Röviden – Renault Megane 1.6 GT GrandTour EDC7 | |
---|---|
Mi ez? | Az 1995 óta létező kompakt méretű Renault, a Megane negyedik generációja sportos változata, kombi kivitelben, 205 lóerős benzinmotorral, automata váltóval |
Mi tud? | Ha kell adrenalinbombát robbantani a sofőrben, miközben akár egy családot is fuvarozhat. |
Mibe kerül? | 4,999 millió a Megane kombi alapára, a GT változat 7,999 milliótól vehető meg. A tesztben szereplő autó ára 9 614 000. |
Kinek jó? | Azoknak, akik egy szép, ugyanakkor élménygazdag, erős, izgalmas vezethetőséget kínál kocsira vágynak, amely még praktikus is. |
Vannak olyan Renault Megane változatok, amelyek a nagy tömegeknek szólnak. Így kombi karosszériával próbáltuk már az 1,5-ös dízel és az 1,2-es benzines turbó változatot is.
Nemrég azonban bemutatkozásáig a típus csúcsmodellje a GT is, amely a ferdehátú mellett kombi karosszériával is készül. A Megane RS megérkezéséig ez a típus legsporortosabb kivitele, amely ezzel a kasztnival praktikus is, apa és anya is szereti, de így is elsősorban rajongóknak szól. Közel tíz milliót adni egy kompakt méretű autóért másként aligha lehet.
Külső
Nem kell Renault-fannak lenni, ahhoz, hogy az új Megane-t megkedveljük, a kocsi ugyanis nagyon mutatós. Rengetegen dicsérték a kocsi külsejét, amíg jártam vele.
Bár csomagtartója kellően nagy, a formatervezőknek sikerült igazi sportkombit rajzolniuk, nem tűnik csomagszállító puttonyosnak a Grandtour. A tetőív egészen alacsonyra fut hátra, miközben az oldalsó üvegek összeszűkülnek a kocsi vége felé. Mindez a sportfutóműnek köszönhetően az átlagosnál alacsonyabbra ültetve. Az orrész és más jegyek is követik a Kadjar, a Talisman vagy Espace formáit, elhelyezve a kocsit a Renault családban.
Különösen mutatósak a fényszórók a C-t formázó nappali menetfénnyel és az autót szélesebbnek mutató csíkban világító hátsó lámpák. A felárért kínált LED-es fényszórók erős fényt adnak, adnak, de nem világítottak elég messzire, bár ez lehet, hogy ennek a darab autónak a hibája és az alapszint beállításával javítható.
A Megane GT egyedi lökhárítókkal, hűtőmaszkkal hangsúlyozza képességeit, és nem hiányzik a diffűzor-imitáció és a masszív kipufogóvég sem, de sokan emelték ki a 18 colos felniket is (+100e Ft) mint különlegességet. A grafitszürke tárcsák összhangban vannak az autó hasonló színű elemeivel. Kihagyhatatlan ajánlatnak tűnik a 130 ezer forintos felárét kínált feltűnő, Ferrit kék fényezés.
Összevetve a ferdehátúval a kombi karosszériája 26 centivel hosszabb (4626 mm), a tengelytávolsága pedig négy centiméterrel nagyobb (2711 mm). Utóbbi érték különösen jó, hiszen például az új Astráé rövidebb, miközben karosszériája még ennél is hosszabb, de ugyanez igaz a Ford Focus kombira is, de még a Skoda Octavia kombi tengelytávolsága is elmarad a Megane-tól. Nem meglepő tehát, hogy a Megane Grandtour utastere igen tágas.
Belső
Nem az a Renault Megane Grandtour utasterének fő üzenete, hogy egy 180 centis utas mögött simán elfér egy hasonlóan magas felnőtt, sokkal inkább az, hogy vezetésre született. Az alacsonyra engedhető kagylóülések nemcsak látványosak, de nagyon jól tartják a testet, az alul lapított kormány vaskos karimájú, jó fogású, a pedálok fémhatásúak. Az általánosan sötét tónusú utasteret kék betétek teszik feltűnővé, ezekből jutott az ülésekre, a műszerfalra, az ajtókra, de varrásokat is ilyen színű cérnával oldották meg.
