Röviden – Mercedes-Benz GLC Coupé 220d | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz C-osztály alapjaira épített középkategóriás szabadidő-autó, a GLC-ből faragott sportos verzió |
Mit tud? | Praktikumot tekintve kevesebbet, megjelenését tekintve többet, mint a hagyományos tetőívű GLC |
Mibe kerül? | 14,6 millióról indul a 170 lóerős dízel, a tesztautó több mint 23 millió forintba kerül |
Kinek jó? | Akik prémium-SUV-ot szeretnének a garázsba különc karosszériával, és nincs szükségük a kategória adta általános előnyökre |
Elértük a divatterepjárók evolúciós csúcsát. Nincs hova fejlődni, képtelenség tovább gyúrni, újabb kategóriákkal összefércelni az elsőre élettelen vadhajtásnak tűnő luxus-SUV-kupékat. Esetleg a kabrió lehet még opció, elvégre a Range Rover Evoque is ledobta a tetőt.
Az autógyártás paradicsommadarait a BMW-nek köszönhetjük, a bajorok álltak elő elsőként a csapott farú, sportos génekkel tarkított SUV-val, vagyis SAC-kal (Sports Activity Coupé), ahogy az első X6-ost nevezték. Jeremy Clarkson is teljesen értelmetlennek ítélte, de ez sem állt az X6 sikereinek útjába. Így jöhetett a folytatás, a kompakt méretű X4, ami szintén hozott a konyhára, és ezt már a konkurencia sem nézte tétlenül.
Így érünk el a Mercedes GLC Coupéhoz, ami jelenleg a bajorok legkomolyabb kihívója ebben az igen furcsa súlycsoportban. De tegyük félre, miért akar bárki egy terebélyes külsőt szűk belsővel, nehéz magas karosszériát feszes futóművel párosító járművet.
Az MX-5-re is kevés észérv akad, mégis rengeteg autórajongó megőrül érte, és a hangsúly a rajongáson, az utánozhatatlan vezetési élményen van.
Külső
Milyen különleges élményt ad a Mercedes GLC Coupe? Dísztárgyként mindenképp megállja a helyét, 4,73 méteres hossza, 1,6 méteres magassága és 2,87 méteres tengelytávja akár egy átlagos, szürke autó adatai is lehetnének, de ez a típus korántsem az.
A vaskos, mégis lágy ívekkel rajzolt frontrészről a gyémántmintás hűtőrács rögtön megragad, egyértelműen visszaköszön az édes testvér GLC és a C-osztály ábrázata, de még markánsabb, még figyelemfelkeltőbb formában. A márkajel gigantikus, a motorháztető domborítása jól áll a komoly méretű lemezfelületnek.
Halványan feldereng a terepjárós múlt, az orbitális méretű kerékjárati íveken, küszöbön keskeny matt fekete műanyag borítás fut végig. Az autó 8 centiméterrel hosszabb és 4 centiméterrel alacsonyabb a hagyományos GLC-nél, így a csapott tető enyhébb ívben kapcsolódik a farhoz, a dobozszerű kialakítás sík fara helyett nagy, kerek tomporral ér véget a GLC Coupé.
De igazán a jácintpiros metálfényezés (455 ezer forint) és a 19 colos kerekek miatt vonzza a tekinteteket, ez az árnyalatüdítő színfolt a szürke-ezüst-fekete-fehér autóállományban.
Belső
A 235/55-ös méretű téli gumiszetten túl a belső tér mutatja igazán, hogy ez egy minden földi jóval teletömött kivitel, amiben csúcsra járatták a Mercedes-féle magas szintű, otthonos luxust. Egyszínű, átlagos kárpit helyett fekete-platina fehér Nappa borítja az üléseket, sajna a fehér részeken már pár ezer kilométer után farmerszín árnyalatban. Ezt az árat, valamint 1,3 millió forintot kell fizetni az aprólékosan varrott, ajtón, műszerfalon is visszaköszönő felszereltségért.
A technikai megoldások mellett az utastér kialakítása is a C-osztály öröksége. Magas szintű kidolgozás, kifogástalan összeszerelési minőség, Mercedes-logikával elrendezett kezelőszervek (automata váltó a kormányoszlopon, ülésállítás az ajtón) jellemzik. Műszerfalát még analóg órák uralják, csak középen találunk színes LCD kiegészítő képernyőt, de ezen is tökéletesen elérhető minden funkció.
Jól áll neki a matt fekete kőrisfa dekor, ez legalább nem karcolódik, és nem őrzi annyira könnyen a maszatos ujjlenyomatokat, mint az őrülten csillogó lakk. Elöl fejedelmi a kényelem, hűtött-fűtött ülések a testnek, szabályozhatóan adagolt gyári parfüm az orrnak, fém „sajtreszelő” hangszórókkal esztétikai élményt is nyújtó Burmeister hifi a fülnek.
A kényeztetés tehát teljes körű, egyedül a középen terpeszkedő táblagépszerű fedélzeti Comand-rendszer kezelése rángat ki a komfortzónából. Bár szobornak tökéletes az érintőfelülettel kombinált tárcsás vezérlés, a gyakorlatban akad jobb, gördülékenyebb megoldás.
Elöl tehát ugyanazt kapjuk, mint a GLC esetén, a különbség a második sorban érhető tetten, a lábtér még elfogadható, de a fejtér már 185 centiméteres magassággal meglehetősen szűk, a harmadik, középső hely pedig teljesen felejthető.
