milyen vezetni a kocsit, de a gyár vezetői beszédeikben hangsúlyozták, hogy megmaradt a kocsira jellemző jó vezetési élmény. Állítólag a kocsi 10 százalékkal jobban tapad kanyarban, köszönhetően az elektronikus nyomatékvektor-szabályozásnak is, ami kanyarodás közben az ívbelső kerekek enyhe fékezésével javítja a tapadást. Emellett 100 km/órás sebességről lassítva 8 százalékkal csökkent a féktávolság.
Mikortól, mennyiért?
Míg korábban a Fiesta a Ford olcsó kisautója volt, mostanra ez megváltozott, az új modellel pedig még inkább meg fog. A B szegmens európai eladásainak 72 százalékát teszik ki 13 000 és 20 000 euró közötti (kb. 4-6,2 millió forint) modellek, sőt a 20 000 euró feletti kis autók eladása is már eléri 15 százalékot. Csak a maradék rész a 13 000 euró alatti változat.
2016 első 10 hónapjában közel 60 százalékkal nőtt a gazdagabb felszereltségű Ford-modellek értékesítése és az idén eladott Fiesták 48 százaléka Titanium változatban kelt el világszerte.
Látva az új Fiesta változatait a Ford célja egyértelműnek tűnik, még nagyobb hasznot akarnak húzni a modellből úgy, hogy a drágább modelleket értékesítik. A kevésbé tehetős vevőknek viszont a Ka+-t igyekeznek eladni. A cél, hogy a jelenleginél is több fogyjon a Fiestából.
Idehaza a Fiesta kifutó modellje 3 milliótól vehető meg (3,8 millió a listaár), miközben a Ka+ pedig 3,6 milliótól indul. Egyelőre még folyik az importőr és a gyár között a tárgyalás az árról, de a fentiek fényében mi 3,99-es induló árra tippelnénk. Magyarországon 2017 nyarán jelenik meg az autó.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|