Éjszaka életre kellenek a középkonzolba és az ajtókba épített fények, amelyek világíthatnak sárgás, zöld, kék, piros vagy lila fénnyel is. Mindez az autó egyénre-szabhatóságának része, amely többek között érintheti a dinamikát is (erről később), illetve a műszeregység megjelenését is.
Az alapmodellbe analóg órák mutatják a sebességet, de a közepes és jól felszerelt Megane-okba, így a GT-be is digitális műszerfal kerül, amely számos megjelenítési formát kínál, a színvariációk mellett, az is állítható hogy a sebességjelző vagy fordulatszámmérő legyen a központban.
Leszámítva a porolódásra hajlamos és minden ujjlenyomatot megjegyző középkonzolt, az anyagminőség jó, a részletek szépen kidolgozottak és az összeszerelésbe sem lehet belekötni. Egyetlen szokatlan és bosszantó hiba jelentkezett: nagyjából egy hét után elkezdett szelelni a vezetőoldali ablak. Nem tudtam rájönni az okára, de az első napokban állandóan próbáltam felhúzni az ablakot, de az mindig a helyén volt.
A középkonzolba a Megane-hoz elérhető legnagyobb 8,7 colos érintőképernyő került, ahonnan a navigáció, a hifi, a telefon és a szellőzés egyes funkció is elérhetők. A Bose hifivel együtt kínált képernyő mögött az R-Link 2 fedélzeti rendszer fut, amely SIM-kártyával online kapcsolatot létesítve (két évig ingyenes a szolgáltatás) valósidejű forgalmi adatokkal navigál. Jelenleg még a Google-től, hamarosan pedig a Waze-től érkező információkkal jelzi, ha torlódás van a kijelölt úton és jobb alternatív utat képes ajánlani.
Extraként került a kocsiba táblafelismerő rendszer is, amely a sebességhatárokra hívja fel a vezető figyelmét, a korlátozások nemcsak a központi kijelző, de a szintén feláras színes headup displayen is megjelenhetnek. A központi képernyőn jelenik meg a tolatókamera képes is, az utasítások a parkoló-asszisztenstől, ha az kormányozza be helyettünk az autót.
A csomagtartó 521 literes, amihez a defekttűrő abronccsal szerelt GT modelleknél jöhetne még 50 liter a padló alatt, a pótkerék hiányában, de itt a Bose hifi mélynyomója foglalta el a hely nagy részét. A padló alapvetően igen alacsonyan van, a padlólapok több szinten rögzíthetőek. A hátsó ülések egyszerűen a csomagtartó felől egy kar meghúzásával is ledönthetők, így 1,5 köbméteresre nőhet a tér, a sportülések miatt azonban hiányzik az átlag Megane-ok síkban dönthető anyósülése.
Vezetés
Milyen vezetni?
Röviden mondva: remek.
Adatlap
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCe EDC7
Motor | S4 benzinmotor, 1618 cm3 |
Teljesítmény | 205 LE / 6000 rpm |
Nyomaték | 280 Nm / 2400 rpm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,7 mp |
Végsebesség | 230 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 6 l / 100 km |
Listaár: | 7 999 000 Ft |
A Megane GT-ben is szerepel a Multi-sense rendszer, amellyel változtatható a gázreakció, a kormányrásegítés mértéke, az automata váltó gyorsasága, de variálható a műszerfal színe és a motorhang is. Van Komfort, Sport, Neutral, illetve az egyénre szabható Perso. Mivel ez egy sportmodell az Eco variáns hiányzik
Komfort módban egészen visszafogott, szinte rejtőzködő az autó, fel sem tűnik az ereje, kormányzása könnyű, váltója finoman kapcsol és igen alacsony fordulaton tartja a motort. Neutralban már egy erős utazóautónak tűnik a GT, amellyel nyomatékból megoldhatók az előzések a váltó viszont még mindig figyel a takarékos üzemre.
