Röviden – Fiat Fiorino 1.3 Mjet 95 LE Adventure | |
---|---|
Mi ez? | A Fiat Fiorino harmadik generációs változata, mely 2016-ban picinyke faceliften esett át. A kis teherbírású járművet kifejezetten a városi áruszállítás igényeinek megfelelően fejlesztették ki. |
Mi tud? | Könnyedén elcipelhető vele több mint fél tonnányi áru. A rövid fuvarok mellett a hosszútávú utak is átvészelhetők vele. Kényelem szempontjából egy nagyobb furgonra is simán ráver. Probléma nélkül eljut olyan helyekre is, amelyek más kisárusszállítókkal megközelíthetetlenek. |
Mibe kerül? | A Fiorino 1.3 Mjet 95 LE Adventure alapára 3 641 000 forint ÁFA nélkül, a tesztelt jármű ára az extrákkal együtt 4 249 000 forint ÁFA nélkül |
Kinek jó? | A faceliften átesett Fiorino tökéletesen alkalmas lehet étel fuvarozással, illetve csomag- és vagy könyvszállítással foglalkozó vállalkozásoknak. |
Lassan tíz éve annak, hogy a Fiat Fiorino esetében elvált az alma a fájától és két külön irányt vett a típus története. Az első generációs változatok még a Fiat 127-es alapjaira épültek és jellegzetes ismertetőjegyeik közé tartozott a nyújtott motorháztető, valamint a vezetőfülke utáni kocka alakú raktér.
1988-ban jelent meg a második generáció, melyet már az Uno alapjaira építettek, de kialakítása lényegében ugyanaz maradt. 2007-ben bemutatták a francia-olasz együttműködésben készülő Fiorinót, míg a klasszikus pick-up kialakítású változat Dél-Amerikában folytatta karrierjét.
A harmadik generációs Fiorinóból eddig több mint 370 ezer példányt értékesítettek bemutatása óta, ezért itt volt az idő a típus frissítésre. Az új Euro 6-os motorral szerelt Fiorinóval több mint ezer kilométert tettem meg egy novemberi hosszú hétvégén.
Külső, karosszéria
A Fiat Fiorino láttán először mindig az volt az érzésem, akkora orra van, hogy azt még egy SUV is megirigyelné. Mindez a magas motorháztetőnek, valamint a magasra helyezett lámpatesteknek köszönhető. A frissítés során lényegében érintetlenül hagyták a karosszéria méreteit, a facelift a lámpatesteket és a lökhárítót érintette. A modell tehát továbbra is 1,71 méteres szélességgel, 3,86 méteres hosszúsággal és 1,72 méteres magassággal készül. A hosszú, 2,51 méteres tengelytáv ellenére fordulékony jármű, ami egy városi áruszállítónál kiemelten fontos. A facelift sokat javított az összképen: a nagyobb hűtőráccsal és a lendületes ívekkel megtervezett lökhárítóval sportosabb összhatást kelt.
Így újult meg a Fiorino:
Slider
Belső tér
Az utastérnek is jót tett a megújulás, ami nem is igazán a helykínálatban, sokkal inkább a felhasznált anyagokban mutatkozik meg. A kormány műbőr-borítást és fényes, fekete betéteket kapott. Lehet vitatkozni azon, hogy ez esztétikus-e, de véleményem szerint sokkal jobb, mint a korábbi változaté, amely még kissé igénytelen hatást keltett. A műszerfal lényegében változatlan maradt, középre viszont egy helyes, kis érintőképernyős infotainment-rendszer került, mely magyar nyelvű menüvel és navigációval áll az utasok rendelkezésére. Ráadásul, ha menet közben bekapcsoljuk a navit, akkor egy női hang időnként ránk szól, amikor az adott útszakaszon többel megyünk a megengedettnél.
Adatlap
Fiat Fiorino 1.3 Mjet Adventure
Motor | soros, négyhengeres 1248 cm3 |
Teljesítmény | 95 LE/4000 ford |
Nyomaték | 200 Nm/ 1500 ford |
Üzemanyag tartály | 45 liter |
Végsebesség | 167 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l/100 km |
Listaár: | 3 641 000 Ft |
A Fiorino sofőrülésén könnyedén el lehet viselni 6-700 kilométert, a jobb kéznél lévő, csak a vezető részére rendelkezésre álló karfa külön dicséretet érdemel, ennél jóval drágább és magasabb felszereltséggel rendelkező furgonok sem büszkélkedhetnek ilyen kényelmes darabbal. A szövetkárpitozású ülések oldalvarrásai stílusosak, az olaszok emellett a dohányzó alkalmazottakra is gondoltak, a kéziféktől jobbra található hamutartóval. Az utastér egyetlen negatívuma, hogy mindössze egy pohártartót alakítottak ki, a karfa alatt, az elválasztófal előtt. Menet közben zavaró ennyire hátranyúlni.
Az utasteret üvegezett, habszivaccsal bélelt fal választja el rakodótértől. Ez a fal ugyanakkor az ülések vonalát követi, ezért rakodáskor számolni kell homorú alakjával.
