Röviden – SEAT Ateca 1.0 TSI | |
---|---|
Mi ez? | A SEAT első szabadidőautója, amiben megtalálható a VW legújabb 1,0 literes, turbós háromhengerese |
Mi tud? | Méretes térben mozgatni a családot akár a picike turbós benzinmotorral is |
Mibe kerül? | 4 999 000-ről indul ezres turbómotorral az Ateca, a tesztben szereplő közepes felszereltségű példány pedig 6 830 610 forintba kerül |
Kinek jó? | Agglomerációból munkába ingázóknak, két gyerkőcöt oviba, suliba hordozóknak |
Tiszta lappal indult nálam a SEAT első SUV-jaként bevezetett Ateca, mert azon kívül, hogy egy szabadidőautót fog nyitni a ’90-es években még menőnek számító bicskakulcs, nem sokat tudtam róla. Engem valahogy elkerült az erőteljes marketing hadjárat, amit egy ilyen nagy jelentőségű modell kapcsán szokás megindítani. Pedig biztosan mindent bevetettek a spanyol márka szakemberei, akik mögött ott áll a mindenható VW-csoport. Aztán megtudtam, hogy az időlegesen gyámságom alá helyezett ezüst dobozt az új fejlesztésű háromhengeres turbómotor hajtja és máris baljósabban láttam az elkövetkezendő napjaim.
Külső
Hatalmas lehetőséget kaptak a spanyolok a gigantikus anyavállalattól, hogy megalkothatták első SUV-jukat, ezért láthatóan nem is kockáztattak holmi merész formával. Pontosan olyanra rajzolták az Atecát, ami kívánatossá tette ezt a rohamosan növekvő, mindennél népszerűbb kategóriát. (Titkos beszélgetésen hallottuk, hogy az autó tervezésénél nagyon fontos volt, hogy a kategória-első Nissan Qashqai értékei visszaköszönjenek.)
Bár alapvetően hangyányit kombis, picikét egyterűs, de feldíszítették pár óvatos terepjárós utalással, mint a gazdagon használt műanyagozás körbe és a szögletes kerékjárati ívek, valamint a távolról haspáncélra emlékeztető, ezüstre fényezett műanyag a két végleten.
Máskülönben hozza a VW Csoport élére vasalt formavilágát, ami ebben a formátumban az égvilágon senkiből semmilyen érzelmet vagy vicces asszociációkat nem vált ki. Tanácstalanul keringtem az Atecáról készített képekkel a legkülönfélébb emberek között, hogy kikérjem véleményüket róla, de valahogy mindenkinek az villant ki az agyából, hogy ez 2016 tökéletes átlagautója.
Csinos megjelenésű, a teljes mértékig LED-es – kiváló fényerejű – lámpákkal kicsit morcos arcú, mobilitást biztosító alkalmatosság. Süt róla, hogy egy percre sem járhatott el a tervezők keze úgy igazán, ezért a világításban keresték a kreativitás útját. A fényszórók igazán hightech jellegűek, a hátsó lámpák fénydiódái pedig a kor divatjának megfelelően homogén piros csíkot tartanak izzásban, apró figyelmességként a tükör aljából egy lámpa az autó sziluettjét és az Ateca feliratot vetíti a földre.
Világos helye van méretben és minőségben is 4363 milliméteres hosszával, 1841 mm-es szélességével és 1601 mm-es magasságával a Volkswagen Tiguan alatt. Ennek ellenére rettenetesen sok közös génje akad a nagyra duzzadt Škoda Kodiaqkal, a rokonságot a két oldalsó ajtó buktatja le, ezek a lemezek ugyanis azonosak a két modellen. Nem véletlenül készülnek egy helyen, a csehországi Kvasinyban. Dicséretes, hogy nem bántak szűkmarkúan az üvegfelületekkel, így az egész karosszéria tökéletesen átlátható marad, kevés a holttér még a vastagabb C oszlopok mögötti terület sem képez tekintetet elnyelő Bermuda-háromszöget.
