Röviden – Mazda3 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Mazda3 2013-ban bemutatott harmadik generációjának felfrissített változata. |
Mi tud? | Kiforrott hajtáslánctechnika, modern vezetéstámogató rendszerek remek vezethetőséggel párosítva, és még jól is néz ki. |
Mibe kerül? | A 1,5 literes benzinmotorral a korábbinál jó félmillióval drágábban, 5,4 millióról indul a kínálat |
Kinek jó? | Azoknak, akik hisznek a japán technikában, és azt szép csomagolásban akarják |
Meri valaki azt mondani, hogy a Mazda3 formaterve unalmas, vagy idejétmúlt? Pedig már hároméves, ami az autóiparban általában frissítést jelent. De a Mazda3 még mindig mutatós. Így bár a 2013-ban bemutatott harmadik generációs Mazda3 is megújult 2017-re, az utcán ezt csak a hardcore autórajongók fogják kiszúrni, mert látszólag nagyon hasonló a régi és az új modell.
Külső, karosszéria
A továbbra is 4470 mm (szedán: 4508 mm) hosszú, illetve 2,7 méteres tengelytávra épülő Mazda3 módosított hűtőrácsot, új külső visszapillantó tükröket, valamint átrajzolt fényszórókat kapott, illetve a ferdehátún a hátsó lökhárító is más. Megváltózott kissé a hűtőmaszk krómkerete, illetve a ködlámpaházak kialakítása is.
Nemcsak a visszapillantókba szerelt oldalsó irányjelzők jelentik a lámpák változását a kocsin, de már LED-es fényszórók is rendelhetők modellhez. A Mazda adaptív szerkezetei három funkciót kínálnak, vakításmentes távolsági világítást, széles pászmájú tompított fényt és autópálya üzemmódot. Az első a legmenőbb, hiszen így akkor sem kell lekapcsolni a reflektort, ha másik autó kerül a lámpák fényébe, bizonyos LED-szegmenseket lekapcsolva lehetséges a folyamatos üzem, anélkül, hogy elvakítanánk a másik autóst.
Nem hiányoznak az új színek sem, így már kilencféle árnyalatban rendelhető a kocsi, amelynél új formájú, 18 colos felnik is bővítik a vevők lehetőségeit.
Belső tér
Aki izgalomra vágyik, az ne a Mazda3-asban akarjon nézelődni. Az utastér ugyanis kissé komor hangulatú az általános sötét tónustól (igaz, már fehér bőrülés is kérhető), ugyanakkor a fémes díszítések elegánssá teszik. Komoly autó benyomását keleti a Hármas Mazda. Az összeszerelés precíz, az anyagválasztás nem kiemelkedő, de nincsenek gyenge részek sem.
Látványra a legnagyobb változás az új kormánykerék megjelenése, amelynek átmérője ugyan nem változott, de a fogáspont körüli részek átalakítása miatt más érzés kézbe venni. Extraként fűtés is kérhető a látványra is átszabott kormányba.
A jobban felszerelt modellekben már nem hagyományos kart, hanem elektromos parkolóféket találunk, amely nyomán az első ülések között két pohártartó is elfér. Az apróságaink elhelyezésében pedig segít, hogy az első ajtózsebek a korábbi 145 mm helyett 400 mm-esek.
Míg korábban monokróm volt a – feláras – head-up display, mostantól színesben jelzi az egyes információkat, de javult a felbontása és a fényereje is. Javítottak a hagyományos műszeregység olvashatóságán is, a digitális és analóg részek is megújultak kissé.
Bővült a kijelzett információk köre is, mivel már a Mazda kompakt méretű modellje is leolvassa a sebesség-korlátozásra és behajtási tilalomra vonatkozó táblákat és jelzi azokat a vezető felé. Ha pedig a sofőr megszegi a szabályt, hang- és fényjelzéssel is figyelmezteti.
Bekerült a kocsiba az Aha, ami egy felhő alapú, internetes csatlakozási platform kifejezetten autós felhasználáshoz. Az ingyenes okostelefon-applikáció rengeteg szolgáltatást tesz elérhetővé az autóban, így több tízezer internetes rádióállomást, Twitter- és Facebook-csatornákat, híreket, hangoskönyveket.
Továbbra is kellően tágas a Mazda3, egy 180 centis vezető mögött elfér egy hasonló testalkatú utas. Ami változott, az az utastér zajszintje. Igazán csendes a kocsi, ami annak is köszönhető, hogy több hangelnyelő anyagot alkalmaznak, illetve javítottak az ajtók szigetelésén, és dolgoztak a motorok halkításán is.
