Röviden – BMW 750Li xDrive
Mi ez? A BMW 7-es sorozatának 2015-ben bemutatott hatodik generációja hosszított tengelytávú kivitelben, bitang V8-as motorral és összkerékhajtással.
Mi tud? Fényűző kényelemben szállítani négy személyt akár 250-nel és edzésprogrammal felfrissíteni az utazás közben, valamint sofőr nélkül beállni a garázsba.
Mibe kerül? A hosszított karosszériás, V8-as turbómotorral szerelt 750-es 35,7 millióról indul, az extrákkal gazdagon tömött tesztautó ára 52 707 000 Ft.
Kinek jó? Olyan innovációra fogékony gazdagoknak, akik egy luxuslimuzintól nem csak a kényelmet, hanem az élvezetes vezethetőséget is elvárják.

A BMW legnagyobb limuzinjának, a 7-es sorozatnak története még abban az időben kezdődött, amikor még a bajorok gyármágnásai is Mercedesszel jártak, mert az volt az igazi tehetős úrnak való autó. A financiális bajokat mélyítő Barokk Angyal és a felemelkedés korszakában született E3-as kódjelű limuzin után mutatkozott be ’77-ben az első 7-es sorozat, ami sportos menettulajdonságaival volt tökéletes ellenpontja a kényelmes S-osztálynak.

Negyven év alatt azonban szép lassan kiderült, hogy azok, akik például hosszított 750-est vesznek, többre értékelik az andalító kényelmet és a végeláthatatlan opciós listát, ezért a hatodik generáció pontosan ilyen fejedelmi lett.

Külső

Mágnások mézédes álma 1

Amennyiben egy autó 5 238 milliméteres hosszon terül el, nem igazán van szükség formatervezői ügyeskedésre, hogy tisztességes legyen a megjelenése. Gondoljunk csak a Halálcsillagra, ami igazából egy elszabott gömb, mégis méretnél fogva őrületesen menő. A tipikus hátsókerekes arányok és a BMW genetika pedig eleve szerencsés kombináció kiegészítve a szakadatlan vízszintes vonalakkal és a gigantikusra nőtt orrlyukakkal.

Mellé pedig csak ráadás a morcos tekintetet kölcsönző fényszóró, amivel rögtön meg is kezdődik a technológiai demonstráció, hiszen nem csak LED-ek, hanem lézercsóva adja a brutális fényerőt. Ráadásként ezek a 981 700 forintért mért birodalmi fotonágyúk rendkívül okosak is. Reflektorral sem vakítják a szembejövőket, hanem ügyesen kikerülik, továbbá felismernek minden út melletti létformát a gyalogostól a biciklisig és villogással figyelmeztetnek is rájuk, hogy egészen biztosan ne terítsük fel őket a 7-es gusztusosan meggyűrt, erőt sugalló gépháztetejére.

Egész pontosan 14 centiméterrel lett hosszabb a sima G11-esnél a nyújtott változat és ez látszik is rajta, szinte elfárad a szem mire végigrohan a G12-es profilján. A nagy, kékes beütésű Individual Azurite fekete metál (432 600 Ft) felületet elegánsan csillogó króm díszítéssel oldották fel. Különösen az ablakkeretekből elegánsan kinyúló tükörszár és a jellegzetes hokiütő motívumot is tartalmazó rész nyújt szép látványt. Utóbbi különlegessége, hogy most először készítették el a bajorok egy darabból ezt az elemet. A nemesítő csillogást tovább fokozhatjuk a Pure Excellence csomaggal (296 200 Ft), így a LED-es ködlámpák alatt és az ügyesen eldugott dupla kidörgők köré szintén jut belőle gazdagon.

Bő kézzel mérték a csillogást

Bő kézzel mérték a csillogást

Közel 2 méter a 7-es BMW teljes szélessége és ez leginkább a hátuljánál tűnik fel, ahol a legapróbb vonal is ezt hivatott hangsúlyozni. Éjszaka a legfeltűnőbb, amikor a vörösen izzó hátsó lámpák mellett még az autó mellé vetített csíkos fényszőnyeg is jelzi, hogy jelentős négyzetmétereket kér el a világból. Már csak azért is szükség van ekkora hátsóra, hogy ízlésesen elférjen rajta elszórva a teljes nevét alkotó 750Li xDrive Individual feliratok mindegyike. Járulékos pluszként pedig 515 liternyi szabályos alakú, szépen kárpitozott csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami nyitható és csukható láblendítéssel, távirányítóval, valamint az ősi módszer szerint kézzel is.

