Röviden – Volvo S60 PoleStar, 2016 | |
---|---|
Mi ez? | A Volvo új prémium-középkategóriás sportmodellje. Mármint annyiban új, hogy a korábbi hathengeres motor helyett most négyből jön ki a sok-sok lóerő |
Mit tud? | 367 lóerő, dinamikus sportautomata, összkerékhajtás, általános tömör minőségérzet |
Mibe kerül? | 16.460.000 forintról indul az árlista |
Kinek jó? | Aki bírja a skandináv életérzést és igényli a biztosan uralható nagy erőt – az ő autója a PoleStar S60 |
Amikor jött a hír, hogy mehetünk a BKV-kék PoleStar S60-asért, némi zavart éreztünk a szerkesztőségi Erőben. Hiszen volt nálunk a kocsi, alig egy éve. Imádtuk varacskos hangját és lehengerlő erejét, utáltuk nagy fogyasztását. De miért hoznánk el megint? Aztán kiderült: ez már az új, downsizingolt PoleStar, keresztbe’ sor hat helyett nyomorúságos négy hengerrel, nagyobb erővel, jóval kisebb étvággyal, de – mint később meghallottuk – sokkal szánalmasabb hanggal.
De sebaj, így, kiherélt hangzással is kényelmes, kiforrott, összeszedett, nagyon stabil és nagyon erős sportlimuzin az S60 PoleStar. Nem olcsó, nyilván, de nagyon sokat ad az áráért (pláne, ha alaposan megfejeli a listaárat a vevő az extralista bősz pipálgatásával). Nem tudunk jobb elismerést, mint a Trónok Harcában a zord, fagyos vidék népe, amikor megválasztja új uralkodóját; éltessük ezt a csodás svéd kocsit is ugyanazokkal a szavakkal:
Külső
A 2012-es fejlesztésű S60 felett némileg eljárt már az idő. A német prémium kompakt trió (3-as BMW, A4-es Audi, C-Merci) bármely tagjához képest öregecskének, semmilyennek tűnik – de nem a PoleStar! Irdatlan, 20 colos alufelnikkel, ezzel az (feláras) egyedi kék színnel még egy F Astra is forgatná a fejeket, nemhogy egy Volvo. Az autó legnagyobb sikere az volt, amikor a mögöttem jövő Swiftből fotózta telefonnal egy benzinvérű lány, oly buzgón, hogy majdnem belém gurult, amikor meg kellett állnom a pirosnál, de nem csak őt bolondította meg ez a forrón hideg fényezés. Nézték, leesett állal, amerre csak járt.
Egy mezei S60-ból egy papírlapon, ceruzával meg lehet alkotni a PoleStart. Minden, amitől a decens limuzin erőteljes szörny lesz, utólag került rá az alapokra. Alaposan megmorcosított, kiélesített, szögletesebbé tett első lökhárító, hatalmasra pumpált fékek, a nagy nyereg mellett épp csak elforgó 20-as kerekek és kicsi, de hetyke hátsó szárny. De az összhatás így is skandináv módon szerény, az autó érezteti ugyan az erőt és a dinamikát, de mellőz minden olyan vásáriságot, ami egy M3-ast vagy egy WRX STi-t különböztet meg az alapmodelltől.
Persze nem mintha nem imádnánk a gyárilag felspécizett BMW-ket és Subarukat – csak a stílus más. A Volvo gyári tuningszekciója nem tudta és nem is akarta leküzdeni az eredendő skandináv visszafogottságot, pont ettől üt akkorát a svédek izomszedánja, amekkorát:
Belső
Az utastér még szolidabb. Ahol nem, ott sok is lett a jóból: mind a küszöbdíszléc, mind a hátborzongatóan kisipari jellegű váltógomb elhagyta a jó ízlés birodalmát. Igazán nagy szerencse, hogy sem a kényelmes, remek oldaltartású sport-komfort ülésekkel, sem a kék cérnával épp csak egy nagyon picit megváltoztatott kormánnyal, sem a műszerblokkal, sem a középkonzollal nem akartak valami nagyot mondani a svédek. A PoleStar utastere egy igazi understatement, semmi nem utal arra, mi fog történni, amikor a vezető majd kicsit erőteljesebben lép oda a gázra.
Az összeszerelés minősége, az anyagválaszték, az elegáns, tiszta dizájn még beengedné az S60-ast a prémium élmezőnybe, de a középkonzolon már jól látható, hogy ez a Volvo az öregebb modellek közül való. Hiába lehet a mai napig nagyon szeretni a teljes numerikus tasztatúrát és az egyszerű ember-sziluettel intuitívvá varázsolt klímakonzolt, az XC90, az S/V90 páros műszerfala alapján már sejthetjük, ez a sokgombos megoldás hamarosan az enyészeté lesz. Habár szinte biztosan nehezebben kezelhető érintőképernyőt kapnak majd a Volvo-vásárlók, alighanem vigasztalódhatnak az S60-énál nagyobb, szebb képmegjelenítésű kijelzővel és a mainál sokkal intelligensebb mobilos konnektivitással.