A kerékdobok előtti részen 1,47 méter széles, a hátsó ajtótól a válaszfalig pedig 1,52 hosszú terület áll rendelkezésre. A rakterület mind hátról, mind oldalról kényelmesen megközelíthető, a küszöb pedig 52,7 centiméter magasan van. A rakodótér 2,5 köbméteres, ez jó értéknek számít, hiszen a Transit Couriernél például csak 1,9 köbméteres raktér áll rendelkezésre az ülések lehajtása nélkül.
Külön pozitívum, hogy a karosszéria bal oldalán van egy három fakkos, keskeny műanyag zseb, melyet leginkább a hátsó ajtótól érhetünk el. Szintén hasznos kis megoldás, hogy az első és a hátsó ajtók külön zárhatók.
Milyen vezetni?
A tesztautóban 1.3 literes, 95 lóerős Mjet II dízelmotor dolgozik. A kínálatban egy ennél gyengébb, 80 lóerős dízel-, illetve 1.4 literes 77 lóerős benzines motor is szerepel. A hatályos károsanyag-kibocsátási normáknak megfelelő erőforrás szén-dioxid kibocsátása is jobb lett, hiszen a gyári adatok szerit 115 g CO2-t pöfög ki száz kilométerenként.
Első ránézésre a 95 lóerő kevésnek tűnhet, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy az autó saját tömege alig haladja meg az egy tonnát ( 1090 kg) és a vezetővel együtt rendelkezésre álló teherbírás 610 kilogrammot tesz ki. Erre az 1700 kilogrammra éppen elegendő tehát ekkora teljesítmény, amit tesztünk is igazolt.
Egy alkalommal sikerült átszelnem az egész országot a kis Fiorinóval, ugyanis Budafokról Bihardancsházára, majd onnan Marcaliba kellett mennem, így sikerült besűríteni egy 180 kilométeres autópályán, illetve egy közel 400 kilométeres főúton történő haladást. Míg sok helyütt a kátyús, 4-es főút meg se kottyant a Fiorinónak, addig az M7-esen túl feszesnek bizonyult a rugózás. Olyan érzésem volt, mintha egy laprugós Ikarus 255-ben utaznék. Később, a Budapestre történő visszaút alkalmával, immáron közel 200 kilogrammos terheltséggel megszűnt a feszes rugózás.
Városban üresen és megrakva egyaránt kényelmesen vezethető, annak ellenére, hogy továbbra sem vagyok kibékülve a Fiat haszonjárműveknél alkalmazott kis pedálokkal, melyekről gyakran lecsúszik a lábam. A városi fogyasztást sajnos a start-stop rendszer és az gazdaságos vezetés ellenére sem sikerült a gyárilag megadott 5,7 l/100 km-es érték alá tolni. Az üzemanyag-felhasználás makacsul tartotta magát 7 liter körül, országúton pedig 5,4-6,2 liter/100 kilométeres értéket produkált.
Konkurensek, költségek,
Egy kicsit bosszantó, hogy a hazai forgalmazók többsége még nem vette tudomásul, hogy faceliften esett át a Fiorino, ezért szinte mindenhol csak az előző változat képeivel és típusismertetőivel lehet találkozni a kereskedéseknél. Holott jót tett a frissítés Fiorinónak. A megújult belső térrel és az átszabott lökhárítóval még elődjénél is vonzóbb lehet.
A Fiorino Adventure-ben szériafelszereltségnek számít többek között a kétszárnyú, aszimmetrikusan osztott hátsó ajtó, a tolatóradar, a kartámaszos vezetőülés, a hidraulikus fékezési asszisztens, a visszagurulás-gátló, a start&stop rendszer, valamint az üveges elválasztó fal. 95 ezer forintért 3 évre, vagy 200 ezer kilométerig terjedő kiterjesztett garancia is vásárolható hozzá. Az Euro 6-os változathoz a Traction + elektronikus differenciál zárt egyelőre nem elérhető.
Az alapárban rengeteg minden benne van, de ha szükség van rá, kérhető hozzá még vezetőoldali tolóajtó, vagy akár metálfényezés is. A Fiorino a versenytársakhoz képest gazdag felszereltséggel és széles motorkínálattal rendelkezik, az összeszerelés minősége megfelelő. A modell francia testvérei, a Peugeot Bipper és a Citroën Nemó egyelőre nem érhetők el Euro 6-os motorokkal, így egy kicsinyke előnyre tehet szert a magyar piacon.
Igaz, a francia puttonyosokat kedvelő vásárlók még mindig elmehetnek a kicsivel nagyobb raktérrel és készülő Berlingo és Partner felé. Csábító lehet még a versenytársak közül a Dacia Dokker is, igaz, ha az alapárhoz hozzáadjuk azokat az extrákat, amelyek benne vannak a Fiorino Adventure-ben, akkor máris közel nettó 3,2 millió Forintnál járunk.
Fiat Fiorino 1.3 Mjet 95 LE Adventure vetélytársai – Listaár (nettó) | |
---|---|
Ford Transit Courier 1.5 TDCi 95 LE | 3 905 000 Ft |
Peugeot Partner Active L1 1.6 BlueHDi 100 LE E6 | 4 343 000 Ft |
Dacia Dokker 1,5 dCi 90 LE | 2 610 000 Ft |
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|