Röviden – Toyota Corolla 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota kompakt limuzinja CVT-váltóval és 132 lóerős benzines motorral. |
Mit tud? | Nagyon tágas, kulturáltan működik és időtálló technikát rejt. |
Mibe kerül? | 4 190 000 forint 1,33-as benzinessel az alapára, a cikkben szereplő jól felszerelt 1,6-os automatikus váltóval listaáron 7 180 000 forintba kerül. Dízel 5,5-7 millió között van. |
Kinek jó? | Nyugodt hangulatú, hosszú távra szóló, meglepetésmentes autót keresőknek, ha beérik a megbízhatóság fejében az átlagos színvonallal. |
Idén 50 éves a Toyota Corolla. A Toyota az évfordulóra időzítette a 2013 óta piacon lévő generáció ráncfelvarrását, amely egész pontosan a 11-ik nemzedék a Corollákból. A név a latin corona szóból ered. A Toyota szereti a koronával kapcsolatos neveket, amilyen a Crown, a Corona és a Camry is. Egyvalamiben a Toyota Corolla biztosan világelső: ezen a néven készült a legtöbb autó a világtörténelemben. A több mint 44 milliós mennyiség évente nagyjából egymillióval nő. Nem mintha a Corolla volna a legjobb kompakt autó, de a leggyakoribb igényekre több mint adekvát válaszokat ad.
Belső
462 centi hosszú és 177,5 centi széles karosszériával elég sok teret körbe lehet zárni, ráadásul a zseniális iQ-t megalkotó Toyotának a térkihasználásról is nehéz újat mondani. A 270 centiméteres tengelytávú autóban rengeteg hely van. Hosszában egészen hatalmas az autó, a lábhely hátul kiugróan nagy, a fejtér inkább átlagos, de 180-185 centis magasságig megfelelő.
452 literes térfogatával a csomagtartó kisebb a lépcsőshátú kompakt autók átlagánál, de abszolút értelemben véve jó sok csomagot elnyel. Akinek a rakodónyílás méretével gondja van, vehet Auris kombit. Kár, hogy a csomagtartó szőnyege olcsó hatást kelt és egy szatyorakasztó kampót leszámítva szinte semmilyen praktikus részlet nem édesíti meg a hétköznapokat a kocsival. A nagy tér felosztására, praktikus apróságok létrehozására szándékot sem látni és egy FIAT Lineával ellentétben a Toyota nem költött külső zsanérokra. Emiatt a fedelet tartó karok a csomagtérbe fordulva összenyomhatják a bőröndöket, pakolásnál számolni kell a helyigényükkel.
Azonnal érezhető, hogy a modellfrissítés jót tett a belső térnek. Korábban az anyaghasználat a kategória alsó felébe sorolta az autót, a minőségérzet az átdolgozás óta összességében eléri az elvárt szintet. Szép a két főműszer közötti színes, 4,2 hüvelyk átmérőjű kijelző, ami a jobban felszerelt modellek sajátja.
A műszerfali 7,0 colos érintőképernyő könnyen használható. Jó a grafikája és ügyes a menüje. A rendszer az okostelefonhoz csatlakoztatva többféle internetes funkciót kínál és gyors, okos működésével sokat hozzáad az autó használhatóságához a mindennapokban.
Legalább a Executive szinten elvártuk volna, hogy legyen hátsó levegőrostély és egy ennél nívósabb kartámasz sem ártana. De a Toyota szerint ez pont elég és a vevők visszaigazolják ezt. Valószínűleg nem ezekért a kevéssé igényes részletekért, hanem azért a tartósságért, megbízhatóságért, amit a kulturáltan működő autó az első naptól ígér a szépen csukódó ajtókkal.
Vezetés
Milyen városban?
Elsőre az üléshelyzet közepes. A kormány a Toyota rossz szokása szerint túl csekély tartományban állítható tengelyirányban, tetszett viszont a rendes kézifék, ami hatékony, észszerű, megbízható megoldás és sokkal gyorsabban, egyértelműbben használható, mint az elektromos a gombnyomogatással. Persze akit nem zavar a kuplung fogyása, az gázzal a kuplungot felengedve is oldhatja az elektromos rögzítőféket.
Adatlap
Toyota Corolla 1,6 CVT
Motor | Soros 4 hengeres, 1598 ccm |
Teljesítmény | 97 kW (132 LE)/6400 |
Nyomaték | 160 Nm/4400 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,1 mp. |
Végsebesség | 190 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 6,1 l/100 km |
Listaár | 7 180 000 Ft |
Lehet, hogy ronda a kapcsolója, de nagyra értékeltük az ülésfűtés gyors működését és a klímarendszert is, amely háromféle karakterű befúvást kínál automatikus állásban, van soft (lágy), medium és fast (gyors).
