Röviden – Renault Clio GrandTour GT line – 1.2 TCE 118 | |
---|---|
Mi ez? | Érdekes rétegmodell a Clio-palettáról: sportos megjelenésű, nem igazán erős, de dinamikus kis kombi |
Mi tud? | Kissé szűkösen, de elvisz négy embert, harmonikus megjelenése mellett kínál értékelhető csomagteret és jó vezetni |
Mibe kerül? | Ezzel a motorral 4,15 millió a legolcsóbb Clio Grandtour (Alizé), 4,8 millió a gazdagon felszerelt Intens, ehhez jön a 320 ezres GT Line-csomag, a kék kocsi pedig összes extrájával kb. 5,7 millió, listaáron |
Kinek jó? | Aki szeret vezetni, jobban értékeli maga körül a gazdag felszereltséget mint a minél nagyobb kategóriát, és nem túl nagydarab, jól fogja magát érezni egy ilyen Clióban |
A negyedik generációs Cliót 2012-ben mutatta be a Renault, idén pedig a marketingesek szerint eljött az ideje a modellfrissítésnek. A facelift a minimumra szorítkozott: új, az előzőnél sokkal kecsesebb menetjelző a fényszóróban és néhány apró tuning a fedélzeti elektronikában. Az alig új Clióból ezúttal egy kicsi, de erős benzinmotorral szerelt, sportos optikai tuningos kombi tesztautó járt a Vezess szerkesztőségénél.
Külső
A legmagasabb, Intens felszereltség extralistáján szereplő tétel a 320 ezer forintos GT Line optikai csomag. Erőteljes kékmetál fényezése mellett ettől olyan más ez a Clio kombi, mint a többi. Az átfogó morcosítás jól áll az eleve harcias, pufókságában is agresszív kisautónak. Ha közelebb hajolunk, pár helyen azért kilóg a lóláb: a GT Line nagyon nem RS.
A legkínosabb a légiesen kecses 17-es felnin át a maga pőre egyszerűségében feltárulkozó hátsó dobfék. Jó, hát egy bőven 12 mázsa alatti kisautóra igazán teljesen felesleges hátra is tárcsákat szerelni, de azért ez a látvány ennek tudatában is rém kellemetlen:
Az öblös, szögletes kipufogóvég is lelepleződik, ha alaposabban megvizsgáljuk. Hiába, egy mindössze 1,2 literes motorhoz nincs szükség vastagabb csőre, mint ami a krómkémény előtt van. És nyilván a diffúzoros kiképzésű hátsó lökhárító is csak a látványt szolgálja, érdemi aerodinamikai szelepe nem tud lenni egy sima utcai kisautónál:
Viszont a menetjelző tényleg szépre sikerült, amolyan németesen (audisan) szögletesre. A LED-vonalak elegánsan foglalják keretbe a csúcskivitelnél belül is teljesen LED-technikás főfényszórót. Érdekes kis zavar az Erőben, hogy a ködlámpafészek ebben a kivitelben nem tartalmaz ködlámpát – valamiért a GT Line csomagból kimaradt ez a tétel.
Belső
A GT Line az utastérben is különleges. Feszes (erőteljesebb testalkat számára kissé túl feszes) sportülést kapott, amit csak lehetett, kék cérnával varrtak ki, kék a kerek szellőzőrostélyok belső gyűrűje is. A sok kékség dacára a Clio azért ebben a kivitelben is megmaradt annak, ami: egy tömeggyártó kommersz kisautójának. A kormány díszvarrása lötyögősre, igénytelenre sikerült, az üléskárpit szabása is kellemetlenül konfekciós egy ilyen elegánsnak, különlegesnek szánt modellben:
A Clio kombi helykínálata érdekesen alakul. A pótkerék nélkül 443 literes duplafenekű csomagtartó a 4,27 centis testben meglepően tágas, egy ötajtós Mégane 4,36 méter hosszú és még pótkerék nélkül is csak 434 litert kínál hátul. A furcsa aránypár magyarázata: a Clio utastere széltében-hosszában elég szűköske. A kisautó kategóriában ért már minket néhány meglepetés, de nem a Clióban: ez akkori is szó szerint egy kisautó, ha kombi.
A hátsó lábtér 181 centivel magam mögött épp csak elegendő ahhoz, hogy egyáltalán beférjek, az ujjamat már nem tudom becsúsztatni a térdem és az üléstámla közé. És keskeny is a kabin, ha utast visz magával a sofőr, folyamatos a mentegetőzés váltáskor az akaratlan (vagy nem akaratlan) tapogatózás miatt. A klausztrofóbiát kiválóan enyhíti viszont a messze hátra elnyúló, nem nyitható, de nagyon hangulatos panoráma üvegtető (175 ezer forintért).
A vezető munkahelyének ergonómiája vegyes képet mutat. Az ülés-kormány-pedál háromszög kisautós, a kormány laposan áll, a pedálok közel vannak. A vaskos, jó fogású kormányt öröm markolni, viszont mögötte a kicsi és túldizájnolt műszeregységet nehéz átlátni. Példásan egyszerű és jól használható a külön kijelző nélküli, mégis egy pillantással értelmezhető beállítású klímakonzol, az érintőképernyős infotainment-egység pedig, ha messze nem is tökéletes, logikában, kezelhetőségben a jobbak közül való a kategóriában.