A csodás tetővonal oltárán a csomagtartó egy részét is feláldozták, 580 liter helyett 491 áll rendelkezésre. Ez is bőséges, sőt 1200 literig bővíthető, a tetőbe harapó ötödik ajtónak köszönhetően pedig könnyen hozzáférhető. Igaz, az ajtó magasról nyílik, nagy bevásárlás mázsás szatyrait nem nagy öröm ide beemelni.
Motor
Adatlap
Mercedes GLC Coupé 220d 4Matic Coupé
Motor | 2143 cm3 S4 Dízel |
Teljesítmény | 170 LE/3000-4200 min |
Nyomaték | 400 Nm/1400-2800 min |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 s |
Végsebesség | 210 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,0 l/100 km |
Listaár | 14 600 000 Ft |
Dízelből ez a belépő szint, de szükség is van a 2,1 literes négyhengeres blokk 170 lóerejére. A 4Matic összkerékhajtás és a hagyományos automata váltó, valamint az 1845 kilogrammos tömeg dinamikus mozgatásához kell az energia.
Alapjáraton, hidegen kissé nyersen jár a motor, ami furcsán hatott az E-osztály 220d zseniálisan dinamikus, csendes motorja után. Nem véletlenül, hiszen ez a 220d, nem az a 220d. A CDI jelölés eltűnt mind a régi, mind az új motorokról, így kaphatták ugyanazt a jelölést, pedig az E-osztályé 1950 köbcentis, míg a GLC Coupé négyhengeres 2143 cm3.
Ezért érdemes beleásni magunkat a műszaki leírásokba vásárlás előtt.
Nem fogy ki a szuszból, a 8,3 másodperces százas gyorsulás is rendben van, de autópályán, kamion mögül kilépve érződik, hogy lemorzsolódik az 1400-as fordulattól elérhető 400 Nm nyomaték, és az extravagáns forma mellé még fölényesebb erőtöbblet járna. Erre gyógyír az alig drágább, 34 lóerővel és 100 Nm-rel többet kínáló 250d kivitel.
Felépítését tekintve klasszikus Mercedes a GLC Coupé, hosszmotor, hátsókerék-domináns összkerékhajtás, puhán kapcsoló kilencsebességes (!) 9G-Tronic hagyományos automata, a szokásosnál direktebb, de könnyű kormányzás, pontosan adagolható, hatásos fékrendszer határozza meg a volán mögött töltött órákat.
Vezetés
Csak a futómű lóg ki a képből, ezt talán túlzottan feszesre, sportosra hangolták, és amikor 18 mázsát kell úton tartani, azt lehetetlen lágy rugózási komforttal ötvözni. Most sem sikerült, a 19 colos kerekeken keményen pattog a kocsi, hiába választjuk a Dynamic Select üzemmódjai (Sport+, Sport, Comfort, Eco) közül a komfortos üzemmódot. Földútra tévedve végképp előjön ez a furcsa kettősség, de a jelenség kiküszöbölhető az opciós légrugózást rendelve.
Autópályán jönnek elő a Mercedes-erények, zaj alig szűrődik be az utastérbe, a motor kilencedik fokozatban 120 km/órával kétezer alatt forog, a LED hangulatvilágítás lágy fénye világítja meg az utasteret, a Burmester hifi parádésan szól. A sötét téli napokon a LED-es első fényszórók teszik pihentetővé a hosszú utakat, nem kell a padkát pásztázni őrülten koncentrálva kóbor kerékpárosokat kutatni.
De ha kell, helyettünk figyel. A Mercedes vezetéssegítő rendszerei mind elérhetőek, automatikus sávtartás, aktív kormányzás, követőradaros tempomat (a városi dugóban is képes az önálló újraindulásra) segíti a haladást, és mindez finoman, gördülékenyen, kiszámíthatóan működik. Kötelező extra még a 360 fokos képet rajzoló kamerarendszer, a döntött hátsó ablakon semmit sem látunk, de a nagy felbontású kamera képére mindig számíthatunk. A Mercedes-márkajelbe rejtett hátsó csak használatkor bukkan elő, így még a téli mocsokban is tiszta marad.
Fogyasztása 7-7,5 liter körül alakul, elfogadható érték, automata-összkerék kettőstől főképp, a hatótáv pedig az alap 50 literes üzemanyagtartály helyett rendelhető 66 literessel növelhető.
Költségek
A Mercedes GLC 220d 4Matic Coupé alapára 14,6 millió forint, ez a kivitel eleve magasabb felszereltséggel érhető el, a normál GLC ennél olcsóbb, a tesztautót pedig a teljes szolgáltatáskör bemutatása végett sikerült 23,2 millió forintig feltornázni. Közvetlen konkurense a BMW X4 (automata váltóval, 190 lóerős dízelmotorral 14,3 millió forinttól), ami már régebben piacon van, a Mercedes frissebb, újszerűbb induló ebben a szegmensben.
A Mercedes GLC Coupé vetélytársai – Listaár, forint | ||
---|---|---|
BMW X4 20d (190 LE) | 14 600 000 | |
Jaguar F-Pace AWD (180 LE) | 14 500 000 | |
Audi Q5 2.0 TDI (190 LE) | 13 200 000 |
Szinte minden tekintetben a lehető legmagasabb autóipari minőséget hozza, tökéletes atmoszférát teremt, elzárja a külvilágot, minden érzékszervünkre hat, nyugtat, kényeztet. Ezt tudja a normál GLC, és ennek a divatosra csonkított változata, a Coupé csak kevesebbet ad. Kevésbé praktikus, szűkebb az utastere, túl feszes a futóműve. Viszont egyedi farktoll, és ha a teremtő evolúció olyan fajt is kitermelt, mint a paradicsommadár, akkor az autóipar miért ne tenné?
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|