Ferdén előre rossz a kilátás a vastag első tetőoszlopok miatt, a tolatásban szép képű kamera segít. Tetszett a tolatáskor finoman adagolható nyomaték, a CVT-s Corolla szebben araszolt parkolásnál, mint akár a száraz, akár az olajos kuplungos tesztautók zöme kettős kuplungos sebességváltóval.
Energikusan, harapósan lendül neki a tesztelt Toyota Corolla a fokozatmentes automatával. Előremenetben gázadáskor kicsit ránt az autó, ha már zárva az áthidaló kuplung, ilyenkor finoman kell gázt adni, mert az autó direktebben reagál.
Pozitív vonása az átdolgozott Toyota Corollának a futómű. Városban a rugózási kényelem a legfőbb előnye, nyugalmunk megőrzését segíti a ráfutásos baleset veszélyére figyelmeztető rendszer, amely automatikus fékezésre is képes, ha elméláznánk. A környezetszennyezés mérséklésében segít az igazán frappáns Eco-kijelző. Minél takarékosabban vezetünk, annál nagyobb rész vált zöldre a két nagy műszer közötti levél felületéből.
Milyen hosszabb úton?
Igen fejlett motor dolgozik a Corollában, a szelepvezérlés változtatása a Valvematic rendszerrel a szelepnyitás mélységét is érinti. A nyomatékszegény motorral beérhetjük visszafogott menetteljesítményekkel és akkor élvezhető a hajtáslánc kifinomult működése.
Ha ez nem opció, a 132 lóerős motort jól kihúzatva megjön a lendület, ami kanyarokban sem veszik oda. A Corolla kormányzása elég közvetlen és a futómű annak ellenére jól betámaszt kanyarokban, hogy kényelmes a rugózás. A jól hangolt felfüggesztés konstrukciója a megszokott, elöl MacPherson rugóstag van alsó keresztlengőkarral, hátul csatolt hosszlengőkaros, félmerev híd.
Autópályán zavaróan erős a szélzúgás, esőben és országúton a kerekek felől érkező morgás tűnt fel, amit sokkal jobban illene csillapítani. A motor csak erősen kihúzatva kelt számottevő zajt, egyenletes sebességnél még elég gyorsan autózva sem pregnáns.
Sztrádán az autó dízelesen csekély fordulatszámon száguld a CVT nagy áttételi tartományának köszönhetően. A körülbelüli fordulatszám 120-nál 2100, 130-nál 2500. A stabil 160-at 3100-as fordulatszámmal tartotta a tesztelt Toyota Corolla és még 180-nal döngetve is csak 4000-et mutatott a fordulatszámmérő. A fék adagolhatóságán kívül az autó egyenesfutása is igazán jó, nem kell izzadó tenyérrel elsuhanni a kamionok mellett.
Apróság, de a tempomat beállításakor a számítógép kiírhatná számmal, hogy mekkora sebességet rögzítünk. A középső kijelzőre lekérhető digitálisan az aktuális sebesség, de ott futhat más, például a navigáció.
Milyen a CVT-váltó?
Bár itthon szinte senki nem veszi, nagyon érdekelt bennünket a tesztautóban a CVT-sebességváltó működése. Évtizedek óta viaskodnak a japán márkák Európában is a fokozatmentes automatákkal. Japánban beválik a csekély nyomatékú szívó benzinesekhez társított automata, ahol a japánok zsigeri szabálytisztelettel közlekednek és ahol olyannyira tempótlan a közúti helyváltoztatás, hogy autópálya nincs is a szigetországban.
Európában viszont a dinamikusabb közlekedéshez szokott vásárlók zöme rühellte/értetlenül fogadta az állandó fordulatszám mellett az áttételek variálásával gyorsuló autót. A fokozatmentes váltóval a motor 40-nél és 100-nál is azonos fordulaton zúg gyorsulás közben, ha nem változik a gázállás. Padlógázra pedig a maximális fordulatszámon, folyamatosan bőgő motor a válasz, amit a Toyota hibridjeiben élhet át sok hazánkfia, bár a Priusban és leszármazottaiban nincs sebességváltó. Akkor sem, ha e-CVT-nek hívja a gyár a fokozatmentes erőátvitelt.