A Bose audiorendszer és a navigációs, fejlett mobil-konnektivitást kínáló R-Link csomag együtt 220 ezer forint, ha csak az R-Linket kérjük, az egy százas. Mivel a Clio zajkomfortja is kisautós (ilyen finoman írtam le, hogy nagy tempónál hangos a kabin, nehogy megsértődjön a Renault), a hifi kifinomultsága nem igazán értékelhető, javaslom minden vásárlónak, hogy próbálja ki a szalonban az alap-rádiót is, hátha azzal is meg lesz elégedve és spórol egy bő százast.
Motor
A 118 lóerőre beállított, 16 szelepes, pörgős, de alacsony fordulaton is nyomatékos 1,2 literes turbómotor, a rövideket lépő, jól eltalált hatos kézi váltó, az érzékeny, hatásos fékrendszer (hátsó dob ide vagy oda), a közvetlen, de nem kapkodós kormányzás és a remekül kiegyensúlyozott, sportos, de nem kőkemény futómű együtt csodálatos mindennapi kis élményautót varázsol a Clióból. Rugalmassága, mozgékonysága még a szűk kabinnak is új értelmezést ad: egy fürge kis gokart mégsem lehet belül akkora, mint egy csuklós busz, ezt bárki beláthatja.
Adatlap
Renault Clio GrandTour GTLine 1.2TCE
Motor | 1197 cm3, 4 henger, 16 szelep, turbófeltöltő |
Teljesítmény | 87 kW (118 LE) @ 5500 |
Nyomaték | 205 Nm @ 2000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 9 s |
Végsebesség | 199 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | katalógus szerint 5,3, a mi mérésünk szerint 7,0 l/100 km |
Listaár: | 5.119.000 Ft |
Vezetés
Amíg nálam volt, egyszer sem fulladtam le vele, ugyanakkor élvezettel pörgettem néha leszabályzás-közelbe – megérdemli, hogy leírjuk a mai kis turbómotoro egyik legjobbikának gyári kódjelét is: D4FT. Nemrég a Mégane-ban pár lóerővel még többre kihegyezve is szerettem, de a könnyű kis Clióban jobb, ügyesebb. Soha nem erőlködik, mindig van benne tartalék, még örömködve se szomjas, látszik hogy nem ma kezdte ezt a downsizing-dolgot a Renault.
A Clióval töltött egy hét alatt még feljegyeztem, hogy a kulcsnélküli kulcsrendszer valamiért korántsem volt olyan megbízható és intelligens, mint a nagyobb Renault-kban, meg hogy a középkonzolban a reggeli nagy hidegekben indulás után pár percen át szomorúan zörgött valami. Szóval voltak ilyen franciás kis allűrjei, na.
A fogyasztás vegyes üzemben, de sok karácsony előtti bevásárlós dugóban és sok autópályával 7 literre jött ki, a számítógépen mutatott érték példásan összecsengett a kútnál mért adattal. Különösen akkor tud keveset enni a kis turbós Clio, ha nem használjuk ki, nem élvezzük elemi fürgeségét, hanem a gázpedált alaposan ellustító ECO-módban járunk vele. Hatodikban 100-nál 2250-et forog a motor, 130-nál picit 3000 alatt lóg a mutató.
Költségek
Jó autó vagy nem jó autó?
Bár messze nem tökéletes a kocsi, azért aki beleszeret a formába (és nem túl nagydarab), nem fog csalódni benne. Sokkal-sokkal mozgékonyabb és jobban felszerelt, mint ugyanennyi pénzért egy kompakt autó lenne: ugyanezzel a motorral de csak 100 lóerősre beállítva a Mégane eggyel alacsonyabb felszereltséggel és mindenféle látványcucc nélkül (Zen, 5,15 millió) listaáron már drágább, mint a GT Line-pakkos Intens Clio Grandtour. A faros kasztni a tágas csomagtartóval van olyan praktikus, mint egy kompakt, ha cuccolásra kerül a sor. Könnyed, korszerű, a hétköznapokban jól kihasználható kis kombi ez a kék, ami ugyan nem nyújtja se a korai vagy japán örök élet ígéretét, se a német tömbszerűséget, de nagyon is hozza azt az életörömöt, általános jó közérzetet jövés-menés közben, amiért úgy szoktuk szeretni a francia kiskocsikat.
Meg aztán nem is nagyon van mit venni helyette. A kis kombik szegmense ugyancsak kiürült mára. A Seat Ibiza ST már eltűnt a piacról, az ár-érték bajnok Logan kombiból nincs 90 lóerősnél erősebb, marad a Skoda Fabia Combi, amiből a Monte Carlo pont meg is felel árában, jellegében a GT Line-nak. Persze ez az összehasonlítás csak arra jó, hogy megnyugodjanak mind a skodások, mind a renault-sok; nem túl drága az ő szívük választottja. El nem tudom képzelni, hogy van olyan élő ember, aki józan mérlegeléssel dönti el, hogy francia vagy német-cseh kis sportos kombit szeretne magának, kábé ugyanannyiért. Clio GT Line-t venni érzelmi döntés – és annak nem is rossz!
A 118 lovas kis kombi Renault és hasonlóan sportos vetélytársai (listaár, forint) | |
---|---|
Renault Clio 1.2 TCE Intens GT Line (118 LE) | 5.119.000 |
Skoda Fabia Combi Monte Carlo 1.2 TSI (110 LE) | 5.216.120 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|