Motorok és vezetés
Nem változott a motorkínálat, kétféle dízelmotorral és háromféle benzinmotorral készül a Mazda3. Újdonság a magyar vevőknek, hogy a nálunk eddig nem forgalmazott 1,5-ös dízelmotor (105 LE) is elérhetővé válik jövőre. Mellette az ismert 2,2-es dízel (150 LE), 1,5-ös (100 LE) és 2,0 literes (120 és 165 LE) benzinmotorokkal vehető meg a kocsi. A turbódízel motorokat modernizálta kissé a Mazda a jobb gázreakció, a csendesebb üzem és a jobb vezethetőség érdekében.
Magyarországon szinte csak benzines modelleket adnak el, azok közül is a jobban felszerelteket. Ennek megfelelően a Barcelonában tartott sajtóbemutatón az egyik tesztalanyunk a 2,0 literes 120 lóerős benzines volt, automata váltóval.
Ez a változat nyugalmat áraszt. Az egyenletesen felépülő, de nem épp átütő motorteljesítmény elég a hétköznapokban, országúton sem gond az előzés, és autópályán is könnyen tartja a tempót. Ugyanakkor, ha valaki sportosan akar vezetni, akkor jobb, ha kézzel kapcsolja a fokozatokat és magasan tartja a fordulatszámot, mert nyomatékból nehezen valósítható meg a kanyarból való „kilövés”. Ilyenkor az egyébként kiemelkedően csendes motor hangja ércesre vált.
A motorhoz kapcsolt hatfokozatú automata sebességváltó finoman teszi a dolgát, ha sportosan hajtunk, képes agresszíven váltani, gyorsan visszakapcsolni.
A fentiekhez képest a 2,2 literes 150 lóerős dízel sokkal rugalmasabb, de hétköznapi használatban nem tűnt annyival jobbnak a benzinesnél. Főként azért, mert zajosabb, alacsony fordulaton kissé recsegős a motor hangja, ami odalépve vált mély tónusú morgássá. Hirtelen kigyorsításoknál érezhető a nagy nyomaték, és egyértelmű, hogy sokkal jobban megy, de a benzines harmonikusabb. Kézi sebességváltója illik az MX-5 gyártójához: gyorsan, pontosan kapcsolható.
A futómű mindkettőben remek, stabilan tartja a kasztnit, miközben remekül szűri az úthibákat. A komfortos utazásban benne volt, hogy az autón viszonylag ballonos abroncsok voltak, illetve 2017-re módosultak a lengéscsillapítók.
Sokat tesz a vezetési élményért a Mazda3 kormányázása, jó visszajelzést ad és kellően direkt. A stabil fordulókban ugyanakkor segít a Mazda6-ból a módelfrissítéssel megörökölt G-Vectoring Control. A megoldás a kormányállás függvényében, a motor forgatónyomatékának szabályozásával optimalizálja az egyes kerekekre jutó terhelést, így javítja a vezethetőséget és a kényelmet. Például ha gázzal megyünk be a kanyarba, akkor a rendszer elveszi egy pillanatra a gázt, ettől a kocsi előre bólint (érezhetetlenül), a súlypont előre mozdul és nő a tapadás az első kerekeken, így stabilabban teljesíthető a kanyar. Ebből mi annyit éreztünk, hogy igen simán fordult a kocsi, nem voltak felesleges kormánymozdulatok.
Vezetéstámogatás
Már említettük a táblafelismerő rendszert, ennek alapja egy új kamerarendszer, amely a sebességhatárok betartása mellett aktívan is javítja a biztonságot, segítve a kocsi „féktámogató” rendszerét. Képes figyelmeztetni, csökkenteni a sebességet, vagy akár meg is állítja az autót, ha ütközés veszélye áll fenn. A korábbinál nagyobb sebességtartományban üzemel a rendszer, ráadásul már nemcsak járműveket ismeri fel, hanem a gyalogosokat is.
A rendszer hátramenetben is működik, 2-8 km/óra sebesség esetén, ami jól jön, mielőtt parkoláskor elütnénk valakit vagy nekikoccannánk valaminek. Az autó és az utasok épségének megóvásában segíthet még a keresztirányú forgalomfigyelés, a sávtartó, a holttérfigyelő és a vezető fáradságát figyelő funkció.
Költségek
5 444 900 forint a 2017-es Mazda3 alapára 1,5-ös benzinmotorral, amely több, mint az eddigi 4 769 900 forintos indulóár. A többi motornál és felszereltségnél is tapasztalható emelés, de kisebb mértékű és a Mazda magasabb felszereltséget kínál, mint korábban. A 150 lóerős dízel eddig 6 434 900 forint volt, most 6 494 000. A 120 lovas benzines 5 634 900 Ft helyett 5 694 900.
A Mazda3 ezzel illik a kompakt méretű modellek közé, vannak nála olcsóbbak és vannak drágábbak is. Ha az ár dönt, akkor úgyis csak a felszereltség összeállítása után lehetne pontos képet kapni, addig marad a látvány és az élmény, abban pedig erős a kocsi.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|