Ennek ellenére a tolatóradart bizonytalanabbaknak nem érdemes bepipálatlanul hagyni az extralistán, már csak azért sem, mert tényleg csak akkor vonyít, ha szükség van rá és nem terrorizál azzal, hogy a zebrán haladó gyalogosok után teremt fülsüketítő pittyegő technót bent. A tisztes kilátással és a hasznos segédlettel együtt igazán gondtalan lehet a parkolás, egyedüli igazán fájó pont, hogy a párhuzamos és előre-hátra merőlegesen is beálló, körberadaros rendszerért 185 420 forintot kérnek és ekkor még 360 fokos nézetnek vagy tolatókamerának híre sincs.
Belső
A SEAT Ateca utasere változattól függetlenül unalmas és sajnálatosan komor, amivel hiába harcolnak ásítozva a Style Wave felszereltségű tesztautó fakó kék szövet betétei meg a hajszál vékony króm keretek vagy magasabb szinten gyűlöletes zongoralakk betétek. Világos az üzenete, ez a beltér használatra termett, nem pedig katalógusfotókra és a mindennapokban igenis jól jön, ha a műszerfal műanyagjai nem olyan fényesen szélvédőre tükröződőek, mint a Nissan Qashqai esetében. Általánosságban véve az ergonómiára nem lehet panasz, hiába az ingerszegény környezet.
A térérzet viszont még panoráma üvegtető (318 770 Ft) nélkül is kellemes, mert bent gazdagon mérték a köbmétereket annak ellenére, hogy kívülről alig nagyobb egy olyan átlagos kompakt autónál, mint a Leon. Átlátható a forgalom a magasabb üléspozíció miatt, de kicsit olyan elől ülni, mint karácsonyi ebédnél a nagymamánál, csak itt nem kell senkit nyaggatni a sütis tálcáért, mert minden a kéz alá esik. A háromküllős bőrkormány egészen jó fogású, ráadásul a rajta lévő gombok ösztönszerűen kezelhetőek, egyedül a váltó rémes műbőr szoknyája okoz kellemetlen meglepetést a kéz alatt, azonnal hajítanám messzire.
Nagyon apró kellemetlenségeken csúszik el az általánosan jó minőségérzet. Nem gondolom, hogy tervszerűen áll el a kormány alatti műanyag elem, azt sem, hogy a jobb hátsó ajtónál nem fut be rendesen a gumikéder alá, valamint hogy az elektromos kézifék gombja mellett lévő zugban már most összeaszalódott a gumírozott betét. Bosszantó továbbá, hogy a CD-t a kesztyűtartóból kell adagolni a rendszernek – holott elfért volna a középkonzolon is a nyílás – és a mellette lévő tárolóhely pontosan fél milliméterrel kisebb, mint a szabványos tok.
A zenét biztosító ódivatú fényes korong helyett USB-ről is tolhatjuk a hangulatot, ehhez azonban meg kell mondani neki, hogy melyik csatlakozóban keresse a zenekarokat. Ezt leszámítva az érintőképernyő kezelhetősége példás, a funkciók virtuális gombjai következetesen azonos helyen vannak és kellően nagyok ahhoz, hogy ne kelljen hosszasan becélozni. Aki viszont ehhez sem szeretne hozzászokni, annak ott vannak a kijelző melletti gombok, amikkel egyszerűbb ugrálni a funkciók között.
Akár négy felnőtt is kényelmesen utazhat ebben a kabinban, de valószínűleg inkább két gyerekülést fog látni az Ateca hátsó sora, erre pedig maradéktalanul alkalmas, az aprótalpúak aligha érik majd el az első ülések háttámláját, így ideális családi autó válhat belőle. Leszámítva, hogy a tárolórekeszek terén jelentős lemaradása van a kategóriatársaihoz képest. Ellenpontként galaktikus méretű 510 literes, szabályos alakú csomagtérbe dobálhatjuk a cókmókot úgy, hogy még szükségpótkeréknek is jutott hely a padló alatt. Az ülések ledöntése után nem kapunk sík padlót, viszont a lapra szerelt svéd bútorokat 1604 literes térbe tölthetjük.