Tudomásom szerint a Toyota Corolla tesztautóban az AisinWarner AWFCX18 sebességváltója dolgozik. Ebben hidrodinamikus nyomatékváltó szolgál indítókuplungként elinduláskor. A váltóban lévő bolygóművel a szerkezet jóval nagyobb áttételtartományt képes lefedni, mint csak egy CVT tudna. Nagyon rövid áttétel meredek kaptatókon, a nagyon hosszú autópályán előnyös.
Kis gáznál a váltó szépen hozza a CVT-k mutatványát, amikor 1050 körül áll a fordulatszámmérő és az autó az áttételek megnyújtásával egyenletesen gyorsul, szép csendben.
A másik véglet és pont ennyire jellegzetes a padlógáz. Ilyenkor a fordulatszám felugrik 6400-ra és ott is marad, amíg visszább nem engedjük a gázt. A motorhang metszően kellemetlen, de kár lázadni ellene. Azt kapjuk, amit kérünk: az elérhető legjobb gyorsulást, ráadásul pillanatok alatt. Gázadás után a manuális visszakapcsolásnál kényegesen hamarabb élhetünk a maximális gyorsítóképességgel, ami elnézett előzéskor életmentő lehet.
A váltónak van sportos programja is, ami merőben idegen az autó karakterétől, de hátha valaki igényli. Ez az üzemmód magasabban tartja a fordulatszámot, jobban megindul az autó gázadásra. Sokkal érdekesebb az újraprogramozott váltóvezérlés. Kézi üzemmódban hét áttételt kapcsolhatunk és a szoftver igyekszik kvázi kihúzatni a fokozatokat, váltás előtt a motor fordulatszáma egy bizonyos szintig hasonlóan nő, mint kézi váltóval.
Költségek
7 180 000 forintba kerül a tesztelt Toyota Corolla 1,6 Valvematic Executive kivitelben, amiből 490 000 Ft az automatikus váltó felára. Az elég magas összeget részben kompenzálja a Corolla szervizköltségeinek kiszámíthatósága, a kedvező értéktartás és a Toyoták könnyű eladhatósága használtan.
Nem sok lépcsőshátú konkurenst találunk automata váltóval. A Lancerből és a Focusból automata limuzin nem szerepel az árlistán, a Fluence-t váltó négyajtós Mégane még nem kapható. A kifutó J Astra csak Enjoy-kivitelben rendelhető, de külön extrákkal és extracsomagokkal nagyon gazdagon fel lehet szerelni.
A Toyota Corolla 1,6 CVT és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Ford Focus 1,6 Ti-VCT DPS6 Powershift (125 LE, csak ötajtós) | 6 095 000 |
Opel Astra J 1,4 Turbo Enjoy (140 LE, nincs más kivitel) | 5 480 000 |
Toyota Corolla 1,6 CVT Executive (132 LE) | 7 180 000 |
Volkswagen Jetta 1,4 TSI Highline DSG (125 LE) | 6 481 040 |
Corollából jobb inkább kézi váltóval az 50-ik évfordulós kivitelt megrendelni ugyanezzel a motorral és az Értékőr finanszírozást választva összesen 923 900 forintos érelőnnyel. Ebben benne van 350 000 Ft árkedvezmény, 195 000 forint értékben az Európa-térképes gyári navigáció, majdnem 100 000 forintért a 3+2 éves Extracare-garancia és segélyszolgálat, illetve a téli gumi.
Alapáron jár a Corollához a Toyota Safety Sense, amely az automatikusan fékezni is képes, ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS), vagy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LDA), de automatikus távolsági világítást (AHB) és jelzőtábla-felismerő rendszert (RSA) is tartalmazza. Parkolássegítő rendszerrel is ellátható a Corolla, amely segít kiválasztani a kellően nagy parkolóhelyet és be is kormányozza oda magát.
Tesztünkön 8,85 l/100 km átlagfogyasztást mértünk. Az út körülbelül negyede jutott budapesti városi forgalomra, negyede volt országút és fele autópálya, benne elég sok nagy sebességű szakasszal.
Ennek tudatában a fogyasztás egyáltalán nem magas, de ugyanezért a tempóért egy hasonlóan hosszú váltóáttételezésű turbós motor vagy egy literrel kevesebbet kér vagy ugyanekkora fogyasztással sokkal jobb erőben van. Visszafogottabb sebességnél 7 literes vegyes átlagfogyasztásra számíthatunk, ami a méretes, 55 literes tankkal együtt kedvező hatótávolságot biztosít.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|