Sport módba kapcsolva megjön az élményfaktor, a váltó gyorsan (akár 0,3 másodperc alatt), határozottan, kissé rúgva kapcsol és olyan fokozatot választ, hogy fordulatszámmérő a nyomatékcsúcs közelében legyen. A gázpedál kisebb érintésére is harap a motor, robbanékonnyá válik az autó, ami mellé agresszív hang is társul és lazán pörög a 6000-es tartomány felé. Ezzel párhuzamosan kormányrásegítés mértéke csökken, ami fokozza a vezető részvételét az autó irányításában, így pedig az élménynek is jó tesz. Nemcsak menüből, de az R.S. gomb megnyomásával azonnal elérhető módban, rajtautomatikát is használhatunk.
Kézzel is kapcsolhatjuk a váltót, akár váltókart használva vagy a kormány mögötti füleket bevetve, ám utóbbiak gyenge pontja, hogy nem fordulnak együtt a kormánykerékkel, így ha hosszabb kanyarban váltanánk, kissé komplikált használni.
Ami állandó az a feszes hangolású sportfutómű, amely még rossz úton is sok hibát kiszűr, de azért nem mondható komfortosnak, cserébe viszont élményszerű minden kanyar. Ebben persze szerepe van a sportosan direkt kormányzásnak is, amely viszont nemcsak egy kormányműből áll. A szűk fordulókör eléréséhez a Renault négykerék-kormányzást is bevet. A 4 Control nevű rendszer 80 km/óra alatt a hátsó kerekeket az elsőkkel ellentétes irányba fordítja el (-2,7 fok), 80 km/h fölött azonos irányba fordulnak (+1 fok) a kerekek. Érezhetően máshogy fordul, mint egy hagyományos modell.
.
Költségek
Egyértelműen rosszabb fogyasztásra számítottam, még a fedélzeti számítógép is picivel többet mutatott, mint amit később számoltam. Több mint ezer kilométert hajtottam a kocsiba, használva autópályán (30%), országúton (25%) és városban (45%) is, így végül 9,03 literes átlagfogyasztást mértem. 205 lóerős, automata váltós kocsitól nem rossz!
Renault Megane GT TCe 205 EDC7 és vetélytársai – Listaár, forint
Renault Megane GT TCe 205 EDC7 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
SEAT Leon ST FR 1.8 TSI DSG (180 LE) | 7 528 940 |
Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 LE) (6 fok. man.) |
6 790 000 |
Opel Astra Sportstourer 1.6 Turbo Dynamic (200LE) ( 6 fok. man.) | 6 970 000 |
Škoda Octavia RS Combi 2.0 TSI DSG (220 LE) | 8 248 660 |
Renault Megane Grandtour GT 1.6 TCe EDC7 (205 LE) | 7 999 000 |
Nyolcmilliós alapárával nem tekinthető olcsónak a Megane Grandtour GT, de ezért a pénzért nemcsak erős motort, hozzá illő futóművet és fékrendszert, különleges külsőt és belsőt ad a Renault, de extrákból is jut bőven a kocsiba. Kulcsnélküli ajtónyitás és indítás, hat légzsák, eső és fényérzékelő, kétzónás klíma, LED fényszórók, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, tempomat, tolatóradar, négykerék-kormányzás is van benne. A tesztautóba ezen felül került még többek között táblafelismerő rendszer (25e Ft), parkoló-asszisztens és tolatókamera (180e Ft), ülésfűtés (70e Ft), headup display (100e Ft), no meg 8,7 colos multimédia rendszer és Bose hifi (340e Ft).
Vannak ennél olcsóbb és drágább modellek is a piacon, de egy ilyen autó vásárlásánál sokkal többet számít, mint mond a szív, mint az ész, elsősorban rajongóknak készül. Szeretni pedig igen könnyű apának és anyának egyaránt.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|