Vezetés
Adatlap
SEAT Ateca 1.0 TSI
Motor | 999 ccm, háromhengeres turbós benzinmotor |
Teljesítmény | 85 kW, 115 lóerő (@ 5000-5500) |
Nyomaték | 200 Nm (@ 2000-3500) |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 másodperc |
Végsebesség | 183 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 liter/100 km |
Listaár: | 4 999 000 Ft |
A vezetés tekintetében semmiféle kihívást nem tartalmaz az Ateca a viccesen kicsinek tűnő 1,0 literes, háromhengeres turbómotorral és pontosan kapcsolható hatsebességes kéziváltóval, annyira eseménytelen, hogy legszívesebben öt üres sort hagynék itt.
Sem a vezetőhöz, sem az utasokhoz nem jut el kellemetlen inger, pedig jártunk az Atecával keresztbordás pályán, régen megfáradt bazaltkockás úton és általánosan nyomorúságos, kátyúkkal teli budapesti utcákban is. Egyszerűen csak gondtalanul és feltűnően csendben működik, a hétköznapi helyzeteket egykedvűen kezeli még az elsőkerék-hajtású változatok csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművével is a már csinos, de még nem feleslegesen nagy 17 colos alufelniken gurulva. Mindeközben pedig átlagosan 7,1 liter benzint égetett el 100 kilométerenként.
Motor
A konszern egyik nagy újdonsága a háromhengeres, csupán 999 köbcenti lökettérfogatú, 115 lóerős turbós benzinmotor, amit még az Audikba (A1, A3 és Q2) is bele mertek pakolni, annyira biztosak benne. Nem is alaptalanul, hiszen meglepően jól mozgatja az 1,3 tonnát nyomó, nagy homlokfelületű, tágas családi dobozt is. Persze, átlagos munkába járós, sulihoz elszökkenős üzemmódban értendő a kellő dinamizmus. A városban és vidéki utakon remek az érzésre egészen alacsony fordulattól élő motor, ami már 2000-től tudja a maximális 200 Nm-es nyomatékát. Azonban az autópályán érezhetően kevés a háromhengeres rugalmassága, így ilyen célra inkább javasolt valami nagyobb teljesítményű négyhengeres után nézni. Szélzajt a legálisan autózható tartományban nem tapasztalni és a háromhengeres motor is csak az igazán magas tartományokban hallatja jellegzetes orgánumát.
Költségek
A SEAT Ateca hajszálnyival 5 millió alatt indul, a tesztelt modell ára ezzel a közepes, de teljes mértékben használható Style Wave fantázianevű készlettel azonban 6,8 millió forint. Ez már tartalmazza önmagában a szükséges hátsó parkolóradart, könnyen kezelhető és hasznos tempomatot, érintőképernyős fedélzeti rendszert, kétzónás automata klímát és ülésfűtést is. A légzsákok terén egészen bőséges az ellátmány, hét darab védi az utasokat hatékonyan a magától vészfékező Atecához. Az Euro NCAP ehhez mérten megadta az öt csillagot a törésteszt alapján, ahol 93%-os utas- és 84%-os gyerekvédelemmel végzett.
A SEAT Ateca 1.0 TSI és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mitsubishi ASX 1.6 (117 LE) | 4 450 000 |
SEAT Ateca 1.0 TSI (115 LE) | 4 999 000 |
Renault Kadjar 1.2 TCe (130 LE) | 5 499 000 |
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T (115 LE) | 5 680 000 |
Peugeot 3008 1.2 THP (130 LE) | 5 790 000 |
Toyota C-HR 1.2 Turbo (115 LE) | 5 995 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|