A műszeregység sem az igazi: szinte kiköpött olyan, mint a mai Renault-ké, se funkcióban, se látványban nem nyőjt semmi extrát egy korszerű tömegmodellhez képest. A vezetéstámogató rendszerekben sincs semmi újdonság vagy izgalmasan kreatív szolgáltatás. Van adaptív tempomat, hol erőszakosabb, hol engedékenyebb, de a Volkswagenek ügyességét meg sem közelítő sávtartó automatika, városi automatikus vészfékezés – no de hát ezeket már a kompakt mezőnyben is megkapni manapság.
A hátsó traktus és a csomagtér szűkössége érdemel még egy szót: az S60 mindig is lógott egy kicsit a levegőben két kategória között. Nem lehet odatenni egy 3-as BMW vagy A4-es Audi mellé, mert azoknál kisebb és kevésbé alkalmas négy felnőtt utaztatására – ugyanakkor a 2-es kupénál vagy A3 szedánnál tágasabb, komolyabb kocsi a svéd limuzin.
Vezetés
Az S60 PoleStar olyan reflexeket hívott elő belőlem, amelyek, azt hittem, már rég elhamvadtak bennem a XXI. századi autóipar biztonságra törekvése és üzemanyag-takarékossági, gazdaságossági fejlesztéseinek hűvös szelében. Igazán üdítő élmény, hogy még 2016-ban is kapható olyan európai autó, ami egész épeszű áron kínál brutális, de kiautózható teljesítményt.
Adatlap
Volvo S60 PoleStar – 2016
Motor | 1969 cm3, 16V, sor 4, turbó |
Teljesítmény | 270 kW (367 LE) @ 6000 |
Nyomaték | 470 Nm @ 3100 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,7 s |
Végsebesség | 250 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,8 l/100 km katalógus szerint, 12 körül igazából |
Listaár: | 16 546 000 Ft |
Gombnyomásra indul a motor, egy apró hörrenés után hangja szinte nincs, az előző Polestar hathengeresének hörgése-morgása nyomokban sem maradt meg a hengerszám-csökkenés után. Sajnos a hang később sem jön meg, még sportos beállítással, kiforgatva is mindig szolid, visszafogott marad az akusztika. Ez akár kiábrándító is lehetne, ha nem tolna a csendes, józan hang mellé olyanokat a hihetetlenül erős kétliteres motor, mint amilyeneket tol.
Nem túlzás, hogy az utasokban, de néha még a sofőrben is bennszakad a szó, amikor egy-egy padlógázra meglódul a kocsi, Az ügyes automatikus összkerékhajtással és a gyors nyolcfokozatú automatával az elégetett benzin energiája késlekedés nélkül és teljes egészében a kerekek elfordítására irányul. A Polestarban nincs bizonytalankodás, riszálás, szitálás, csak gyorsulás, kanyarban is, csúszós úton is, mindig, ha a vezető úgy kívánja.
A brutális erő kiélvezése után mindig szürreális élmény, amikor a piros lámpához érve a stop-start automatika leállítja a motort. Ezzel a gesztussal persze nem lehet helyrehozni, ami korábban már megtörtént: a 7,8 literes katalógus-fogyasztással szemben még a KRESZ-nek többé-kevésbé megfelelő, igazán nem felelőtlen vagy veszélyes autózás mellett is egészen nyugodtan lehet 12 literrel számolni százon a valóságban. Ami, mily érdekes, pont kétharmada annak a 18 liternek, amit a pont másfélszer ekkora háromliteres hathengeressel tapasztaltunk a korábbiakban.
A kormányzás, a futómű, a fék kiválóan egyensúlyoz a hétköznapi komfortosság és a nagy erőhöz szükséges érzékenység mezsgyéjén. Az S60 Polestar nem ideges, nem veszélyes, nem túlérzékeny, hanem mindenkor nagyon stabil, megbízható, ügyes és eleven. Ekkora erőt ilyen könnyedén kiautózni – ezt összehozni igazi művészet, az S60 Polestar mozgás közben minden másodpercben a Volvo gyári tuningműhelyének figyelemre méltó zsenialitását dicséri.
Megérdemel egy elismerő sort az automatikus fényváltós, kanyarba is bevilágító, a szembejövőt, elöl menőt „kitakaró” fényszóró: csaknem olyan jól működik, mint a mai mátrix-LED lámpák, igazából végig azt is hittem a teszt során, hogy fénydiódás világítás van a Polestar-on. Pedig nem, ez xenon.
Költségek
Kinek szól?
Az S60 első ránézésre a 3-as BMW, C Merci versenytársa, vagyis prémium középkategóriás modell. Csomagtartója mérete és eredendő fronthajtása alapján viszont sokkal inkább prémium kompakt szedán – és ha megnézzük az árát és a német elit trió árait, az csak megerősíti ezt az elméletet. Az alábbi összehasonlító táblázatban a legközelebbi vetélytárs az S3 Limousine és a CLA AMG Merci, de hogy lássuk a kontrasztot, beírtam a szolid C 43 AMG és a brutál M3-as BMW adatait is:
A márka modell és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi S3 Limousine quattro S-tronic (310 LE) | 14 736 660 |
BMW M3 (431 LE) | 24 608 000 |
Mercedes-Benz CLA45 4Matic Coupé AMG (381 LE) | 16 199 700 |
Mercedes-Benz C43 AMG 4Matic (367 LE) | 17 387 520 |
Volvo S60 PoleStar (367 LE) | 16 546 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|