Belső

Tagadhatatlan, hogy a generációváltások során most fejlődött a legnagyobbat a 7-es utastere, már első pillantásra is feltűnően más, mint a korábbi BMW-k. Nem csupán a varrások egyedi rombusz mintája és a lágyan hullámzó formák miatt, hanem az ezüst gombok és kapcsolók is jelzik, hogy minőségi szintet is lépett a legnagyobb bajor limuzin.

A tesztautó feláras Canberra bézs színű Nappa bőrkárpitjaival az egész kabin olyan, mintha egyenesen a katalógusba csöppentünk volna. A vezető és utas közé hegygerincként magasodó kardánalagút sem csökkenti jelentősen a térérzetet, ráadásul így minden a sofőr keze alá került, valamint szinte bármilyen termetű emberhez passzol a – kormány mellett szintén fűthető – könyöklő.

A BMW-ktől megszokott elrendezést követi frissebb formátumba csomagolva

A BMW-ktől megszokott elrendezést követi frissebb formátumba csomagolva

Minden apró kacatot képesek elnyelni a vezetőülés körül elhelyezett tárolóhelyek a kaputávirányítótól a pénztárcáig, a vezeték nélküli elektronzabálásra alkalmas telefonokat és a 7-es érintőkijelzős távirányítóját (viszlát, kulcs!) pedig indukciós töltővel etethetjük. Hiába a zárt rekesz, a mobilt egészen biztosan nem felejtjük az autóban, hiszen erre kiszálláskor figyelmeztet udvarias bimbammolással és műszerfali üzenettel is. Nagyjából 20 éve még jelentős gondokkal küzdött a BMW a pohártartók területén, mára azonban ihatatlan mennyiségű folyadék helyezhető el az autó különböző pontjain.

Kedvelem a BMW-ben, hogy nem nehezíti meg a márkahű vásárló napjait azzal, hogy az eddig megszokott kezelőfelületeket találomra keverje a középkonzolon és az ebben az esetben kortárs szobornak is beillő, kerámia betétes (189 700 Ft) váltókar környékén. Egyedüli újítás a klímapanelen történt, ahol a megszokott elrendezést követték, de már a gombok nagyobbik hányada apró érintőképernyőn kapott helyet. Ezt azonban időbe telik vakon kezelni, hiszen a nyomogatás után nincs visszajelzés az ujj végén, így mindenképp le kell pillantani, hogy valóban azt állítottuk, amit akartunk. Már csak azért is, mert innen kezelhető a több fokozatban állítható ülésfűtés és szellőztetés, de még a kellemes illatot biztosító fedélzeti parfüm permetező rendszer is (106 500 Ft).

Pazar lett a fénytechnika

Pazar lett a fénytechnika

A 750Li nyújtotta pazar komfort azonban a leginkább a jobb hátsó, általunk csak TSZ-elnöki helynek keresztelt ülésen élvezhető igazán. A 14 centivel rövidebb változattal szemben – amit 730d formájában teszteltünk – itt már nem érheti panasz a lábteret. Csupán egy gombnyomás az ajtópanel hullámosan fekvő figuráján és máris elnöki limuzinná alakul a 7-es. Az első ülés lassan előre araszol, lenyílik a lábtartó, a háttámlán elhelyezett képernyő pedig megfelelő szögbe áll a jó láthatóság miatt. Mindeközben a többféle masszázst is kínáló csodafotel is felveszi a fekvősebb pozíciót, hogy bármilyen nappalinál kellemesebb legyen a tévézés vagy a Bowers & Wilkins audiorendszer (1 880 100 Ft) csodálatos hangzása.

A világ urának akkor sincs oka aggodalomra, ha utazás közben érik a halaszthatatlan feladatok, mert a könyöklőből egy pillanat alatt elővarázsolható a masszív asztalka, ami mellett éppen elfér mondjuk egy MacBook Air. Ha ódivatú papír alapú dolgokat kell rendezgetni, akkor pedig érdemes fényárba borítani a világító panoráma üvegtető alatti teret. Az éjszaka császára érzést adó, változtatható színű hangulatvilágítás mellett még a hangszórók fényereje is konfigurálható az integrált Samsung tableten, de a B oszlopon és tetőn elhelyezett csillárokkal gond nélkül nappali fény varázsolható.

Technológia

Túllépve a kategóriában már teljesen általánosnak mondható holttérfigyelőn, sávtartó asszisztensen és az adaptív távolságtartós tempomaton a BMW már a parkoló rendszert fejlesztette a lehető leglátványosabb szintre. Amennyiben úgy döntünk, hogy magunk próbálkozunk meg a bő 5,2 méteres autó elhelyezésével, akkor bőséggel akad segítségük a részletes parkradaron kívül.

A 360 fokos kamera már nem csak felülnézeti képet ad, hanem 3D-ben is megnézhetjük, hogy milyen közel járunk ahhoz, hogy megpadkázzuk a borsos árú felniket. Mindezt minden elképzelhető szögből, mintha egy filmes stáb követné a manőverezést. Igazán viszont a távvezérelt parkolással (193 100 Ft) kelthetjük fel környezetünk figyelmét. Ezen a folyamaton azonban nem árt még csiszolni, először is szinte közvetlenül az autó mellett kell állni, hogy elfogadja az utasításokat, továbbá időnként a kulcs és autó közötti megromlott kapcsolatra hivatkozva megtagadta a parancsot.

A prémium kategóriában zajló folyamatos hidegháború másik nagy technológiai fegyvere a gesztusvezérlés (83 200 Ft), ami egyelőre csak pár utasítást ismer fel. Ujjkörzéssel a média hangereje változtatható, legyintéssel elutasíthatunk vagy fogadhatunk egy bejövő telefonhívást, kétujjas mutatásra pedig csatornát vagy számot ugorhatunk. Az első feladat elvégzése sokkal egyszerűbb és üzembiztosabb a kormányról vagy a szokott hangerőállító tekerentyűről, ám a többi hadonászás valóban megkönnyíti a használhatóságot. Megszokást csak az igényel, hogy nagyjából az iDrive hatalmas és széles kijelzője előtt matassunk.

Érintőkijelzős lett az iDrive és a klíma paneljének egy része is

Érintőkijelzős lett az iDrive és a klíma paneljének egy része is

Hallgatva a vásárlói igényekre, az iDrive fedélzeti rendszert is frissítette a BMW, így először az új 7-esben nyílt lehetőség arra, hogy a tapipados forgókapcsoló mellett már a képernyő bökdösésével is ugrálhatunk a menü mélyén. Leginkább a navigációs rendszer esetében szerencsés ez a fajta bevitel, a címek megadása érezhetően gördülékenyebb a korábbinál és a zoomolás is egyszerűbb.

Vezetés

Adatlap

BMW 750Li xDrive

Motor 4 395 ccm, biturbó V8-as benzinmotor
Teljesítmény 450 LE (@5500-6000)
Nyomaték 650 Nm (@1800-4500)
Gyorsulás (0-100 km/h) 4,5 másodperc
Végsebesség 250 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 8,5 liter/100 km
Listaár: 35 742 000 Ft

A vezetési élmény terén változott jelentősen az aktuális 7-es sorozatú BMW az elődökhöz viszonyítva, sokkal inkább a kényelemre helyezték a hangsúlyt, ezért légrugós futómű került az autó alá, amit felár ellenében az Executive Drive Proval (981 700 Ft) egészíthet ki a módos tulajdonos. Az S-osztályhoz hasonlóan ez a rendszer is kamerával pásztázza az utat, amit a vezetési stílus elemzésének adataiból és az aktív felfüggesztés visszajelzéseiből dolgozva álltja mindig a helyzetnek megfelelően a futóművet csökkentve a karosszéria mozgását.

Cserébe viszont az eddigieknél jóval kevesebb változást tapasztalhat a vezető, amikor az élménykapcsolót Adaptive vagy Comfortból átpöccinti Sport módba. A műszerfalon minden piros lesz, a fordulatszám megemelkedik, de a futómű aligha lesz érezhetően keményebb és a kormányra sem jönnek meg az eddig csak letompítottnak hitt visszajelzések. Pedig az xDrive összkerékhajtás patentül osztogatja szét a nyomatékot a kerekek között és hihetetlenül kezes batárrá válik, érzésre másfél mérettel kisebb autóvá zsugorodik a két tonnás 7-es az opciós négykerék-kormányzással (482 500 Ft).

Fölényesen suhan

Fölényesen suhan

Motor

Nyilvánvalóan hamarabb rabol rá a 78 literes tank tartalmára a 4,4 literes lökettérfogatú V8-as motor, amiben a gyorsabb reakció érdekében a hengersorok közé költöztették a turbófeltöltőket, de a 450 lóerő és a tekintélyes 650 Nm nyomaték igazi csillagrombolót varázsol a 750-esből. Olyan hatásosat, aminek fényében rögtön megérdemeltnek tűnik a kellően vegyes használatban mért 14,1 literes átlagfogyasztás. A nyolcsebességes automataváltó hétköznapi helyzetekben nevetségesen alacsony ezres fordulat környékén dolgozik, de szerencsére kézzel kapcsolva forgatni is engedi, ha vágyunk egy kis szűrt V8 orgánumra.

Hihetetlen 4,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre ez a hatalmas test és mindez teljesen eseménytelennek tűnik, az már nem is meglepő, hogy a természetes utazósebessége bőven messzebb van, mint a 130-as osztás és olyankor még elszigetelt csend honol az utastérben.

Költségek

Az ablakkeret krómjából nő ki a tükör szára

Az ablakkeret krómjából nő ki a tükör szára

A bivalyerős V8-as turbómotorral szerelt, terjedelmes lábteret nyújtó 750Li alapára összkerékhajtással 35 742 000 forint. Ebben az esetben az alapellátmány része többek között a gigantikus Professional navigációs rendszer, a szervorásegítéses ajtók, a szélvédőre vetítő Head-up Display, a könnyed nyitást biztosító kulcsnélküli komfort bejutás és a tolatókamera is.

Ezeken felül olyan jelentős tételekkel növelhetjük a szabad szemmel távolról is kiválóan látható alapárat, mint a kényelmi felszerelések javát magába foglaló Executive Lounge csomag (4 142 800 Ft) vagy a privát szférát a sötétített hővédő üvegeknél (173 100 Ft) is jobban óvó elektromos naprolók (299 500 Ft). Gondos pipálgatást követően könnyű akár közel 17 millió forintnyi extrát belekonfigurálni a kínálat egyik legelőkelőbb helyén trónoló 7-es BMW-be.

A modellpaletta második legrangosabb helyén trónoló BMW 750Li xDrive már jóval túlmutat azon, amit eddig utazólimuzinnak ismertünk. Temérdek innovatív extrájával és érintőképernyős kezelőfelületeivel a jövőhöz enged közelebb, amiben már lehet, hogy nem csak a parkoláshoz lesz szükségtelen a vezető jelenléte.

A BMW 750Li xDrive és vetélytársai – Listaár, forint
Audi A8 L 4.0 TFSI quattro tiptronic (435 LE) 32 478 930
Mercedes-Benz S 500 L 4matic (455 LE) 34 764 980
Lexus LS 600h L (445 LE) 36 400 000
BMW 750Li xDrive (450 LE) 35 742 000

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Bivaly motor
  • Remek minőség
  • Fejlett fedélzeti elektronika
  • Határtalan kényelem
  • Kiváló vezethetőség
  • Lassan hűtő és fűtő klíma
  • Makacs távvezérelt parkolás
  • Alig érezhető különbség a vezetési módok között
Hány pontot ér a 10-ből a mindent tudó 7-es BMW?
átlag
7.83
szavazat
562
Hány pontot ér a 10-ből a mindent tudó 7-es BMW?